2021-08-07, 15:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Installationen får plats, men så fort det kommer en uppdatering så är det kört.

Tricket är, bl.a, att rensa.
Kör dessa - https://www.chuyu.me/en/index.html och https://www.wisecleaner.com/wise-care-365.html samt https://www.tenforums.com/tutorials/82643-clean-up-component-store-winsxs-folder-windows-10-a.html. Kör Dism++ i expert mode. 1:a gången kan man köra allt men sedan är det bäst att vara selektiv enligt rekommendationerna. Alternativ #3 för - Component Store. Kolla även igenom inställningarna i Wise.

Dism++ rensar bort en massa loggar och cache som inte behövs för vanliga användare.

Dessutom sparar du in utrymme om du inaktiverar pagefilen, strömsparläge och systemskyddet. Sistnämnda gör man själv och sparar externt. Sedan kan du komprimera via Windows egna funktion. Googla.

Ovan nämnda borde frigöra c:a/minst 4-5gb. Gör en backup innan.

Återkom om du behöver mer utrymme.
Senast redigerad av 1FF 2021-08-07 kl. 15:52.
Citera
2021-08-08, 20:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Installationen får plats, men så fort det kommer en uppdatering så är det kört.

Hur har det gått?
Citera
2021-08-20, 21:34
Medlem
Installera om Windows från usb från annan dator

Har glömt lösen till en bärbar (win 10)som legat undanstoppad ett par år. Undrar om det går att installera om den genom att skapa en återställnings usb från min stationära och sedan installera om den bärbara med den?

För jag hoppas att den inte börjar kräva koder mitt i allting sen, för så som jag minns så uppgraderades Windows 10 gratis och man behövde inte någon serienyckel eller liknande.

Någon som vet?
Citera
2021-08-20, 21:36
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Har glömt lösen till en bärbar (win 10)som legat undanstoppad ett par år. Undrar om det går att installera om den genom att skapa en återställnings usb från min stationära och sedan installera om den bärbara med den?

För jag hoppas att den inte börjar kräva koder mitt i allting sen, för så som jag minns så uppgraderades Windows 10 gratis och man behövde inte någon serienyckel eller liknande.

Någon som vet?

Klart det går. Formatera disken först bara
Citera
2021-08-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Klart det går. Formatera disken först bara
Hmm, ska jag formatera först och sedan installera Windows? Man kan väl inte ha samma Windows på flera datorer?
Citera
2021-08-20, 21:39
Medlem
Skapa installationsmedia på en usbsticka och installera om skiten, har den tidigare installationen varit aktiverad blir den nya det automatiskt.
Citera
2021-08-20, 21:40
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Hmm, ska jag formatera först och sedan installera Windows? Man kan väl inte ha samma Windows på flera datorer?

Eller, vid installationen kommer en fråga om du vill skapa en helt ny installation (då blir du av med all info du sparat på disken)
bara välja det alternativet.

Att bara installera "över" en befintlig installation löser inte ditt problem. En clean installation skall till.
Citera
2021-08-20, 21:43
Medlem
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Citera
2021-08-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Eller, vid installationen kommer en fråga om du vill skapa en helt ny installation (då blir du av med all info du sparat på disken)
bara välja det alternativet.

Att bara installera "över" en befintlig installation löser inte ditt problem. En clean installation skall till.
Ok, kommer den inte fråga om Windowsnyckeln då? Den används ju redan av min stationära så jag är osäker om det funkar. Menar inte att du ljuger eller något men måste få ett klargörande så man inte sitter med en oanvändbar dator sen. Vet du att det funkar eller gissar du bara?
Citera
2021-08-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Skapa installationsmedia på en usbsticka och installera om skiten, har den tidigare installationen varit aktiverad blir den nya det automatiskt.
Såg ditt meddelande nu, det syntes inte innan trots att du skrev innan docklands?
Citera
2021-08-20, 21:47
Medlem
Tack för svar gubbar, känner mig säker att försöka.
Citera
2021-08-20, 21:48
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ok, kommer den inte fråga om Windowsnyckeln då? Den används ju redan av min stationära så jag är osäker om det funkar. Menar inte att du ljuger eller något men måste få ett klargörande så man inte sitter med en oanvändbar dator sen. Vet du att det funkar eller gissar du bara?

Är det en s.k. OEM-licens är det lugnt. Är det en separat köpt licens behöver du nyckeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in