Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Märkligt att du inte tycktes förstå vad Krmkr menade med att Esbjörn kunde få behålla huset fastän Ebba skulle vinna målet. Krmkr angav det ju så tydligt att det skulle kosta honom men att det för Esbjörn ändå skulle vara värt det. Jag tror det har att göra med att pengar för honom i den ålder han är i inget har att betyda. Han får ju sin pension och den räcker. Vad som betyder är att han då Ebba
tryckte på glömde bort avtalet/testamentet han hade med sin brorson Matz. Det är detta han inget hellre önskar än att få rätta till. Det är en himmelsvid skillnad på att dö full av ånger å vånda än att dö och inget ha att ångra dvs fri från skuld och då menar jag inte ekonomisk skuld.
Såg att du avkrävde Krmkr på referenser till någon i tråden juridikkunnig som varit inne på att Esbjörn nog kan få behålla sitt hus - jo jag vill minnas att även jag sett det (kanske bergakungen?) och visst finns det väl ett vite på 400k som Esbjörn kan betala för sitt hus + kanske ytterligare men som sagt blod är tjockare än vatten och vad är det timliga i jämförelse med det eviga

Jaa du blir utslaget att Esbjörn vid vite om 400.000:- ska ta emot 3.5 milj och skriva köpebrev inom 2v efter att domen vunnit laga kraft, så betyder inte det att han kan ta tillbaka huset för 400.000:-.
Nej Ebba är fortfarande den juridiska ägaren med vilande lagfart då Esbjörn har sålt huset.
Han får då betala vitet på 400.000:- domstolen kommer då istället i dom befästa Ebbas rätt till lagfart.
Domstolen underrättar inskrivningsmyndigheten om sin i laga kraft vunna dom om rätt till lagfart.
Inskrivningsmyndigheten utfärdar då lagfarten i Ebbas namn och även pantbrevet, om obelånat.
Belånat pantbrev lyfts från fastigheten och långivaren omvandlar detta till personligt krav på Esbjörn.
Eller så betalar Ebba belåningen och drar av från köpeskillingen denna summa också.
För nu kan resterande köpeskilling betalas efter att alla extrakostnader, dubbelt boende och rättegångskostnader dragits av först.
just ja, skadeståndet var det ju också o dra bort.
Esbjörn kommer att få behålla ca 2 milj att betala rättegångskostnader, advokater, undersökningar, värdering och inte att förglömma ”ombudet” ska ju ha betalt också.
Sen blev det inte mycket kvar för Esbjörn att låta rinna genom fingrarna, kanske bäst så vem vet?