2021-09-13, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Om domstolen kommer fram till att avtalet till kommit felaktigt och priset är oskäligt lågt.
Då häver domstolen avtalet, för det är det enda domstolen kan göra.
Domstolen kan inte jämka något avtal är det felaktigt är det hävt.
O antingen har Ebba bättre rätt till fastighet eller så har hon inte bättre rätt till fastighet.
Det finns inget om jämka och ändra avtal för en domstol, endast parterna får göra detta.
Kallas förlikningsförhandlingar gjordes vid MUF då domstolen är opartisk
Parterna kan sedan skriva ett nytt avtal men uppdaterat, om dom vill.
E*ba kan ju också utöver sin förlust bli gripen för bedrägeri , där finns inget straff föreläggande tillgängligt.
2021-09-13, 01:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ingen av parterna har följt avtalet. Då är avtalet brutet.

Att avtalet bryts av den ena parten betyder inte att avtalet är ogiltig
2021-09-13, 01:50
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ja, Hovrätten kom fram till att UN begagnat sig av IW:s oförstånd och att hon skulle betala tillbaka det som hon fått av honom

I det här fallet hävdar Esbjörn att Ebba begagnat sig av hans oförstånd och/eller lättsinne för att tillskansa sig hans ärvda sommarnöje till underpris. Hoppas att domstolen är lika klok som hovrätten var i fallet med IW och UN och ger Esbjörn rätt

Nu är det så att Esbjörn har begagnats sig av Ebbas beroendeställning som köpare för att få 390.000:-.
Dessutom har han själv värderat och bevisat att det inte varit något underpris.
Ebba undertecknade ett bindande avtal, blev juridisk ägare och betalade handpenning på 390.000:-.
Några veckor senare bröt Esbjörn både kontraktet och kontakten.
Hur skulle du själv handlat om du blivit lurad på både ditt hus och kostnader på närmare 500.000:-?
Nå hur skulle du göra skulle du förhandla, försöka med förlikningsmöten och samråd?
Nå vad gör du om både ombudet som sköter kontakten vägrar ens vara med på möten?
Skulle du enligt JB stämma den som blåst dig och få domstolen att avgöra tvisten?
Nååå, skulle du göra enligt lagboken och JB eller bli blåst på både dina pengar och ditt hus?
2021-09-13, 01:57
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Att avtalet bryts av den ena parten betyder inte att avtalet är ogiltig
Jag skrev att om ingen av parterna följer avtalet är avtalet brutet. Då gäller inte avtalet längre.
Citat:
Ingen av parterna har följt avtalet. Då är avtalet brutet.

Eftersom det brukar refereras till Avtalslagen2020 så gör också jag det. Där står det klart och tydligt att själva definitionen av avtalsbrott är att en part inte presterar i enlighet med avtalet.

Citat:
11.1 Definition av avtalsbrott
(1)En part som inte presterar i enlighet med avtalet begår avtalsbrott. Utgångspunkten är att motparten har rätt till påföljder som sammantagna försätter motparten i samma ekonomiska läge som om motparten fått avtalsenlig prestation. Förutsättningar för olika påföljder framgår av www.avtalslagen2020.se kap. 11 och 12.

(2)En part kan inte göra gällande att motparten gjort sig skyldig till avtalsbrott om det beror på partens eget beteende, egen underlåtenhet eller på annat förhållande som parten bär ansvar för.
https://www.avtalslagen2020.se/Section/11.1
I det här fallet betalade inte Ebba på tillträdesdagen och Esbjörn överlämnade inget köpebrev, vilket de skulle ha gjort enligt köpekontraktet. Därmed har ingen av parterna följt avtalet. Avtalet är brutet. En annan fråga är vem av parterna som gjorde sig skyldig till avtalsbrott och om avtalsbrottet är väsentligt.

Att inte betala eller att inte överlämna köpebrev torde vara ett väsentligt avtalsbrott, och beroende på om det är Ebba eller Esbjörn som är den som gjort sig skyldig händer följande enligt avtalet:

Citat:
§9 Kontraktsbrott

Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har
motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig
betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet. Omedelbar
hävningsrätt föreligger inte om köparen är privatperson och kan hänvisa till
sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas
även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.

Vid köparens kontraktsbrott, som leder till håvning av köpet, ska ersättning
i första hand regleras ur betald handpenning. Överstiger säljarens skada
handpenningen ska köparen snarast betala mellanskillnaden. Är säljarens
skada mindre ån handpenningen ska säljaren snarast återbetala
mellanskillnaden till köparen. Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningen
till säljaren även innefatta säljarens kostnad för mäklarprovision i samband
med försäljningen av Fastigheten
Som du ser. Köpekontraktet ger ingen möjlighet till Ebba att framtvinga fullföljelse av köpet vid kontraktsbrott. Lite smålustigt kan man tycka eftersom det var hon som beställde avtalet av Theo,
Senast redigerad av DoraF 2021-09-13 kl. 02:13.
2021-09-13, 01:58
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
E*ba kan ju också utöver sin förlust bli gripen för bedrägeri , där finns inget straff föreläggande tillgängligt.

Den som betalat 390.000:- i god tro är inte den som blir gripen för bedrägeri.
Däremot den som tillskansat sig dessa medel utan motprestation.
Den personen kan bli åtalad för bedrägligt förfarande som det heter.
Ja eller mer folkligt uttryckt en åtalad sol o vårare.
2021-09-13, 02:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Nu är det så att Esbjörn har begagnats sig av Ebbas beroendeställning som köpare för att få 390.000:-.
Dessutom har han själv värderat och bevisat att det inte varit något underpris.
Ebba undertecknade ett bindande avtal, blev juridisk ägare och betalade handpenning på 390.000:-.
Några veckor senare bröt Esbjörn både kontraktet och kontakten.
Hur skulle du själv handlat om du blivit lurad på både ditt hus och kostnader på närmare 500.000:-?
Nå hur skulle du göra skulle du förhandla, försöka med förlikningsmöten och samråd?
Nå vad gör du om både ombudet som sköter kontakten vägrar ens vara med på möten?
Skulle du enligt JB stämma den som blåst dig och få domstolen att avgöra tvisten?
Nååå, skulle du göra enligt lagboken och JB eller bli blåst på både dina pengar och ditt hus?
Jag skulle aldrig ha försatt mig i Ebbas situation. Min uppfattning är att man använder mäklare, har denne närvarande vid alla möten och undertecknanden och deponerar handpenningen på mäklarens klientmedelskonto. Mäklare finns av en anledning. Jag köper inte heller konst eller antikviteter privat utan via handlare eller auktionshus, för att veta att det jag köper är koscher.

Den som agerar som Ebba gjort får skylla sig själv när säljaren trilskas. Det är en no brainer att man inte gör som Ebba med mindre än att det är något fuffens.
2021-09-13, 02:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Den som betalat 390.000:- i god tro är inte den som blir gripen för bedrägeri.
Däremot den som tillskansat sig dessa medel utan motprestation.
Den personen kan bli åtalad för bedrägligt förfarande som det heter.
Ja eller mer folkligt uttryckt en åtalad sol o vårare.
Tror att du kan vara helt lugn när det gäller Esbjörn. Ebba behöver bara höra av sig till Esbjörn så får hon tillbaka handpenningen så fort det bara är möjligt. Han har ju gjort en nedsättning av handpenningen hos Länsstyrelsen. Hur tänker du att polisen skulle kunna gripa Esbjörn för bedrägeri eller åtala honom för bedrägligt förfarande när han inte behållit en enda krona av handpenningen själv? Solochvårare agerar inte riktigt som Esbjörn vettu
2021-09-13, 02:23
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Du har fel. Brottmål brukar inte omfattas av rättskyddet. Det gör däremot tvistemål.

Esbjörn har ju en bostad förutom rummet på Odalgården. Så vitt jag vet har han en hemförsäkring. Har han inte det så får han väl betala ur egen ficka om det blir så. Det har han säkert råd med.

Om han har någon hemförsäkring med rättsskydd på den fastighet det gäller, så ja.
Det är en fastighets tvist och då gäller endast den fastighetens hemförsäkring.
Men det är begränsad kostnad och täcker inte alltid om man blir stämd ex. för vårdslöshet.
Har man rättsskydd från försäkring ska försäkringsbolaget kontaktas först.
Sedan anvisas du deras fastighetsjurist som ombud annars gäller inte försäkringen.
Vid brottmål har du däremot rättsskydd från samhället och offentlig försvarare.
Råd med? Herregud vet du inte vad bara ett ombud tar i timmen och han har 3st!
Att ha ombud i jobb under ett helt år, utlåtanden, värdering o hur många inlagor som helst.
Förra jag hade erfarenhet av gällde även den fastigheter och fastighetsägares rätt enligt ingångna avtal.
Det tog ett år med en liknande ”nådiga luntan” MUF och 3dagar rättegång med 3 domare.
Juristarvoden + resor och uppehälle 948.712:- tack o lov betalade motparten som förlorat.
2021-09-13, 02:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Jag skulle aldrig ha försatt mig i Ebbas situation. Min uppfattning är att man använder mäklare, har denne närvarande vid alla möten och undertecknanden och deponerar handpenningen på mäklarens klientmedelskonto. Mäklare finns av en anledning. Jag köper inte heller konst eller antikviteter privat utan via handlare eller auktionshus, för att veta att det jag köper är koscher.

Den som agerar som Ebba gjort får skylla sig själv när säljaren trilskas. Det är en no brainer att man inte gör som Ebba med mindre än att det är något fuffens.

Ja det var ju något fuffens visade det sig.
Men inte från Ebbas sida hon hade i utsatt läge pressats att betala 390.000:-.
Sen fick hon inte varken huset eller pengarna tillbaka.
2021-09-13, 02:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Om han har någon hemförsäkring med rättsskydd på den fastighet det gäller, så ja.
Det är en fastighets tvist och då gäller endast den fastighetens hemförsäkring.
Men det är begränsad kostnad och täcker inte alltid om man blir stämd ex. för vårdslöshet.
Har man rättsskydd från försäkring ska försäkringsbolaget kontaktas först.
Sedan anvisas du deras fastighetsjurist som ombud annars gäller inte försäkringen.

Vid brottmål har du däremot rättsskydd från samhället och offentlig försvarare.
Råd med? Herregud vet du inte vad bara ett ombud tar i timmen och han har 3st!
Att ha ombud i jobb under ett helt år, utlåtanden, värdering o hur många inlagor som helst.
Förra jag hade erfarenhet av gällde även den fastigheter och fastighetsägares rätt enligt ingångna avtal.
Det tog ett år med en liknande ”nådiga luntan” MUF och 3dagar rättegång med 3 domare.
Juristarvoden + resor och uppehälle 948.712:- tack o lov betalade motparten som förlorat.
Var kommer de fetade uppgifterna ifrån?

Jodå, jag vet mycket väl vad advokater kan kosta per timme och jag vet mycket väl vad tvister kan kosta. Esbjörns ombud arbetar inte heltid med hans fall under ett helt år, så du behöver inte oroa dig. Du kan räkna med att det bara är ett ombud I taget som gör något. Utom vid exempelvis förlikningsmöten eller under rättegången. Esbjörn har bevisligen tillgångar.

Jag noterar att du inte känner samma oro för Ebba. Hon är enligt egen uppgift bostadslös och kan rimligtvis då inte ha någon hemförsäkring med rättsskydd. Det kommer att bli mycket dyrare för henne att förlora än vad det blir för Esbjörn. Ebba måste dessutom köpa sig en annan sannolikt dyrare bostad till sig och barnen. Har Ebba öht några tillgångar eller har hon bara en hög inkomst som rinner mellan hennes fingrar.
2021-09-13, 02:50
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Tror att du kan vara helt lugn när det gäller Esbjörn. Ebba behöver bara höra av sig till Esbjörn så får hon tillbaka handpenningen så fort det bara är möjligt. Han har ju gjort en nedsättning av handpenningen hos Länsstyrelsen. Hur tänker du att polisen skulle kunna gripa Esbjörn för bedrägeri eller åtala honom för bedrägligt förfarande när han inte behållit en enda krona av handpenningen själv? Solochvårare agerar inte riktigt som Esbjörn vettu

Han gjorde sig ju oanträffbar som en blocketbedragare ungefär.
Han vägrade ju till och med komma när hon bad honom, ja eller Binninge då.
Inte var det planerat att återlämna någon handpenning inte men JB satte stopp.
Jojo, Deposition hos länstyrelsen efter 9 mån och rättsprocessen redan pågått 6 mån.
Nej inte behållit en krona endast ruvat på pengarna i 9 mån……
Jo, dom gör så men dom betalar bara om dom riskerar att bli åtalade, köpa sig fri kallas det.

Jag undrar jag om inte någon annan tidigare också förletts betala handpenning på fastigheten?
Muntligt gäller ju inte så då blir man blåst om man betalar handpenning.
Har det skrivits kontrakt tidigare han lyckats slingra sig ur men givetvis behöll handpenningen.

Efterlysning: finns någon tigare spekulant på fastighet på FB, era bud och hur det gick?
2021-09-13, 02:58
Medlem
Citat:
Han gjorde sig ju oanträffbar som en blocketbedragare ungefär.
Han vägrade ju till och med komma när hon bad honom, ja eller Binninge då.
Inte var det planerat att återlämna någon handpenning inte men JB satte stopp.
Jojo, Deposition hos länstyrelsen efter 9 mån och rättsprocessen redan pågått 6 mån.
Nej inte behållit en krona endast ruvat på pengarna i 9 mån……
Jo, dom gör så men dom betalar bara om dom riskerar att bli åtalade, köpa sig fri kallas det.

Jag undrar jag om inte någon annan tidigare också förletts betala handpenning på fastigheten?
Muntligt gäller ju inte så då blir man blåst om man betalar handpenning.
Har det skrivits kontrakt tidigare han lyckats slingra sig ur men givetvis behöll handpenningen.

Efterlysning: finns någon tigare spekulant på fastighet på FB, era bud och hur det gick?

Som påpekats, så har Ebba möjlighet att få tillbaka handpenning i detta nu, eftersom den är deponerad och esb velat betala tillbaka den sen början av denna affär.

Ebba själv har ju redan brutit kontraktet trots att hon fick hjälp av sin kompis att upprätta det och eftersom hon ju lovat ett flertal gånger att inte tvinga igenom köpet så verkar det mest vara ett självskadebeteende att fortsätta driva detta helt tröstlöst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in