2021-09-14, 07:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fetade stämmer inte.

På IVA dör nästan bara ovaccinerade, ja.

Men de flesta som dör får ingen plats på IVA. Det är riskgrupper som är för sjuka/sköra för att intensivvårdas. Där är så gott som alla fullvaxxade.

Det går att se genom att jämföra IVA-registrets dödsfall med Ourworldindatas dödsfall. De som dör på IVA är bara en mindre del av de som dör i Sverige.

Vaccinet ger ett bra skydd mot svår sjukdom, men totalt sett är det fortfarande många fler vaccinerade som dör i Sverige. Det är kanske i storleksordningen 80% av dödsfallen som är vaccinerade. Det är för att sjukdomen har en åldersgradient som är brantare än vaccinets skydd.

Med det menar jag, även om du vaccinerar en 80-åring, så har den större risk att dö i covid än en ovaccinerad 30-åring. Ålder trumfar vaccinationsstatus.
Av mig fetat.
Det stämmer faktiskt inte för den senaste tiden. Från 14 augusti tills nu har 54,5% som avlidit på IVA varit fullvaccinerade och 45,5% varit ovaccinerade.

Men om vi ser till enbart augusti så stämmer ditt påstående. Men nu i september har det börjat vårdas betydligt fler fullvaccinerade personer som är äldre en 70 år och de har inte lika bra överlevnadsmöjligheter som de yngre som oftare är ovaccinerade.

Jag tycker att det är tydligt att vacciner börjar tappa i skydd hos de äldre en 70 år. Hade jag varit FoHM eller regeringen så hade jag snarast börjat erbjuda äldre personer en tredje dos.

Källa SIR
Citera
2021-09-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Naturlig immunitet är fortfarande mycket effektiv mot alla varianter. Vilket betyder att du har fel, flockimmunitet är möjligt genom naturlig immunitet. Vaccinen ger bara 7% av skyddet som immunitet genom infektion ger. Riktigt dåligt. Alla kommer bli smittade oavsett vaccinstatus.

Allvarlig sjukdom är extremt ovanligt hos folk under 70. Ge riskgrupper 10 sprutor om året om det behövs, men resten behöver inga mer sprutor, de behöver riktig immunitet för att avsluta det här.

Allvarlig sjukdom för de under 70 år är ovanlig - skulle inte säga extremt ovanlig.

Vaccinet håller nere smittotalen och mildrar sjukdomen för de som får det.

Av de som vårdades på IVA förra veckan var 77% under 70 år. Okontrollerad spridning i åldersgrupper under 70 år skulle belasta Sjukvården extremt mycket.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-09-14 kl. 08:01.
Citera
2021-09-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Intressant.

Det enda jag kan komma på är att antal döda inte är helt färdigställt fram till 31:a Juli så det är eftersläpning men att det skulle påverka så mycket tror jag inte - dagarna fram till och med 31:a Juli ser "normala" ut.

Edit:

Vet inte hur du summerat men jag får:
2018 + 2019 fram till 31:a Juli - 140*043
2020 + 2021 fram till 31:a Juli - 147*653

Har vi flera bud på summeringen?
Citera
2021-09-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Av mig fetat.
Det stämmer faktiskt inte för den senaste tiden. Från 14 augusti tills nu har 54,5% som avlidit på IVA varit fullvaccinerade och 45,5% varit ovaccinerade.

Men om vi ser till enbart augusti så stämmer ditt påstående. Men nu i september har det börjat vårdas betydligt fler fullvaccinerade personer som är äldre en 70 år och de har inte lika bra överlevnadsmöjligheter som de yngre som oftare är ovaccinerade.

Jag tycker att det är tydligt att vacciner börjar tappa i skydd hos de äldre en 70 år. Hade jag varit FoHM eller regeringen så hade jag snarast börjat erbjuda äldre personer en tredje dos.

Källa SIR

Kollar man på antal avlidna över 70 år så verkar inte vaccinet tappa i skydd än.

Kollar man vecka 21 så avled det 51 personer över 70 år.

Senaste veckorna har denna siffra pendlat mellan 3 och 11 avlidna över 70 år.
Citera
2021-09-14, 08:21
Medlem
Senaste data från USA från CDC:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7037e1.htm

Det intressanta:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/figures/mm7037e1-F2-large.gif?_=79881
Citera
2021-09-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer inte. Vaccinen ger överlag ett gott skydd. Infektioner däremot varierar i styrka. Det är så många som blivit infekterade i covid flera gånger.
Skitsnack!
Enligt forskarna rör det sig om sex till tretton gånger större risk att smittas med deltan om man är tidigare osmittad men vaccinerad, jämfört med om man haft covid-19.

Sluta sprid dynga!
https://www.svd.se/smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin
Citera
2021-09-14, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kollar man på antal avlidna över 70 år så verkar inte vaccinet tappa i skydd än.

Kollar man vecka 21 så avled det 51 personer över 70 år.

Senaste veckorna har denna siffra pendlat mellan 3 och 11 avlidna över 70 år.

Jag byggde det påståendet på andel vaccinerade och ovaccinerade som vårdats på IVA som är äldre en 70 år. Och hur förändringen under sommaren där har varit.

September 61,1% Fullvaccinerade, 27,8% Ovaccinerade. Sammanlagt 18 personer.

Augusti 34,6% Fullvaccinerade, 50% Ovaccinerade. Sammanlagt 26 personer

Juni, Juli 21,7% Fullvaccinerade, 52,2% Ovaccinerade. Sammanlagt 23 personer.

Uppgifter hämtade från SIR

Andelen av de som är vaccinerade av de äldre (över 70 år) ökar kraftigt på IVA. Det är självklart ett litet urval av personer men jag tror ändå att detta visar på en minskad immunitet bland de äldre just nu. Jag tycker att man borde se över detta och göra något åt detta snarast. Ingen anledning att vänta tills vi ser en större mängd äldre avlidna. Man kan faktiskt jobba lite förebyggande.

När det gäller antal avlidna senaste 2 veckorna, om jag inte har fel så är de påverkade av att man uppdaterar smiNet.

Från FoHM senaste veckorapport.
Under vecka 35 och 36 pågår en uppdatering av SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och förekomsten av olika virusvarianter.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-14 kl. 08:41.
Citera
2021-09-14, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Skitsnack!
Enligt forskarna rör det sig om sex till tretton gånger större risk att smittas med deltan om man är tidigare osmittad men vaccinerad, jämfört med om man haft covid-19.

Sluta sprid dynga!
https://www.svd.se/smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin

Totalt värdelös undersökning. Slutsatserna som du drar är dessutom inte i linje med undersökningen.

Man har alltså jämfört äldre vaccinerade (med dålig immunrespons) med friska ovaccinerade som varit sjuka i covid. Den senare gruppen har konstaterats bära på mer antikroppar. Ja, det var ju förvånande

Därav drar du också slutsatsen att vaccinet är värdelöst. Hur tänkte du där? Tänkte du alls?
Citera
2021-09-14, 08:52
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Vaccinen ger överlag ett gott skydd. Infektioner däremot varierar i styrka. Det är så många som blivit infekterade i covid flera gånger.
Vad menar du med många? Det är tvärtom väldigt ovanligt med återinfektion om man redan har haft covid-19. Och även om man skulle bli återinfekterad, dvs bära på viruset, så blir man inte sjuk eftersom kroppens immunförsvar känner igen viruset och bekämpar det.

Vaccinskapad immunitet däremot har visat sig vara mindre hållbar, med avtagande effekt. Det är därför den tredje så kallade booster-dosen börjar bli aktuell för de som var först ute att vaccinera sig.
Citera
2021-09-14, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Vad menar du med många? Det är tvärtom väldigt ovanligt med återinfektion om man redan har haft covid-19. Och även om man skulle bli återinfekterad, dvs bära på viruset, så blir man inte sjuk eftersom kroppens immunförsvar känner igen viruset och bekämpar det.

Vaccinskapad immunitet däremot har visat sig vara mindre hållbar, med avtagande effekt. Det är därför den tredje så kallade booster-dosen börjar bli aktuell för de som var först ute att vaccinera sig.

Jag känner personligen flera stycken som blivit infekterade flera gånger med covid19. Uppvisat positiva covid-test med månaders mellanrum.
Citera
2021-09-14, 08:54
Medlem
Citat:
Totalt värdelös undersökning. Slutsatserna som du drar är dessutom inte i linje med undersökningen.

Därav drar du också slutsatsen att vaccinet är värdelöst. Hur tänkte du där? Tänkte du alls?
Ja, visst vi går på vad en random snubbe på FB tycker det är ju så vetenskapen fungerar!Snälla tänkt inte , det går åt helvete varje gång!!

The research impresses Nussenzweig and other scientists who have reviewed a preprint of the results, posted yesterday on medRxiv. “It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,”

https://legalinsurrection.com/2021/09/israeli-study-having-sars-cov-2-once-confers-better-immunity-to-delta-variant-than-vaccine/

Senast redigerad av overthehead 2021-09-14 kl. 09:00.
Citera
2021-09-14, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Ja, visst vi går på vad en random snubbe på FB tycker det är ju så vi vetenskapen fungerar!Snälla tänkt inte , det går åt helvete varje gång!!

The research impresses Nussenzweig and other scientists who have reviewed a preprint of the results, posted yesterday on medRxiv. “It’s a textbook example of how natural immunity is really better than vaccination,”

https://legalinsurrection.com/2021/09/israeli-study-having-sars-cov-2-once-confers-better-immunity-to-delta-variant-than-vaccine/

Problemet är att du inte kan läsa och tolka rapporter. Det räcker ju med att läsa ingressen så inser man ju att du dragit helt fel slutsatser.

Att tidigare ha varit smittad med coronaviruset kan ge ett bättre skydd mot deltavarianten än två doser av Pfizers vaccin, enligt en ny studie. Men det är en dålig idé att därför dra på sig smittan med flit, varnar forskare.

Sedan har man jämfört en yngre grupp som blivit smittad, mot en äldre grupp som blivit vaccinerad.

Därav drar du slutsatsen att vaccinet är helt värdelöst och att det är 13 gånger bättre att bli smittad än att bli vaccinerad... Fantastiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in