2021-09-12, 22:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är ju ett scenario.

”Polis” berättar för SOA > HD.

HD/SOA berättar för SD.

SD berättar för J*ni att ”polisen sa”. Vill skryta lite med tidig vetskap.

Shit shit shit har du berättat för J*ni det var ju hemligt var vi fick reda på det menar HD/SOA.

Ingen fara vi säger vidare bara att du nog uppfattade det under förhöret. Jaha var det nån som lämnade rummet ja men då så.

Så kan snacket ha gått.

Och som jag upprepat några gånger: NÅGON måste ha meddelat dem för hur vet de annars att hon är hittad.

Skulle vara HD:s sjätte sinne under förhör då men det ger man inte mycket för.

Och inte betraktan av polisbil på väg från förhör heller.

Så inte omöjligt någon ”polis” har pratat nära SOA:s (och HD:s) krets så det nått deras öron.

Allt beror lite på hur man tolkar det där vad ”polisen sa” men ja det behöver inte betyda att ”polisen sa” något inne i förhörsrummet. Kan ha skett på parkering innan HD kom ute eller liknande.
Återkommer för jag erinrade mig att SD även nämner x 2 att HD blir uppringd, nåt om en ev mellanled och pratar även om hennes mor som kan ha sagt det till honom.

MT: Jag är tämligen säker på att ingen av oss lämnade sommarstugan någonting första dagarna förrän vi liksom hade ärende in vi hade varit vakna i fyra dygn så vi .. vi sov .. typ drack kaffe .. eh .. ja nej men det där känns bekant.. Hanna blir uppringd och då fick hon det.hon hade fått reda på att det var Lena.
FL 1: Så det var Hanna som berätta det för dig?
MT: Det borde det absolut ha varit. Ah.
FLI: Det borde det ha varit.
MT: Mm ..
FL2: Vad berätta hon då?
MT: Jag minns inte jag tror att hon berätta att hon skulle in på förhör men .. nej jag minns
inte så mycket.
FL 1: När hon säger det är ni tillsammans då?
MT: Vet inte .. det kan ha varit nån familjemedlem emellan.. (ohörbart)
FL 1: Förlåt, nu förstod inte jag?
MT: Det kan ha varit (harklar sig) det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det.. jag
minns det inte, jag minns bara att jag fick reda på .. Hanna skulle in på förh ...
FL I: Och vad är det du fick veta då egentligen?
MT: Att Hanna skulle på förhör.
FLJ: Ah?
MT: Och att hon hade fått reda på på telefon att det var Lena man hade hittat.
FL 1 : Att det var Lena man hade hittat.det var så ..
MT: Mm.
FL 1: Det .. så var informationen?
MT: Mm."
Citera
2021-09-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återkommer för jag erinrade mig att SD även nämner x 2 att HD blir uppringd, nåt om en ev mellanled och pratar även om hennes mor som kan ha sagt det till honom.

MT: Jag är tämligen säker på att ingen av oss lämnade sommarstugan någonting första dagarna förrän vi liksom hade ärende in vi hade varit vakna i fyra dygn så vi .. vi sov .. typ drack kaffe .. eh .. ja nej men det där känns bekant.. Hanna blir uppringd och då fick hon det.hon hade fått reda på att det var Lena.
MT: Jag minns inte jag tror att hon berätta att hon skulle in på förhör men .. nej jag minns
inte så mycket.
MT: Det kan ha varit (harklar sig) det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det.. jag
minns det inte, jag minns bara att jag fick reda på .. Hanna skulle in på förh ...

Tror att SD, som bara av att polis synts på plats, VET att LW hittats död (han har bara väntat/viss lättnad) så han ringer Janis och försäger sig. Han inser att han hans omedelbara slutsats är avslöjande. Resten är cover-up från SD som blandar korten så mycket han kan. Det tror jag.
Citera
2021-09-12, 23:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror att SD, som bara av att polis synts på plats, VET att LW hittats död (han har bara väntat/viss lättnad) så han ringer Janis och försäger sig. Han inser att han hans omedelbara slutsats är avslöjande. Resten är cover-up från SD som blandar korten så mycket han kan. Det tror jag.
Vilket jag inte tror med tanke på vad JS säger om HD.
Citera
2021-09-12, 23:52
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

inte så mycket.

Det här hade jag missat att ta med i min sammanställning.
Citera
2021-09-13, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det här hade jag missat att ta med i min sammanställning.
Ett inkommande samtal.
Från polis.
... som mer troligt gått via SOA till HD?

Extraherar JS ord:

"Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta Hanna hos polisen."

"Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret."

" Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör."

"Hanna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne."

."J:s känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det medan han väntat på Hanna."

(Ab 17, 150)

SD har pågående chatt med UP om geocaching och chattar även med JO - varav info om LWs död lämnas med tre minuters mellanrum.

1. SD till UP 19 maj kl 16.20.
-Lena är hittad. Död.
-Precis intill sitt hem.
(Ab 163)

2. SD till JO kl 16.23.

SD kl 14.52: Tg mår dåligt.
Hon är på förhör nu.
JO: hon är misstänkt med?
SD: Det antar jag, men vet ej.
(..)
SD kl 16 23: Det är bekräftat Lena
JO kl 16.34: Men hur vet du att det är L dem hittat? Står ingenstans
SD kl 16.34: Du ska ej skriva det någonstans nu...
SD kl 16.35: Polisen sa till Tg.
(Ab 163)
Senast redigerad av develi 2021-09-13 kl. 00:32.
Citera
2021-09-13, 00:33
Medlem
Citat:
Vilket jag inte tror med tanke på vad JS säger om HD.

Att SD fick veta det via HD/SOA sa jag inget om. Det är snarast rimligt.
Citera
2021-09-13, 00:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att SD fick veta det via HD/SOA sa jag inget om. Det är snarast rimligt.
Jag ifrågasatte det du skrev om SD:
"Tror att SD, som bara av att polis synts på plats, VET att LW hittats död"

"han ringer Janis och försäger sig."

SD har pågående chatt med både UP och JO - varav info om LWs död kommer plötsligt till båda kl 16.20 och 16.23.

Kl 14.52 säger SD att "hon är på förhör nu".

Förhör avslutas kl 14.49.
Där verkar SOA komma med info till HD och hon ringer JS.

De är och hämtar nån mer mobil innan de åker till Folketorp om jag inte missminner mig.

Så jag tror snarare att HD berättar för SD när hon kommer dit.
Varav han troligen vill komma med breaking news och säger det i pågående chatt.
Senast redigerad av develi 2021-09-13 kl. 01:13.
Citera
2021-09-13, 02:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är ganska uppenbart polisen som schabblat, varför skulle de annars vara så nedtystat?

Varför är Steffes försvarsadvokater så lena i munnen mot HD? Varför inte sätta strålkastarna mot henne, för att fria sin klient? Det är många gånger som Steffe blivit upprörd, för att ingen lyssnar och vill ta reda på vem den riktige mördaren är. Så förtvivlad och förbannad att han gör sin film till ÅH, söker upp försvarsadvokaten provat och berättar om ditt tilltag, men han får inget gehör.
Stefan blev lurad in i döden, är min tro.
Såvitt jag kan se kör HD (29 maj 2018) en snarlik version som SOA dvs att info är via media.

"Mm. Det hörde vi på nyheterna när vi åkte härifrån .. ut till landet."

30 Aug 2019 pratar hon om "o-fokus" i polisförhör och påstår hon drar slutsatserna därifrån, samt att hon och SOA drog slutsatser tillsammans då de såg avspärrningsbanden.

Möjligen har hon samtalen med JS i åtanke, kanske även om det framkommit spridning till JO via SD (polis sa till Tg).
I mitt tycke förefaller hon oavsett vilja tona ner andra informationsvägar via att anpassa storyn över tid.
Citera
2021-09-13, 02:43
Avslutad
Citat:
Såvitt jag kan se kör HD (29 maj 2018) en snarlik version som SOA dvs att info är via media.

"Mm. Det hörde vi på nyheterna när vi åkte härifrån .. ut till landet."

30 Aug 2019 pratar hon om "o-fokus" i polisförhör och påstår hon drar slutsatserna därifrån, samt att hon och SOA drog slutsatser tillsammans då de såg avspärrningsbanden.

Möjligen har hon samtalen med JS i åtanke, kanske även om det framkommit spridning till JO via SD (polis sa till Tg).
I mitt tycke förefaller hon oavsett vilja tona ner andra informationsvägar via att anpassa storyn över tid.
Har för mig att det var lite olika berättelser om hur de åkte, bla att de kört upp i området och sett avspärrningar, kontra de åkte förbi på motorvägen och såg en polisbil? Att de inte pratat om Lena alls, mm. Jag blir inte klok på att det inte granskades och pressades mer i förhör.
Citera
2021-09-13, 03:13
Medlem
Citat:
Jag ifrågasatte det du skrev om SD:
"Tror att SD, som bara av att polis synts på plats, VET att LW hittats död"

"han ringer Janis och försäger sig."

SD har pågående chatt med både UP och JO - varav info om LWs död kommer plötsligt till båda kl 16.20 och 16.23.

Kl 14.52 säger SD att "hon är på förhör nu".

Förhör avslutas kl 14.49.
Där verkar SOA komma med info till HD och hon ringer JS.

De är och hämtar nån mer mobil innan de åker till Folketorp om jag inte missminner mig.

Så jag tror snarare att HD berättar för SD när hon kommer dit.
Varav han troligen vill komma med breaking news och säger det i pågående chatt.

Man kan ju nästan kalla SOA för gängets sambandscentral
Citera
2021-09-13, 04:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man kan ju nästan kalla SOA för gängets sambandscentral
Jo, men det är sin mor hon ringer mer frekvent så han skickas nog ut från Headquarter. 😂
https://shop.jakt.se/product-images/L/victorinox-fickkniv-huntsman-0.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Har för mig att det var lite olika berättelser om hur de åkte, bla att de kört upp i området och sett avspärrningar, kontra de åkte förbi på motorvägen och såg en polisbil? Att de inte pratat om Lena alls, mm. Jag blir inte klok på att det inte granskades och pressades mer i förhör.
Inte kronologiskt som det ser ut. Hon får en s.k förklaringsbörda i folkdomstolen.
Ergo. Hon lägger till en ny förklaring.
Senast redigerad av develi 2021-09-13 kl. 04:59.
Citera
2021-09-13, 06:49
Medlem
Citat:
JS är den som inte har anledning att svamla och därav anser jag att det han säger väger tyngre.

HDs version låter mer som akut svammel i förhör. Likt det mesta som kommer från henne, om hon inte avrundar med sitt "vill inte spekulera", "ingen kommentar" eller akut minnessvikt.
Förutom att börja diskutera spår i huset 23 maj och som sen blir akrobatiskt blodsex med favoritplats i duschen eller källaren..
Då jäklar minns hon detaljer.
Sen vill hon skura duschens golvbrunn 25 maj och källaren.
.... men i källaren råkade det bli en blodfläck kvar på tvättmaskinen som var ett besvärligt bevis mot SD.

Om de nu la tyngd på att LW hittats död hade väl JS berättelse behövt ta mer plats inkl telefonlistor.

2018-12-17
"J minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl. 13-15, på lördagen fick ett samtal från Hanna. Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta Hanna hos polisen. Hanna ringde till J, som då var hos sin exfru och firade ditt barns födelsedag.
Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.
Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. Hanna sa, "dom har hittat Lena död". Som J minns det var det då inte bekräftat att det var Lena." Ab 150

2020-06-18
"Hanna har just kommit ut från ett förhör hos polisen, hennes pappa ska hämta henne.
J:s känsla är att hon är kvar i anslutning till polishuset när hon ringer. Han har för sig att S*ven O*lof inte är precis i närheten av Hanna. Hanna säger till J "Lena är hittad, hon är död".

Antingen har Hanna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda på det medan han väntar på Hanna. J:s känsla just då är att Hannas pappa fått reda på det medan han väntat på Hanna." Ab 17

Ja här säger J tydligt vad han uppfattat, att HD:s pappa fått reda på det när han väntar utanför polishuset.

Det är nog SOA:s bekanting som antigen kommit in till polishuset efter att det blev känt att LW har hittats, skickat ett SMS eller ringt ang den stora nyheten.

Jag tror inte att HD fick den kunskapen vid förhöret utan när hon kom ut till SOA på parkeringen. Eftersom hon blev av med sin telefon under förhöret så lånade hon väl pappas och gick bort en bit från honom och ringde J.

Vad källan sagt är oklart, kanske "bara" att LW är hittad och död (ej plats). Sedan åker SOA/HD till Lundby för att hämta en telefon, tar motorvägen ut till stugan och då konstaterar blåljusen och att det är där LW ligger. Källan är så klart någon som SOA känner (väl) annars skulle det inte bli avslöjat där och då.

Slutsatsen som jag drar är att SD/HD/SOA fått till sig uppgifter under tids gång som de inte borde ha fått. Förmodligen för att bekantingen inte kunde tänka sig att SD var inblandad i mordet (iaf inte under den första tiden av utredningen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in