2021-09-13, 23:44
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och min strävan skulle i klartext vara "att vinna något"? Vad skulle jag vilja vinna? Och information har jag alltså inte bidragit med? Som att förse tråden med exakta kartor över området (en bit tillbaka i tråden)? Eller som att förse tråden med gångtider och annat? Och det stavas alltså inte "kunskap"? Och någon "tankemöda" har jag inte underkastat mig? Ingen energi heller?

Alltså: Vad skulle jag vilja vinna och vad har du bidragit med?

Se, du går i kamp. Vad DU har bidragit med, mot vad JAG har bidragit med. Vem är bäst?
Istället för att ta det du så snällt frågade om. Nog för att jag var tuff i mitt svar. Men jag vill vara rak och klar. Därmed blir det inte värre än så.
Jag vill inte vara i någon kamp. Det leder liksom ingen vart för de andra läsande. Det blir trögläst o sinkar tråden. Ledsamt och negativt, när vi istället kan ha en munter och konstruktiv miljö.
Visst kommer du med en hel del bra information. Jo då. Du gräver och påminner. Men en sådan läsare som jag, blir misstänksam. Jag är en gammal räv som krigat i andra digitala miljöer alltför länge och läser här mest för att slippa.
Nu har jag sagt mer än jag planerat. Du får nöja dig med det.
Citera
2021-09-13, 23:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Se, du går i kamp. Vad DU har bidragit med, mot vad JAG har bidragit med. Vem är bäst?
Istället för att ta det du så snällt frågade om. Nog för att jag var tuff i mitt svar. Men jag vill vara rak och klar. Därmed blir det inte värre än så.
Jag vill inte vara i någon kamp. Det leder liksom ingen vart för de andra läsande. Det blir trögläst o sinkar tråden. Ledsamt och negativt, när vi istället kan ha en munter och konstruktiv miljö.
Visst kommer du med en hel del bra information. Jo då. Du gräver och påminner. Men en sådan läsare som jag, blir misstänksam. Jag är en gammal räv som krigat i andra digitala miljöer alltför länge och läser här mest för att slippa.
Nu har jag sagt mer än jag planerat. Du får nöja dig med det.

Ok, och jag som trodde att "tjafset" berodde på att jag, farbror-barbro, ReimerDenYngre och några till försöker att resonera utifrån vad vi tror oss känna till, att vi försöker vara analytiska, att vi försöker förhålla oss till vad vi vet från polisen, att vi försöker förhålla oss oberoende till den information som är aktuell i och med anhållandet av CL, att vi inte rusar åstad bara på grund av KF:s arbete samt åklagarens anhållande av CL. Och så vidare. Utan att vi helt enkelt försöker att förhålla oss neutrala till den information som vi har om CL. Men så fel jag måste ha haft!
Citera
2021-09-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ok, och jag som trodde att "tjafset" berodde på att jag, farbror-barbro, ReimerDenYngre och några till försöker att resonera utifrån vad vi tror oss känna till, att vi försöker vara analytiska, att vi försöker förhålla oss till vad vi vet från polisen, att vi försöker förhålla oss oberoende till den information som är aktuell i och med anhållandet av CL, att vi inte rusar åstad bara på grund av KF:s arbete samt åklagarens anhållande av CL. Och så vidare. Utan att vi helt enkelt försöker att förhålla oss neutrala till den information som vi har om CL. Men så fel jag måste ha haft!
. Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2021-09-13, 23:55
Medlem
Ugglan.s avatar
farbror_barbro har på ett ypperligt och tålmodigt sätt redogjort för hur läget ser ut med CL. Det vi vet är att KF hävdar att CL ska ha kört omkring under den aktuella natten i en bil som passar in på vittnens beskrivning och att han kan ha raggat på unga tjejer från sin bil. Det är vad vi vet, allt annat är för oss okänt. Om polis och åklagare hade haft tillräckligt med "bevis" mot CL, hade han häktats. Om tingsrätten hade ansett att CL hade varit i ett för dåligt psykiskt skick för att häktas, hade vi fått veta det. Nu fick vi inte veta det, och därför kan vi dra slutsatsen att polis och åklagare inte hade tillräckligt på fötterna. (Att häktningsförhandlingen drog ut på tiden, kan vi nog med stor säkerhet tillskriva CL:s vacklande hälsa.)

Och om husrannsakan hade gett något konkret - och med konkret menar jag något som direkt hade visat att CL skulle ha varit i kontakt med Helena - hade CL garanterat blivit häktad. Hittills finns inget som visar på det. Det för stunden sista hoppet står till DNA-testet - vad som eventuellt skulle hända på vittnessidan står skrivet i stjärnorna.

Notera också särskilt att åklagaren hade vidtagit följande åtgärder i häktningsframställan:

2. Det finns risk för att den misstänkte genom att
undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar
sakens utredning.

X Tillstånd att kunna ålägga den misstänkte restriktioner begärs.

Polis och åklagare ansåg alltså att CL inte skulle ha varit "dummare" än att han skulle ha kunnat undanröja bevis och/eller på annat sätt försvåra utredningen. Som grädde på moset ansåg polis och åklagare att restriktioner behövdes - alltså att CL inte skulle få ha tillgång till tv, radio och tidningar, för att därigenom kunna skaffa sig fördelar. Detta är vad "2" och "X" faktiskt betyder.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-14 kl. 00:01.
Citera
2021-09-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Intressant 🤔 polisen skriver ju alltså som jag tolkar detta .. såg ni en man i denna bil eller kanske två ?
Man undrar varför denna fråga kom upp eftersom de pratat om C som ensam denna natt ?
Det blev fel den meningen skrev jag själv , min egen spekulation
Citera
2021-09-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt mig förtydliga och förklara mitt resonemang om vittnesmål om den vita bilen och CL från tiden före Pilot: det vore en enorm rättsskandal om man 2017 anhöll en oskyldig (Pilot) fastän man hade vittnesmål som pekade på att en annan MGL, CL, körde den vita bilen. Så jag må vara kritisk mot polisen, men jag utgår från att det vittnesmålet inte existerar.

Vad gäller paragraf 4 som du citerar så har jag, hör och häpna, redan kommenterat detta tunna halmstrå som några klamrar sig fast vid: jag menar att det är ytterst osannolikt att CLs försvarare å ena sidan beskriver sin klient som ”i mycket dåligt psykiskt skick”, men att å andra sidan samme försvarare och åklagaren inte skulle berätta att detta är skälet att han inte häktades. Den uppenbara förklaringen är precis den samma som i liknande utgångar i andra häktningsförhandlingar: bevisningen räckte inte. Vad tror du själv?

Jag vet inte vilka krig och egon du avser. Jag diskuterar HA-fallet och den bevisning som finns eller inte finns mot CL. Några andra ägnar sig åt spekulationer om att HA var städhjälp hos CLs föräldrar eller andra liknande hugskott. Finns utrymme för både och tänker jag.

De har anhållit flera ! Dansken som satt häktad ett tag . Det har aldrig framkommit att C skulle varit identifierad som mannen som körde en ljus bil där och då ? C har varit på förhör och där stack han inte ut och fick passerkort .. gå . Det är kalla fall som har på något vis hittat denna C och med tanke på att polisen ruskar på huvudet och även GW så har de tydligen grävt djupare i högarna och jämfört med gamla inrapporterade anmälningar om en man som betedd sig konstigt ? Polisen som höll i denna utredning bor ett stenkast från C och känner nog till honom ganska så väl ? För honom då och i dagsläget så tvivlar fd utredaren att Cr gärningsman . De avskrev honom ev på att han var alltid ute och körde runt , udda speciell men absolut inte någon som skulle kunna mörda . De har hänt i flera andra fall som tex Anders Eklund som var till 100% en tänkbar våldtäkts man , stämde 100 på profileringen ! Ändå Fast han fanns med över misstänkta i princip mitt framför näsan på polisen klarade han sig och dödade lilla Engla . Hade de gjort sitt jobb riktigt och rätt hade Engla levt idag 😕
C fanns där och blev förhörd men avskrevs och lagt i högen .. förhörd , avskriven
Kalla f har förmodligen. hittat saker som i tex slasken som de sett som intressant. Är även övertygad om att på 30 år har polisarbetet utvecklas enormt och det finns mycket mer nu att jobba med och till hjälp . Nu är det bara att hoppas att det är rätt man och mannen går att dömas och att Helenas anhöriga får veta vad som hände och var hon funnits i drygt 30 år .
Citera
2021-09-14, 00:29
Medlem
Citat:
farbror_barbro har på ett ypperligt och tålmodigt sätt redogjort för hur läget ser ut med CL. Det vi vet är att KF hävdar att CL ska ha kört omkring under den aktuella natten i en bil som passar in på vittnens beskrivning och att han kan ha raggat på unga tjejer från sin bil. Det är vad vi vet, allt annat är för oss okänt. Om polis och åklagare hade haft tillräckligt med "bevis" mot CL, hade han häktats. Om tingsrätten hade ansett att CL hade varit i ett för dåligt psykiskt skick för att häktas, hade vi fått veta det. Nu fick vi inte veta det, och därför kan vi dra slutsatsen att polis och åklagare inte hade tillräckligt på fötterna. (Att häktningsförhandlingen drog ut på tiden, kan vi nog med stor säkerhet tillskriva CL:s vacklande hälsa.)

Och om husrannsakan hade gett något konkret - och med konkret menar jag något som direkt hade visat att CL skulle ha varit i kontakt med Helena - hade CL garanterat blivit häktad. Hittills finns inget som visar på det. Det för stunden sista hoppet står till DNA-testet - vad som eventuellt skulle hända på vittnessidan står skrivet i stjärnorna.

Notera också särskilt att åklagaren hade vidtagit följande åtgärder i häktningsframställan:

2. Det finns risk för att den misstänkte genom att
undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar
sakens utredning.

X Tillstånd att kunna ålägga den misstänkte restriktioner begärs.

Polis och åklagare ansåg alltså att CL inte skulle ha varit "dummare" än att han skulle ha kunnat undanröja bevis och/eller på annat sätt försvåra utredningen. Som grädde på moset ansåg polis och åklagare att restriktioner behövdes - alltså att CL inte skulle få ha tillgång till tv, radio och tidningar, för att därigenom kunna skaffa sig fördelar. Detta är vad "2" och "X" faktiskt betyder.

Ja dessa restriktioner begärde de om C hade blivit häktad . I så gott som alla utredningar när polisen är i ett skede att samla bevis och vittnesmål sätts restriktioner för den person som är häktad . Restriktioner brukar hävas när polisen går till åtal med det som de har . Nu är han släppt och gissar eftersom han är misstänkta ännu och ingår som misstänkt i ett pågående brott så kan han blivit ålagd vissa restriktioner . Inte lämna staden osv , inställa sig hos polisen för förhör och vara medveten om ev fler husrannsakan .
I morgon ska jag fråga sonens ” kontakt kompis som jobbat som polis förut i många år ( slutade pga situationen i Sverige idag , han ville se sina barn växa upp 😕 ska höra m honom om just detta hur de jobbar med en misstänkt som är släppt nu men fortfarande under utredning
Citera
2021-09-14, 00:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
De har anhållit flera ! Dansken som satt häktad ett tag . Det har aldrig framkommit att C skulle varit identifierad som mannen som körde en ljus bil där och då ? C har varit på förhör och där stack han inte ut och fick passerkort .. gå . Det är kalla fall som har på något vis hittat denna C och med tanke på att polisen ruskar på huvudet och även GW så har de tydligen grävt djupare i högarna och jämfört med gamla inrapporterade anmälningar om en man som betedd sig konstigt ? Polisen som höll i denna utredning bor ett stenkast från C och känner nog till honom ganska så väl ? För honom då och i dagsläget så tvivlar fd utredaren att Cr gärningsman . De avskrev honom ev på att han var alltid ute och körde runt , udda speciell men absolut inte någon som skulle kunna mörda . De har hänt i flera andra fall som tex Anders Eklund som var till 100% en tänkbar våldtäkts man , stämde 100 på profileringen ! Ändå Fast han fanns med över misstänkta i princip mitt framför näsan på polisen klarade han sig och dödade lilla Engla . Hade de gjort sitt jobb riktigt och rätt hade Engla levt idag 😕
C fanns där och blev förhörd men avskrevs och lagt i högen .. förhörd , avskriven
Kalla f har förmodligen. hittat saker som i tex slasken som de sett som intressant. Är även övertygad om att på 30 år har polisarbetet utvecklas enormt och det finns mycket mer nu att jobba med och till hjälp . Nu är det bara att hoppas att det är rätt man och mannen går att dömas och att Helenas anhöriga får veta vad som hände och var hon funnits i drygt 30 år .
Resonemanget om ett vittnesmål som identifierar CL som föraren av ”den vita bilen” var en spekulation med anledning av Pepparkakemannens inlägg, inget annat. Jag tror inte att ett sådant vittnesmål finns, och min poäng var att jag är övertygad om att det aldrig kommer att dyka upp heller, helt enkelt för att det gått 29 år!

Att man upp ögonen för CL kan vara följden av utmärkt polisarbete som till slut lett fram till rätt MGM. Men, och det är något som många i tråden inte vill se, det kan också vara en 4:e eller 5:e felaktig MGM. Tills vi får reda på att man har något handfast* förutom de indicier som nämnts så är mitt förslag att ha ett öppet sinne och det innefattar både möjligheten att CL är GM men att tillräcklig bevisning är omöjlig att få fram idag, liksom möjligheten att han inte är GM och att man tagit miste igen.

*) med detta avser jag någon form av teknisk bevisning, inte nödvändigtvis konklusiv (binder CL till mord på HA), utan kanske snarare innehav ett föremål som tillhört HA eller CLs DNA på HAs sko.
Citera
2021-09-14, 00:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
@Brurryf..
Jaha, ok. Pudelfrissan har blivit avstängd? Vet du varför?
Jag vill ju inte heller bli avstängd o har inte helt koll på reglerna fast jag har hängt här någon månad läsandes.

Jo. det jag ville få ur mig.
Jag var på stadshotellet denna ödesdigra afton Natten då Helena försvann.
Jag såg henne livs levande nära dansgolvet, Det var mörkt, men jag såg att det var hon. Jag hade sett henne tidigare på Vadsbogymnasiet (tror jag). Hon var ju snygg.
Så ja hoppades få ögonkontakt. Men det var ju kört, för det var flera intressenter. Ungefär 2 tjejjer o 3 killar i en klunga. Jag vet inte vilka de var. Men som jag minns var inte BW där o då. Jag såg inte han på hela den kvällen. Kan inte säga att jag kände honom. Men vi träffades vid några tillfällen. En tokrolig snubbe som jag gillade direkt. Har för mig att tjejjer gillade honom. Jag har inte träffat han sedan den tiden.
Jag var på ett förhör som jag minns att vi alla som var på stadt den kvällen fick åka in på. Har för mig att jag fick vänt bra länge på den typ 1-2 månader eller så. Jag har inte fått något yppande förbud vad jag vet. Kanske är det så att jag blev kallad igen för de ville kolla något, eller var det en kompis. Vi var ett gäng som var från en annan förfest. Jag ringde polisen för 4 veckor sedan för jag hade nya uppgifter. Har inte fått svar, vilket gör att jag väljer att droppa infon i tråden.
Lika bra jag skriver klart det jag har att berätta. För det blir väl en del frågor...
Det viktigaste saken. Jag minns att jag vinglade/minglade runt utanför stadt o torget som de flesta. Ledsnade efter ett tag o ville hem. Jag valde att ta en sväng förbi taxistationen för o se om det fanns folk som skulle åt mitt håll. Nu blir jag osäker på tiderna för det var ju ändå 25 år sedan. Men polisen borde ha dem eftersom jag där uppgav ungeför det jag uppger här. Sannolikt borde klockan varit tidigast 02.15 ungefär och senast ca 02.45 kanske? När jag strax utanför Trafikverkets ingång ser två "ynglingar" kliva ur en mindre ljus bil. Det var inget konstigt eg. men jääädrar vilken stämmning det var kring dem! De var inte stressade eller aggressiva. Men hela deras atmosfär var något som har etsat sig fast. Jag såg den ena killen rakt i ögonen. O ganska snabbt var det något i huvvet på mig som sa -sluta glo! Han e typen man inte etsar ögonen i för länge. Ja gick sedan vidare till taxistationen. Hittade inga kompisar eller andra som skulle åt mitt håll. Tittade sedan i minatomma fickor o började traska hemmåt.
Det är min story.
Bara det att i somras började ja lyssna på Radio Skaraborg o läsa Flashback. Några visste jag villka de var. PK, BW o BB t.ex. Men så diskuterades PU. Tror det var en länk till en bild, eller så sökte jag på Facebook. -Fan det är ju han!! Ja höll på o få dåndimpen! Jag kände tvärsäkert att det var samma kille som jag glodde in i ögonen den natten!
Men hur säker kan man vara efter 25 år? Jag kan inte minnas att jag har sett honom förut någonstans. Kan hjärnan spöka så? Han är ruskigt lik den mannen. Som 87an Karlsson ungefär. Tecknade figuren.
Uj detta blev långt.
Den andra ynglingen som ja tyckte klev ur förardörren vet ja inte så säkert hur han såg ut. Men de var ganska lika. Har dock inte sett bild på typ KM.
Vill lägga till att jag inte hunnit läsa på i tråden ang PU's förehavanden och inser att min iaktagelse kan styrka eller fälla andra sagesmål.

Citat:
Bra! då undrar ju jag varför du hänger här?
Hur vet du att jag inte är ett vittne till den vita bilen, men inte får/bör gå ut med det?
Din arroganta inställning är verklighetsfrånvänd. Finns det ingen annan värld än din egen? Hur kan du tro det du själv säger? Du kan ju rimligen inte veta vad som hände där o då i Mariestad? Jag var på förhör, hörde och minns frågorna. Polisen samlade mycket information om precis ALLA bilar där o då. Nog för att Kling o Klang jobbade men där fanns många andra också. Det blev några pärmar. Med rätt datorer och algoritmer så blir det en mycket klar bild över vad som faktiskt hände. Bättre än vad en (din) hjärna klarar av.

Edit: Stavfel

Mina fetningar (OBS! Två fetningar i det första citatet, varav det andra under "Visa mer"): Du kan i vart fall inte ha varit ett vittne till den vita bilen under kvällen/natten den 13/14 juni 1992, för då var du enligt egen utsago på Stadt samt hängde utanför taxistationen. Lite fakta igen - den här gången levererade av dig själv! (Vad du sedan skulle ha kunnat se andra kvällar/nätter, är ju givetvis en helt annan sak.)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-14 kl. 01:32.
Citera
2021-09-14, 02:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Pilotglasögon?

Exakt! Jag ställde nyss frågan själv i tråden.
Finns det någon som vet om CL eller brodern PL bar glasögon vid tidpunkten för försvinnandet?
Citera
2021-09-14, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Klart de inte har något bra, bäst vore om åklagaren snart går sina resultat så Classe kan lämnas därhän, då slipper folk skriva alla sina gissningar här.
Med tanke på att åklagaren har insynen i detta som vi saknar samt en profession så känns det som om man ska ha mer tillit till henne. Hon trodde att hon skulle kunna få honom häktad pga det de har, det är nog inte så tunt. Inte heller när de benämner Clae#s som Helenas mördare. Att släppa honom med tanke på det är ju korkat, liksom att tro att man besitter bättre utgångsläge att bedöma situationen än kalla fall och åklagare.
Citera
2021-09-14, 02:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Med tanke på att åklagaren har insynen i detta som vi saknar samt en profession så känns det som om man ska ha mer tillit till henne. Hon trodde att hon skulle kunna få honom häktad pga det de har, det är nog inte så tunt. Inte heller när de benämner Clae#s som Helenas mördare. Att släppa honom med tanke på det är ju korkat, liksom att tro att man besitter bättre utgångsläge att bedöma situationen än kalla fall och åklagare.

Min fetning: Men det är ju du som tror att du besitter ett bättre utgångsläge att bedöma situationen än Kalla fall och åklagaren när du skriver att "det var korkat att släppa honom". Hur vet du det? Har du hela bilden? I övrigt gick det ju inte ett skit bättre med EA, PR och "mannen med pilotglasögon". Och hur blev det med "din" M*ikael Kj*ellquist och BW?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-14 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in