2021-09-13, 18:28
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag vet iallafall att hon mycket snart efter Steffes död stod som ägare till bil och moppe. Sen all geoutrustning, båtar, cyklar, klättertjoffs, you name it.
Hon är inte ärlig, stjäl från sina barn, rent ut sagt.

Du hatar verkligen HD. Lika mycket som LW gjorde?

Barnen har gode män som ser till deras intressen så du behöver inte oroa dig.
Citera
2021-09-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Var det en mopedbil som var skriven på SD också? Eller en vanlig moppe?

Ok, vanlig moppe.
Citera
2021-09-13, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Var det en mopedbil som var skriven på SD också? Eller en vanlig moppe?
En moppe,
Citera
2021-09-13, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Vad fan vet om att hon har stulit sakerna från barnen, Hanna äger väl hälften av alla sakerna. Har tanken slagit dej att Hanna kanske gav barnen pengar för SDs del. Och vad ska barnen med bil och båt till när dom inte ens är myndig.
Jäklar så du tar i.
De hade gjort en bodelning, dvs kommit överrens om vem som skulle äga vad.
Att påstå att vad ska barnen med bil och båt yill, de är inte myndiga, är så urbota dumt.
Äldsta tjejen är snart myndig.
HD har inte någon rätt till någonting, det tillhör dödsboet, dvs barnen.
Bilen hade de forna makarna en överrenskommelse med, men bilen stod skriven på Stefan, likaså en moped. Sen är det ruskigt mycket olika utrustningar som fanns i Stefans ägor, tror nog inte att HD lämnar någonting hon bill ha, eller anser tillhöra henne.
Citera
2021-09-13, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kommer jag inte åt bodelningen längre, men som jag minns det stod det att HD och SD gemensamt hade eller skulle komma överens om hur bohaget skulle fördelas.

Jag kan inte tänka mig att man vid inköpen gjorde så att när soffan köptes så betalade SD allt, och när matbordet köptes så betalade HD allt och att de ägde olika prylar i hemmet. Men vad vet jag.

För mig känns det rimligt att de ägde det mesta av bohaget gemensamt, samt att en del nyinköp behövde göras för att kunna möblera ytterligare en bostad, HDs.

Det betyder ju att HD behövde göra inköp till sin bostad förmodligen, vilket kanske inte SD betalade? Möjligen bidrog han till barnens rum?

Så på det viset blev det väl säkert (?) vad jag tänker en merkostnad för HD, som flyttade, medan SD kanske satt i ett istort sett orört bo?

Och vad vet vi, kanhända att de verkligen hade planer på att eventuellt återförenas, och de saker som HD inte tog med sig i den nya lägenheten, de var typ hälften hennes?
Tror du på det själv, att HD ville ha honom tillbaks? Nej.
Citera
2021-09-13, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Du hatar verkligen HD. Lika mycket som LW gjorde?

Barnen har gode män som ser till deras intressen så du behöver inte oroa dig.
Trevligt bemötande.
HD är inte en ärlig person.
Jag bryr mig om de efterlevande barnen, alla fem. Samt anhöriga med moral.
Citera
2021-09-13, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tror du på det själv, att HD ville ha honom tillbaks? Nej.

Nä, tror inte det, inte på slutet.
Men vi vet inte.

Jag tänker att det ändå fanns en sådan tanke hos SD och som han framhärdade, vilket kan ha gjort att det var så de sa. Utåt, till t ex SOA och BA.

Så när HD flyttade ut och det blev tal om vad som skulle tas med till HD och vad som skulle stå kvar i huset, så kan tanken ha varit att allt ändå fanns kvar och de hade ju flickorna ihop.

Inga stora pengar vad gäller begagnade möbler, om de skulle börja göra upp rent ekonomiskt. Man kan gör aupp att jag behåller soffan och matsalsbordet och så betalar jag något eller bidrar till något som behövs i ditt nya hem? Flickorna behövde väl både nya sängar och skrivbord t ex.
Citera
2021-09-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du svara inte på min fråga om varför skulle den misstänkte planerat att mörda BO på ett sätt med stor risk att bli avslöjad?!
Jag kan iofs svara på dina frågor senare ikväll när det blir lugnare med barnen.

Kan tänka mig att mordet var planerat men inte platsen, fast nu blev det så. Från början var det tänkt att ske i Vivallaskogen den 11e men det sket sig pga att det kom folk förbi, inte minst grannen med hunden. Då fick SD den lysande ide'en om att ringa polis och säga att hotfulla mållgor fanns i skogen och mringade honom, men han hann fly...Men då hade han iaf planterat in sådana, tänkte han väl? Han upgav även faklskt personnummer och namn för poliserna, som tyckte att han var en märklig snubbe.

Varför gjorde han det, tror du?

Men nu blev det bråttom! Lena måste "bort" innan usa-resan och HD var på weekendresa med Sill*en och SDs frustration var givetvis skyhög. På loppisen söndagen den 13e Maj kunde grannar se den sammanbitna och stressade SD kring loppisbordet i området, där han gick som på nålar. Tiden var nu knapp.

Så det fick bli måndag kväll den 14e. Reservplan A. Platsen var inte så lyckad, men det var vad han fick ta. Han klagade sen indirekt på sig själv i rätten för valet av plats, typ ungefär: "Hade det varit JAG så hade jag valt en annan plats, eller fått mordet att se ut som en olycka....pinsamt att ni tror detta om mig...jag är smartare än så".

Rätten tappade hakorna av förvåning (enligt en tråddeltagare som var på plats) och SD hade nu på detta sätt spikat in den sista spiken i sin egen kista.
Citera
2021-09-13, 20:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De hade bilen tillsammans så där ägde hon hälften.
Men alla andra saker ägde hon knappast hälften av.
Det är det som är hela tanken med en bouppteckning, att dela upp på var och en allt det som man tidigare har ägt tillsammans.

Varför skulle hon inte äga hälften av det andra? Men det spelar egentligen ingen som helst jävla roll, för ingen vet här i tråden hur hon har fördelat sakerna till barnen och för det tredje så är hon målsman för bägge barnen till dom fyller 18 år, bouppteckning eller inte.
Citera
2021-09-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror och tänker att SD genom åren blivit väldigt slipad på att uttrycka sig diffust, så att han sedan kan lingra sig ur det han tidigare har sagt. Det är en teknik som han är skuicklig på, att man knappt märker hur han ändrar sin historia lite allteftersom, blandat med att han inte minns.

Det är ju förstås ommöjligt att polisen skulle ha ringt till HD och berättat att de ska ha hittat Lena död. Men som du säger kan det ju inte ha hänt före HDs förhör.

Men det känns ju som att det är så SD menar, för varför skulle polisen ringa efter förhöret och berätta för HD om att Lena hade hittts.

A149/634

Förhör SD 29 augusti -19
"FL2: Du skriver minuten efter. .. polisen så till TG
MT: Det minns jag däremot.
FLl: Ja berätta det får vi höra. Hur var det då?
MT: Ja .. jag .. jag .. jag minns inte mer än att Hanna hade blivit uppringd .. av nån .. polisen ..
FL 1: Nån polis hade ringt henne?
MT: Ja ..
FLl: Ah?
MT: Hon skulle in på förhör sen dagen efter visa det sig .. tror jag det var i alla fall.
FLI: Mm? vad .. va1i vaii hon när hon fick det här samtalet då?
MT: Jag .. jag kan bara gissa och det vill jag ju inte göra.
FL 1: Ja men tänk tillbaka nu ..
MT: Jag är tämligen säker på att ingen av oss lämnade sommarstugan någonting första
dagarna förrän vi liksom hade ärende in vi hade varit vakna i fyra dygn så vi .. vi sov .. typ ..
drack kaffe .. eh .. ja nej men det där känns bekant.. Hanna blir uppringd och då fick hon
det.hon hade fått reda på att det var Lena
"
SD slingrar sig och försöker anpassa sin historia allteftersom. Det är uppenbart.

Det borde vara i samband med att man fick igenom SDs mobil som man först hittade uppgifterna, där han skriver att det är "berkräftat Lena".

Jag kan tänka mig att man i början mest såg SDs uttalandden som ett tecken på att han var den skydlige, men sedan började man nysta i HD och såg kopplingen att HD pekades ut av SD i J*anis meddelande och att HD faktiskt verkade ha någon slags "för tidig" kännedom om att lena hade hittats, vilket gjorde att man började rota i det här ganska sent.

Förhöret (HDs) påbörjas 13:28- avslutas 14:49.

Lena hittas 14:33, alltså mitt i förhöret.

Första gången tråden vet om att en kropp har hittats är 15:41 (Brottsplats nu) @drutten66

SD skriver till UP 16:20 att Lena hittad död
16: 23 till J*ani att det är bekräftat Lena.

SD skulle kunna ha läst på brottsplats .nu/ flashback eller liknande, men det borde polisen ha sett tycker man?

Men som sagt, jag tror att man började rota i det här konstiga väldigt sent.

Jani förhördes i dec- 18, och då verkar han fått någon fråga om hur han visste något om hur Lenas kriopp hittades, men det verkar ndå inte vara några djupgående frågor:
"Jan is kännedom om Lenas försvinnande samt påträjfandet av Lenas kropp
Jani fick reda på Lenas försvinnande samma dag, tisdagen, som det stod i tidningen att någon
var försvunnen. Han hade då kontakt med Hanna eller Stefan och frågade om det var Lena
som var förvunnen utifrån att de bor i Örebro och känner de flesta där. Han kommer inte ihåg
mer från konversationen.
Jani läste i tidningen eller på Flashback att det påträffats en kropp. Han tror inte att han hade
kontakt med någon i samband med det. Hanna och Stefan var då i USA som han minns det.
"
UP säger i förhör 24/1- 19:

A150/529
"Lenas död.
U*lf berättar att han kontaktade Stefan för att fråga vad som hade hänt med Lena och Stefan
svarade bara det som stod i tidningen, att Lena hittats 120 meter från sitt hem. Efter att Stefan
varit häktad frågade U*lf Stefan om hur Lena hade dött och han svarade då att det varit
våldsamt och att det är sekretessbelagt. Ulf har inte frågat Stefan om det är han som har
mördat Lena.
"

Tack för tiderna där. Från Polishuset till Gnejsvägen Lundby till Elgiganten Säljarevägen och ner till Folketorp är det ganska exakt 60 minuters effektiv körning för SOA då. Plus minus nån minut.

Det tar väl några minuter att ta sig ut ur Polishuset och sen tar det väl nån minut i Lundby och tid att parkera och gå in på Elgiganten och köpa kontantkort.

I runda slängar så borde kanske SOA och HD ha anlänt runt 16:20 i Folketorp samtidigt som SD ”bekräftar” till J*ni.

Men precis, samtidigt så har det hunnit ut i ”media” och Flashback. Vilket han lär bevaka kanske med tanke på att han lär vara rätt nipprig med tanke på var hon ligger nånstans. Höga tankar om eftersök osv.

Så i teorin så kan ”bekräftelsen” ha sin grund i en övertygelse han har då med sin, vad ska vi kalla det, förkunskap om att hon faktiskt är död och har någon hittats så lär det vara LW.

MEN, sen är det ju då märkligt att han inte säger det i förhör. Att det var via tidningen.
Istället ska han krångla till det för HD som i sin tur har krånglat till det på nåt sätt i samtal med JS.

Frågan är om SOA/HD får reda på innan ”media” och då kontaktar BA som har mobil men inte SD och BA berättar för SD. Om hon nu är i stugan innan de kommer hem.

Whatever, kommer kanske inte närmare sanningen här, men nånstans är det nåt som inte stämmer. Vilket var brukligt när SD var i farten.
Citera
2021-09-13, 20:25
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jäklar så du tar i.
De hade gjort en bodelning, dvs kommit överrens om vem som skulle äga vad.
Att påstå att vad ska barnen med bil och båt yill, de är inte myndiga, är så urbota dumt.
Äldsta tjejen är snart myndig.
HD har inte någon rätt till någonting, det tillhör dödsboet, dvs barnen.
Bilen hade de forna makarna en överrenskommelse med, men bilen stod skriven på Stefan, likaså en moped. Sen är det ruskigt mycket olika utrustningar som fanns i Stefans ägor, tror nog inte att HD lämnar någonting hon bill ha, eller anser tillhöra henne.

Nja hon har krav på 580 000 kr av dödsboet så dom är hennes.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.bildtagg.se%2Fbild%2 F21my6hvozk9lf764ir7ngcp8
Citera
2021-09-13, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nja hon har krav på 580 000 kr av dödsboet så dom är hennes.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.bildtagg.se%2Fbild%2 F21my6hvozk9lf764ir7ngcp8
Hur står det i förhållande till brottsoffrens skadestånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in