2021-09-13, 00:02
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tror inte att Ebba kommer att Ebbas yrkande om bättre rätt till fastigheterna kommer att bifallas. Det förvånar mig att du inte ens tycks kunna tänka tanken att det är Ebba som inlett en tvist som hon svårligen kan vinna och att det är hennes ombud som kanske bör ifrågasättas.

Esbjörn vill ha kvar sitt ärvda sommarnöje. Det är det enda han bryr sig om. Det kan kosta honom pengar, men han har rättsskydd som täcker en hel del och han har andra tillgångar. Så de ekonomiska riskerna för Esbjörn är inget han egentligen behöver bry sig om.

Vilket rättsskydd?
Det är ett civilrättsligt mål inget brottsmål så något rättsskydd finns inte.
Esbjörn kommer att få betala oavsett om han vinner eller förlorar.
Har du inte insett att det kan barka käpprätt åt häcklefjäll för Esbjörn.
Oavsett åsikten vem som har rätt, vill ju ingen av oss att Esbjörn får lida.
2021-09-13, 00:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vilket rättsskydd?
Det är ett civilrättsligt mål inget brottsmål så något rättsskydd finns inte.
Esbjörn kommer att få betala oavsett om han vinner eller förlorar.
Har du inte insett att det kan barka käpprätt åt häcklefjäll för Esbjörn.
Oavsett åsikten vem som har rätt, vill ju ingen av oss att Esbjörn får lida.
Du har fel. Brottmål brukar inte omfattas av rättskyddet. Det gör däremot tvistemål.

Esbjörn har ju en bostad förutom rummet på Odalgården. Så vitt jag vet har han en hemförsäkring. Har han inte det så får han väl betala ur egen ficka om det blir så. Det har han säkert råd med.
Senast redigerad av DoraF 2021-09-13 kl. 00:17.
2021-09-13, 00:16
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Hela Ebbas talan bygger på att klockan stannade så fort köpekontraktet var underskrivet. Hon låtsas inte om att varken hon själv eller Esbjörn uppfyllt de det lovat att göra, lika lite som hon låtsas om något annat avtalsbrott eller någon hävningsförklaring.

Vad blir utgången i målet om domstolen låter klockan börja ticka igen och också beaktar hela innehållet i köpekontraktet och allt som hänt efter den 20 augusti 2020?

Nej nej nej!
Det handlar om vad som skett före och vid avtalets tecknande.
Det står i JB och Avtl om detta och dit hänvisar ju ombuden.
Vad som skett efter undertecknandet påverkar normalt inte utfallet.
Utom om ett avtalsbrott skett efter att avtalet undertecknats.
Påverkar negativt för den som begått avtalsbrottet vill säga.
Vi vet väl alla vem av parterna som avses?
2021-09-13, 00:18
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Nej nej nej!
Det handlar om vad som skett före och vid avtalets tecknande.
Det står i JB och Avtl om detta och dit hänvisar ju ombuden.
Vad som skett efter undertecknandet påverkar normalt inte utfallet.
Utom om ett avtalsbrott skett efter att avtalet undertecknats.
Påverkar negativt för den som begått avtalsbrottet vill säga.
Vi vet väl alla vem av parterna som avses?
Ingen av parterna har följt avtalet. Då är avtalet brutet.
2021-09-13, 00:28
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Du måste vara världsmästare på att ta fram rättsfall som antingen inte är tillämpliga i detta fall eller säger mot vad du försöker framföra….

Ja men lite tillämpligt är det ju!
Men åt andra hållet än vad DoraF tänkte sig.
Han fick ju stämma den som fått pengar, Ebba har gjort samma sak.

”Sommaren 2002 planerade I.W. att köpa en bostadsrätt i Alingsås och överförde den 26 juli 126 000 kr till U.N:s bankkonto, då hon skulle hjälpa honom att genomföra köpet.
Affären avslutades emellertid aldrig då I.W. bröt kontakten med U.N.”

Låter det bekant?

”Under målets förberedelse har U.N. återbetalat 126 000 kr avseende bostadsrätten med avdrag för kostnader för uppdragets fullgörande.”

Lite som när Esbjörn deponerade hos länstyrelsen, eller?
2021-09-13, 00:38
Avslutad
Citat:
Ingen av parterna har följt avtalet. Då är avtalet brutet.
Precis , nu är den större frågan , Vad tror E*ba att hennes lurendrejeri kommer att kosta henne ? Hennes text är ju bindande löd i stil med - vill E*sbjörn inte sälja , så ska jag (E*ba) dra mig ur affären.
Senast redigerad av Massonite 2021-09-13 kl. 00:45.
2021-09-13, 00:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ja men lite tillämpligt är det ju!
Men åt andra hållet än vad DoraF tänkte sig.
Han fick ju stämma den som fått pengar, Ebba har gjort samma sak.

”Sommaren 2002 planerade I.W. att köpa en bostadsrätt i Alingsås och överförde den 26 juli 126 000 kr till U.N:s bankkonto, då hon skulle hjälpa honom att genomföra köpet.
Affären avslutades emellertid aldrig då I.W. bröt kontakten med U.N.”

Låter det bekant?

”Under målets förberedelse har U.N. återbetalat 126 000 kr avseende bostadsrätten med avdrag för kostnader för uppdragets fullgörande.”

Lite som när Esbjörn deponerade hos länstyrelsen, eller?
Ja, Hovrätten kom fram till att UN begagnat sig av IW:s oförstånd och att hon skulle betala tillbaka det som hon fått av honom
Citat:
Hovrätten kommer därför fram till slutsatsen att U.N. begagnat sig av I.W:s oförstånd för att förmå honom till att lämna de i målet aktuella gåvorna. På grund härav är de gåvor som avses i käromålet inte gällande enligt 31 § avtalslagen utan skall gå åter.
I det här fallet hävdar Esbjörn att Ebba begagnat sig av hans oförstånd och/eller lättsinne för att tillskansa sig hans ärvda sommarnöje till underpris. Hoppas att domstolen är lika klok som hovrätten var i fallet med IW och UN och ger Esbjörn rätt
2021-09-13, 00:59
Avslutad
Det är skrattretande hur lätt E*ba själv bröt avtalet. E*sbjörn kan ju fortsättningsvis luta sig bakåt.
2021-09-13, 00:59
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Märkligt att du inte tycktes förstå vad Krmkr menade med att Esbjörn kunde få behålla huset fastän Ebba skulle vinna målet. Krmkr angav det ju så tydligt att det skulle kosta honom men att det för Esbjörn ändå skulle vara värt det. Jag tror det har att göra med att pengar för honom i den ålder han är i inget har att betyda. Han får ju sin pension och den räcker. Vad som betyder är att han då Ebba tryckte på glömde bort avtalet/testamentet han hade med sin brorson Matz. Det är detta han inget hellre önskar än att få rätta till. Det är en himmelsvid skillnad på att dö full av ånger å vånda än att dö och inget ha att ångra dvs fri från skuld och då menar jag inte ekonomisk skuld.

Såg att du avkrävde Krmkr på referenser till någon i tråden juridikkunnig som varit inne på att Esbjörn nog kan få behålla sitt hus - jo jag vill minnas att även jag sett det (kanske bergakungen?) och visst finns det väl ett vite på 400k som Esbjörn kan betala för sitt hus + kanske ytterligare men som sagt blod är tjockare än vatten och vad är det timliga i jämförelse med det eviga

Jaa du blir utslaget att Esbjörn vid vite om 400.000:- ska ta emot 3.5 milj och skriva köpebrev inom 2v efter att domen vunnit laga kraft, så betyder inte det att han kan ta tillbaka huset för 400.000:-.
Nej Ebba är fortfarande den juridiska ägaren med vilande lagfart då Esbjörn har sålt huset.
Han får då betala vitet på 400.000:- domstolen kommer då istället i dom befästa Ebbas rätt till lagfart.
Domstolen underrättar inskrivningsmyndigheten om sin i laga kraft vunna dom om rätt till lagfart.
Inskrivningsmyndigheten utfärdar då lagfarten i Ebbas namn och även pantbrevet, om obelånat.
Belånat pantbrev lyfts från fastigheten och långivaren omvandlar detta till personligt krav på Esbjörn.
Eller så betalar Ebba belåningen och drar av från köpeskillingen denna summa också.
För nu kan resterande köpeskilling betalas efter att alla extrakostnader, dubbelt boende och rättegångskostnader dragits av först.
just ja, skadeståndet var det ju också o dra bort.
Esbjörn kommer att få behålla ca 2 milj att betala rättegångskostnader, advokater, undersökningar, värdering och inte att förglömma ”ombudet” ska ju ha betalt också.
Sen blev det inte mycket kvar för Esbjörn att låta rinna genom fingrarna, kanske bäst så vem vet?
2021-09-13, 01:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Precis , nu är den större frågan , Vad tror E*ba att hennes lurendrejeri kommer att kosta henne ? Hennes text är ju bindande löd i stil med - vill E*sbjörn inte sälja , så ska jag (E*ba) dra mig ur affären.
Tror att TV4 visade oss Ebbas framtid. Det räckte med att nallebjörnen Steffo ställde en i sammanhanget helt relevant fråga om hennes egen brottslighet så tappade Ebba fattningen. Övriga media fokuserade helt på hennes klavertramp och bristande bildning i stället för på KD:s politiska budskap som det var tänkt.

Detta kommer bara att fortsätta och varken Ebba eller partiet kommer att kunna nå ut med sitt politiska budskap så länge Ebba är kvar som partiledare. Jag tror att hon sitter löst på höstens riksting.

Jag tror inte heller att hon får huset. Det kan bli så att domstolen kommer fram till att Ebba accepterat Esbjörns anbud om att träffa ett nytt avtal med innebörden att köpekontraktet inte ska gälla. I sånt fall kan domstolen tycka att Ebba genom att hon inte betalade på tillträdesdagen accepterat Esbjörns anbud, en sk konkludent handling. Det hon skrev på Facebook blir sedan spiken i kistan. Vi får se, men det är en av flera möjliga utfall.

Vad tror du att Ebbas "lurendrejeri" kommer att kosta henne?
2021-09-13, 01:08
Avslutad
Citat:
Tror att TV4 visade oss Ebbas framtid. Det räckte med att nallebjörnen Steffo ställde en i sammanhanget helt relevant fråga om hennes egen brottslighet så tappade Ebba fattningen. Övriga media fokuserade helt på hennes klavertramp och bristande bildning i stället för på KD:s politiska budskap som det var tänkt.

Detta kommer bara att fortsätta och varken Ebba eller partiet kommer att kunna nå ut med sitt politiska budskap så länge Ebba är kvar som partiledare. Jag tror att hon sitter löst på höstens riksting.

Jag tror inte heller att hon får huset. Det kan bli så att domstolen kommer fram till att Ebba accepterat Esbjörns anbud om att träffa ett nytt avtal med innebörden att köpekontraktet inte ska gälla. I sånt fall kan domstolen tycka att Ebba genom att hon inte betalade på tillträdesdagen accepterat Esbjörns anbud, en sk konkludent handling. Det hon skrev på Facebook blir sedan spiken i kistan. Vi får se, men det är en av flera möjliga utfall.

Vad tror du att Ebbas "lurendrejeri" kommer att kosta henne?

Svårt , svårt att på rak arm värdera övertrampet. Klockan tickar juh.
2021-09-13, 01:19
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det finns väl även en möjlighet för domstolen att jämka avtalet via avtalslagen pga de områden du lyfter, även om man kommer fram till att Ebba äger bättre rätt till huset. Ändra avtalet och tex höja köpeskillingen på fastigheten om man bedömer att avtalet kommit fram på ett felaktigt sätt eller priset varit oskäligt lågt.

Om domstolen kommer fram till att avtalet till kommit felaktigt och priset är oskäligt lågt.
Då häver domstolen avtalet, för det är det enda domstolen kan göra.
Domstolen kan inte jämka något avtal är det felaktigt är det hävt.
O antingen har Ebba bättre rätt till fastighet eller så har hon inte bättre rätt till fastighet.
Det finns inget om jämka och ändra avtal för en domstol, endast parterna får göra detta.
Kallas förlikningsförhandlingar gjordes vid MUF då domstolen är opartisk
Parterna kan sedan skriva ett nytt avtal men uppdaterat, om dom vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in