2021-09-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
I Mariestads tidningen står det idag …..Polisen tror sig hittat Helena ! ( kan inte läsa hela artikeln för den är låst )
Nä, så står det inte..... Artikeln är låst så man ser inte vad som står, men det man ser är
Citat:
Polisen tror sig ha hittat Helena Anderssons...
vilket sedan fortsätter, skulle tro att det står: "mördare" efteråt, men kan vara "kropp" med skulle inte tro det. då skulle vi nog hitta det i andra tidningar ganska uppblåst.
Citera
2021-09-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tyvärr så missade jag bokstaven som var så viktig 😕 samtidigt så är det starka ord polisen uttalar. C är misstänkt , anhållen och hans namn , adress ligger ute för allmän beskådning . Är kalla F helt ute på djupt vatten och har fel så är dessa ord som att de tror de hittat rent förödande för en oskyldig person . Att sedan ta tillbaka detta uttalande låter inte som rättsväsendets skulle göra och utsätta den ” oskyldige för ett lidande resten av dennes liv . Att de sedan inte går att få mannen fälld eller få honom att prata vad som hände och var hon finns är en annan femma . Mannens advokat säger ju även som någon skrev ….. det finns besvärande omständigheter. Bevis kanske som C måste kunna redogöra för hur och varför ??? Utan kropp , utan motiv , utan bevis att hon blev mördad så är det svårt att få någon dömd 😕 samtidigt ansåg åklagaren att de hade tillräckligt på fötterna för att dra detta till domstol och då har de såklart mer än bilen och mannens ev raggnings försök på kvinnor . Jag tror de har hittat något hos C där han säkert givit en eller flera förklaringar ? Finns det tillhörigheter från Helena hos honom så kan han ha hittat dem , och det är ju fullt möjligt .

Ja, en stark önskan om att hon ska hittas kan lätt göra att man blir ivrig i sin läsning.
En dag så är förhoppningsvis rubriken sådan.

Vi får hoppas på att detta är "finalen" och att denne enstöring dom har som misstänkt är rätt man.
Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara för familjen att kastas mellan hopp och förtvivlan i denna ovisshet under så många år.
Citera
2021-09-10, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den passar väl bra, liksom ett otal andra modeller från samma tid, men jag saknar”de vita positionsljusen” på framskärmarna på Opel Kadett D:
https://www.auto-data.net/en/opel-kadett-d-1.3-s-75hp-1927

Kanske blir så i ett senare avsnitt att deckarparet som löser mordgåtor börjar leta DNA i deras egen bil ;-)
Citera
2021-09-10, 10:05
Medlem
Citat:
Åklagaren talade (bara) om vittnesiakttagelser av bilen samt vad den misstänkte uppgivit i förhör, så att CL skulle haft föremål från HA är en önskedröm tyvärr. Då hade han åtminstone häktats en första gång.

Som jag skrivit tidigare, det är en sak att KF-utredarna känner sig säkra på att de har rätt man, vilket det mycket väl kan vara, en annan sak om bevisningen räcker till åtal. Det är också viktigt att komma ihåg att andra poliser varit säkra tidigare avseende andra MGM i detta fall, såväl som andra. Palmeutredarna kände sig nog säkra på att CP var rätt man också.

Nej, hon talar också om fynd som hon inte kan kommentera vidare.
Citera
2021-09-10, 10:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Nej, hon talar också om fynd som hon inte kan kommentera vidare.
OK, noterat. Men jag tror vi är överens om att om man hade hittat föremål från HA hemma hos CL så hade han suttit häktad idag. Det var den spekulationen jag kommenterade.

Edit: Frågan är om bilen vi diskuterat ens finns kvar. Här är hela uttalandet från åklagaren efter att CL släpptes. Jag tvivlar starkt på att man har nya ”tekniska fynd” som pekar på CL dom GM, för då hade hsnndom sagt suttit häktad.
” Enligt Jenny Karlsson väcktes misstankarna mot mannen främst kopplat till vittnesobservationer samt saker som framkommit i förhör med honom.
Bil ledde till mannen
Bland annat handlar det, enligt åklagaren, om de tidigare kända vittnesobservationerna om en ljus bil i området som på något sätt har kopplats till mannen.
Åklagaren ville dock inte svara på om den aktuella bilen har undersökts.
– Jag går inte in på det.
Åklagaren uppgav också att tekniska fynd finns, men ville inte kommentera om det var nya eller gamla fynd som åsyftades. Hon berättade också att en DNA-analys pågår, där svar ännu inte kommit, samt att det kan bli aktuellt med fler husrannsakningar. ”.

(https://www.expressen.se/gt/man-begars-haktad-for-mord-pa-helena/)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-10 kl. 10:34.
Citera
2021-09-10, 10:33
Medlem
Citat:
OK, noterat. Men jag tror vi är överens om att om man hade hittat föremål från HA hemma hos CL så hade han suttit häktad idag. Det var den spekulationen jag kommenterade.
DN lade också ut en artikel igår (också den låst, dock finns vissa knep för att få tag i innehållet)

Sammanfattning:
Citat:
- Mannen som polisen fokuserar på nu är i 60-årsåldern och tros inte ha haft någon relation till HA
- När han satt anhållen genomfördes teknisk undersökning på adress där han bott
- Mannen har aktivt sökt kontakt med kvinnor vid tiden för försvinnandet... och det är något som ska ha varit känt sedan tidigare.
- Han har inte gjort något olagligt... Det har mer handlat om att söka kontakt ... Men det är intressant nu eftersom vi vill bilda oss en uppfattning om vem den här personen är och få kontakt med andra personer som känner till honom
- Bilen han setts köra under den kvällen stämmer överens med den bil som setts på gångvägen
- Det finns även andra omständigheter som enligt Peter Thylén stärker misstankarna mot mannen, men vad vill han inte gå in på i nuläget
-
Citera
2021-09-10, 10:46
Medlem
Grandpas avatar
Jag la ut nästan hela artikeln från Mariestadstidningen igår i 2 "spoilers"
Det togs bort av MOD och en varning utfärdat.
Klumpigt gjort av mig.
Citera
2021-09-10, 10:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
DN lade också ut en artikel igår (också den låst, dock finns vissa knep för att få tag i innehållet)

Sammanfattning:
Det är tveklöst så att CLs beteende och att man säger sig veta att han var ute och åkte bil, som liknar den som sågs på cykelbanan, den aktuella kvällen gör att man skall titta närmare på honom. Men varför försöker man få honom häktad om det är allt man har?

Och det där med att få fram nya vittnen är också konstigt. Hur skulle man kunna få fram något graverande mot CL den vägen, efter 29 år? Kanske hoppas man att han skall ha blivit sedd utanför Stadt, men oavsett hur många som såg honom den kvällen så binder det inte honom till vare sig HA eller BP, för där har ingen sett någon.
Citera
2021-09-10, 10:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Jag la ut nästan hela artikeln från Mariestadstidningen igår i 2 "spoilers"
Det togs bort av MOD och en varning utfärdat.
Klumpigt gjort av mig.
Mins kommentarer till ditt inlägg rök också…

Den främsta frågan jag ställde var hur rimligt det är att man inte fått svar än om CLs DNA-profil matchar de DNA-spår man hittade på skon 2020. Enligt RMVs hemsida kan denna statliga myndighet svara på ett faderskapstest (DNA) inom två veckor, så hur kan NFC ta sådan tid på sig när de får ett tops-prov? Märkligt.
Citera
2021-09-10, 10:51
Medlem
Citat:
Det är tveklöst så att CLs beteende och att man säger sig veta att han var ute och åkte bil, som liknar den som sågs på cykelbanan, den aktuella kvällen gör att man skall titta närmare på honom. Men varför försöker man få honom häktad om det är allt man har?

Och det där med att få fram nya vittnen är också konstigt. Hur skulle man kunna få fram något graverande mot CL den vägen, efter 29 år? Kanske hoppas man att han skall ha blivit sedd utanför Stadt, men oavsett hur många som såg honom den kvällen så binder det inte honom till vare sig HA eller BP, för där har ingen sett någon.
Jag tror inte det är allt man har, Åklagaren säger ju att man gjort "fynd" men inte vill gå närmare in på det, samt hänvisar till saker han sagt under förhör.
Vi kan ju inte gärna veta vad polisen och åklagaren inte säger, men de har definitivt mer om de ville ha honom häktat, bara att TR inte gjort bedömningen att det man hade vid förhandlingen räckte för häktning för den misstankegraden
Vad de utåt säger är naturligtvis inte allt de har, det fattar väl vem som helst att en åklagare inte skulle begära häktning enbart på det.
Citera
2021-09-10, 10:55
Medlem
Citat:
Mins kommentarer till ditt inlägg rök också…

Den främsta frågan jag ställde var hur rimligt det är att man inte fått svar än om CLs DNA-profil matchar de DNA-spår man hittade på skon 2020. Enligt RMVs hemsida kan denna statliga myndighet svara på ett faderskapstest (DNA) inom två veckor, så hur kan NFC ta sådan tid på sig när de får ett tops-prov? Märkligt.
Nu är det ju så att man inte ska jämföra varför en myndighet tar längre tid på sig än en annan för DNA-tester. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron. Eller ICA med COOP, "varför står det 10 och väntar i kö på ICA när COOP inte har någon kö?

Det sker nog betydligt fler brott som behöver hjälp från NFC än vad behovet av faderskapstest är dessutom
Citera
2021-09-10, 11:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Polisen i fråga är 67 år och bor i Töreboda. Telefonnumret står på Ratsit.

Exakt vad är det jag ljugit om och vad var mitt syfte?

Du talar mycket om ekorrhjulet, men ditt eget ekorrhjul är lätt att följa. Ena stunden är det ThSt närsta stund är det BW. De som inte springer med dig i ditt eget ekorrhjul är antingen förtryckare med härskartekniker alternativt har något att dölja. De som inte springer åt samma håll i ekorrhjulet som du är besatta. Andra kanske får intrycket att det är du som är besatt och har svårt att förstå att andra kan komma till andra slutsatser, vilket säger något om påfallande brister i din egen kognitiva förmåga.

Du håller med mig om att man inte skall klippa i pusselbitarna och ändå gör du det hela tiden. Jag förstår att folk vill misstänka ClLe på grund av det polisen säger, men då gäller det att hålla sig till vad polisen faktiskt påstår: att ClLe åkt runt den kvällen och natten i sin bil och gjort detta ensam.

Du klipper istället i denna pusselbit och placerar honom på Stadt med sin bror så att de blir två stycken. Därefter passer pusselbiten med Hannas pusselbit. Är det seriöst?

Mariestadstidningens senaste artikel nämns i tråden och någon lade ut hela den låsta artikeln, vilket strider mot forumets regler och nu finns den inte kvar i tråden. Men jag noterade att Thylén ville ha det till att Hannas två manliga röster var en enda och att ljudet "studsat" så att det lät som två män talade i mun på varandra. Det säger oss två saker: a) polisen är 100% övertygad om att ClLe agerat ensam, 2) Thylén utesluter inte Hanna om ljudet "studsat".

Det är så mycket faktafel och desperation här så jag avstår att kommentera den här typen av påståenden och fantasier.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-10 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in