2021-09-13, 03:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Han gjorde sig ju oanträffbar som en blocketbedragare ungefär.
Han vägrade ju till och med komma när hon bad honom, ja eller Binninge då.
Inte var det planerat att återlämna någon handpenning inte men JB satte stopp.
Jojo, Deposition hos länstyrelsen efter 9 mån och rättsprocessen redan pågått 6 mån.
Nej inte behållit en krona endast ruvat på pengarna i 9 mån……
Jo, dom gör så men dom betalar bara om dom riskerar att bli åtalade, köpa sig fri kallas det.

Jag undrar jag om inte någon annan tidigare också förletts betala handpenning på fastigheten?
Muntligt gäller ju inte så då blir man blåst om man betalar handpenning.
Har det skrivits kontrakt tidigare han lyckats slingra sig ur men givetvis behöll handpenningen.

Efterlysning: finns någon tigare spekulant på fastighet på FB, era bud och hur det gick?
Efterlysning: Hur många fastighetsägare i Marielund har fått påhälsning av Ebba eller Ebbas ombud med begäran om att få köpa just deras fastighet? Hur många fastighetsägare betades av innan man hittade det perfekta offret för den nya tidens lagfartskapning? En äldre äldre kognitivt funktionsnedsatt ensamstående man utan egna barn.
2021-09-13, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Efterlysning: Hur många fastighetsägare i Marielund har fått påhälsning av Ebba eller Ebbas ombud med begäran om att få köpa just deras fastighet? Hur många fastighetsägare betades av innan man hittade det perfekta offret för den nya tidens lagfartskapning? En äldre äldre kognitivt funktionsnedsatt ensamstående man utan egna barn.
Efterlysning: Hur många intresserade har frågat Esbjörn Bolin om han vill sälja sitt hus? Ni kan svara anonymt för att slippa bli oskyldigt anklagade för försök till lagfartskapning.
2021-09-13, 05:40
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, det var Bergakungen som menade att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite.

Men Xiu du svarar är ju enligt egen uppgift den mest kunniga inom juridikens domäner på hela Flashback och slår ju såklart den gamle räven Bergatrollet med hästlängder. Det är helt klart vederlagt...!

Gott så!

Att du till slut svarar på något och visar på något du kan hänvisa ett av dina många påståenden på. Det glädjer mig!

Vi få se vad domen blir i slutänden, och jag undrar om det du läser in i vad Bergakungen skrivit, är det som Bergakungen verkligen menade.
2021-09-13, 06:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Gott så!

Att du till slut svarar på något och visar på något du kan hänvisa ett av dina många påståenden på. Det glädjer mig!

Vi få se vad domen blir i slutänden, och jag undrar om det du läser in i vad Bergakungen skrivit, är det som Bergakungen verkligen menade.
Jag läser in Bergakungens ord "Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader." som att han menar "att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite."

Berätta ditt alternativa sätt att läsa in vad Bergakungen verkligen menade. Vad är din tolkning av "Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader." som skiljer sig från min "att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite."

Ta gärna med någon länk och källa på hur du kan tolka "Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader." på ett annorlunda sätt än "att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite."
2021-09-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Självklart går handpenningen tillbaka om affären inte blir av. Men Esbjörn kan ju inte betala EBT innan denne avsäger sig äganderätten till huset.
Du inser tydligen att det krävs en del överenskommelser innan en återgång av äganderätten kan göras. Men problemet initialt var att varken Esbjörn Bolin eller hans ombud gick med på att mötas för att diskutera detta. Min gissning är att de hade ekonomiska motiv för detta och hellre ville utpressa fram ett ensidigt hävande av affären från Ebba Busch. Det ledde till ett låst läge och en rättegång.

Med de fakta som finns i handlingarna så kan man konstatera att Bolin och Binninge medvetet undvek möten för att lösa tvisten. Det innebar alltså i praktiken att om Busch av det du kallar moraliska skäl hade velat avsluta affären så hade hon även fått ta alla kostnader och Bolin hade gått helt skadeslös från affären trots att det faktiskt var han som ångrade ett underskrivet avtal.

I och med att Binninge och Bolin sedan gick ut i media med överdrivna påståenden om släktgårdar och Esbjörns överdrivet beskrivna kognitiva svårigheter så återstod ingen annan väg för Ebba Busch att bemöta dessa anklagelser än en rättegång. Hade hon backat i det läget så hade det setts som ett erkännande från hennes sida.

Det enda sättet att få fram den sanna bilden av händelsen är via den kommande förhandlingen, det är därför Ebba Busch inte har någonting att förlora på att avvakta den. Skulle hon däremot backa nu så skulle den kvarstående bilden bestå av en äldre dement man som förlorade sin släktgård till henne. Vi i denna tråd vet att det handlar om en förfallen sommarstuga och att Esbjörn Bolin visserligen är gammal men definitivt inte senil.
2021-09-13, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Vidare har ju Esbjörn en diagnos inom autismspektrat, så det är ganska relevant information kan jag tycka. Vidare är det inte nämnt i syfte att underminera förtroendet för Esbjörn. Utan för att hjälpa honom att att vinna kampen om sitt hus.

Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Huh? "en diagnos inom autismspektrat"? Vilken då? Vem har ställt den diagnosen och när?

Jag är lika intresserad som fiesp av var diagnosen ”inom autismspektrat” kommer ifrån? Den finns inte att finna i någon inlaga till rätten, förutsatt att den inte återfinns inom de maskade delarna av något intyg som inlämnats.

Givetvis vore det relevant information, kan även jag tycka, oavsett om det kan hjälpa eller stjälpa hans kamp om huset.

Så en bekräftelse eller en dementi om detta påstående vore faktiskt på sin plats MaryBlunt!
2021-09-13, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är inte alls omöjligt att det inte är några fler. Ebba gjorde kanske ett ordentligt förarbete innan hon slog klorna i honom. Pratade med alla hon kände på byn för att vaska fram information om hans vanor, hur han var, hans svagheter, sjukdomar, om han hade en familj som skulle stå upp för honom, social status, sorg, ensamhet mm.

Så efterlysningen kanske ska handla om hur många hon pratade med om Esbjörn och vad dessa berättade för henne, innan hon skickade fram sin bulvan som bete för att veva in honom?
2021-09-13, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag är lika intresserad som fiesp av var diagnosen ”inom autismspektrat” kommer ifrån? Den finns inte att finna i någon inlaga till rätten, förutsatt att den inte återfinns inom de maskade delarna av något intyg som inlämnats.

Givetvis vore det relevant information, kan även jag tycka, oavsett om det kan hjälpa eller stjälpa hans kamp om huset.

Så en bekräftelse eller en dementi om detta påstående vore faktiskt på sin plats MaryBlunt!
Citat:
Egen, talar vidlyftigt, har svårt att hålla sig till sanningen. Asperger? Det är inte alls omöjligt…..

Det ökar utan tvekan nyfikenheten på vad som kan stå i det överstrukna materialet i psykologutredningen. Om det är sant och ryktet uppstår i tråden nu så är det extra intressant.

https://www.umo.se/jag/funktionsvariation/aspergers-syndrom/

Med tanke på att du inbillat dig att ett av kriterierna för diagnosen är man har svårt att hålla sig till sanningen (när sanningen är att det är precis tvärtom) är det inte svårt att förstå ditt intresse i frågan.

Föreslår att du läser länken du postade.
2021-09-13, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag läser in Bergakungens ord "Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader." som att han menar "att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite."

Berätta ditt alternativa sätt att läsa in vad Bergakungen verkligen menade. Vad är din tolkning av "Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader." som skiljer sig från min "att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite."

Ta gärna med någon länk och källa på hur du kan tolka "Mer allmänt kan ju inte domstolen heller tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset (dvs, tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev), "bara" utdöma ett vite (detta yrkas redan) och ta ställning till olika skadeståndsanspråk och juristkostnader." på ett annorlunda sätt än "att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite."
Visst kan domstolen tvinga Esbjörn att lämna huset - det är ju därför Ebba stämt honom, för att det går. Annars vore hela processen totalt meningslös och lurendrejare som Esbjörn skulle kunna leva lyxliv på att blåsa folk på handpenning och aldrig riskera förlora något.
2021-09-13, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Visst kan domstolen tvinga Esbjörn att lämna huset - det är ju därför Ebba stämt honom, för att det går. Annars vore hela processen totalt meningslös och lurendrejare som Esbjörn skulle kunna leva lyxliv på att blåsa folk på handpenning och aldrig riskera förlora något.
Bergakungen menar att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att skriva under ett köpebrev. Har du uppgifter om att de kan göra det, får du gärna hänvisa till var du fått dem ifrån.
2021-09-13, 07:12
Medlem
Citat:
Efterlysning: Hur många intresserade har frågat Esbjörn Bolin om han vill sälja sitt hus? Ni kan svara anonymt för att slippa bli oskyldigt anklagade för försök till lagfartskapning.
Ca 10 st brev har de senaste åren skickats till Esbjörn och sedan ett okänt antal samtal har han fått från de som vill köpa och Esbjörn har avfärdat alla.
2021-09-13, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Ca 10 st brev har de senaste åren skickats till Esbjörn och sedan ett okänt antal samtal har han fått från de som vill köpa och Esbjörn har avfärdat alla.
De kanske inte gjorde en lika grundlig efterforskning om Esbjörns sårbarheter som förarbete och accepterade hans svar utan press, stress och manipulationer av den ensamme funktionshindrade åldringen? De kanske rent av varken är skamlösa, omoraliska eller oanständiga? De flesta människor är ju trots allt inte det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in