2021-09-09, 20:46
Medlem
Nån som kan lägga upp vad som publicerades i MT idag 18:15? ” Helena-fallet: "Vi har fått in en hel del tips"
Citera
2021-09-09, 20:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Vet inte om det framkommit att han setts just den aktuella kvällen?
Eller om det endast är CL som sagt han var ute och kört?

Sen behöver man inte gömma sig, bara för att man sitter i baksätet, kan vara svarttaxi och då är P.L inte trolig som medhjälpare/GM.

Jag vet inte om det direkt sagts att han var ute och åkte just den aktuella kvällen/natten, men det är inte osannolikt att han var det. Vad bygger man annars upp ett fall på? Ett minimum borde väl åtminstone vara att han synts den aktuella natten? Men jag vet inte. Hoppas något om det framkommer.

Men om man utgår ifrån det som vissa tror, att brodern var med, så borde han väl sitta fram bredvid ClLe? Varför annars gömma sig i baksätet, det var så jag menade.
Citera
2021-09-09, 21:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag har idag ringt den polis som skrev det PM som omnämns i första förhöret med Hanna.

Se där ja.. en riktig veteran dyker plötsligt upp och påstår sig idag ha pratat med den polis som för 30 år sedan skrev det gamla PM:et! Hur gammal är polisen idag, 85 år?

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Pudelfrillans inställning till Hanna är egentligen rätt så talande. Ena stunden skall Hannas ord tas med en gruva salt och nästa stund har Hanna hört ClLe och PeLe. Huruvida någon tycker att Hanna är en bra eller en dålig pusselbit handlar nog till icke ringa del om hur väl Hanna passar in i den teori som man för tillfället har som favorit.

Frestelsen blir då att klippa i det Hanna säger och ta det som man gillar. Men se det får man inte göra när man lägger pussel: klippa i bitarna. Hannas första förhör och intervjun i tidningen har skett med några dagars mellanrum. Tillsammans utgör de pusselbiten som man får taga eller vraka.

Precis, och det är därför som brodern PL nu är med i scenariot. Man ska som du påtalar inte klippa i bitarna. Det passar helt enkelt inte med CL som ensam GM. Jag tror helt enkelt att man måste ha varit två.

Det är väl tur att man kan ändra åsikt om t.ex. "Hanna" som jag nu gjorde annars blir det svårt att komma framåt i fallet.

Men man kanske inte heller ska fästa allt för stor vikt vid "Hanna's" uppgifter ändå, polisen verkar inte heller göra det. Jag kan erkänna att jag är kluven här.
Citera
2021-09-09, 21:08
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej då skulle Kalla Fall ha sagt: Vi vet att han var ensam den aktuella kvällen men nu säger man: vi utgår från att mannen har agerat ensam. Utgår = man vet inte
Precis, håller med.
Citera
2021-09-09, 21:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om det direkt sagts att han var ute och åkte just den aktuella kvällen/natten, men det är inte osannolikt att han var det. Vad bygger man annars upp ett fall på? Ett minimum borde väl åtminstone vara att han synts den aktuella natten? Men jag vet inte. Hoppas något om det framkommer.

Men om man utgår ifrån det som vissa tror, att brodern var med, så borde han väl sitta fram bredvid ClLe? Varför annars gömma sig i baksätet, det var så jag menade.
Japp förstod vad du menade.
Såklart kan det vara en annan än PL i bilen och CL kan vara helt oskyldig?
Citera
2021-09-09, 21:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Japp förstod vad du menade.
Såklart kan det vara en annan än PL i bilen och CL kan vara helt oskyldig?

Eller så var ClLe ensam i bilen?
Citera
2021-09-09, 21:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Vidare på detta då. Så om Jag tar bort "Hannas" vittnesmål. Då är vi i nytt läge. Hur vore det om vi hade CL (och möjligen brorsan) som fick med sig Helena redan från Teater'n i stan? De åker över bron och vidare precis vart som helst. När Helena opponerar sig frågar de vart hon bor men åker vidare och ger Helena en snyting som gör henne medvetslös, för hon var skör. Troligen vaknar hon inte mer. Vi har två unga herrar med märkligt psyke men kvicka i tanken. Det är eg. oväsentligt vad de tar sig för här, för de förstår att de måste sopa igen spåren efter sig. Däremot så ligger de illa till eftersom många kan ha sett Helena kliva in i deras bil inne i stan. Det finns en riskabel lösning på detta! Man åker så nära Helenas hem som möjligt och dumpar spår efter henne där. Då kan CL sedan hävda att de visst släppt av henne ifall de skulle ha blivit sedda.

Ja det kan väl vara en alt. teori men då måste som sagt skorna, ringarna och lypsylen m.m. vara "planterat" i efterhand.
Och den vita bilen som killarna observerade, var det en vanlig buskörning då eftersom det inte var HA som skulle hämtas?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-09 kl. 21:26.
Citera
2021-09-09, 21:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Varför är du så negativ om allt.
Om du inte tror att det här ska lösas?
Varför är du i tråden och skriver?
( notering, " du får skriva", inget förbud från mig" )
Jag anser att de flesta i tråden vill tro att GM snart hittas?
Vad vill du?
Det är väl klart att HA-fallet är intressant för de allra flesta? Tycker du att det är fel att man skriver i MOP-tråden också?

Den här tråden skiljer sig dock från de flesta andra trådar på FB, som ofta kännetecknas av misstro och skepsis mot myndigheter och experter. Här har vi i stället något dussin skribenter som inte bara köper Kalla Falls teori till 100%, utan också tycks helt obekymrade av de fakta som finns:

- CL är den 4:e som frihetsberövats i ärendet. Även om vi bortser från det felaktiga utpekandet så är det två tunga huvudspår, baserad på i allt väsentligt samma material, som runnit ut i sanden.
- teknisk bevisning saknas helt. Möjligen kan ett DNA-spår på skon ge träff i framtiden, men vi kan vara helt övertygade om att CL inte matchar det DNA man hittat än så länge.
- det har gått 29 år sedan HA försvann. Inga nya säkra eller ens relevanta vittnesuppgifter med signalement av en okänd GM kan komma fram, och det finns heller inga ögonvittnen*.
- till sist: CL begärdes häktad men TR bedömde att bevisningen inte räckte. Det innebär med automatik att utredningen är en bra bit från åtal och ännu längre från en fällande dom. Det är också, påstår jag, mycket ovanligt att en person som man misslyckats med att få häktad senare fälls, såvida inte bevisläget drastiskt förändras. I ett mordfall är detta rätt enkelt: man behöver en kropp!

Så min påstått ”negativa inställning” är realistisk. Det betyder inte att CL är fel man, bara att det i nuläget måste anses osannolikt att han blir fälld för mordet på HA.

*) till brottet, dvs.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-09 kl. 22:14.
Citera
2021-09-09, 21:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Eller så var ClLe ensam i bilen?
Eller ensam, ja.
Citera
2021-09-09, 21:32
Medlem
Citat:
Se där ja.. en riktig veteran dyker plötsligt upp och påstår sig idag ha pratat med den polis som för 30 år sedan skrev det gamla PM:et! Hur gammal är polisen idag, 85 år?

Precis, och det är därför som brodern PL nu är med i scenariot. Man ska som du påtalar inte klippa i bitarna. Det passar helt enkelt inte med CL som ensam GM. Jag tror helt enkelt att man måste ha varit två.

Det är väl tur att man kan ändra åsikt om t.ex. "Hanna" som jag nu gjorde annars blir det svårt att komma framåt i fallet.

Men man kanske inte heller ska fästa allt för stor vikt vid "Hanna's" uppgifter ändå, polisen verkar inte heller göra det. Jag kan erkänna att jag är kluven här.
Man var nog två
Citera
2021-09-09, 21:34
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl klart att HA-fallet är intressant för de allra flesta? Tycker du att det är fel att man skriver i MOP-tråden också?

Den här tråden skiljer sig dock från de flesta andra trådar på FB, som ofta kännetecknas av misstro och skepsis mot myndigheter och experter. Här har vi i stället något dussin skribenter som inte bara köper Kalla Falls teori till 100%, utan också tycks helt obekymrade av de fakta som finns:

- CL är den 4:e som frihetsberövats i ärendet. Även om vi bortser från det felaktiga utpekandet så är det två tunga huvudspår, baserad på i allt väsentligt samma material, som runnit ut i sanden.
- teknisk bevisning saknas helt. Möjligen kan ett DNA-spår på skon ge träff i framtiden, men vi kan vara helt övertygade om att CL inte matchar det DNA man hittat än så länge.
- det har gått 29 år sedan HA försvann. Inga nya säkra eller ens relevante vittnesuppgifter med signalement av en okänd GM kan komma fram, och det finns heller inga ögonvittnen.
- till sist: CL begärdes häktad men TR bedömde att bevisningen inte räckte. Det innebär med automatik att utredningen är en bra bit från åtal och ännu längre från en fällande dom. Det är också, påstår jag, mycket ovanligt att en person som man misslyckats med att få häktad senare fälls, såvida inte bevisläget drastiskt förändras. I ett mordfall är detta rätt enkelt: man behöver en kropp!

Så min påstått ”negativa inställning” är realistisk. Det betyder inte att CL är fel man, bara att det i nuläget måste anses osannolikt att han blir fälld för mordet på HA.

Är väl ingen som köper allt vad Kalla fall kommit fram till?
Men det är nytt och diskuteras här, men du tycks ha problem med det?
Vi diskuterar inte om en person kommer bli fälld eller inte, mig veterligen?

Sen är det knappast konstigt att det inte finns nog för häktning efter 29 år.
Citera
2021-09-09, 21:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Du menar som Ugglan?
Jag har inte orkat läsa alla långa inlägg, men hen har väl ändrat inriktning ett par ggr åtminstone?

Men tristare är dem som förkastar allt som skrivs som nu på sistone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in