2021-09-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det fetade har en rookie som jag inte tänkt på. Om hon aldrig var på skogsstigen så är det en djävulskt slug plan och innebär i så fall att den vita bilen på cykelvägen kan vara helt ovidkommande. Inte så konstigt heller om denne bilförare hållt sig undan med tanke på allt skit som övriga MGM fått genom åren. Då återstår Hanna och hennes ”illskrik”. Min uppfattning efter att ha läst vittnesmålet från 21/6 är att det mycket väl kan vara en efterhandskonstruktion. Kanske hörde hon skrik men att hon skulle ha känt igen rösten som HAs och sedan inte anmält in det när hon fick veta att HA var borta…? Nej, det köper jag inte.

Det verkar ha tagits för givet att HA mötte sin baneman på den där stigen, men det är något som skaver för antingen har vi
a) GM var till fots när han överföll HA. I så fall, hur fick han så snabbt tag på en bil (som ses av de parkerade killarna) i en tid utan mobiltelofoner hos vanligt folk?
Eller,
b) så färdades han i bil från början och upptäckte HA vid skogen. Skall han då ha lämnat bilen och sprungit efter sitt offer på en plats han inte känner till i detalj? Hur fick man med sig HAs kropp in i bilen utan att lämna spår?
Slutligen har vi:
c) GM har med sig HA i bilen från Stadt. I så fall, varför sker överfallet i en skog 100 m från HAs hem? GM borde rimligen åkt i vilken riktning som helst utom dit.

Detr alltså något lite konsigt med att HA skall ha överfallits i denna skogsdunge och att sedan en bil dyker upp på en cykelväg vilket är en galen sak att göra eftersom man nästan säkert blir upptäckt (det blev ju bilen också, men ingen såg reg.nr eller kunde identifiera den). Jag säger inte att utplaceringsteorin är bättre i alla avseenden, men den tar bort en del frågetecken.

Troliga är väl att personen kände till stigen mycket väl .. exempelvis en som bor i Mariestad.Tanken har aldrig slagit dig att hon blev indragen i bilen , hoppade ur den och blev jagad ? Det finns spår efter bilen bla avtryck av bildäcken vid lekparken . Och fått in kroppen i bilen utan lämnat spår ? Vilket spår syftar du på ? Flera av Helenas saker är hittad på stigen . Sedan att detta skulle va ett idiotiskt drag att överfalla någon 100 m från hemmet pga stor risk ? Tycker du det var en stor risk med tanke på att försvinnandet av Helena är 29 år ? Jag ser det hellre som det perfekta” mordet … det är ytters få som klarar sig undan ett mord .
Citera
2021-09-08, 23:27
Medlem
Citat:
Var och när dök uppgiften om de två ”vatten-männen” i baren upp? Jag reagerade på att LGWP inte nämner dem alls i sin bok från 2018, och han påstår sig ha lagt 1000 timmar på fallet. Tvärtom skriver han att inga uppseendeväckande personer syntes i HAs närhet inne på Stadt.
Alla som var ute på statt den kvällen i Mariestad blev inkallade och förhörda av Polis , så informationen kommer därifrån , och delats på tråden ett par gånger , tror t.o.m. att han blev intervjuad i tidningen . Finns nog nån här inne som kan svara på det . Har nämnts i tråden nyligen iaf .
Citera
2021-09-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Troliga är väl att personen kände till stigen mycket väl .. exempelvis en som bor i Mariestad.Tanken har aldrig slagit dig att hon blev indragen i bilen , hoppade ur den och blev jagad ? Det finns spår efter bilen bla avtryck av bildäcken vid lekparken . Och fått in kroppen i bilen utan lämnat spår ? Vilket spår syftar du på ? Flera av Helenas saker är hittad på stigen . Sedan att detta skulle va ett idiotiskt drag att överfalla någon 100 m från hemmet pga stor risk ? Tycker du det var en stor risk med tanke på att försvinnandet av Helena är 29 år ? Jag ser det hellre som det perfekta” mordet … det är ytters få som klarar sig undan ett mord .
Du har helt rätt tycker jag
Citera
2021-09-08, 23:29
Medlem
Citat:
Var och när dök uppgiften om de två ”vatten-männen” i baren upp? Jag reagerade på att LGWP inte nämner dem alls i sin bok från 2018, och han påstår sig ha lagt 1000 timmar på fallet. Tvärtom skriver han att inga uppseendeväckande personer syntes i HAs närhet inne på Stadt.

Han skriver också helt tvärtom mot för vad ullrika och polisen sagt om Helenas sinnesstämning natten där hon gick hemåt !
Ulrika sa Helena var glad för hon hade träffat på killen hon var förtjust i .
GW säger att Helena var på ett uselt humör pga killen som hon gillade inte va lika intresserad av henne . Så vilket humör va hon på 🤔
Citera
2021-09-08, 23:35
Medlem
Citat:
Det är från Expressen Sida 2540 inlägg 30469 postat av Kvast-Sara 2018-10-20 Du får börja leta själv i tråden nu. allt du frågar om el ifrågasätter finns redan i tråden . Varenda grej . Börja sök du segar sönder hela tråden tyvärr, vet inte vad din agenda är? Att alla ska serva dig mig fakta ? Och du själv går emot alla teorier som har med CL och PL att göra ? Du kommer ändå inte lyckas stoppa det, Vi kommer fortsätta mata på om dem till motsatsen bevisats av Riktiga mordutredare på Kalla Fall
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 23:44.
Citera
2021-09-08, 23:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Jag tänker att om HA och GM kom med bil på Ekuddenvägen så var de redan på väg åt fel håll relativt HAs hem. Om det redan då var frågan om ett bortförande är det svårt att förstå varför de stannar så hon kan komma ut och ta stigen. Således antar jag i enighet med LGWP att hon släpptes av i så fall. Menar du att hon dessförinnan skulle dragits in i bilen? Det är ju möjligt, men hur många turer in och ut ur denna bil skall vi ha?

Med spår menar jag att om hon slogs medvetslös inne på stigen så hade det rimligen blivit spår om en 50-60 kg kropp släpats 150 m till lekplatsen, för det bär du inte själv normalt. Då är LGWPs ide om att hon sparkat av sig skorna och flytt till lekplatsen men där upphunnen mer tilltalande.

Angående risk så är jag med dig om överfallet bara skedde inne i skogen, men om GM slog ner och sedan lastade in en livlös kvinnokropp i sin egen bil 40 m från närmaste hus med en hundrastande kvinna 150 m längre bort på gångvägen - ja, då tog de en enorm risk.
Citera
2021-09-08, 23:36
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Möjligen främst att det inte är så ofta man (eller kvinna) blöder så mycket att det hamnar på skorna, samt att en ung festklädd kvinna kan tänkas torka bort en blodfläck innan hon går ut.

Sedan är det ju HAs blod så det binder ingen till gärningen. Men om hon faktiskt blödde näsblod så fanns det givetvis blodspår i bilen och i en eventuell båt. Hade man bara hittat bilen så hade man garanterat hittat en blodfläck. Näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil.
Hur vet du det? 1992 var ju lite annorlunda.
Citera
2021-09-08, 23:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
LGWP och de flesta andras teori är väl i huvudsak att det första handgemänget uppstått inne på stigen i skogen. Med tanke på den påstått usla BP-undersökningen så var chansen att hitta ett blodstänk där minimal. Men du har en poäng att om GM t.ex. knäckte näsan på HA så hade de kommit så mycket blod att det borde synts även vid bilspåren tänker jag.

En annan fråga är hur blodet hamnade på hennes sko om det inte var vid mordet eller bortförandet. Enligt LGWP som i alla fall har hållit i skon var det ett dropp-spår. Hur ofta spiller man blod på sina egna skor, särskilt en kvinna som förmodligen inte är i handgemäng så ofta? Men hur det kom dit, det får vi förmodligen aldrig veta.
Men har det framkommit, om dessa var de skor hon hade på sig då hon gick hemåt, eller bytte hon till dessa skor eller låg de i ryggsäcken? Dessa skor är väl inte så lätta att dansa i, men skönare att gå i?
Citera
2021-09-08, 23:40
Medlem
Citat:
LGWP och de flesta andras teori är väl i huvudsak att det första handgemänget uppstått inne på stigen i skogen. Med tanke på den påstått usla BP-undersökningen så var chansen att hitta ett blodstänk där minimal. Men du har en poäng att om GM t.ex. knäckte näsan på HA så hade de kommit så mycket blod att det borde synts även vid bilspåren tänker jag.

En annan fråga är hur blodet hamnade på hennes sko om det inte var vid mordet eller bortförandet. Enligt LGWP som i alla fall har hållit i skon var det ett dropp-spår. Hur ofta spiller man blod på sina egna skor, särskilt en kvinna som förmodligen inte är i handgemäng så ofta? Men hur det kom dit, det får vi förmodligen aldrig veta.

Om det var GM som slängde iväg skorna har han kunnat haft blod på sina händer . Att hitta mer blod på platsen hade nog varit omöjligt nästintill? Folk sprang på stigen och runt om innan polisen hade spärrat av . T.o.m. när skorna hittades finns det bilder på Helenas systrar och kompisar står innanför avspärrningen .. så ev spår har förstörts redan där och då . Fanns det blod på marken och massa människor sprungit där så inte har de märkt om de klivit i något ? Ev spår har dragits runt och försvunnit .. tragiskt ! De hade väl t.o.m. med sig Helenas hund där när de letade på morgonen .
Citera
2021-09-08, 23:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Och nu ska jag vara tydlig för din skull:
🧐

Att ha med PL i ett scenario är knappast att vara "obehagligt besatt av PL". Jag har haft andra personer i scenarier tidigare och är inte besatt av någon. Det är du som kommer med ett sjukt, vrickat påstående som saknar förankring i verkligheten.

Varför är du så obehagligt besatt av att hela tiden beskylla mig för att vara besatt av PL? Du är *creepy* på riktigt...

Det flesta i tråden har nog förstått ett och annat om dig också. F.ö. tycker jag snarare att du verkar livrädd för att det kan finnas substans i mina efterforskningar.

Varför ska jag ägna mig åt andra scenarion?Jag har f.n. inget annat scenario än det jag nyligen postade. Men jag påtalade att det finns flera andra möjliga scenarier, det är väl upp till var och en att spekukera fritt eller?
Nej, här får vi inte spekulera fritt, åsiktpolisen, äger tråden. 🤪😛
Citera
2021-09-08, 23:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är från Expressen Sida 2540 inlägg 30469 postat av Kvast-Sara 2018-10-20 Du får börja leta själv i tråden nu. allt du frågar om el ifrågasätter finns redan i tråden . Varenda grej .
Tack! Av inläggen från okt. 2018 (e.g. (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992) framgår att det är en ganska gammal artikel från Expressen, men också att de två männen inte alls behöver varit okända för HA, utan bara för bartendern. Det behöver alltså inte föreligga någon motsättning mellan denna (tidiga?) artikel och LGWPs beskrivning i boken från 2018.

Beklagat om jag frågar, men det är >42,000 inlägg i den här tråden...
Citera
2021-09-08, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Hur vet du det? 1992 var ju lite annorlunda.
Vad menar du med annorlunda? Bilarna, blodet, eller kvinnors förväntade beteende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in