Citat:
Ursprungligen postat av
Lukas17
Ibland kan det vara värt det att begå självmord. Men de flesta som begår självmord tror jag faktiskt är rätt veka, vilket må låta känslokallt men jag tycker så.
Hade förväntat mig ett bra djupare resonemang med tanke på hur länge du har grubblat på detta.
Jag kan respektera folk som vill avsluta sitt liv om de känner att det inte finns något mer att ge. Funkar i princip inget i livet, varför ens leva? Krävs ett visst mått av livskvalitet för att ens vilja leva.
Instämmer! Det "ultimata argumentet" visade sig vara den ultimata överförenklingen.
Ingen diskussion kring definition av självmord, varken nämner bakomliggande förhållanden eller innehåller exempel.
Jag har ståndpunkten att alla som tänker dö av ålder är självmordsbenägna. Det anser nog de flesta är en dålig definition, speciellt om man försöker samla statistik.
- Jaha, du vill leva livet fullt ut och dö en naturlig död.
* Självmordsbenägen: Ja
Det är en sak att argumentera med en tonåring som tycker att man ska döda sig för att det inte finns någon mening, och en annan att argumentera med en gamling som vill dör för att han har mycket smärtor, inte har något att se fram emot och dessutom blir utstött från socialt umgänge.
De som älskat någon vet att det finns saker som är mer värt än sitt eget liv, och är beredda att offra sitt liv för den älskade; det är vad älska faktiskt betyder, hävdar jag.
Man får nog begränsa definitionen för självmord ganska mycket för att kunna hitta ett motargument.
Till exempel: Självmord är att man tar sitt liv fast man mår bra fysiskt, mentalt och socialt.
Motargument: Du skulle såra andra genom att begå självmord.