2021-09-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
I Mariestads tidningen står det idag …..Polisen tror sig hittat Helena ! ( kan inte läsa hela artikeln för den är låst )

Va?! Kan någon med tillgång lägga in artikeln?
Citera
2021-09-10, 08:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I Mariestads tidningen står det idag …..Polisen tror sig hittat Helena ! ( kan inte läsa hela artikeln för den är låst )
Nu satte vi kaffet i halsen!

Men artikeln är från igår 18:15 och bildtexten ”Polisen tror sig hittat Helenas...” följs väl troligen av ordet ”mördare”, snarare än ”kropp”? Rubriken är också ganska anspråkslös om det senare vore fallet!
(https://www.mariestadstidningen.se/2021/09/09/helena-fallet-vi-har-fatt-in-en-hel-del-tips/)
Citera
2021-09-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Men artikeln är från igår 18:15 och bildtexten ”Polisen tror sig hittat Helenas...” följs väl troligen av ordet ”mördare”, snarare än ”kropp”? Rubriken är också ganska anspråkslös om det senare vore fallet!
(https://www.mariestadstidningen.se/2021/09/09/helena-fallet-vi-har-fatt-in-en-hel-del-tips/)

Du har helt rätt.
Skribenten missade 1 ynka, men ack så viktig bokstav när hen läste/citerade.
Citera
2021-09-10, 09:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Appropå bilen

Jag ser nästan aldrig på TV men igår såg jag "Hjerson" avs 6 där huvudrolls/deckarparet Johan Rheborg Hanna Alström åker omkring i en ljust beige Opel Kadett D (1979-1984) 5-dörrars halvkombi.
Finns på tv4play. Hade jag kunnat ta screenshot och lägga ut så hade jag gjort det.

Mikroskopisk chans men tänk om ...
Den passar väl bra, liksom ett otal andra modeller från samma tid, men jag saknar”de vita positionsljusen” på framskärmarna på Opel Kadett D:
https://www.auto-data.net/en/opel-kadett-d-1.3-s-75hp-1927
Citera
2021-09-10, 09:03
Medlem
Citat:
Det står tror de har hittat Helena och Centrala vittnen kommer inte förhöras igen . De har även fått in tips . Tipset kan ju vara att någon börjat snacka 🤔 hoppas nu att tipset är rätt och Helena hittas . Knyter de ihop hela säcken nu och det tog kalla fall drygt 1 år att lösa detta så borde det satsas pengar på fler kalla fall grupper i Sverige som kan jobba med detta ? Det är många fler offer där ute som än i dag föräldrar och anhöriga inte fått ” hem . Man kan ju även fundera på hur alla som varit iblandat i detta + GW’s tankar går nu 😬 drygt 30 års grubblerier 🤔 Av någon konstig anledning så tror jag att GW teori om 2 st gärnings män kommer i slutändan va en pusselbit som fattas men det kommer ta lite tid att hitta var den ska läggas …. biten behöver bara vrida och vändas för att hamna på rätt plats .
Citera
2021-09-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Ja ser det nu 😕 men är artikeln från igår så torde ju då misstankarna ha stärkts från mannen ? För en vecka sedan var han misstänkt och i går säger de detta ? Misstankarna har då definitivt inte försvagats utan stärkts känns det som . Hoppas nya vittnen kommer med något intressant nu.
Citera
2021-09-10, 09:09
Medlem
Citat:
Det står tror de har hittat Helena och Centrala vittnen kommer inte förhöras igen . De har även fått in tips . Tipset kan ju vara att någon börjat snacka 🤔 hoppas nu att tipset är rätt och Helena hittas . Knyter de ihop hela säcken nu och det tog kalla fall drygt 1 år att lösa detta så borde det satsas pengar på fler kalla fall grupper i Sverige som kan jobba med detta ? Det är många fler offer där ute som än i dag föräldrar och anhöriga inte fått ” hem . Man kan ju även fundera på hur alla som varit iblandat i detta + GW’s tankar går nu 😬 drygt 30 års grubblerier 🤔 Av någon konstig anledning så tror jag att GW teori om 2 st gärnings män kommer i slutändan va en pusselbit som fattas men det kommer ta lite tid att hitta var den ska läggas …. biten behöver bara vrida och vändas för att hamna på rätt plats .

Förlåt mig, men vad svamlar du om? Du klipper ihop olika artiklar med varandra och får ihop en helt egen variant?
Citera
2021-09-10, 09:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja ser det nu 😕 men är artikeln från igår så torde ju då misstankarna ha stärkts från mannen ? För en vecka sedan var han misstänkt och i går säger de detta ? Misstankarna har då definitivt inte försvagats utan stärkts känns det som . Hoppas nya vittnen kommer med något intressant nu.
Vi vill alla se ett genombrott, men om de hittar kroppen kommer det att gå in på toppen av alla nyhetssändningar och förstasidor! Så knappast gömt på en baksida i lokaltidningen. :-)
Citera
2021-09-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Blir så irriterad av att några i tråden anser att anhållan av misstänkt GM, CL, baseras på en vit bil!

"Polisen ska ha gjort "fynd" vid husrannsakan hos mannen, som är i 60-årsåldern och numera med sviktande hälsa.

– Vi har gjort ett ex antal beslag, men jag vill inte kommentera vad det handlar om. Man beslagtar massor vid en husrannsakan, en del blir helt ointressant i slutänden. Annat kan bli bevis."

FYND, betyder just fynd!, Alltså inte ointressant för fallet!

Fast husrannsakan gjordes efter anhållan…Börjar faktiskt tveka.. jag var helt övertygad om att Kalla fall hade någon form av teknisk bevis som kunde binda bilen eller CL till platsen. Typ hans DNA på en sandal, cigarettfimp eller någon av halstabletterna eller dylikt av de saker som låg vid lekplatsen bland Helenas övriga tillhörigheter. Alt att man funnit DNA av Helena i hans bil alt att bartendern pekat ut Cl, något med substans iallafall ”teknisk bevis” som binder honom eller att man hittat kvarlevor av HA på en plats som skulle kunna bindas till CL. Skulle faktiskt tycka att det nästan var en rättsskandal om de bara har gått på vittnesobservationen som killarna på hällristningsvägen såg på långt håll i några sekunder mitt i natten som varken kan med säkerhet berätta vilken färg eller modell bilen hade och att det enbart skulle vara att CL haft en ”bil” som skulle kunna passa in som han kört den natten. Hoppas verkligen man har något med substans annars är det faktiskt ett fiasko
Citera
2021-09-10, 09:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Fast husrannsakan gjordes efter anhållan…Börjar faktiskt tveka.. jag var helt övertygad om att Kalla fall hade någon form av teknisk bevis som kunde binda bilen eller CL till platsen. Typ hans DNA på en sandal, cigarettfimp eller någon av halstabletterna eller dylikt av de saker som låg vid lekplatsen bland Helenas övriga tillhörigheter. Alt att man funnit DNA av Helena i hans bil alt att bartendern pekat ut Cl, något med substans iallafall ”teknisk bevis” som binder honom eller att man hittat kvarlevor av HA på en plats som skulle kunna bindas till CL. Skulle faktiskt tycka att det nästan var en rättsskandal om de bara har gått på vittnesobservationen som killarna på hällristningsvägen såg på långt håll i några sekunder mitt i natten som varken kan med säkerhet berätta vilken färg eller modell bilen hade och att det enbart skulle vara att CL haft en ”bil” som skulle kunna passa in som han kört den natten. Hoppas verkligen man har något med substans annars är det faktiskt ett fiasko
Vi skall givetvis ge Kalla Fall en chans med vad som förefaller vara deras halmstrå: DNA-match med spår på sandalerna. Men om nu detta tar flera veckor, varför topsade man inte bara CL och väntade på resultatet? I stället drog man till med den vanliga slentrian-mässiga häktningen. Det kan tyckas som en mindre sak, men det är det inte för den som råkar ut för det. Om det inte blir träff på DNA och utredningen mot CL rinner ut i sanden som med de andra, då kommer åtskilliga att tänka ”ingen rök utan eld” efter att ha sett bilder på CL med en filt över huvudet vid häktningsförhandlingen.

Av det som framkommit så är CL en utmärkt MGM, och hade man fått fatt i honom 1992 så hade kanske fallet varit löst. Men det är också alldeles uppenbart att bevisningen mot honom idag 2021 är tunn; det vet vi eftersom man inte ens klarade att få honom häktad. Att idag höra vittnen om de gjort iakttagelser av CL i en bil 1992 ändrar ingenting, för det finns inte och kommer inte att finnas fler vittnen från BP med omgivningar. Det är förståeligt att vissa i tråden, särskilt inte de som har någon anknytning till fallet, inte gillar att höra det. Men det är ingen idé att skjuta mot budbäraren.
Citera
2021-09-10, 09:31
Medlem
Tyvärr så missade jag bokstaven som var så viktig 😕 samtidigt så är det starka ord polisen uttalar. C är misstänkt , anhållen och hans namn , adress ligger ute för allmän beskådning . Är kalla F helt ute på djupt vatten och har fel så är dessa ord som att de tror de hittat rent förödande för en oskyldig person . Att sedan ta tillbaka detta uttalande låter inte som rättsväsendets skulle göra och utsätta den ” oskyldige för ett lidande resten av dennes liv . Att de sedan inte går att få mannen fälld eller få honom att prata vad som hände och var hon finns är en annan femma . Mannens advokat säger ju även som någon skrev ….. det finns besvärande omständigheter. Bevis kanske som C måste kunna redogöra för hur och varför ??? Utan kropp , utan motiv , utan bevis att hon blev mördad så är det svårt att få någon dömd 😕 samtidigt ansåg åklagaren att de hade tillräckligt på fötterna för att dra detta till domstol och då har de såklart mer än bilen och mannens ev raggnings försök på kvinnor . Jag tror de har hittat något hos C där han säkert givit en eller flera förklaringar ? Finns det tillhörigheter från Helena hos honom så kan han ha hittat dem , och det är ju fullt möjligt .
Citera
2021-09-10, 09:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Tyvärr så missade jag bokstaven som var så viktig 😕 samtidigt så är det starka ord polisen uttalar. C är misstänkt , anhållen och hans namn , adress ligger ute för allmän beskådning . Är kalla F helt ute på djupt vatten och har fel så är dessa ord som att de tror de hittat rent förödande för en oskyldig person . Att sedan ta tillbaka detta uttalande låter inte som rättsväsendets skulle göra och utsätta den ” oskyldige för ett lidande resten av dennes liv . Att de sedan inte går att få mannen fälld eller få honom att prata vad som hände och var hon finns är en annan femma . Mannens advokat säger ju även som någon skrev ….. det finns besvärande omständigheter. Bevis kanske som C måste kunna redogöra för hur och varför ??? Utan kropp , utan motiv , utan bevis att hon blev mördad så är det svårt att få någon dömd 😕 samtidigt ansåg åklagaren att de hade tillräckligt på fötterna för att dra detta till domstol och då har de såklart mer än bilen och mannens ev raggnings försök på kvinnor . Jag tror de har hittat något hos C där han säkert givit en eller flera förklaringar ? Finns det tillhörigheter från Helena hos honom så kan han ha hittat dem , och det är ju fullt möjligt .
Åklagaren talade (bara) om vittnesiakttagelser av bilen samt vad den misstänkte uppgivit i förhör, så att CL skulle haft föremål från HA är en önskedröm tyvärr. Då hade han åtminstone häktats en första gång.

Som jag skrivit tidigare, det är en sak att KF-utredarna känner sig säkra på att de har rätt man, vilket det mycket väl kan vara, en annan sak om bevisningen räcker till åtal. Det är också viktigt att komma ihåg att andra poliser varit säkra tidigare avseende andra MGM i detta fall, såväl som andra. Palmeutredarna kände sig nog säkra på att CP var rätt man också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in