Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Varför är du så negativ om allt.
Om du inte tror att det här ska lösas?
Varför är du i tråden och skriver?
( notering, " du får skriva", inget förbud från mig" )
Jag anser att de flesta i tråden vill tro att GM snart hittas?
Vad vill du?
Det är väl klart att HA-fallet är intressant för de allra flesta? Tycker du att det är fel att man skriver i MOP-tråden också?
Den här tråden skiljer sig dock från de flesta andra trådar på FB, som ofta kännetecknas av misstro och skepsis mot myndigheter och experter. Här har vi i stället något dussin skribenter som inte bara köper Kalla Falls teori till 100%, utan också tycks helt obekymrade av de fakta som finns:
- CL är den 4:e som frihetsberövats i ärendet. Även om vi bortser från det felaktiga utpekandet så är det två tunga huvudspår, baserad på i allt väsentligt samma material, som runnit ut i sanden.
- teknisk bevisning saknas helt. Möjligen kan ett DNA-spår på skon ge träff i framtiden, men vi kan vara helt övertygade om att CL inte matchar det DNA man hittat än så länge.
- det har gått 29 år sedan HA försvann. Inga nya säkra eller ens relevanta vittnesuppgifter med signalement av en okänd GM kan komma fram, och det finns heller inga ögonvittnen*.
- till sist: CL begärdes häktad men TR bedömde att bevisningen inte räckte. Det innebär med automatik att utredningen är en bra bit från åtal och ännu längre från en fällande dom. Det är också, påstår jag, mycket ovanligt att en person som man misslyckats med att få häktad senare fälls, såvida inte bevisläget drastiskt förändras. I ett mordfall är detta rätt enkelt: man behöver en kropp!
Så min påstått ”negativa inställning” är realistisk. Det betyder inte att CL är fel man, bara att det i nuläget måste anses osannolikt att han blir fälld för mordet på HA.
*) till brottet, dvs.