2021-09-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det sistnämnda håller jag verkligen med om. Jag har sett äldre ha kvar sitt körkort alldeles för länge, långt efter de inte längre kan eller bör köra bil pga sjukdomar och nedsättningar. Jag skulle säga attt detta er en glitch i nuvarande regelsystem. Problemet är att det inte är lätt att återkalla äldres körkort. PRO är helt emot obligatoriska hälsokontroller medan SPF kan tänka sig det.

Brukar vara svårt med framförallt äldre män… vi fick i princip tvinga min morfar att sälja sin bil. Den var bulig överallt efter allt han kört in i och backat på…
2021-09-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Man behöver minsann inte vara det minsta juridikutbildad för att förstå att du har fel även här liksom du har i din megadiskussion med Krmkr där du fått schavottera inför oss ALLA inklusive dina medlöpare. Målet är stängt såtillvida att inget skriftligt numera kan tillföras.

Om det skulle förhålla sig som du påstår så vad behövs det då hela fyra dagar för att höra vittnena svara JA på domarens fråga om deras inlämnade skriftliga vittnesmål stämmer Ett JA som de redan för övrigt på heder å samvete väl sagt i sin vittnesinlaga. Nåväl, jag ska ta dig på orden och sända in detta spörsmål till TR så får vi fakta i detta - tack för uppmaningen! Det blir ju riktigt bra

Fetingen
ditt försök å få ditt inlägg raderat för att du insinuerar på att den grovt förtalade och jag skulle ha en sexuell relation misslyckades förstår att du inte önskade dig någon vidareutveckling av detta men se den gubben gick inte

Vilka inlämnade skriftliga vittnesmål? Ja du har verkligen noll koll och förefaller direkt korkad om du inte förstår hur en dylik huvudförhandling i ett tvistemål går till.

Att du har en relation med pedofilen har du ju själv berättat, exakt hur den relationen ser ut kan ju vi andra bara spekulera i, men ditt energiska försvar av pedofilen säger en hel del.
2021-09-12, 18:48
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68

Vilka skriftliga vittnesmål?
Jaha okey, jag har tydligen missförstått detta jag nu citerar av SBV:

Citat:
Och om du hade vetat minsta lilla om processföring, och vittnen, och om du hade varit påläst, så hade du vetat att samtliga kallade vittnen är kallade för att styrka saker som redan har framförts i inlagor till domstolen. Inget vittne, inte ett enda, är kallat för att tillföra något nytt som inte framkommit redan. Och om det skulle ske, så, återigen, kommer domstolen inte att fästa någon vikt vid det. Det har sina extremt naturliga orsaker. Något som alla, ALLA, som har minsta lilla kunskap om juridik, känner till.
2021-09-12, 18:52
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Vilka inlämnade skriftliga vittnesmål? Ja du har verkligen noll koll och förefaller direkt korkad om du inte förstår hur en dylik huvudförhandling i ett tvistemål går till.

Att du har en relation med pedofilen har du ju själv berättat, exakt hur den relationen ser ut kan ju vi andra bara spekulera i, men ditt energiska försvar av pedofilen säger en hel del.
Ja se mitt svar till Nova68 ovanför detta - sen är man inte korkad för att man inte är insatt hur tvistemålsförhandlingar går till - så korkat av dig å inte förstå en sådan sak
Senast redigerad av kubun 2021-09-12 kl. 18:55.
2021-09-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Kan detta sluta med att "juristen" Binninge själv företräder Esbjörn vid tingsrättsförhandlingarna i slutet av oktober. Vad jag förstått har flera av Esbjörns advokater hoppat av och kvar är 2 stycken. Min teori är att även dessa 2 advokater lämnar fallet innan rättegången, bara för att undvika risken att få repressalier från Advokatsamfundet. Jag tycker, det inte verkar som ombuden jobbar i Esbjörns intresse.

Nja, "En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot klienten.", om advokaterna inte bistår i rätten och istället låter en juridiskt illiterat kriminell bedragare företräda Esbjörn istället, så skulle då jag verkligen säga att de INTE visat Esbjörn trohet och lojalitet. Då har de svikit honom.

Advokaterna har att vara lojala mot Esbjörn inom ramen för gällande rätt. Om Esbjörn vill att de agerar på ett sätt som inte är så bra för Esbjörn, så ska advokaterna upplysa Esbjörn om detta, men ändå företräda honom. Problemet uppstår om de agerar på ett sätt som inte ligger i Esbjörns intresse, utan att Esbjörn uttryckligen sagt åt dem att agera så, eller om de agerar i strid med gällande rätt. Advokaterna skall också vara väl pålästa och kunniga.

Att företräda Esbjörn i domstolen ser inte jag som något problem ur perspektivet god advokatsed.

Men, jag har skrivit några inlägg om hur advokaterna arbetar bland annat i strid mot gällande rätt och på sätt som visar att de inte har den kunskap de ska ha. Det gäller bland annat hur de har hanterat frågan kring hävning och hävningsförklaringarna som skickats in till domstolen. Advokaterna var initialt "veliga" kring inställningen här, men har sedan trots allt framfört argument som uppenbart är osanna. Ett sådant är uttalandet att brevet den 3e september var en hävningsförklaring. Det skulle dels implicera att Esbjörn är medveten om att det finns något som heter hävningsförklaring, och att det var hans avsikt att skicka en sådan, och att han förklarat för advokaterna att det var det han gjorde och att de skall framföra detta. Advokaterna bör då ha förklarat för Esbjörn att om han vill göra gällande detta, så kommer han att beslå sig själv med avtalsbrott, eftersom den hävningsförklaringen saknar grund, därför är obefogad, och därmed innebär att Esbjörn begick avtalsbrott genom att skicka brevet. Om Esbjörn inte hade all denna kunskap, och inte har sagt åt advokaterna att förmedla detta, trots deras information om innebörden, så kan man inte annat än att anta att det är advokaterna som utarbetat denna strategi, och det är då flera brott mot god advokatsed.

Det ska bli spännande att se om pedofilen vågar visa sitt smutsiga tryne vid huvudförhandlingen, och i så fall på vad vis, som ombud för Esbjörn eller som åhörare. Peddot har ju själv velat avsäga sig rollen och ansvaret som ombud, så det vore ju anmärkningsvärt om han nu dyker upp i rollen som ombud i alla fall.
2021-09-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Det är om inte annat en intressant fråga.

Advokater ska jobba med det som ligger i en klients intresse, vilket inte är samma sak som vad som helst som en klient vill.

Esbs ombud och advokater lämnar in inlagor som gång på gång hittills, visar att Esb inte har något rättsligt skäl sedan lång tid tillbaka, att driva processen vidare.

Dessa inlagor gäller rekvisit efter rekvisit som det krävs att ska Esbs uppfylla, för att det ska gå Esbs väg vid en rättslig prövning.

Man kan ju då fråga sig, om det ligger i Esbs intresse längre, att driva denna processen vidare?

"En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot
klienten. Advokaten skall som en oberoende rådgivare före-
träda och tillvarata klientens intressen, inom ramen för gäll-
ande rätt och god advokatsed. Advokaten får inte låta sitt
handlande påverkas av tanke på egna fördelar eller obehag
eller av hänsyn till andra ovidkommande omständigheter.
En advokat skall utöva sin verksamhet med integritet och
på ett sätt som främjar det goda rättssamhället. En advokat
skall uppträda sakligt och korrekt samt så att förtroendet för
advokatkåren upprätthålls.
En advokat får inte främja orätt. "
https://www.advokatsamfundet.se/glob...-juni-2020.pdf

Helt riktigt, alla vi här i tråden som är åtminstone normalt funtade inser att det inte ligger i Esbjörns intresse att driva tvisten vidare.

Kruxet för Esbjörn är att han har målat in först Ebba i ett hörn, och sedan sig själv i princip i samma hörn.

Men det är inte Esbjörn som driver tvisten, formellt. Det är Ebba. Även om det var Esbjörn som tvingade Ebba till att stämma honom. Det var ett av de tidigare stegen i att måla in först Ebba och sedan sig själv i ett hörn.

Esbjörn har drivit sin sak inte bara till sin spets utan långt förbi, med resultatet att det inte på något vis ligger i Ebbas intresse att sluta driva tvisten. Ebba har ingenting att vinna på en förlikning. Enda undantaget är en förlikning där Esbjörn gör en offentlig avbön liknande någonting världen aldrig tidigare skådat. Esbjörn måste ju då ge Ebba minst all den "rätt" hon kommer att få genom en vinnande dom, och det på ett övertygande sätt.
2021-09-12, 19:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Men snälla vän Esbjörn besökte fastigheten minst en gång efter detta.
Han var ju själv med vid röjningen 14 dar efter avtalet.
Ebba har aldrig efter vad som framkommit ens besökt Esbjörn.
Esbjörn kom alltid till Ebba eller till sommarstugan.
Precis som att det gör saken bättre att hon fick honom helt betagen att traska hem till henne. Än värre är det att hon tydligen bjöd hem honom....på fika m bullar var det väl?
2021-09-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Juridiskt sett har nog EBT sitt på det torra. Men moraliskt sett? Om jag köpt ett hus av en gamling som en vecka senare ångrade sig av endera skäl så hade jag självklart låtit köpet gå tillbaka. Kanske hade jag krävt någon slags kompensation om den uteblivna affären inneburit merkostnader för mig men det hade känts fel att överta någons "arvegods" mot dennes vilja. Även om även gamla människor är rättsförmögna så beter de sig jävligt märkligt ibland och det har nog de flesta förståelse för. EBT har definitivt inte agerat som en god kristen.

Lite stökigt bara när du har lagt ut närmare en halv miljon, och när du vill prata med gamlingen om hur ni ska backa affären, så vägrar gamlingen att prata med dig.

Eller skulle du bara strunta i den där halvmiljonen, strunta i att fullgöra din del av avtalet, och själv riskera att bli stämd för avtalsbrott för att du "lät köpet gå tillbaka" utan att ha gjort upp ordentligt om återgången och trots att du redan är en halv mille fattigare utan att ha fått någonting tillbaka?

Det är trist att se att det fortfarande finns folk som du här i tråden som ännu inte insett problematiken kring detta, trots att det varit upp såååå många gånger ändra sedan starten.
2021-09-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Omvandlingstabelllänken fungerar inte…

F06.7 Lindrig kognitiv störning

En störning karakteriserad av försämrade minnesfunktioner, inlärningssvårigheter samt en oförmåga att koncentrera sig annat än korta stunder. Det finns ofta en uttalad känsla av psykisk uttröttbarhet och nyinlärning upplevs subjektivt som svår även om den objektivt varit god. Inga av dessa symtom är så uttalade att diagnosen demens F00-F03 eller delirium F05.- kan sättas. Ovanstående diagnos ska endast sättas vid samtidig närvaro av en specifik kroppslig sjukdom.

Jag ser inte hur denna skulle kunna översättas rakt av med Esbjörns diagnos. Vad är t.ex. den specifika kroppsliga sjukdom Esbjörn har?

Och oavsett så är det irrelevant för fallet. Denna diagnos utesluter även den att Esbjörn inte skulle kunna sälja sitt hus…

Tack! Även här ser hur det framhålls att problemen är subjektiva trots att det rent objektivt är bra.
Dessutom ser vi att den diagnosen, som Esbjörn alltså INTE har fått, endast ska sättas vid samtidig närvaro av en specifik kroppslig sjukdom.

Någon sådan specifik kroppslig sjukdom nämns inte heller i Barrys rapport.

Här är definitionen på diagnoskoden som Barry har gett Esbjörn, här syns också att den är gammal, samt att den, som mycket riktigt påtalats (men så klart inte av trollet Krmkr) översätts till G31.84.

Citat:
331.83 converts directly to: 2015/16 ICD-10-CM G31.84

http://www.icd9data.com/2015/Volume1/320-389/330-337/331/331.83.htm
2021-09-12, 19:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Lite stökigt bara när du har lagt ut närmare en halv miljon, och när du vill prata med gamlingen om hur ni ska backa affären, så vägrar gamlingen att prata med dig.

Eller skulle du bara strunta i den där halvmiljonen, strunta i att fullgöra din del av avtalet, och själv riskera att bli stämd för avtalsbrott för att du "lät köpet gå tillbaka" utan att ha gjort upp ordentligt om återgången och trots att du redan är en halv mille fattigare utan att ha fått någonting tillbaka?

Det är trist att se att det fortfarande finns folk som du här i tråden som ännu inte insett problematiken kring detta, trots att det varit upp såååå många gånger ändra sedan starten.
Är det vad du menar att det var helt omöjligt rent juridiskt o ekonomiskt ja tekniskt för Ebba att ge fan i å tillskansa sig Esbjörns hus när hon i TV väl lovade att inte gå vidare med köpet? Är det just bara för att Esbjörn inte vågade träffa Ebba mer? Är detta verkligen sant att han personligen var tvungen att räcka över handpenningen till Ebba? Det måste väl för bövelen ha kunnat gå att ge honom ett bankkontonummer som han kunde sätta in hennes handpenning på och om den då uteblivit hade hon enbart behövt stämma honom för den uteblivna återbetalningen.
2021-09-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Känner du Esbjörn och anser dig därför kapabel att uttala dig om diagnosens riktighet?

Det är ju mycket Esbjörn inte riktigt minns, hur kontrakskrivningen gick till, datum, detaljer etc. Dessa bristande minnesfunktioner bekräftas om man läser polisförhöret från olyckan då han körde på en cyklist.

Först ifrågasätter du om Wulfric känner Esbjörn för att han diskuterar diagnosen, och sedan uttalar du dig själv om Esbjörns minne. Du känner alltså Esbjörn?

Tänk att du inte fattar vilken idiot du hela tiden framställer dig själv som när du gör precis det du anklagar andra för att man inte kan göra.
2021-09-12, 19:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

I tråden påstås det att Esbjörn har ljugit om sina försök att kontakta EBT. Då kan ju EBT:s påstådda försök att kontakta Esbjörn vara lika falska de också?

Du målar upp EBT som en oskyldig liten ängel. Fakta kvarstår, hon har på intet sätt indikerat att hon är eller har varit villig att låta köpet gå tillbaka. Därför fortsätter konflikten. Hon kan närsomhelst skriva på sin Facebook att "nu skiter jag i huset ge mig handpenningen så är vi kvitt!" Det händer ibland att säljaren eller köparen ångrar sig eller att köparen blir av med lönelöftet och att affären går tillbaka. EBT kunde om hon velat avstå från huset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in