2021-09-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Intressant att både SD och M är ute och trycker på att de har bättre koimatpolitik i realiteten än MP. Där båda lägger stor vikt vid mer elektricitet från kärnkraft som grundbulten.

M fokuserar sedan på att bruka skogen mer samt att öka antalet gruvor medan SD fokuserar på att kritisera vindkraften.

Jag tror detta är helt rätt. Att hamra hem att MP inte har patent på miljöpolitik eller klimatpolitik. Samt att MP snarare är miljöskadliga. Tror det är rätt också av SD att vara mot vindkraften och av M att signalera tungt om att lösningen är inte att Sverige ska avvecklas ekonomiskt och industriellt som MP vill utan istället låta tillväxt fixa miljöbiffen med mer gruvor, pengar i kärnkraft och skogsbruk.

Man kan ju bli förvånad att det inte redan tidigare varit miljöpolitiksnack i alla andra partierna eftersom frågan är såpass stor att det påverkar hela samhället.

Jag tror att flera partier undvek miljösnacket för det går inte ihop med massinvandringspolitiken när det gäller Sveriges egna mål. Fler människor kräver mer energiproduktion helt enkelt och det blir fler bilar och fler konsumenter som köper varor som producerats och så vidare.

Nu är det inte så konstigt att M och SD som ju redan tagit avstånd från massinvandringen kan börja snacka miljöpolitik seriöst.

Men verkar som att det ändå är mest energifrågorna som de fokuserar på?
Citera
2021-09-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Man kan ju bli förvånad att det inte redan tidigare varit miljöpolitiksnack i alla andra partierna eftersom frågan är såpass stor att det påverkar hela samhället.

Jag tror att flera partier undvek miljösnacket för det går inte ihop med massinvandringspolitiken när det gäller Sveriges egna mål. Fler människor kräver mer energiproduktion helt enkelt och det blir fler bilar och fler konsumenter som köper varor som producerats och så vidare.

Nu är det inte så konstigt att M och SD som ju redan tagit avstånd från massinvandringen kan börja snacka miljöpolitik seriöst.

Tycker man hör om detta hela tiden även från politiker ... tror det är rätt att försöka trycka till Mp i den här frågan (om de var trovärdiga här vore de nog större då många rankar frågan högt sannolikt pga Msm:s agenda). Tror inte de som uppger sig bry om miljö kopplar samman detta till invandring trots att set borde göras, kognitiv dissonans, tror inte man tjänar att påtala det för mycket utan bättre att satsa på typ kärnkraftssnacket.
Citera
2021-09-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Tycker man hör om detta hela tiden även från politiker ... tror det är rätt att försöka trycka till Mp i den här frågan (om de var trovärdiga här vore de nog större då många rankar frågan högt sannolikt pga Msm:s agenda). Tror inte de som uppger sig bry om miljö kopplar samman detta till invandring trots att set borde göras, kognitiv dissonans, tror inte man tjänar att påtala det för mycket utan bättre att satsa på typ kärnkraftssnacket.

Förstår att invandringspolitiken är alldeles för infekterad. Men fler borde ställa sig frågan om det verkligen är rätt att fortsätta expandera Sverige i ett läge där klimatmålen missas redan inom 10 år om man inte får stopp på utsläppen.

Mer människor, säg 500.000 fler under denna period kräver väldigt många nya bostäder, mer energi, mer bilar, mer kollektivtrafik, mer av allting inkl en väldigt stor mängd mer flygresor. Det är en kombination som helt enkelt frontalkrockar med miljömålen.
Citera
2021-09-13, 11:49
Medlem
Citat:
Förstår att invandringspolitiken är alldeles för infekterad. Men fler borde ställa sig frågan om det verkligen är rätt att fortsätta expandera Sverige i ett läge där klimatmålen missas redan inom 10 år om man inte får stopp på utsläppen.

Mer människor, säg 500.000 fler under denna period kräver väldigt många nya bostäder, mer energi, mer bilar, mer kollektivtrafik, mer av allting inkl en väldigt stor mängd mer flygresor. Det är en kombination som helt enkelt frontalkrockar med miljömålen.

🎼 Vi ska dela, dela, dela du och ja,
ge till dem som inget ha...
Citera
2021-09-13, 11:59
Medlem
Citat:

Genomsnittliga miljöpartisten tänker inte så. Mohammed ska komma till Sverige, få flyga hem på semester, köpa BMW, bo i hyresrätt och konsumera urtvättade jeans och iPhone och svenne får då sluta åka på semester (Mohammed åker ju hem till sin stackars mamma, svenne vill bara flyga någonstans för att skryta på Instagram), sälja bilen, konsumera mindre och minska elförbrukningen så att Mohammed också har chansen att bli svensk (eller snarare miljöpartistisk världsmedborgare).

De som man måste få att förstå är den genomsnittliga avundsjuka sossen. Han eller hon som inte vill sänka livskvaliteten för att hämta hit Mohammed men som nu tror att det är inte Mohammeds fel att allt blir sämre utan det är elaka kapitalister som fått för mycket coronastöd eller betalar för lite skatt.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-09-13 kl. 12:02.
Citera
2021-09-13, 13:30
Medlem
Citat:

Kan inte argumentera emot. Kan tänka mig att de då plötsligt kommer vilja sänka utsläppen utomlands istället eftersom det är billigare (stämmer ju faktiskt) eller ignorera som vanligt ...
Citera
2021-09-13, 16:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det bisarra är ju att M valde att skapa den nischen (främst Reinfeldt) som nu C har placerats sig i. Politiker och företagare är ofta väldigt kortsiktiga. De borgerliga hade annars kunnat regera förmodligen i decennier med SD stöd och betydligt färre importerade väljare till vänstern ... De måste ha missbedömt internets påverkan och samhällsutvecklingen grovt.

De trodde nog bara på sin vänsterliberala mångkultur där Irakier och Somalier skulle bli lydiga, hårt arbetande, lågavlönade mexikanska arbetare som skulle passa upp på medelklassen och konkurrera ut svenska arbetare. De var bara okunniga om världen och allt annat.
Citera
2021-09-13, 16:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu gällde denna o.u. kommunalpolitiken vilket ju inte är det samma som riksdagspolitiken. Men om vi antar att de även bytt parti i rikspolitiken (vilket nog är sannolikt att anta att flertalet av dem gjort) motsvarar en ökning med 8,7% i Göteborgs kommun ca 0,5% i riksdagen.

Jag vet inte hur det ligger till i Göteborg, men i när ett parti ökar eller minskar i Shlms kommun brukar denna förändring även ske i andra kommuner i Storstockholm. Om det samma gäller i Göteborg (vilket jag antar) så bör SD kunna räkna in ytterligare ungefär 0,5% ökning från grannkommunerna, d.v.s. ca. 1% ökning på riksplanet.

I Stockholm är SD svaga i kommunen men starka i flera grannkommuner.
Citera
2021-09-13, 16:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, instämmer.
Alliansen var ju en koalition mellan fyra partier, nu tror jag i och för sig Reinfeldt stödde Alliansens avståndstagande från SD, men även om han inte gjorde det var han tvingad därtill av L och C för att kunna hålla ihop Alliansen. M+KD hade på den tiden aldrig kunnat regera uteslutande med stöd av SD.
Jag tror liksom du att både han och de övriga av alliansensens partiledare fullständigt missbedömde nätets påverkan. Men jag tror en än större missbedömning var msm påverkan och hur representantativa de var för väljarna. Men den största missbedömning var nog att gaphalsarna i Twitter-vänstern mm var representativa, eller ens relevanta, för andra än dem själva. Tyvärr förefaller många politiker hålla sig i "Twitter-bubblan" och därför lätt tro att Veronica Palm, Henrik Arnstad, Mina Dennert, Malena Ernman m.fl. representerar befolkningen i allmänhet och att väldigt många influeras av dem. Så han och övriga ledare i Alliansen hade nog koll på nätet, men misstolkade väljarna då de följde fel kanaler och hamnade i en bubbla.

En annan aspekt var att M och KD inte insåg hur mycket SD påverkade deras partier inifrån. Vi (SD) har byggt upp en intern opposition i de partierna och skapat SD-vänliga falanger. Reinfeldt är nog förvånad idag hur fort M byter ut hela hans arv, t.o.m. hans nya logga och namn har de dumpat! Men det påbörjade vi redan under hans sista 4 år som partiledare. Hanif Bali var bara toppen på isberget.

Citat:
Man kan ju bli förvånad att det inte redan tidigare varit miljöpolitiksnack i alla andra partierna eftesom frågan är såpass stor att det påverkar hela samhället.

Skillnaden tidigare var väl att partierna köpte MPs verklighetsbeskrivning med klimat etc. SD var först med att säga att det inte är bra för miljön och klimatet och nu har M hakat på. Jag tror att i och med detta så har MP förlorat problembeskrivningsmonopolet och alla partier kommer att skaffa sig en egen miljöpolitik.
Citera
2021-09-13, 17:56
Medlem
catforwardpowers avatar
Jag kan ändå inte släppa att jag tycker oppositionen har förvånansvärt lågt stöd. Att M, KD och SD samlar tillsammans en bit under 50% är ett enormt misslyckande för dessa. Räknar vi in L så blir det 50 men det är lite ändå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2021_Norwegian_parliamenta ry_election#Graphical_summary
https://en.wikipedia.org/wiki/2021_German_federal_election#Opinion_polls

Jämför med Norge och Tyskland. Kraftiga opinionssvängningar och nytt maktövertagande i båda länderna vad det verkar. Jag skulle dessutom bedöma att bägge dessa länder i en överblick sammantaget går "bättre" än Sverige. Ändå så är det där som maktpartierna rasar i stöd. Medan i Sverige rullar MP och övriga gänget vidare utan större motstånd. Trots katastrofal politik och efterföljder.

Något är fel i landet Sverige. Den saken är säker. Det är riktigt att SD har fullständigt manglat sönder deras nazistanklagelser och har med råge gått segrande ur den striden för länge sen. Men jag tycker ändå att det är för lite stöd sammantaget för "högeroppositionen". Jag skulle tro att det är PK-faktorn som räddat kvar sossarna vid makten. I ett land med lägre PK-faktor hade den här regeringen rimligtvis legat under med ca 10-15%enheter
Senast redigerad av catforwardpower 2021-09-13 kl. 17:59.
Citera
2021-09-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag kan ändå inte släppa att jag tycker oppositionen har förvånansvärt lågt stöd. Att M, KD och SD samlar tillsammans en bit under 50% är ett enormt misslyckande för dessa. Räknar vi in L så blir det 50 men det är lite ändå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2021_Norwegian_parliamenta ry_election#Graphical_summary

Jämför med Norge och Tyskland. Kraftiga opinionssvängningar och nytt maktövertagande i båda länderna vad det verkar. Jag skulle dessutom bedöma att bägge dessa länder i en överblick sammantaget går "bättre" än Sverige. Ändå så är det där som maktpartierna rasar i stöd. Medan i Sverige rullar MP och övriga gänget vidare utan större motstånd. Trots katastrofal politik och efterföljder.

Något är fel i landet Sverige. Den saken är säker. Det är riktigt att SD har fullständigt manglat sönder deras nazistanklagelser och har med råge gått segrande ur den striden för länge sen. Men jag tycker ändå att det är för lite stöd sammantaget för "högeroppositionen". Jag skulle tro att det är PK-faktorn som räddat kvar sossarna vid makten. I ett land med lägre PK-faktor hade den här regeringen rimligtvis legat under med ca 10-15%enheter

Problemen finns ju för att svenskarna (väljarna) har skapat dem. Om man dunkar huvudet i väggen och fortsätter med det år efter år så blir det mer intressant att förklara varför någon slutade med det om det inträffar. Nu finns ju en massa invandrare som röstar på vänstern så uppförsbacken är ännu större. Men psykologiskt intressant fenomen givetvis.
Citera
2021-09-13, 18:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Öh...I Tyskland och Norge kommer ju vänstern vinna månadens val!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in