2021-09-09, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Ja, frågan är väl just varför ett argument för något inte är övertygande.
Däri ligger väl då att den som inte tror på en sak kanske gör det pga att en annan tro är mer övertygande av någon anledning, och det kan ju vara av intresse för någon som tror något annat att ta del av detta.

Hade jag stött på någon som trodde plattmaskarna hade ett kungarike på Gotland hade jag ju då, efter att ha tagit del av argumenten för detta, kunnat argumentera mot det, vilket blivit motiven för mig att inte tro det. Men dessa motiv tar form först när jag presenterats av någon som tror på det.

När jag talar om Gud är det Bibelns Gud jag menar vilket ger att man finner motiv för och emot Bibelns Guds existens genom jämförelser mellan Bibelns innehåll och hur världen ser ut. Så det BORDE ju vara enkelt att motivera en tro på att Bibeln inte stämmer.

Men det är inte så enkelt som du tror.
Det är väldigt lätt att motivera min tro på att Bibeln inte stämmer. Bibeln påstår att det finns en Gud, jag har inte fått några bra bevis eller argument för det, alltså stämmer inte Bibeln. Och jag har verkligen försökt ta del av mångas åsikter i ämnet.
Citera
2021-09-09, 08:58
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Det är väldigt lätt att motivera min tro på att Bibeln inte stämmer. Bibeln påstår att det finns en Gud, jag har inte fått några bra bevis eller argument för det, alltså stämmer inte Bibeln. Och jag har verkligen försökt ta del av mångas åsikter i ämnet.
Vilken sorts bevis och argument förväntar du dig finna om Bibelns Gud finns?
Citera
2021-09-09, 11:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det fetade är en något kryptisk formulering: vad menas med motiv? Orsaken till att jag tror eller inte tror på ditt eller datt ligger väl dold någonstans i hård- och mjukvaran i min hjärna; men jag har inte tillgång till kretsschemat eller källkoden! Men om du bara menar rena materiella-psykologiska fördelar med att inte tro, så är det ju tänkbart att ateister är mindre sårbara för att exploateras av religiösa samfund, samt slipper att plågas av skräck för domedagen, helvetet och detdär..!
Ateister kan väl också vara hjärntvättade?
Citera
2021-09-09, 11:37
Medlem
Citat:
Vilken sorts bevis och argument förväntar du dig finna om Bibelns Gud finns?
Svårt natt säga i förväg. Det är nog mer att jag märker det när/om jag får de bevisen. Det är väldigt svårt att veta hur man bevisar något som finns utanför våran tid och rum. Det är också därför jag ofta frågar troende om en säker metod för att få de bevis de påstår att de har. Oftast blir svaren mest om personliga upplevelser, böner, ”sök med ditt hjärta” och liknande trams.
Citera
2021-09-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ateister kan väl också vara hjärntvättade?
Ja, om man växer upp i ett samhälle, eller i en familj, där det dagligen påstås att inga gudar existerar.
Citera
2021-09-09, 12:06
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Svårt natt säga i förväg. Det är nog mer att jag märker det när/om jag får de bevisen. Det är väldigt svårt att veta hur man bevisar något som finns utanför våran tid och rum. Det är också därför jag ofta frågar troende om en säker metod för att få de bevis de påstår att de har. Oftast blir svaren mest om personliga upplevelser, böner, ”sök med ditt hjärta” och liknande trams.
Skulle du säga att observationer i naturen som går i linje med eller som på något sätt kan härledas till Bibelns redogörelser om Guds ingripanden i historien, är det närmaste en bevisning kan göras om att Bibelns Gud finns eller har funnits?
Eller har sådana observationer inget att göra med Bibelns Guds existens?

För Guds eventuella ingripanden i historien måste ju av sin natur bära tecken på sådant som skett utan att det kan förklaras på naturlig väg utifrån hur världen ser ut.
Så det är ju lite av ett dilemma.
Håller du med om det?
Citera
2021-09-09, 12:24
Medlem
Citat:
Skulle du säga att observationer i naturen som går i linje med eller som på något sätt kan härledas till Bibelns redogörelser om Guds ingripanden i historien, är det närmaste en bevisning kan göras om att Bibelns Gud finns eller har funnits?
Eller har sådana observationer inget att göra med Bibelns Guds existens?

För Guds eventuella ingripanden i historien måste ju av sin natur bära tecken på sådant som skett utan att det kan förklaras på naturlig väg utifrån hur världen ser ut.
Så det är ju lite av ett dilemma.
Håller du med om det?
Det är väldigt svårt att avgöra källan till en ”oförklarlig händelse”. Hur ser jag skillnad på Gud 1, Gud 2, Gud 3, en naturlig förklaring vi inte vet om ännu och aliens som använder en teknisk vi inte känner till?
Om jag inte kan testa för något av detta, hur avgör jag då?
Det är så mina funderingar går.
Säg att jag säger ”imorgon kommer jag mördas och nästa dag kommer jag leva igen, tack vare min Gud”. Om detta inträffar, är det då bevis för att min Gud existerar? Jag skulle hävda NEJ, men att det i alla fall är ett intressant spår att utforska mer.
Citera
2021-09-09, 16:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det gäller vilken tro som helst. Fast du verkar tro att man kan undvika att tro, att argumentera för en sak utan att tro på den?
Det är väldigt lätt att undvika att tro, därmed inte sagt att man kan välja att inte tro. Allt som jag inte har den blekaste aning om har jag heller ingen tro om såklart. Till exempel så har jag bara hört talas om en bråkdel av dom där 3000 gudarna som har påståtts existera, så alla dom som jag inte har hört talas om har jag ju ingen tro om.

Jag har också rätt lätt för att argumentera för saker som jag inte tror på. När det inte finns något klart rätt eller fel så kan jag ofta argumentera för båda sidorna beroende på vad det handlar om för tillfället. Men det var väl inte riktigt det du menade här.

Citat:
Tja, nog hade jag tyckt lite synd om personen i fråga.
Jag såg det som du avsåg med det, ett exempel.
Japp, det var ett exempel, ett exempel på ett extraordinärt påstående som kräver extraordinära argument innan jag över huvud taget tar det på allvar. Precis som påståenden om gudar.

Citat:
Vad andra kristna tror om Bibeln påverkar inte min tro på den särskilt.
Nej, det är jag helt med på. Men poängen jag ville göra var att det inte är speciellt bra att ta för givet att det är din gud som samtalet handlar om när det är extremt få som tror på den. Precis som det är med alla gudar. För varje enskild (variant av) gud så är det väldigt få som tror på just den, så varför tror alla troende att det är just deras gud som samtalen alltid handlar om?
Och hur ska vi ateister kunna veta vilken gud samtalet handlar om? För oss så är ju alla lika (o)intressanta.

Citat:
Det som anses motbevisat i den grundar sig på cirkelresonemang utifrån ett metodiskt uteslutande av allt annat än naturliga orsaker, hur galna förklaringar man då än kommer fram till, kommer dessa per princip anses mer sannolika än varje alternativ.

Så detta fungerar inte som egentlig motbevisning mot Bibelns berättelser.

Men det är OT. Vi får ta det på annan tråd om du känner för det.
Japp. Det var därför jag bara nämnde det utan att gå in på någon detalj. Poängen där var att just den guden är jag (nästan) helt säker på att den inte existerar, andra gudar är jag mindre säker på. Vissa har jag som sagt ingen tro alls om.

Alltså är det definitivt inte alls samma sak att inte tro att gud finns som att tro att gud inte finns. Det är två helt olika saker, och anledningen till att många troende har svårt för att förstå det är förmodligen för att dom har svårt att förstå att allt inte handlar om just deras gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tolkar det mer som att jag är ute efter något nytt tankesätt.
Den syntes jag nämde på slutet.
Jag har inga tvärsäkra svar, ju mer jag läser desto svårare blir det eftersom pusslet man försöker lägga blir större och större medan man lägger det.
Önskar ibland att jag hade lika tvärsäkra svar som bokstavstroende och ateister.
Den absoluta majoriteten av ateister, åtminstone i Sverige, har inte heller några tvärsäkra svar, vi antiteister är en liten liten minoritet. Och även vi antiteister har ju väldigt få tvärsäkra svar, det är ju inte precis så att vår ateism genomsyrar hela vår världsåskådning, till skillnad mot dom troendes tro.

Citat:
Om man ska dra ditt resonemang till sin spets så är Buddhism farligare än Nazism alltså?
Nej, men allvarligt, du syftar på dogmatism men det förekommer både i religioner och politiska ideologier. Folk har torterats och dödats både i religionens och politikens namn som du vet.
Nej. Hade jag sagt att alla religioner alltid är värre än alla politiska ideologier så hade det stämt. Nu sa jag aldrig det.
Ja, och nej. Dogmatism kommer alltid finnas, men som sagt, dom farliga politiska ideologiernas dogmatism dör "alltid" ut väldigt mycket snabbare än religionernas. Religionerna är per definition ofelbara, dom politiska ideologierna är det inte.
Jag har inte sagt att religionerna alltid är värre i stunden, däremot över tid så är dom det.

Citat:
Är dagens Sverige fritt från dogmatism? Anser du att man kan kritisera vilka idéströmningar som helst utan tråkiga konsekvenser?
Nej, självklart inte. Och det är ett problem. Vissa människor verkar kräva dogmatism av någon anledning, jag hoppas att evolutionen kan fixa till det också så småningom men av rätt självklara skäl så kommer inte jag hålla andan.
Med tanke på vad du skrev innan så tar jag för givet att du tänker specifikt på invandringsdebatten, och där har vi ett problem som sagt. Men det är också ett problem som pekar på att jag har rätt. Hur ser det ut idag jämfört med för bara 5 år sen? För 5 år sen så pekade "alla" ut en som dödsknarkarrasistnazist så fort nån nämnde nånting som bara var lite kritiskt, idag är det inte alls lika illa, även fast många fortfarande håller kvar vid den dogmen.

Citat:
Innan folk kom på hur fel de var så hann 1900-talets värsta ideologier skörda flera miljoner människoliv.
Japp. Det var väldigt illa. Nazismen var för jävlig, men den var också väldigt kortlivad. Proletariatets diktatur var också för jävlig, men den har näst intill försvunnit nu, dom spåren som finns kvar har nästan helt tappat proletariatet och är bara diktaturer. Som såklart också är jävligt illa men det är svårt att kalla det för ideologi..

Jämför vi dom med dom abrahamitiska religionerna så ligger dom dock i lä. Kristendomen har slaktat folk i bortåt 2000 år och våldtagit jag vet inte hur många småbarn. Det är först med humanismens och ateismens intåg som vi har sett det minska. Trettioåriga kriget beräknas väl ha tagit död på bortåt 30% av Tysklands befolkning till exempel. Islam är lika illa dom och där ser vi tyvärr inte allt för mycket minskning, förmodligen till stor del för att dom fortfarande har kraftfulla straff för oliktänkande så ateisterna och humanisterna inte kan stå upp för mänskligheten.

Citat:
Ja, om man växer upp i ett samhälle, eller i en familj, där det dagligen påstås att inga gudar existerar.
Stackars jävel som får växa upp i en sån familj. Nästan lika illa som att växa upp i en familj där det dagligen påstås att det existerar gudar.
Citera
2021-09-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är väldigt lätt att undvika att tro, därmed inte sagt att man kan välja att inte tro. Allt som jag inte har den blekaste aning om har jag heller ingen tro om såklart. Till exempel så har jag bara hört talas om en bråkdel av dom där 3000 gudarna som har påståtts existera, så alla dom som jag inte har hört talas om har jag ju ingen tro om.

Jag har också rätt lätt för att argumentera för saker som jag inte tror på. När det inte finns något klart rätt eller fel så kan jag ofta argumentera för båda sidorna beroende på vad det handlar om för tillfället. Men det var väl inte riktigt det du menade här.

Japp, det var ett exempel, ett exempel på ett extraordinärt påstående som kräver extraordinära argument innan jag över huvud taget tar det på allvar. Precis som påståenden om gudar.

Nej, det är jag helt med på. Men poängen jag ville göra var att det inte är speciellt bra att ta för givet att det är din gud som samtalet handlar om när det är extremt få som tror på den. Precis som det är med alla gudar. För varje enskild (variant av) gud så är det väldigt få som tror på just den, så varför tror alla troende att det är just deras gud som samtalen alltid handlar om?
Och hur ska vi ateister kunna veta vilken gud samtalet handlar om? För oss så är ju alla lika (o)intressanta.

Japp. Det var därför jag bara nämnde det utan att gå in på någon detalj. Poängen där var att just den guden är jag (nästan) helt säker på att den inte existerar, andra gudar är jag mindre säker på. Vissa har jag som sagt ingen tro alls om.

Alltså är det definitivt inte alls samma sak att inte tro att gud finns som att tro att gud inte finns. Det är två helt olika saker, och anledningen till att många troende har svårt för att förstå det är förmodligen för att dom har svårt att förstå att allt inte handlar om just deras gud.

Den absoluta majoriteten av ateister, åtminstone i Sverige, har inte heller några tvärsäkra svar, vi antiteister är en liten liten minoritet. Och även vi antiteister har ju väldigt få tvärsäkra svar, det är ju inte precis så att vår ateism genomsyrar hela vår världsåskådning, till skillnad mot dom troendes tro.

Nej. Hade jag sagt att alla religioner alltid är värre än alla politiska ideologier så hade det stämt. Nu sa jag aldrig det.
Ja, och nej. Dogmatism kommer alltid finnas, men som sagt, dom farliga politiska ideologiernas dogmatism dör "alltid" ut väldigt mycket snabbare än religionernas. Religionerna är per definition ofelbara, dom politiska ideologierna är det inte.
Jag har inte sagt att religionerna alltid är värre i stunden, däremot över tid så är dom det.

Nej, självklart inte. Och det är ett problem. Vissa människor verkar kräva dogmatism av någon anledning, jag hoppas att evolutionen kan fixa till det också så småningom men av rätt självklara skäl så kommer inte jag hålla andan.
Med tanke på vad du skrev innan så tar jag för givet att du tänker specifikt på invandringsdebatten, och där har vi ett problem som sagt. Men det är också ett problem som pekar på att jag har rätt. Hur ser det ut idag jämfört med för bara 5 år sen? För 5 år sen så pekade "alla" ut en som dödsknarkarrasistnazist så fort nån nämnde nånting som bara var lite kritiskt, idag är det inte alls lika illa, även fast många fortfarande håller kvar vid den dogmen.

Japp. Det var väldigt illa. Nazismen var för jävlig, men den var också väldigt kortlivad. Proletariatets diktatur var också för jävlig, men den har näst intill försvunnit nu, dom spåren som finns kvar har nästan helt tappat proletariatet och är bara diktaturer. Som såklart också är jävligt illa men det är svårt att kalla det för ideologi..

Jämför vi dom med dom abrahamitiska religionerna så ligger dom dock i lä. Kristendomen har slaktat folk i bortåt 2000 år och våldtagit jag vet inte hur många småbarn. Det är först med humanismens och ateismens intåg som vi har sett det minska. Trettioåriga kriget beräknas väl ha tagit död på bortåt 30% av Tysklands befolkning till exempel. Islam är lika illa dom och där ser vi tyvärr inte allt för mycket minskning, förmodligen till stor del för att dom fortfarande har kraftfulla straff för oliktänkande så ateisterna och humanisterna inte kan stå upp för mänskligheten.

Stackars jävel som får växa upp i en sån familj. Nästan lika illa som att växa upp i en familj där det dagligen påstås att det existerar gudar.
Tror nog det senare är vanligare (att det påstås att Gud/gudar existerar).
Citera
2021-09-09, 18:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tror nog det senare är vanligare (att det påstås att Gud/gudar existerar).
Ja, det var lite det som var min poäng, jag tycker synd om alla som växer upp med hjärntvätt. Lyckligtvis så händer det näst intill aldrig hos ateister. Tyvärr så är det vanligt hos troende.
Citera
2021-09-09, 18:30
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:

Det är väl lätt att undvika tro på sådant man inte har någon kunskap om.
Så fort man har kunskap om något har man även en tro, såvida det knte rör sig om sådant vi har en direkt kunskap om. Då vet vi.
På det viset håller jag med.

Citat:
Om det pratas om Gud är det "den med all makt" man avser. Även titulerad "skaparen".

Pratas det om någon gud eller gudar bör man nog fråga vidare för att förstå vilken/vilka som avses.

Citat:
Du har en poäng i det.
Att inte tro att Gud finns kan kanske bara göras utan någon kunskap om Gud.
Finns det kunskap om Gud handlar det om att tro att Gud inte finns, eller att tro att Gud inte representeras av vissa påståenden om Gud.

Men, tror man att Gud finns tror man också på den kunskap man menar sig ha om Gud.
Tror man att Gud inte finns, tror man på kunskapen man menar sig ha som gör att man tror att Gud inte finns.

Det verkar som att med kunskap följer alltid ett visst mått av tro.

Om Gud finns kan vi väl vara säkra på att av motsatta redogörelser om Gud kan högst en vara sann.
Därför finns så stora motsättningar mellan olika övertygelser som hävdar något om Gud, tex att Gud inte finns.
För bara högst en KAN vara sann.

Ja, det känns som att jag påpekar självklara saker som du förmodligen håller med om.
Mer eller mindre. Eller?
Citera
2021-09-09, 18:43
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Det är väldigt svårt att avgöra källan till en ”oförklarlig händelse”. Hur ser jag skillnad på Gud 1, Gud 2, Gud 3, en naturlig förklaring vi inte vet om ännu och aliens som använder en teknisk vi inte känner till?
Om jag inte kan testa för något av detta, hur avgör jag då?
Det är så mina funderingar går.
Säg att jag säger ”imorgon kommer jag mördas och nästa dag kommer jag leva igen, tack vare min Gud”. Om detta inträffar, är det då bevis för att min Gud existerar? Jag skulle hävda NEJ, men att det i alla fall är ett intressant spår att utforska mer.
Man KAN ju testa till viss del eftersom vi har Bibeln som ju berättar om Gud.

Den talar ju även om att vi inte ÄR ensamma, att det finns andra varelser som är överlägsna människan på olika sätt.

Så är "aliens" bevis för att Bibeln är sann?
Nej.
Men förekomsten av "aliens" borde inte förvåna en Bibeltroende som är medveten om att "ondskans andemakter i himlarymderna" finns.
Den dag de "landar" -om de nu gör det, -kan de påstå precis vad som helst och hela mänskligheten skulle nog hörsamma dem. Hemska tanke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in