2021-09-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Helt fel. Hde ingen vaccinerat sig hade vi haft ca 50 döda om dagen.

Ingen dör i dag tack vare vaccin.

hade ingen vaccinerat sig och alla följt restriktioner hade vi haft 50 döda om dagen.

Vaccination är överlägset viktigare än att hålla avstånd mm.

Jag repeterar INGEN dör i dag som är vaccinerade. det är bara OVACCINERADE som dör.

Du har fel taskens. Fler vaccinerade dör än ovaccinerade däremot vårdas fler vaccinerade än ovaccinerade på sjukhusen.
Citera
2021-09-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Du har fel taskens. Fler vaccinerade dör än ovaccinerade däremot vårdas fler vaccinerade än ovaccinerade på sjukhusen.

Kom gärna med en källa till detta påstående. Som jag förstått det förhåller det sig tvärtom.
Citera
2021-09-14, 01:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexarn10
Jag har arbetat som vanligt hela pandemin.
Arbetar med avlopp och är ovaccinerad.
Inte varit sjuk en dag dom senaste 3 åren.

Skitlukten lär man sig stå ut med.
Citera
2021-09-14, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Helt fel. Hde ingen vaccinerat sig hade vi haft ca 50 döda om dagen.

Ingen dör i dag tack vare vaccin.

hade ingen vaccinerat sig och alla följt restriktioner hade vi haft 50 döda om dagen.

Vaccination är överlägset viktigare än att hålla avstånd mm.

Jag repeterar INGEN dör i dag som är vaccinerade. det är bara OVACCINERADE som dör.
Det fetade stämmer inte.

På IVA dör nästan bara ovaccinerade, ja.

Men de flesta som dör får ingen plats på IVA. Det är riskgrupper som är för sjuka/sköra för att intensivvårdas. Där är så gott som alla fullvaxxade.

Det går att se genom att jämföra IVA-registrets dödsfall med Ourworldindatas dödsfall. De som dör på IVA är bara en mindre del av de som dör i Sverige.

Vaccinet ger ett bra skydd mot svår sjukdom, men totalt sett är det fortfarande många fler vaccinerade som dör i Sverige. Det är kanske i storleksordningen 80% av dödsfallen som är vaccinerade. Det är för att sjukdomen har en åldersgradient som är brantare än vaccinets skydd.

Med det menar jag, även om du vaccinerar en 80-åring, så har den större risk att dö i covid än en ovaccinerad 30-åring. Ålder trumfar vaccinationsstatus.
Citera
2021-09-14, 07:19
Medlem
arbetets avatar
Lite tankar kring mutationer och framtiden vi har att vänta.

Ser ut som de flesta nu skriver under på det som jag sedan mer än ett år trott ska hända. SCoV2 kommer så småningom gå in i en endemisk fas som alla andra coronavirus vi har runt omkring oss. Någon flockimmunitet kommer vi aldrig att se och det är heller inte målet med t.ex. vaccineringen. En hel del av oss kommer att bli återsmittade i framtiden både vaccinerade och de med genomgången sjukdom. Vi kommer dock inte bli allvarligt sjuka. Vi kanske knappt kommer att märka av det mer som en lätt förkylning. Det vi har i immunsvar kommer att göra kroppen bättre på att hantera infektionen.

Vad som orsakar svår sjukdom d.v.s. cytokinstorm och annat är fortfarande inte helt känt. Man tror ungefär att det handlar om individer där infektionen är ny och där det medfödda immunförsvar träder in i första hand. Det finns en risk att det spårar ut och man tror att interferonproduktionen är inblandad i detta på något sätt. Eller snarare brist på det. Det är därför äldre med avtagande ospecifikt immunförsvar och andra riskgrupper drabbas hårdare när deras kroppar möter SCoV2 för första gången. Har man bara minsta humoralt skydd då, minskar risken att det spårar ut i cytokinstorm även om skyddet inte är hundraprocentigt.

Man har trott att kombinationen av förvärvad immunitet hos jordens befolkning i tidig ålder och att viruset muterar till snällare varianter skulle göra COVID19 till en endemisk smitta vi kan leva med. Tyvärr har det inte riktigt gått så med hittillsvarande mutationer som tvärtom gjort viruset smittsammare och kanske dödligare. Varför det inte har följt en utveckling som man ofta ser hos andra virus där de blir ofarligare med tiden vet man inte. Det är ju det bästa för ett virus att den smittade inte blir speciellt sjuk eller dör då det får en större chans att individen sprider viruset vidare när denna är på benen bland andra människor i sociala sammanhang. Kanske beror det på att COVID19 smittar som mest i den pre-/asymtomatiska fasen som är relativt lång som gör att ev. dödlighet inte ger några evolutionära nackdelar. Allt som allt misstänker man att SCoV2 kommer att behålla sin skadlighet under längre tid än vad man tidigare har trott och att vi får räkna med några års elände innan vi kan slappna av helt.

Det som är skrämmande nu är att man har sett att viruset verkar skaffa sig interferonresistens för varje ny livskraftig mutation som dyker upp. Vad det nu kommer att innebära är oklart men med tanke på vad man vet om vad allvarlig COVID19 beror på så är det alarmerande tror jag.

Så gå och vaccinera er och gör det även om ni har haft COVID19!
Citera
2021-09-14, 07:37
Medlem
Godmorgon!!

Nu ska ni få lite att bita i.

Kollade nu statistik för antalet döda i Sverige. Och för att få en korrekt bild över läget så jämförde jag på detta sätt.

Antal döda för hela 2018 + Antalet döda 2019 till och med 31 juli (dvs innan coronan började)
Summa: 140043

Antal döda för hela 2020+ Antalet döda 2021 till och med 31 Juli (corona åren)
Summa: 130398

Jag räknade inte med personer som inte hade någon dödsdag. Men det var ungefär samma antal varje år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Statistiken hittar ni själva som en excel fil en bit ner på sidan.

Kontrollräkna gärna så jag inte gjort något fel
Citera
2021-09-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite tankar kring mutationer och framtiden vi har att vänta.

Ser ut som de flesta nu skriver under på det som jag sedan mer än ett år trott ska hända. SCoV2 kommer så småningom gå in i en endemisk fas som alla andra coronavirus vi har runt omkring oss. Någon flockimmunitet kommer vi aldrig att se och det är heller inte målet med t.ex. vaccineringen. En hel del av oss kommer att bli återsmittade i framtiden både vaccinerade och de med genomgången sjukdom. Vi kommer dock inte bli allvarligt sjuka. Vi kanske knappt kommer att märka av det mer som en lätt förkylning. Det vi har i immunsvar kommer att göra kroppen bättre på att hantera infektionen.

Vad som orsakar svår sjukdom d.v.s. cytokinstorm och annat är fortfarande inte helt känt. Man tror ungefär att det handlar om individer där infektionen är ny och där det medfödda immunförsvar träder in i första hand. Det finns en risk att det spårar ut och man tror att interferonproduktionen är inblandad i detta på något sätt. Eller snarare brist på det. Det är därför äldre med avtagande ospecifikt immunförsvar och andra riskgrupper drabbas hårdare när deras kroppar möter SCoV2 för första gången. Har man bara minsta humoralt skydd då, minskar risken att det spårar ut i cytokinstorm även om skyddet inte är hundraprocentigt.

Man har trott att kombinationen av förvärvad immunitet hos jordens befolkning i tidig ålder och att viruset muterar till snällare varianter skulle göra COVID19 till en endemisk smitta vi kan leva med. Tyvärr har det inte riktigt gått så med hittillsvarande mutationer som tvärtom gjort viruset smittsammare och kanske dödligare. Varför det inte har följt en utveckling som man ofta ser hos andra virus där de blir ofarligare med tiden vet man inte. Det är ju det bästa för ett virus att den smittade inte blir speciellt sjuk eller dör då det får en större chans att individen sprider viruset vidare när denna är på benen bland andra människor i sociala sammanhang. Kanske beror det på att COVID19 smittar som mest i den pre-/asymtomatiska fasen som är relativt lång som gör att ev. dödlighet inte ger några evolutionära nackdelar. Allt som allt misstänker man att SCoV2 kommer att behålla sin skadlighet under längre tid än vad man tidigare har trott och att vi får räkna med några års elände innan vi kan slappna av helt.

Det som är skrämmande nu är att man har sett att viruset verkar skaffa sig interferonresistens för varje ny livskraftig mutation som dyker upp. Vad det nu kommer att innebära är oklart men med tanke på vad man vet om vad allvarlig COVID19 beror på så är det alarmerande tror jag.

Så gå och vaccinera er och gör det även om ni har haft COVID19!

Naturlig immunitet är fortfarande mycket effektiv mot alla varianter. Vilket betyder att du har fel, flockimmunitet är möjligt genom naturlig immunitet. Vaccinen ger bara 7% av skyddet som immunitet genom infektion ger. Riktigt dåligt. Alla kommer bli smittade oavsett vaccinstatus.

Allvarlig sjukdom är extremt ovanligt hos folk under 70. Ge riskgrupper 10 sprutor om året om det behövs, men resten behöver inga mer sprutor, de behöver riktig immunitet för att avsluta det här.
Citera
2021-09-14, 07:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Du som är så smart. Förklara för oss varför 12åringar bör vaccineras mot en sjukdom som är näst intill ofarlig för dem? Med ett vaccin som är nödgodkänt och har betydligt större risk att ge biverkningar än vuxna.

Var har du läst att barn får mer biverkningar av vaccinet än vad vuxna får?

Varför tror du att de flesta länder vaccinerar från 10-12 år? Vad tror du de inser som vi inte gör i Sverige? Varför tror du svenska familjer reser utomlands för att vaccinera sin barn? För att det är helt onödigt enligt dig?

Kan berätta att en stor anledning är för att minska smitta och smittspridning. Allt pekar på att vaccinerade smittar MINDRE än ovaccinerade. Bland annat därför hela diskussionen om vaccinpass världen över. Dessutom är det så att även om barn vanligen blir mindre sjuka, så kan de bli allvarligt sjuka de med. I USA dör barn varje dag i covid19. Även i Sverige har vi haft dödsfall. Så nu behöver du inte fundera längre på varför man vaccinerar barn.
Citera
2021-09-14, 07:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Vem har påstått det. Jag skrev ”få intrycket”.

Därmed tolkar du orden som synonymer, men nu när du förstått kan vi ju avsluta den diskussionen.
Citera
2021-09-14, 07:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Naturlig immunitet är fortfarande mycket effektiv mot alla varianter. Vilket betyder att du har fel, flockimmunitet är möjligt genom naturlig immunitet. Vaccinen ger bara 7% av skyddet som immunitet genom infektion ger. Riktigt dåligt. Alla kommer bli smittade oavsett vaccinstatus.

Allvarlig sjukdom är extremt ovanligt hos folk under 70. Ge riskgrupper 10 sprutor om året om det behövs, men resten behöver inga mer sprutor, de behöver riktig immunitet för att avsluta det här.
Vad stödjer du dig på för det? Inte den israeliska pre-printen väl. För den har problem.
Citera
2021-09-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeliciousUS
Godmorgon!!

Nu ska ni få lite att bita i.

Kollade nu statistik för antalet döda i Sverige. Och för att få en korrekt bild över läget så jämförde jag på detta sätt.

Antal döda för hela 2018 + Antalet döda 2019 till och med 31 juli (dvs innan coronan började)
Summa: 140043

Antal döda för hela 2020+ Antalet döda 2021 till och med 31 Juli (corona åren)
Summa: 130398

Jag räknade inte med personer som inte hade någon dödsdag. Men det var ungefär samma antal varje år.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Statistiken hittar ni själva som en excel fil en bit ner på sidan.

Kontrollräkna gärna så jag inte gjort något fel

Intressant.

Det enda jag kan komma på är att antal döda inte är helt färdigställt fram till 31:a Juli så det är eftersläpning men att det skulle påverka så mycket tror jag inte - dagarna fram till och med 31:a Juli ser "normala" ut.

Edit:

Vet inte hur du summerat men jag får:
2018 + 2019 fram till 31:a Juli - 140*043
2020 + 2021 fram till 31:a Juli - 147*653
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-09-14 kl. 07:52.
Citera
2021-09-14, 07:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds

Det stämmer inte. Vaccinen ger överlag ett gott skydd. Infektioner däremot varierar i styrka. Det är så många som blivit infekterade i covid flera gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in