2021-09-13, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man kan vara utanför alla block och välja det block som man tycker är bäst för stunden om man har en unik fråga/politik som skär över blockgränser. Som MP har med miljö och SD har med invandring. L har inget sådant som gör det värt att rösta på dem. NATO och plastpåseskatt räcker inte. Skolan med Björklunds usla facit som minister räcker inte. Några extra miljarder till förorten för femtioelfte gången räcker inte. C snodde nischen "borgerligt/liberalt men hata SD mest av alla".

Det bisarra är ju att M valde att skapa den nischen (främst Reinfeldt) som nu C har placerats sig i. Politiker och företagare är ofta väldigt kortsiktiga. De borgerliga hade annars kunnat regera förmodligen i decennier med SD stöd och betydligt färre importerade väljare till vänstern ... De måste ha missbedömt internets påverkan och samhällsutvecklingen grovt.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-09-13 kl. 06:57.
Citera
2021-09-13, 07:36
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ja stora ökningar i folkrika kommuner påverkar direkt valresultatet nationellt. Denna ökning är några tiondelar på nationell nivå.

Nu gällde denna o.u. kommunalpolitiken vilket ju inte är det samma som riksdagspolitiken. Men om vi antar att de även bytt parti i rikspolitiken (vilket nog är sannolikt att anta att flertalet av dem gjort) motsvarar en ökning med 8,7% i Göteborgs kommun ca 0,5% i riksdagen.

Jag vet inte hur det ligger till i Göteborg, men i när ett parti ökar eller minskar i Shlms kommun brukar denna förändring även ske i andra kommuner i Storstockholm. Om det samma gäller i Göteborg (vilket jag antar) så bör SD kunna räkna in ytterligare ungefär 0,5% ökning från grannkommunerna, d.v.s. ca. 1% ökning på riksplanet.
Citera
2021-09-13, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu gällde denna o.u. kommunalpolitiken vilket ju inte är det samma som riksdagspolitiken. Men om vi antar att de även bytt parti i rikspolitiken (vilket nog är sannolikt att anta att flertalet av dem gjort) motsvarar en ökning med 8,7% i Göteborgs kommun ca 0,5% i riksdagen.

Jag vet inte hur det ligger till i Göteborg, men i när ett parti ökar eller minskar i Shlms kommun brukar denna förändring även ske i andra kommuner i Storstockholm. Om det samma gäller i Göteborg (vilket jag antar) så bör SD kunna räkna in ytterligare ungefär 0,5% ökning från grannkommunerna, d.v.s. ca. 1% ökning på riksplanet.

Det blir ju valresultatet som räknas.

Med det sagt så kan ju lokala effekter vara en förklaring om denna undersökning stämmer, kanske att polismordet skedde i just Göteborg. Annars kan man tänka sig att en ökning sker på motsvarande håll på andra orter från olika utgångslägen. Sen undrar man ju om SD är större nationellt än kommunalt som det är på många ställen eller om det finns en annan lokal dynamik här vilket ju blir viktigt för tolkningen.
Citera
2021-09-13, 08:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det krävs något mer än att man "formellt" kommer överens. De som inte kan leva med att stödja en regering som förhandlar med SD efter en blågul valseger måste ta sitt pick och pack och gå till centern eller Mp.

Om så sker är man väl nere på 1,5% i nästa OU, ty Stockholmsflangen utgör väl ca 1 procentenhet av väljarunderlaget, demografiskt.

Nå, det blir i alla fall intressant att följa landsmötet och efterföljande OU. Med undantag för det märkliga NyD, så har vi i det närmaste ingen erfarenhet i Sverige av att partier åker ut ur Riksdagen.
Citera
2021-09-13, 08:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Man kan vara utanför alla block och välja det block som man tycker är bäst för stunden om man har en unik fråga/politik som skär över blockgränser. Som MP har med miljö och SD har med invandring. L har inget sådant som gör det värt att rösta på dem. NATO och plastpåseskatt räcker inte. Skolan med Björklunds usla facit som minister räcker inte. Några extra miljarder till förorten för femtioelfte gången räcker inte. C snodde nischen "borgerligt/liberalt men hata SD mest av alla".

Det tror jag är korrekt. Just skolfrågan var nog en sådan, men den har man mycket riktigt spelat bort. Den gamla "sanningen" att FP:s typväljare var en medelålders, kvinnlig mellanstadielärare är nog inte heller sann längre. Med så låga siffror i OU så har L förmodligen inte riktigt några typväljare heller.
Citera
2021-09-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det tror jag är korrekt. Just skolfrågan var nog en sådan, men den har man mycket riktigt spelat bort. Den gamla "sanningen" att FP:s typväljare var en medelålders, kvinnlig mellanstadielärare är nog inte heller sann längre. Med så låga siffror i OU så har L förmodligen inte riktigt några typväljare heller.

Samhällsutveckling har gjort att "språktest" eller betyg en årskurs tidigare och liknande inte kan få stort genomslag längre. Drunknar i andra polariserade frågor. Sen har väl de kört skolfrågan i botten utan att de kunde visa resultat så folk kanske tröttnade även på detta av den anledningen ....
Citera
2021-09-13, 09:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det bisarra är ju att M valde att skapa den nischen (främst Reinfeldt) som nu C har placerats sig i. Politiker och företagare är ofta väldigt kortsiktiga. De borgerliga hade annars kunnat regera förmodligen i decennier med SD stöd och betydligt färre importerade väljare till vänstern ... De måste ha missbedömt internets påverkan och samhällsutvecklingen grovt.

Ja, instämmer.

Alliansen var ju en koalition mellan fyra partier, nu tror jag i och för sig Reinfeldt stödde Alliansens avståndstagande från SD, men även om han inte gjorde det var han tvingad därtill av L och C för att kunna hålla ihop Alliansen. M+KD hade på den tiden aldrig kunnat regera uteslutande med stöd av SD.

Jag tror liksom du att både han och de övriga av alliansensens partiledare fullständigt missbedömde nätets påverkan. Men jag tror en än större missbedömning var msm påverkan och hur representantativa de var för väljarna. Men den största missbedömning var nog att gaphalsarna i Twitter-vänstern mm var representativa, eller ens relevanta, för andra än dem själva. Tyvärr förefaller många politiker hålla sig i "Twitter-bubblan" och därför lätt tro att Veronica Palm, Henrik Arnstad, Mina Dennert, Malena Ernman m.fl. representerar befolkningen i allmänhet och att väldigt många influeras av dem. Så han och övriga ledare i Alliansen hade nog koll på nätet, men misstolkade väljarna då de följde fel kanaler och hamnade i en bubbla.
Citera
2021-09-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, instämmer.

Alliansen var ju en koalition mellan fyra partier, nu tror jag i och för sig Reinfeldt stödde Alliansens avståndstagande från SD, men även om han inte gjorde det var han tvingad därtill av L och C för att kunna hålla ihop Alliansen. M+KD hade på den tiden aldrig kunnat regera uteslutande med stöd av SD.

Jag tror liksom du att både han och de övriga av alliansensens partiledare fullständigt missbedömde nätets påverkan. Men jag tror en än större missbedömning var msm påverkan och hur representantativa de var för väljarna. Men den största missbedömning var nog att gaphalsarna i Twitter-vänstern mm var representativa, eller ens relevanta, för andra än dem själva. Tyvärr förefaller många politiker hålla sig i "Twitter-bubblan" och därför lätt tro att Veronica Palm, Henrik Arnstad, Mina Dennert, Malena Ernman m.fl. representerar befolkningen i allmänhet och att väldigt många influeras av dem. Så han och övriga ledare i Alliansen hade nog koll på nätet, men misstolkade väljarna då de följde fel kanaler och hamnade i en bubbla.

Jo, alliansen hade kanske varit svår att skapa annars. M borde ju aldrig ha kapitulerat för att bli ett Mp, de borde inte ha tillåtit SD att bildas utan sugit upp väljarna när S kapitulerade och blev till Mp de också. Men debatten kanske blev hysteriskt långt innan jag vill minnas men invandringen har väl inte alltid varit allt som för vänstern inkl C (sjöbocentern etc....). Men blir ju mest en historisk tillbakablick ändå.
Citera
2021-09-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

L "ägde" skolfrågan länge och sålänge de förknippas med skolfrågan lär de fortsätta att tappa väljare för det är ärligt talat ett enda stort misslyckande. Att skolan ens fungerar efter alla idiotiska politiska beslut får man tacka alla lärare som kämpar på och de 50-60% av eleverna som det går bra för.
Citera
2021-09-13, 10:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Samhällsutveckling har gjort att "språktest" eller betyg en årskurs tidigare och liknande inte kan få stort genomslag längre. Drunknar i andra polariserade frågor. Sen har väl de kört skolfrågan i botten utan att de kunde visa resultat så folk kanske tröttnade även på detta av den anledningen ....

Jo, utvecklingen har onekligen sprungit ifrån Liberalerna. Liberalism är också litet av en "vackert-väder-ideologi" som förutsätter rätt mycket av ett fungerande samhälle för att kunna få genomslag. Sverige är inte riktigt i sådant skick längre. Och så är förstås L bedömt opålitligt, vilket jag tror är det viktigaste för de låga siffror som partiet fått i OU länge nu.
Citera
2021-09-13, 10:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
L "ägde" skolfrågan länge och sålänge de förknippas med skolfrågan lär de fortsätta att tappa väljare för det är ärligt talat ett enda stort misslyckande. Att skolan ens fungerar efter alla idiotiska politiska beslut får man tacka alla lärare som kämpar på och de 50-60% av eleverna som det går bra för.

Ja, det tror jag är en korrekt bedömning, både av L och skolproblematiken. Skolfrågan kommer säkerligen att övertas av andra aktörer, men förmodligen utifrån andra perspektiv än L:s, så det blir svårt att opinionsmässigt återta sin tidigare position här.
Citera
2021-09-13, 11:00
Medlem
Intressant att både SD och M är ute och trycker på att de har bättre koimatpolitik i realiteten än MP. Där båda lägger stor vikt vid mer elektricitet från kärnkraft som grundbulten.

M fokuserar sedan på att bruka skogen mer samt att öka antalet gruvor medan SD fokuserar på att kritisera vindkraften.

Jag tror detta är helt rätt. Att hamra hem att MP inte har patent på miljöpolitik eller klimatpolitik. Samt att MP snarare är miljöskadliga. Tror det är rätt också av SD att vara mot vindkraften och av M att signalera tungt om att lösningen är inte att Sverige ska avvecklas ekonomiskt och industriellt som MP vill utan istället låta tillväxt fixa miljöbiffen med mer gruvor, pengar i kärnkraft och skogsbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in