Citat:
Ursprungligen postat av
Lejon-x
Kan detta sluta med att "juristen" Binninge själv företräder Esbjörn vid tingsrättsförhandlingarna i slutet av oktober. Vad jag förstått har flera av Esbjörns advokater hoppat av och kvar är 2 stycken. Min teori är att även dessa 2 advokater lämnar fallet innan rättegången, bara för att undvika risken att få repressalier från Advokatsamfundet. Jag tycker, det inte verkar som ombuden jobbar i Esbjörns intresse.
Nja, "En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot klienten.", om advokaterna inte bistår i rätten och istället låter en juridiskt illiterat kriminell bedragare företräda Esbjörn istället, så skulle då jag verkligen säga att de INTE visat Esbjörn trohet och lojalitet. Då har de svikit honom.
Advokaterna har att vara lojala mot Esbjörn inom ramen för gällande rätt. Om Esbjörn vill att de agerar på ett sätt som inte är så bra för Esbjörn, så ska advokaterna upplysa Esbjörn om detta, men ändå företräda honom. Problemet uppstår om de agerar på ett sätt som inte ligger i Esbjörns intresse, utan att Esbjörn uttryckligen sagt åt dem att agera så, eller om de agerar i strid med gällande rätt. Advokaterna skall också vara väl pålästa och kunniga.
Att företräda Esbjörn i domstolen ser inte jag som något problem ur perspektivet god advokatsed.
Men, jag har skrivit några inlägg om hur advokaterna arbetar bland annat i strid mot gällande rätt och på sätt som visar att de inte har den kunskap de ska ha. Det gäller bland annat hur de har hanterat frågan kring hävning och hävningsförklaringarna som skickats in till domstolen. Advokaterna var initialt "veliga" kring inställningen här, men har sedan trots allt framfört argument som uppenbart är osanna. Ett sådant är uttalandet att brevet den 3e september var en hävningsförklaring. Det skulle dels implicera att Esbjörn är medveten om att det finns något som heter hävningsförklaring, och att det var hans avsikt att skicka en sådan, och att han förklarat för advokaterna att det var det han gjorde och att de skall framföra detta. Advokaterna bör då ha förklarat för Esbjörn att om han vill göra gällande detta, så kommer han att beslå sig själv med avtalsbrott, eftersom den hävningsförklaringen saknar grund, därför är obefogad, och därmed innebär att Esbjörn begick avtalsbrott genom att skicka brevet. Om Esbjörn inte hade all denna kunskap, och inte har sagt åt advokaterna att förmedla detta, trots deras information om innebörden, så kan man inte annat än att anta att det är advokaterna som utarbetat denna strategi, och det är då flera brott mot god advokatsed.
Det ska bli spännande att se om pedofilen vågar visa sitt smutsiga tryne vid huvudförhandlingen, och i så fall på vad vis, som ombud för Esbjörn eller som åhörare. Peddot har ju själv velat avsäga sig rollen och ansvaret som ombud, så det vore ju anmärkningsvärt om han nu dyker upp i rollen som ombud i alla fall.