Citat:
Ursprungligen postat av
Fighter83
Om häktning och anhållande, § 1, 3:e stycket: Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.
§ 4: Om det på grund av den misstänktes ålder, hälsotillstånd eller någon annan liknande omständighet kan befaras att häktning skulle komma att medföra allvarligt men för den misstänkte, får häktning ske endast om det är uppenbart att betryggande övervakning inte kan ordnas.
Lag (1976:371) om behandling av häktade och anhållna m.fl., § 1, 2:a stycket: Den häktade skall behandlas så att skadliga följder av frihetsberövandet motverkas.
Man kan notera att lagen inte preciserar vad som avses med men, allvarligt men eller skadliga följder.
Paragraf 4 kan vara en av orsakerna till att CL inte blev häktad. Och jag är inte säker på att detta måste meddelas offentligt ?Källa : Kriminalvårdens hemsida
§4 som du nämner är ännu ett halmstrå för de som inte vill se det uppenbara: man har ingen stark bevisning mot CL. Att hans försvarare skulle berätta för allmänheten vilket dåligt psykiskt skick hans klient är i, men att man
inte skulle berätta att detta är skälet att han inte sitter häktad... varför intala sig något så märkligt? Occams rakkniv, Fighter: CL blev inte häktad därför att bevisningen inte räcker. Det är,den enkla förklaringen, och den går ihop med den enkla analys jag gjorde av
tänkbar bevisning utredningen kan ha.
Alla vill se HAs försvinnande klaras upp, men det tjänar inget till att okritiskt hylla Kalla Fall-gruppen och åklagaren. Min kritik mot dem är att försöket till häktning förefaller förhastat, inte att de utreder kufen CL och hans möjliga vita bil. Notera att LGWP, som enligt egen utsaga lagt 1000 timmar på detta fall (låter iofs lite överdrivet med tanke på att det bara är ett kapitel av ca 100 i hans memoarbok!), inte tror på CL som GM. Han kunde sagt, ”ja, detta kan vara intressant, men jag är inte säker på att han kan knytas till brottet”, men det sade han inte. Det ger en fingervisning om att du inte skall sälja skinnet.