Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-11, 20:02
  #10189
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men artikeln idiotstämplar ju. Jag kallar det EU-taktik. Man försöker få oss att tro att vi inte kan något.

Det där är ju ett skickligt bedrägeri. Det är inte alls underligt att hon trodde att hon måste godkänna att banken ger kreditupplysning. Det fungerade ju precis som när man handlar på webben. Efter köpet blir man skickad till banken och får godkänna med Bank-ID.

Om man handlar i en webbshop behöver man inte scanna någon QR-kod. Man blir skickad till banken.

Frågan är vem som skall betala. Jag anser definitivt att banken skall betala. Jag tror inte de kommer undan.
Tro det eller ej, men jag håller helt med dig i detta. Jag tror att det måste ställas mycket hårda krav på banken angående säkerhet. Det är faktiskt inte helt lätt att ha koll på hur det exakt fungerar med BankID och hur det ser ut när man signerar. Det jag hade lite emot var att det var en så ung person som gått på det, jag tänker att de flesta unga borde ha med sig i blodet att vara vaksamma på såna här saker. Men jag tycker och hoppas att banken får stå för notan. För ju mer man tvingar bankerna att stå för denna typ av bedrägerirelaterade kostnader desto mer villiga blir de att utveckla säkerheten, kommer de undan så skiter de ju i vilket.
Citera
2021-09-11, 22:50
  #10190
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Någon ringer upp och vill sälja något. Personen påstår att köparen måste godkänna en kreditupplysning och köparen legitimerar sig mot banken. Det resulterar i att bedragaren kan kopiera hennes bank-ID.

Det skall man inte bara godta. Det är ett fel i betalningsmedlet.


Jamen det funkar ju inte så. Det är helt enkelt fel i texten.
Som vanligt är media helt okritiska till "offrets" berättelse.


Och man är en idiot om man knappar in sitt bankid på uppmaning av en privatperson över telefon som vill ta kreditupplysning.
Citera
2021-09-11, 23:00
  #10191
Medlem
UDontWantToMeetMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
"Vill döpa sonen till Vladimir Putin – Skatteverket säger nej"

Ronny (notera Y-namnet) och Ann vill döpa sin son till Vladimir Putin. Men de fick avslag av Skatteverket.
"– Vi satt en kväll hemma och krabaten var jättelivlig. Vi skrattade, diskuterade och sa ”Det är en Putin. Han vet vad han vill och är en bestämd person”. Så började det, säger Ronny."
Varför ska whitetrash ge sina barn så udda namn? Vill de att de ska bli retade i skolan? Ronny med de fina WT-tatueringarna är upprörd och tycker inte att Skatteverket ska lägga sig i vad han vill döpa sin son till

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rket-sager-nej

Haha, jag var tvungen att kasta mig över det här! Det är ju för bra för att vara sant!
Hur kommer det det sig att alla Ronny, Conny, Sonny aldrig slutar att överraska? De namnen har ju legat på topp 10 i snart ett halvsekel när det kommer till låg IQ och eventuell inavel.
Det är ju som en outtömlig fontän av idioti som resten av samhället ska behöva leva med.

Tack dock för helgens asgarv!
Citera
2021-09-11, 23:15
  #10192
Medlem
megacoolmans avatar
Alltså Putin är ju ett efternamn. Vladimir hade säkert funkat fint, precis som Adolf eller Josef.
Citera
2021-09-12, 06:42
  #10193
Avstängd
wwrs avatar
https://www.expressen.se/gt/clara-23...en-mot-banken/

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tidningen säger att hon bara identifierat sig en gång mot sin egen bank, med BankID. Detta möjliggjorde för bedragaren att kopiera hennes BankID och få total kontroll över hennes tillgångar.

Solklart fel på BankID. Banken lär få betala tillbaka varenda öre till henne.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Någon ringer upp och vill sälja något. Personen påstår att köparen måste godkänna en kreditupplysning och köparen legitimerar sig mot banken. Det resulterar i att bedragaren kan kopiera hennes bank-ID.

Det skall man inte bara godta. Det är ett fel i betalningsmedlet.

Det här visar verkligen hur tidningarna slutat försvara vanligt folk. I det här fallet kommer en bedragare undan, medan den hederlige personen som inte gjort något fel, får stå för kostnaderna.

Det verkar också orimligt att det inte skulle gå att spåra bedragaren. Det måste ju finnas en mängd digitala spår, allt från Facebook-gruppen till de många ekonomiska transaktionerna.

Detta visar effekterna av EU och de skeenden som försöker flytta kontrollen från folk och länder till EU och andra överordnade nätverk.

Hade detta skett för 30-40 år sedan hade tidningen tagit ställning för den som förlorat pengarna. Man hade ifrågasatt hur polisen inte kunnat finna bedragaren. Tidningen hade krävt högre säkerhet i betalningsmedlen. Den här tjejen har bara legitimerat sig mot sin bank. Bedragaren hade avancerad teknisk utrustning och kunde därmed kopiera tjejens Bank-ID.

Men numera har tidningar, företag och politiker gått samman mot folket. EU är ett tydligt exempel.

Så tidningen försöker skylla bedrägeriet på den lurade istället för att

* kräva banken på pengarna
* kräva säkrare betalningsmedel
* kräva att polisen gör ett bättre jobb och sätter fast bedragaren

Ett klassiskt exempel på "blame the victim"
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-12 kl. 06:47.
Citera
2021-09-12, 08:39
  #10194
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://www.expressen.se/gt/clara-23...en-mot-banken/





Det här visar verkligen hur tidningarna slutat försvara vanligt folk. I det här fallet kommer en bedragare undan, medan den hederlige personen som inte gjort något fel, får stå för kostnaderna.

Det verkar också orimligt att det inte skulle gå att spåra bedragaren. Det måste ju finnas en mängd digitala spår, allt från Facebook-gruppen till de många ekonomiska transaktionerna.

Detta visar effekterna av EU och de skeenden som försöker flytta kontrollen från folk och länder till EU och andra överordnade nätverk.

Hade detta skett för 30-40 år sedan hade tidningen tagit ställning för den som förlorat pengarna. Man hade ifrågasatt hur polisen inte kunnat finna bedragaren. Tidningen hade krävt högre säkerhet i betalningsmedlen. Den här tjejen har bara legitimerat sig mot sin bank. Bedragaren hade avancerad teknisk utrustning och kunde därmed kopiera tjejens Bank-ID.

Men numera har tidningar, företag och politiker gått samman mot folket. EU är ett tydligt exempel.

Så tidningen försöker skylla bedrägeriet på den lurade istället för att

* kräva banken på pengarna
* kräva säkrare betalningsmedel
* kräva att polisen gör ett bättre jobb och sätter fast bedragaren

Ett klassiskt exempel på "blame the victim"

Givetvis har inte bedragaren "kopierat" hennes bankid med "avancerad teknisk utrustning".
Tjejen har varit en idiot helt enkelt. Sånt får konsekvenser. Därmed inte sagt att vi som tycker att tjejen är en idiot står på bedragarens sida. Det gör nog ingen.

Tidningen skyller väl inte på den lurade? Det är ju en klassisk snyftartikel där idioten okritiskt får breda ut sig med sin historia och även passa på att skylla ifrån sig.

Du måste vara sjuk i huvudet på nåt sätt som så grovt misstolkar en skriven text. Kanske har du själv blivit lurad nån gång?

Det samhället kan göra för den lurade är att tilldela henne en god man och placera henne på ett LSS-boende.
__________________
Senast redigerad av mossadmartin 2021-09-12 kl. 08:42.
Citera
2021-09-12, 08:45
  #10195
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Givetvis har inte bedragaren "kopierat" hennes bankid med "avancerad teknisk utrustning".
Tjejen har varit en idiot helt enkelt. Sånt får konsekvenser. Därmed inte sagt att vi som tycker att tjejen är en idiot står på bedragarens sida. Det gör nog ingen.

Tidningen skyller väl inte på den lurade? Det är ju en klassisk snyftartikel där idioten okritiskt får breda ut sig med sin historia och även passa på att skylla ifrån sig.

Du måste vara sjuk i huvudet på nåt sätt som så grovt misstolkar en skriven text. Kanske har du själv blivit lurad nån gång?
Nu arbetar du som ett troll. Du fantiserar ihop saker om den du diskuterar med. Kör påhopp om att de du diskuterar med är sjuka i huvudet eller liknande. Personpåhopp och dagisnivå i diskussionerna är andra metoder som EU-trollen använder för att försöka slå sönder det svenska samhället. Men det lämnar jag, det hör inte till diskussionen.

Det är ett avancerat bedrägeri tjejen utsatts för. Genom signeringen har bedragaren kunnat kopiera hennes Bank-ID. Det är inte hennes fel. Det skall inte hon behöva betala för.
Citat:
– Hon sa att ”nu kommer det upp en signering på ditt mobila Bank-ID”. Det stod att det var från min bank, och jag trodde ju då att det var för den kreditupplysning hon ville göra, har Clara tidigare berättat.

Men i stället var kvinnan en bedragare som skapade ett nytt mobilt Bank-ID i Claras namn genom signeringen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-12 kl. 09:31.
Citera
2021-09-12, 10:24
  #10196
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu arbetar du som ett troll. Du fantiserar ihop saker om den du diskuterar med. Kör påhopp om att de du diskuterar med är sjuka i huvudet eller liknande. Personpåhopp och dagisnivå i diskussionerna är andra metoder som EU-trollen använder för att försöka slå sönder det svenska samhället. Men det lämnar jag, det hör inte till diskussionen.

Det är ett avancerat bedrägeri tjejen utsatts för. Genom signeringen har bedragaren kunnat kopiera hennes Bank-ID. Det är inte hennes fel. Det skall inte hon behöva betala för.


Nej och åter nej. Inget Bankid har "kopierats". Det står så mycket skräp i tidningarna. Tro inte på allt. Det är ett vanligt bedrägeri. Och den som låter sig luras passar i tråden.

Det som hänt är att hon först låtit kvinnan logga in på hennes internetbank. Därefter har hon i flera steg låtit kvinna skapa ett nytt bankid. Det är helt otroligt att det går att lura i en 22-åring att göra detta.
__________________
Senast redigerad av mossadmartin 2021-09-12 kl. 10:26.
Citera
2021-09-12, 10:24
  #10197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vilken tur att kaninen var död. Vilken fullkomlig idiot denna Hanna med plastläppar är. Hon fick ett par tofflor i äkta kaninskinn och som sannolikt kommer hålla betydligt längre och värma betydligt bättre än ett par plasttofflor. Dessutom lär ju kanintoffeln vara mer miljövänlig än en plasttoffel, det lär hon inte tänkt på. Sen kan man ju undra om de behandlat pälsen och skinnet på rätt sätt, för det skall väl göras vissa behandlingar på sådana varor.

Såklart en sån som du inte fattar hur jävla vidrigt äckligt det är för en riktig djurvän att få fel tofflor av lik, istället för dom beställda! Du skulle kanske tycka det var helt okej att gå i tofflor av människor också, som Jeffrey Dahmer gjorde! Dig skulle jag utnämna som idiot!
Citera
2021-09-12, 11:27
  #10198
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Nej och åter nej. Inget Bankid har "kopierats". Det står så mycket skräp i tidningarna. Tro inte på allt. Det är ett vanligt bedrägeri. Och den som låter sig luras passar i tråden.

Det som hänt är att hon först låtit kvinnan logga in på hennes internetbank. Därefter har hon i flera steg låtit kvinna skapa ett nytt bankid. Det är helt otroligt att det går att lura i en 22-åring att göra detta.
Jag är lite tudelad i frågan. Jag vill minnas att när man laddar ner - hämtar hem ett nytt BankID att man får signera flera gånger. Det är ett tag sen jag gjorde det men vill minnas att man först får logga in på internetbanken, sen får man signera när man hämtar hem det och aktiverar det.

Jag ser ju en form av säkerhetsbrist med att detta är möjligt. T ex borde det krävas QR kod när man loggar in på banken, på SEB gör det det. Så jag kan nog tycka att banken bör få stå för notan.

Den andra aspekten är att offret i detta fall är en 22 årig kvinna. Med tanke på åldern borde hon ha mer nätvett än att signera vad som helst. Hade det varit någon i pensionsåldern så hade jag haft mer förståelse för det hela. Om någon vill ta en kredituppgift på någon annan så är det ju den som tar upplysningen som får signera och sedan så går det ut en omfrågekopia till till frågan är ställd på.

På sätt och vis är det kanske bra att det kommer upp i tidningen, för jag vet många som är väl slarviga med sitt BankID. Även om man själv ska signera något så gäller det att faktiskt se att det är rätt sak man skriver under. Tror nog folket behöver påminnas...
Citera
2021-09-12, 11:30
  #10199
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Såklart en sån som du inte fattar hur jävla vidrigt äckligt det är för en riktig djurvän att få fel tofflor av lik, istället för dom beställda! Du skulle kanske tycka det var helt okej att gå i tofflor av människor också, som Jeffrey Dahmer gjorde! Dig skulle jag utnämna som idiot!
Ja ja, det blir nog bra. Ta nu din medicin så du inte dör av ett slaganfall. Hur som helst tramsigt att lipa i kvällspressen.
Citera
2021-09-12, 11:36
  #10200
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är lite tudelad i frågan. Jag vill minnas att när man laddar ner - hämtar hem ett nytt BankID att man får signera flera gånger. Det är ett tag sen jag gjorde det men vill minnas att man först får logga in på internetbanken, sen får man signera när man hämtar hem det och aktiverar det.

Jag ser ju en form av säkerhetsbrist med att detta är möjligt. T ex borde det krävas QR kod när man loggar in på banken, på SEB gör det det. Så jag kan nog tycka att banken bör få stå för notan.

Den andra aspekten är att offret i detta fall är en 22 årig kvinna. Med tanke på åldern borde hon ha mer nätvett än att signera vad som helst. Hade det varit någon i pensionsåldern så hade jag haft mer förståelse för det hela. Om någon vill ta en kredituppgift på någon annan så är det ju den som tar upplysningen som får signera och sedan så går det ut en omfrågekopia till till frågan är ställd på.

På sätt och vis är det kanske bra att det kommer upp i tidningen, för jag vet många som är väl slarviga med sitt BankID. Även om man själv ska signera något så gäller det att faktiskt se att det är rätt sak man skriver under. Tror nog folket behöver påminnas...
Men för sjutton. Bank-ID-systemet har pajat. Någon har lyckats kopiera hennes ID och lägga beslag på hennes tillgångar. Polisen misslyckas att hitta bedragaren som ändå måste ha lämnat spår.

Bank-ID måste förbättras så att det inte går att kopiera så enkelt.

Som vanligt hatar tidningarna vanligt folk och säger att allt var hennes fel.

Försäljaren uppmanade henne att signera för att godkänna att banken lämnade kreditupplysning. Det kan man inte begära att alla som använder Bank-ID skall vägra. Det är lätt att åka dit om bedragaren är skickllig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback