Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Ebbas var i TV4 nu på morgonen. Som en av start av valrörelsen intervjusvar Nyhetsmorgon alla partiledare. Ebbas fick välja tre ämnen som var viktigast för henne. Hon valde sjukvård(utsatte en åldring för Coronarisk), lag och ordning( förtalsdömd) och äldreomsorg( lurar en äldre på han hus).
Första frågan var mycket riktigt av Jenny och Steffo angående hennes egna förtal. Innan frågan ställs säger Ebba lite nedlåtande du brinner av iver att ställa frågan. Precis som hon bestämmer det. När hon sedan svarar raljerar hon ut i en lång harang om att skydda våra barn från pedofiler. Sedan avslutar hon med att säga att den här frågan måste släppas ur fokus. Hon påstår oxå helt felaktigt att hon hade troligtvis vunnit om det prövats i en domstol. Hon är tydlig med att KD inte vill ändra förtalslagen, utan skärpa den. Hon är oxå tydlig med att sanningen kan vara förtal.
De bilder som rullar i bakgrunden i bakgrunden när Ebba talar om äldreomsorgen är en Esbjörn som kommer stöpplandes in i rättssalen. Det visas bilder på huset. Ebba själv, sitter och säger hur viktig älderomsorgen är och hur den ska prioriteras i kommuner. Det är konstigt att det inte smakar illa i munnen på henne, eller att ingen i partiet kan nå fram till henne i hur illa det hon säger rimmar.
Att hon sedan sitter och talar om en blivande M & KD regering med lämnar ut att SD skulle ingå oxå är pinsamt. Att hon med sina 22 ( troligen mindre i nästa val) mandat skulle få någon avgörande roll är knappast troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Du påvisar hur ohederligt media vinklar fakta och vill styra hur folk ska tänka. Istället för att folk ska lyssna på vad Ebba säger, så ska vi få associationer till något helt annat. Du pratar om att det borde smaka illa i munnen på henne, när det inte rimmar, istället för att se hur illa det faktiskt är att media försöker uppfostra oss, istället för att förmedla fakta.
De kunde ha tagit upp husaffären separat, med rullande bilder på det. Det hade varit ett ärligt sätt att göra saker och ting på.
Hur en eventuell förtalsrättegång hade gått, får vi aldrig reda på. Rena fakta är att skadan som Binninge påstod sig ha lidit av hennes uttalande, förvärrade han i så fall själv, genom att skicka ut ett pressmeddelande så att precis alla skulle få veta vad han blivit dömd för. Inte heller har han någon inkomst han skattar för, så inte heller där blir han lidande av hennes uttalande. Han sitter i en organisation för folk som anser sig vara felaktigt dömda och tar profilerade fall här och där, så redan innan Ebbas uttalande var hans dom känd och spridd av honom själv.
Vad gäller risken Ebba utsatte Esbjörn för, så var nog Covid19-risken oerhört låg. Större risk att gubben trampade snett när han skulle upp för den trasiga trappen till sommarstugan, eller att han snubblade på sly och fick tillbringa resten av sitt liv i sängläge på långvården med ett brutet lårben som inte ville läka. Esbjörn är inte den som inte är ute i samhället på egen hand, så det där med att Ebba utsatt honom för ökad Covid-risk ger jag inte mycket för faktiskt.
Vad gäller frågan att skydda våra barn från pedofiler, så ser jag inte det som raljerande. Det är en verklighet. Pedofiler finns det för många av och de borde vara inlåsta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Tror du att din uppfattning om media vinklar något eller inte, har en koppling till vad du själv tycker i frågan? Vem är det som är ohederlig då, du eller media?
Oavsett vad jag har för uppfattning i frågan, så fråntar inte det faktum, att de faktiskt vinklade intervjun med Ebba.
För att göra överdrivna exempel:
Vid intervjun med Dadgostar så spelar man upp bilder med Stalin i bakgrunden, eller Bolund så spelar man upp scener med vindkraftsverksdödade rovfåglar, eller Lööf så drar man upp en radda med center-pedofiler, samtidigt som man pratar om något helt annat. Det är ohederlig journalistik.
Som jag sa ovan, så ser jag inga problem med att de tar upp husaffären och ställer Ebba mot väggen om de så anser att det är motiverat. Men man gör inte det som rullande bilder när hon pratar om generell sjukvård-, lag och ordning- och äldreomsorgspolitik.
Min uppfattning är att journalister inte ska vara aktivister. De ska vara våra ögon och öron och ge oss en objektiv rapport om vad som händer till oss andra. Sedan kan vi själva bilda oss en uppfattning vad vi vill tro och tycka. Jag tror att mänskligheten klarar av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Varför tycker du att det är ok att bryta mot rådande restriktioner under brinnande pandemi? Inser du hur mycket lidande och död det hade gett upphov till om alla hade gjort det?
Vilka restriktioner bröt Ebba mot när hon träffade Esbjörn? I juni 2020 var rekommendationen: "därför är det viktigt att var och en fortsatt tar stort personligt ansvar och följer råden om försiktighet och social distansering". Dvs inget förbud mot att träffa andra människor. Vad jag kommer ihåg så var rekommendationen densamma under hela sommaren och ändrades först på hösten när smittspridningen tog fart igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Varför ser du det inte som ett problem med folk som smutskastar och förtalar andra för att skapa missaktning och misskreditering för dem? Varför stödjer du ett sådant beteende genom att inte tydligt ta avstånd till det?
Jag ser det som ett problem med folk som smutskastar och förtalar andra. Men jag är samtidigt ett fan av konsekvenser. Att ger man sig in i leken, får man leken tåla och då Ebba gav igen så började Binninge böla och springa till mamma och skvallra.
Tyckte jag det var dumt av Ebba att skriva det hon gjorde? Ja, jag tyckte inte hon skulle ha sänkt sig till Binninges nivå. Men jag förstår att hon tröttnade. Redan i första artikeln om affären, så börjar skitkastandet och lögnerna. Ebba har bjudit 2,5 miljoner och har betalat 750' för lite och hela affären har Ebba pushat fram på ett ohederligt sätt. Sedan har skitkastandet fortsatt, för att ta ära och heder av Ebba i offentligheten, utan att faktiskt lägga någon bevisbar fakta bakom påståendena i många fall.
Rätt hanterat av Ebba, vore att ha anmält Binninge för förtal. Det hade varit intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Varför ska pedofiler vara inlåsta och vad har diskussionen om pedofiler för bäring i den här tråden?
Fråga MarryBlunt om pedofilerna. Det var hon som tog upp dom i något jag tyckte var ett felaktigt ljus. Jag tycker att pedofiler borde släpas ut på bakgården och få en kula i huvudet, tillsammans med våldtäktsmän. Jag när ett oresonligt hat där och kan erbjuda mig att vara den som trycker på avtryckaren om andra tycker det är jobbigt. Men nu är samhället lite mer civiliserat och det är svårt att få resning om man är felaktigt dömd, så förmodligen är livstids inlåsning en bättre väg att gå.
Jag förstår inte varför du tycker att pedofiler ska vara ute och springa i samhället och vara en risk för alla barn?