2021-08-21, 07:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Har glömt lösen till en bärbar (win 10)som legat undanstoppad ett par år. Undrar om det går att installera om den genom att skapa en återställnings usb från min stationära och sedan installera om den bärbara med den?

För jag hoppas att den inte börjar kräva koder mitt i allting sen, för så som jag minns så uppgraderades Windows 10 gratis och man behövde inte någon serienyckel eller liknande.

Någon som vet?

Om den bärbara innehöll en Windows lic.nyckel från början så är det den som automatiskt kommer att registreras i samband med installationen. Den sitter i datorn knuten till moderkortet. Behöver man utvinna sin nyckel så gör man så här - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key

Den nyckeln går ej att flytta till annan dator till skillnad ifrån en köpt, men som bara går att använda på 1 dator i taget.

Så, nej du ska inte behöva hålla på med nycklar eller annat, det är bara att installera så går det automatiskt. Du behöver inte ens formatera då Windows gör det självt vid nyinstallationen.
Citera
2021-08-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om den bärbara innehöll en Windows lic.nyckel från början så är det den som automatiskt kommer att registreras i samband med installationen. Den sitter i datorn knuten till moderkortet. Behöver man utvinna sin nyckel så gör man så här - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key

Den nyckeln går ej att flytta till annan dator till skillnad ifrån en köpt, men som bara går att använda på 1 dator i taget.

Så, nej du ska inte behöva hålla på med nycklar eller annat, det är bara att installera så går det automatiskt. Du behöver inte ens formatera då Windows gör det självt vid nyinstallationen.
Tack för svar👍 känns säkert nu hehe
Citera
2021-09-10, 19:48
Medlem
Gratis Win10?

Hej! Hur är det med Win10? Har läst flera artiklar som hävdar att det bara är att ladda ned gratis och köra. Jag inte installerat ännu för att det är så mycket jag måste böka med först i mina mac-partitioner men är det bara att ladda ner och köra, som man läser lite varstans?
Citera
2021-09-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Hej! Hur är det med Win10? Har läst flera artiklar som hävdar att det bara är att ladda ned gratis och köra. Jag inte installerat ännu för att det är så mycket jag måste böka med först i mina mac-partitioner men är det bara att ladda ner och köra, som man läser lite varstans?

Eller så köper du en nyckel för under 100 lappen och slipper alla problem...
Citera
2021-09-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Eller så köper du en nyckel för under 100 lappen och slipper alla problem...

Så billigt numera??? Hänger inte med som macanvändare
Citera
2021-09-10, 19:54
Medlem
Lungcancers avatar
Ja, det är bara att ladda ned och köra. Det är helt klart och inget att diskutera. Det som gjort dig förvirrad (och alla andra också) är hur Microsoft hanterar licenserna. Varje Win10-installation kräver en licens. Din licens finns i ditt Microsoft-konto eller i ditt moderkort.

Så varsågod att installera Win10, du kommer vara igång på mindre än en timme. Om din dator inte levererades från affär med Win10 förinstallerat så har du dock troligtvis inte en Win10-licens i moderkortet. Du kanske har en licens i ditt Microsoft-konto dock? Då kan du tillämpa licensen genom att koppla installationen med ditt konto.

Om ingen licens finns att tillgå så kommer Win10 ändå att fungera och du får ta del av Windows Updates, men efter en period så får du en uppmaning att aktivera Windows. Du kan då köpa en OEM-licens för 1-100:-.

Citat:
Så billigt numera??? Hänger inte med som macanvändare
Ja, så billigt, MEN, det är som sagt OEM-licenser och är dom så billiga så är dom så kallade engångslicenser som bara kan tillämpas en gång. Byter du dator så får du köpa en ny licens.
Citera
2021-09-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Ja, det är bara att ladda ned och köra. Det är helt klart och inget att diskutera. Det som gjort dig förvirrad (och alla andra också) är hur Microsoft hanterar licenserna. Varje Win10-installation kräver en licens. Din licens finns i ditt Microsoft-konto eller i ditt moderkort.

Så varsågod att installera Win10, du kommer vara igång på mindre än en timme. Om din dator inte levererades från affär med Win10 förinstallerat så har du dock troligtvis inte en Win10-licens i moderkortet. Du kanske har en licens i ditt Microsoft-konto dock? Då kan du tillämpa licensen genom att koppla installationen med ditt konto.

Om ingen licens finns att tillgå så kommer Win10 ändå att fungera och du får ta del av Windows Updates, men efter en period så får du en uppmaning att aktivera Windows. Du kan då köpa en OEM-licens för 1-100:-.

Ja, så billigt, MEN, det är som sagt OEM-licenser och är dom så billiga så är dom så kallade engångslicenser som bara kan tillämpas en gång. Byter du dator så får du köpa en ny licens.

Har inte win-licens eftersom jag kör mac (fast med en pc-partition med en asgammal hackad win 8.1)
Citera
2021-09-10, 20:01
Medlem
Lungcancers avatar
Citat:
Har inte win-licens eftersom jag kör mac (fast med en pc-partition med en asgammal hackad win 8.1)
Vet inte vad en hackad 8.1 är, men tekniskt sett borde det vara ett OS som aktiverats med någon crack, t.ex. en KMS-tjänst som pekats om på localhost. En sådan installation kan inte hjälpa oss här. Men! Om 8.1 har någon sorts genuin nyckel övht så kan du koppla ditt Microsoft-konto till installationen. Om du loggar in med samma konto på en ny Win10-installation så aktiveras den med 8.1-nyckeln.
Citera
2021-09-10, 20:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Om detta 8.1 är godkänt med "fulnyckel" så är det troligt att den kommer att accepteras vid installation av 10:an. Så fungerade det i regel när 10:an kom och folk uppgraderade från 7:an. Otroligt nog.

Licensen för 8.1 kan du hitta på datorn med hjälp av CMD i Windows, kan vara bra att dokumentera den innan installationen. Googla hur.
Citera
2021-09-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om detta 8.1 är godkänt med "fulnyckel" så är det troligt att den kommer att accepteras vid installation av 10:an. Så fungerade det i regel när 10:an kom och folk uppgraderade från 7:an. Otroligt nog.

Licensen för 8.1 kan du hitta på datorn med hjälp av CMD i Windows, kan vara bra att dokumentera den innan installationen. Googla hur.

Grymt i så fall, hittade t.o.m. nyckeln

XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB
Citera
2021-09-10, 20:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Win 10 är gratis en period, innan den börjar tjata om serial. Men då kan du fortfarande använda det i princip fullt ut och det enda du får är en liten vattenstämpel i högra hörnet.

En OEM-licens för en dator kostar 99 kr om du ledsnar.

Edit: Såg att du redan fått hjälp med nyckel och uppdatering. Uppdatera så ska din licens fungera.
Senast redigerad av ArgusOne 2021-09-10 kl. 20:16.
Citera
2021-09-10, 20:13
Medlem
Jag har redan laddat ner win10 som iso-fil. Med lite tur ska jag helt enkelt bara kunna dra igång den och den kommer att uppdatera gamla win8.1 och behålla alla filer osv då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in