Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag tror och tänker att SD genom åren blivit väldigt slipad på att uttrycka sig diffust, så att han sedan kan lingra sig ur det han tidigare har sagt. Det är en teknik som han är skuicklig på, att man knappt märker hur han ändrar sin historia lite allteftersom, blandat med att han inte minns.
Det är ju förstås ommöjligt att polisen skulle ha ringt till HD och berättat att de ska ha hittat Lena död. Men som du säger kan det ju inte ha hänt före HDs förhör.
Men det känns ju som att det är så SD menar, för varför skulle polisen ringa efter förhöret och berätta för HD om att Lena hade hittts.
A149/634
Förhör SD 29 augusti -19
"FL2: Du skriver minuten efter. .. polisen så till TG
MT: Det minns jag däremot.
FLl: Ja berätta det får vi höra. Hur var det då?
MT: Ja .. jag .. jag .. jag minns inte mer än att Hanna hade blivit uppringd .. av nån .. polisen ..
FL 1: Nån polis hade ringt henne?
MT: Ja ..
FLl: Ah?
MT: Hon skulle in på förhör sen dagen efter visa det sig .. tror jag det var i alla fall.
FLI: Mm? vad .. va1i vaii hon när hon fick det här samtalet då?
MT: Jag .. jag kan bara gissa och det vill jag ju inte göra.
FL 1: Ja men tänk tillbaka nu ..
MT: Jag är tämligen säker på att ingen av oss lämnade sommarstugan någonting första
dagarna förrän vi liksom hade ärende in vi hade varit vakna i fyra dygn så vi .. vi sov .. typ ..
drack kaffe .. eh .. ja nej men det där känns bekant.. Hanna blir uppringd och då fick hon
det.hon hade fått reda på att det var Lena"
SD slingrar sig och försöker anpassa sin historia allteftersom. Det är uppenbart.
Det borde vara i samband med att man fick igenom SDs mobil som man först hittade uppgifterna, där han skriver att det är "berkräftat Lena".
Jag kan tänka mig att man i början mest såg SDs uttalandden som ett tecken på att han var den skydlige, men sedan började man nysta i HD och såg kopplingen att HD pekades ut av SD i J*anis meddelande och att HD faktiskt verkade ha någon slags "för tidig" kännedom om att lena hade hittats, vilket gjorde att man började rota i det här ganska sent.
Förhöret (HDs) påbörjas 13:28- avslutas 14:49.
Lena hittas 14:33, alltså mitt i förhöret.
Första gången tråden vet om att en kropp har hittats är 15:41 (Brottsplats nu) @drutten66
SD skriver till UP 16:20 att Lena hittad död
16: 23 till J*ani att det är bekräftat Lena.
SD skulle kunna ha läst på brottsplats .nu/ flashback eller liknande, men det borde polisen ha sett tycker man?
Men som sagt, jag tror att man började rota i det här konstiga väldigt sent.
Jani förhördes i dec- 18, och då verkar han fått någon fråga om hur han visste något om hur Lenas kriopp hittades, men det verkar ndå inte vara några djupgående frågor:
"Jan is kännedom om Lenas försvinnande samt påträjfandet av Lenas kropp
Jani fick reda på Lenas försvinnande samma dag, tisdagen, som det stod i tidningen att någon
var försvunnen. Han hade då kontakt med Hanna eller Stefan och frågade om det var Lena
som var förvunnen utifrån att de bor i Örebro och känner de flesta där. Han kommer inte ihåg
mer från konversationen.
Jani läste i tidningen eller på Flashback att det påträffats en kropp. Han tror inte att han hade
kontakt med någon i samband med det. Hanna och Stefan var då i USA som han minns det. "
UP säger i förhör 24/1- 19:
A150/529
"Lenas död.
U*lf berättar att han kontaktade Stefan för att fråga vad som hade hänt med Lena och Stefan
svarade bara det som stod i tidningen, att Lena hittats 120 meter från sitt hem. Efter att Stefan
varit häktad frågade U*lf Stefan om hur Lena hade dött och han svarade då att det varit
våldsamt och att det är sekretessbelagt. Ulf har inte frågat Stefan om det är han som har
mördat Lena."
Tack för tiderna där. Från Polishuset till Gnejsvägen Lundby till Elgiganten Säljarevägen och ner till Folketorp är det ganska exakt 60 minuters effektiv körning för SOA då. Plus minus nån minut.
Det tar väl några minuter att ta sig ut ur Polishuset och sen tar det väl nån minut i Lundby och tid att parkera och gå in på Elgiganten och köpa kontantkort.
I runda slängar så borde kanske SOA och HD ha anlänt runt 16:20 i Folketorp samtidigt som SD ”bekräftar” till J*ni.
Men precis, samtidigt så har det hunnit ut i ”media” och Flashback. Vilket han lär bevaka kanske med tanke på att han lär vara rätt nipprig med tanke på var hon ligger nånstans. Höga tankar om eftersök osv.
Så i teorin så kan ”bekräftelsen” ha sin grund i en övertygelse han har då med sin, vad ska vi kalla det, förkunskap om att hon faktiskt är död och har någon hittats så lär det vara LW.
MEN, sen är det ju då märkligt att han inte säger det i förhör. Att det var via tidningen.
Istället ska han krångla till det för HD som i sin tur har krånglat till det på nåt sätt i samtal med JS.
Frågan är om SOA/HD får reda på innan ”media” och då kontaktar BA som har mobil men inte SD och BA berättar för SD. Om hon nu är i stugan innan de kommer hem.
Whatever, kommer kanske inte närmare sanningen här, men nånstans är det nåt som inte stämmer. Vilket var brukligt när SD var i farten.