Citat:
Ursprungligen postat av
1ulvius9
Det bisarra är ju att M valde att skapa den nischen (främst Reinfeldt) som nu C har placerats sig i. Politiker och företagare är ofta väldigt kortsiktiga. De borgerliga hade annars kunnat regera förmodligen i decennier med SD stöd och betydligt färre importerade väljare till vänstern ... De måste ha missbedömt internets påverkan och samhällsutvecklingen grovt.
Ja, instämmer.
Alliansen var ju en koalition mellan fyra partier, nu tror jag i och för sig Reinfeldt stödde Alliansens avståndstagande från SD, men även om han inte gjorde det var han tvingad därtill av L och C för att kunna hålla ihop Alliansen. M+KD hade på den tiden aldrig kunnat regera uteslutande med stöd av SD.
Jag tror liksom du att både han och de övriga av alliansensens partiledare fullständigt missbedömde nätets påverkan. Men jag tror en än större missbedömning var msm påverkan och hur representantativa de var för väljarna. Men den största missbedömning var nog att gaphalsarna i Twitter-vänstern mm var representativa, eller ens relevanta, för andra än dem själva. Tyvärr förefaller många politiker hålla sig i "Twitter-bubblan" och därför lätt tro att Veronica Palm, Henrik Arnstad, Mina Dennert, Malena Ernman m.fl. representerar befolkningen i allmänhet och att väldigt många influeras av dem. Så han och övriga ledare i Alliansen hade nog koll på nätet, men misstolkade väljarna då de följde fel kanaler och hamnade i en bubbla.