Citat:
Ursprungligen postat av
Kalmar2004
Kollar man på antal avlidna över 70 år så verkar inte vaccinet tappa i skydd än.
Kollar man vecka 21 så avled det 51 personer över 70 år.
Senaste veckorna har denna siffra pendlat mellan 3 och 11 avlidna över 70 år.
Jag byggde det påståendet på andel vaccinerade och ovaccinerade som vårdats på IVA som är äldre en 70 år. Och hur förändringen under sommaren där har varit.
September 61,1% Fullvaccinerade, 27,8% Ovaccinerade. Sammanlagt 18 personer.
Augusti 34,6% Fullvaccinerade, 50% Ovaccinerade. Sammanlagt 26 personer
Juni, Juli 21,7% Fullvaccinerade, 52,2% Ovaccinerade. Sammanlagt 23 personer.
Uppgifter hämtade från SIR
Andelen av de som är vaccinerade av de äldre (över 70 år) ökar kraftigt på IVA. Det är självklart ett litet urval av personer men jag tror ändå att detta visar på en minskad immunitet bland de äldre just nu. Jag tycker att man borde se över detta och göra något åt detta snarast. Ingen anledning att vänta tills vi ser en större mängd äldre avlidna. Man kan faktiskt jobba lite förebyggande.
När det gäller antal avlidna senaste 2 veckorna, om jag inte har fel så är de påverkade av att man uppdaterar smiNet.
Från FoHM senaste veckorapport.
Under vecka 35 och 36 pågår en uppdatering av SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och förekomsten av olika virusvarianter.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/