2021-09-09, 18:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det är väl sannolikt då en av killarna var son till polischefen.
Bra! 🤣
Nu letas det febrilt att hitta andra att slänga misstanke på. Nog är det mysko allt?🤨🤔
Citera
2021-09-09, 18:19
Medlem
Har en liten fundering igen.. Har som sagt inte lusläst tråden, men tidigare i tråden var BW och bröderna Ohlsson återkommande namn som MGM. Någon skrev tidigt att den ene brodern raggade mycket och hade svårt att ta ett "Nej". Är det någon som vet varför man misstänkte just bröderna O och om det bara var här i tråden? Tycker bara det är intressant när vissa namn upprepas, måste ju finnas en anledning då tänker jag..
Citera
2021-09-09, 18:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Jag vet inte om detta tagits upp, för det är svårt att hinna med att läsa alla inlägg. Men det spekuleras i tråden om att ClLe åkte runt den aktuella kvällen/natten i bil med sin bror. Det finns tydligen vittnesobservationer att ClLe har åkt runt i sin bil och antastat (?) tjejer. Det jag har läst, är att han åkt runt själv i bil.

Nu till frågan. Av de vittnesobservationer som gjorts av ClLe i sin bil den aktuella kvällen/natten, finns det bland dem någon/några som innefattar att även en till man - förutom ClLe - synts i dennes bil?
Citera
2021-09-09, 18:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om detta tagits upp, för det är svårt att hinna med att läsa alla inlägg. Men det spekuleras i tråden om att ClLe åkte runt den aktuella kvällen/natten i bil med sin bror. Det finns tydligen vittnesobservationer att ClLe har åkt runt i sin bil och antastat (?) tjejer. Det jag har läst, är att han åkt runt själv i bil.

Ja men eftersom brodern inte bodde i Mariestad så innebär det ju att CL vid 99% av tillfällena var ensam i bilen när han åkte runt på jakt efter tjejer.

Citat:
Nu till frågan. Av de vittnesobservationer som gjorts av ClLe i sin bil den aktuella kvällen/natten, finns det bland dem någon/några som innefattar att även en till man - förutom ClLe - synts i dennes bil?

Nej, då skulle Kalla Fall inte säga att man utgår från att CL har agerat ensam. Men det utesluter för den sakens skull inte att PL var med den aktuella kvällen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-09 kl. 19:11.
Citera
2021-09-09, 19:02
Medlem
Man kan undra vad utredarna hittade vid husrannsakan i CLs lögenhet, men framförallt vad dom hittade vid föräldrarnas hus på Dragspelsvägen 8 .Familjen Levin flyttade ju därifrån 2004/05 när pappan dog och mamman flyttade upp till PL s trakter.
Något har ju legat kvar i huset el utanför i trädgården i 16 år ? Vad fick dom att åka dit överhuvudtaget? Har CL sagt något el har PL sagt något el har nån av dom sagt något om den andre ? vad har lett utredarna till Huset på Dragspelsvägen 8 .
Man stänger inte av ett helt kvarter utan anledning
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 19:09.
Citera
2021-09-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja men eftersom brodern inte bodde i Mariestad så innebär det ju att CL vid 99% av tillfällena var ensam i bilen när han åkte runt på jakt efter tjejer.

Nej, då skulle Kalla Fall inte säga att man utgår från att CL har agerat ensam. Men det utesluter för den sakens skull inte att PL var med den aktuella kvällen.

Precis👍 Utgår man ifrån att bartendern noterade två helt okända män bakom Helena i baren vid stängningsdags .

Och utgår man ifrån att Helena gav sitt vatten till två okända män

Och utgår man ifrån
efter att Hanna hörde minst två män

Så kan man även utgå ifrån att ev två män satt i bilen
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-09 kl. 19:32.
Citera
2021-09-09, 19:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Nu kan det ju vara att detta var en helg som brodern varit hemma under helgen/veckan m.m.?
Så annars var CL mest ensam i bilen? ( men som sagt endast spekulationer )
Vet inte ens om brodern gick i skolan-92, avslutade jägmästare utbildningen -91.
Citera
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Beskrivningen av "ledaren" och "följaren" passar mycket bra in på bröderna L*evin.
PL (ledaren) och CL (följaren), dessutom har dom blodsbandet som gör dom "extra tighta" i jämförelse med andra potentiella GM.

Spekulation:

Chaufför: PL - Nykter, bestämmande, kontrollerande, högintelligent. Är den som efter bortförandet har planerat allt i detalj, inte minst hur man ska göra sig av med kroppen Var den som bestämmde att man skulle ta med Helena (död el. fortfarande vid liv oklart).

Passagerare: CL - Påverkad, psykiskt avvikande enstöring, har som hobby att åka runt med bilen för att leta och "stalka" ensamma tjejer. Potentiell sexbrottsling har länge uppvisat ett farligt högriskbeteende
.

Vidare på detta då. Så om Jag tar bort "Hannas" vittnesmål. Då är vi i nytt läge. Hur vore det om vi hade CL (och möjligen brorsan) som fick med sig Helena redan från Teater'n i stan? De åker över bron och vidare precis vart som helst. När Helena opponerar sig frågar de vart hon bor men åker vidare och ger Helena en snyting som gör henne medvetslös, för hon var skör. Troligen vaknar hon inte mer. Vi har två unga herrar med märkligt psyke men kvicka i tanken. Det är eg. oväsentligt vad de tar sig för här, för de förstår att de måste sopa igen spåren efter sig. Däremot så ligger de illa till eftersom många kan ha sett Helena kliva in i deras bil inne i stan. Det finns en riskabel lösning på detta! Man åker så nära Helenas hem som möjligt och dumpar spår efter henne där. Då kan CL sedan hävda att de visst släppt av henne ifall de skulle ha blivit sedda.
Citera
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Tack för svar!

Ok. Jag tänker som så, att om ClLe setts åka omkring i bil strax efter kl. 02 och senare den aktuella natten (tiden då Helena försvann), och han var ensam i bilen då han sågs, så är det mest sannolikt att han agerat själv. Skulle en annan man/person setts i samma bil som honom vid den tiden på natten, just den natten, så skulle det vara mer troligt att de var två.

Sedan går det inte att till 100% utesluta en till person som kom in i bilden senare under natten och "hjälpte till" med "slutförvaring", men OM ClLe är gm, och vittnesobservationer skulle tala för att han var ensam i bilen efter Statts stängning, så talar det, för mig, för att han agerat ensam - i alla fall inledningsvis.
Citera
2021-09-09, 19:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu kan det ju vara att detta var en helg som brodern varit hemma under helgen/veckan m.m.?
Så annars var CL mest ensam i bilen? ( men som sagt endast spekulationer )
Vet inte ens om brodern gick i skolan-92, avslutade jägmästare utbildningen -91.

Ja, visst kan han varit i Mariestad den helgen, men om ClLe var ensam i bilen just den natten han observerades av vittnen, och vid den tid som Helena försvann, då tror jag att han (om han är gm) agerade själv, inledningsvis i alla fall. (Se svar till Pudeln.)

Jag känner inte till någonting om brodern, så jag vet inte heller.
Citera
2021-09-09, 19:46
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Jag har idag ringt den polis som skrev det PM som omnämns i första förhöret med Hanna.

Mitt syfte var inte att fråga om vad Hanna sagt, för polisen har givetvis tystnadsplikt. Istället ville jag få lite klarhet i relationen mellan dörrknackning, PM och förhör. Vad är vad. Hur står dörrknackning och PM sig i relation med förhör.

Signaturen YK berättade att när man går runt så är målsättningen att hitta vilka som eventuellt har något att berätta. Målsättningen är inte primärt att göra förhör, men om personen har något mycket intressant att berätta kan man genomföra ett förhör istället.

Ett PM är bara en minnesanteckning. YK tror att det kan handla om någon som ringt in. I det fallet kanske man inte har möjlighet att göra ett förhör per telefon utan väljer då att teckna ned med sina egna ord vad den inringande har sagt. PM:et skickas sedan vidare till dem som ansvarar för utredningen.

Jag tror att folk som talar om hur Hanna ändrat sig kan behöva tänka till ett snäpp till. Förhören som ligger ute Fallet Helena är helt enkelt det första och det andra förhöret.

Uppenbarligen har Hanna inte sagt så mycket vid dörrknackningen att polisen fann det intressant att återkomma. Hon har då vänt sig till polisen igen och ett PM har upprättats. Baserat på vad som stod i PM:et har polisen valt att förhöra Hanna.

I Fallet Helena berättar Jenvén om kontakterna med kvinnan. 12:45 in i första avsnittet:
Citat:
Det är svårt att värdera. Självklart kan det vara en alldeles korrekt iakttagelse. Men just att vid första frågetillfället så hade hon inte då varesig hört eller sett någonting även om hon då visste att just en kvinna var borta, och till och med, tror jag, att hon visste att det var Helena Andersson som var borta.
https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt1

Så baserat på detta kan vi säga att Hanna först inte rapporterat någonting alls. Därefter har hon vänt sig till polisen med uppgifter. Ett PM har upprättats och därefter de två förhör som vi har tillgång till.

Hannas motsägelse handlar alltså inte om vad hon hört utan om ifall hon hört något. I sammanhanget kan det vara värt att minnas att hennes egen uppfattning var att bråket löste sig och att de åkte iväg. Den som vill tro att Hanna efter att ha konfererat med sin man plötsligt inser att det hon hört tidsmässigt stämmer in med Helenas försvinnande kan givetvis göra så.

Pudelfrillans inställning till Hanna är egentligen rätt så talande. Ena stunden skall Hannas ord tas med en gruva salt och nästa stund har Hanna hört ClLe och PeLe. Huruvida någon tycker att Hanna är en bra eller en dålig pusselbit handlar nog till icke ringa del om hur väl Hanna passar in i den teori som man för tillfället har som favorit.

Frestelsen blir då att klippa i det Hanna säger och ta det som man gillar. Men se det får man inte göra när man lägger pussel: klippa i bitarna. Hannas första förhör och intervjun i tidningen har skett med några dagars mellanrum. Tillsammans utgör de pusselbiten som man får taga eller vraka.
Citera
2021-09-09, 19:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Tack för svar!

Ok. Jag tänker som så, att om ClLe setts åka omkring i bil strax efter kl. 02 och senare den aktuella natten (tiden då Helena försvann), och han var ensam i bilen då han sågs, så är det mest sannolikt att han agerat själv. Skulle en annan man/person setts i samma bil som honom vid den tiden på natten, just den natten, så skulle det vara mer troligt att de var två.

Sedan går det inte att till 100% utesluta en till person som kom in i bilden senare under natten och "hjälpte till" med "slutförvaring", men OM ClLe är gm, och vittnesobservationer skulle tala för att han var ensam i bilen efter Statts stängning, så talar det, för mig, för att han agerat ensam - i alla fall inledningsvis.
Har det verkligen framkommit att endast en person setts i bilen aktuell kväll?
Men antar du menar att CL själv setts utanför Stadt i bil?
Men om tonade fönster bak, kan ännu en person suttit i baksätet?
Inte nödvändigtvis P.L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in