Citat:
Du kan inte jämföra en fällande dom mot lösa anklagelser som inte lett någon vart. Ohlys "framfart" har inte varit känd för någon och det är tveksamt om den ens existerat. En kvinna berättar 2017 att hon blivit sexuellt antastad av Ohly någon gång under 1980-talet. Vad ska partiet göra med en sådan anklagelse?
Jo jag kan göra det. Jag klarar det.
Självklart finns det substans i att hävda att en fällande dom väger tyngre än mer eller mindre lösa anklagelser - i regel. Men det finns även undantagssituationer.
Du skulle säkert tycka att det skulle vara mera graverande om tex journalisten Joakim Lamotte anklagades för att ha klappat en kvinna på rumpan än att journalisten Fredrik Önnevall har en dom på sig för människosmuggling.
När det gäller förtalsdomar mot personer som tex Ebba Busch, så kan jag tycka att hon blev provocerad då det fd ombudet deltog i en Facebookgrupp som mer eller mindre hotade henne med skandalisering ifall hon inte dansade efter deras pipa. Hon kan alltså haft visst fog för sitt agerande. Men självklart är det klumpigt av henne att åka dit på detta. Hon bör som partiledare vara försiktigt med hur hon skriver på internet.
När det gäller Ohlys tafsande så har han väl också medgivit att han ägnade sig åt otillbörligheter? För ett parti och en partiledare med en så pass hög svansföring i kvinnosaksfrågor är ju detta väldigt betungande. Det är liksom som att jämföra att Åkesson skulle ha åkt dit för att gömma muslimska migranter med utvisningsbeslut.
Du snackade om en symbolisk summa på högst ett par tusen - vad grundar du det antagandet på?