2021-09-08, 16:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Problemet är att det idagsläget med största sannolikhet inte går att bevisa huruvida PL var i Mariestad den aktuella helgen eller inte, det är snart 30 år sedan. Spekulationen kanske därför aldrig kan styrkas utan kommer förbli en spekulation.

Menar du att detta aber gör att det är omöjligt att ha med PL i scenarier/ spekulationer?

Nej den logiken innebär inte alls att alla över 45 är potentiella medhjälpare till mord.
PL är bror till mannen som i skrivande stund är misstänkt för mordet på Helena Andersson, det är en jäkla skillnad det!
Ja, eftersom PL bodde drygt 50 mil från Mariestad när HA försvann, och Kalla Fall säger att CL är ensam GM, så är det väl läge att trappa ner på beskyllningarna mot PL.

Du har framfört en spekulation om att brodern PL skulle varit på plats, men att fortsätta upprepa det när det som du säger inte går att styrka, det börjar se ut som något annat än bara en fri spekulation.

Det är riktigt att PL är släkt med CL. Men han bodde också som sagt drygt 50 mil bort. Så det tar väl ut varandra ganska bra, eller hur?

Edit: skall jag tolka ditt svar som att det inte kommer den utlovade framtida uppdateringen om dina efterforskningar och spår vad gäller CL & PL?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 17:04.
Citera
2021-09-08, 17:01
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit någonstans att GW's misstänkta killar (som ev. kan vara bröder) är just bröderna Le*vin.

Ok, men det beror ju i sådant fall på att dom som spunnit vidare på det är extremt dåligt pålästa och såna kan man aldrig skydda sig mot. Det dyker ju upp nya skribenter titt som tätt med helt olika kunskap om fallet.

Ser man någon som har missförstått det hela totalt så får vi som är insatta försöka hjälpas åt att korrigera dom skribenter som har fått något om bakfoten. Jag tycker mig se att det görs hela tiden och att det funkar bra.
Vilket jag försökte göra, men fick se lite av den "gamla Pudeln", tankevurpan var att ens koppla det till GWs teori, skriver du att GWs teori kom med på ett hörn, så vet du ju att mindre eftertänksamma användare kommer att misstolka det.
Citera
2021-09-08, 17:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Just. Får för mig att utredarna ville utsätta CL för just häktning med förhoppning om att det skulle bryta ned honom. Hade något redan framkommit vid förhör är det väl rimligt att tro att mer skulle komma fram av fler. Sedan var väl rutan om möjlighet att påverka bevisningen ibockad?

Tror det var en chansning, tror även att det pga hans psykiska tillstånd bedömdes olämpligt med häktning.
Om de stämmer att CL är i såpass dåligt psykiskt skick att han har en god man, då fattar jag inte varför man försöker få honom häktad. Hur skall han kunna placeras under restriktioner i det skicket? Rimligen skulle det bli inom psykvården i så fall.

Som du säger, kanske en chansning med förhoppningen att inlåsningen skulle göra att han började prata om var kroppen finns. Ja, om man har rätt MGM denna gång vill säga.

Personligen lutar jag åt att GM är någon eller några som kände HA. Att hon både skall ha hoppat in i en bil med okänd(a) och dessutom blivit dräpt 100 m hemifrån av någon med lokalkännedom... blir lite för mycket för mig.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 17:12.
Citera
2021-09-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur det någonsin kan komma att bevisas som mord vet jag inte men det är verkligen inte lätt.

Varför det står på häktningsframställan "misstänkt för mord" beror på att detta är numera det enda GM, en eller flera, kan bli dömd för. Allt annat är preskriberat. Även om den eller de skyldiga grips hur skall åklagaren kunna bevisa att det handlar om ett mord. Kommer inte att bli lätt.

Men ogillas inte ett eventuellt åtal för mord om mord inte först kan bevisas?
Jag har för mig att preskribtionstiden för dråp också är avskaffad. Hur det är för brott mot griftefriden vet jag inte, inte heller preskribtionstiden för bortförande eller kidnappning.

Du har rätt i att att det blir svårt att bevisa mord om inte någon kropp hittas. De kan väl inte ha hittat en kropp utan att offentliggöra det?
Citera
2021-09-08, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
4 § Om det på grund av den misstänktes ålder, hälsotillstånd eller någon annan liknande omständighet kan befaras att häktning skulle komma att medföra allvarligt men för den misstänkte, får häktning ske endast om det är uppenbart att betryggande övervakning inte kan ordnas...Vill den misstänkte inte underkasta sig övervakning, skall häktning ske...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740

Detta KANSKE förklarar varför CL ej häktades?

Tror du inte åklagaren i media hade meddelat detta. Det åklagaren sa var ju långt ifrån, trots att media i detalj beskrev i vilket dåligt skick den misstänkte var.
Citera
2021-09-08, 17:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jag kan ju inte läsa GWs tankar naturligtvis, Men du kan inte påstå att det är GWs teori du bygger ditt scenario på.

Nej givetvis inte, jag har aldrig påstått att mitt scenario bygger på GW's teori. Dock finns det likheter med professorns teori, som t.ex. att det är 2 GM som har ett väldigt starkt band till varandra, att Helena fick skjuts från stan, att kroppen är dumpad i Vänern har jag inte skrivit något om men heller inte uteslutit. Det enda som inte passar in med GW's teori är att han tror att Helena kände gärningsmännen, det tror inte jag.

Citat:
Det enda ur GWs teori som passar in i ditt scenario skulle då vara att de "har starka band till varandra", i övrigt har din teori inget med GWs att göra eftersom ditt scenario handlar om personer utanför bekantskapskretsen (så vitt vi vet av det som framkommit)

Helt fel. Se över dom viktigaste fundamenten i GW's teori så ska du se att likheterna finns där.
Citera
2021-09-08, 17:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vilket jag försökte göra, men fick se lite av den "gamla Pudeln", tankevurpan var att ens koppla det till GWs teori, skriver du att GWs teori kom med på ett hörn, så vet du ju att mindre eftertänksamma användare kommer att misstolka det.

Ja jag borde ha skrivit inslag av GW's teori, men det är lätt att vara efterklok. Det har varit hyfsat mycket nu.

Mycket gnäll och lite verkstad hos vissa kritiker, försök bidra själva istället!
Citera
2021-09-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Personligen lutar jag åt att GM är någon eller några som kände HA. Att hon både skall ha hoppat in i en bil med okänd(a) och dessutom blivit dräpt 100 m hemifrån av någon med lokalkännedom... blir lite för mycket för mig.

Håller med. Jag tror inte brottsplatsen är där fynden gjorts. Den är antingen ganska långt därifrån eller inte så långt bortom fyndplatsen, tror jag.

Vi vet inget säkert efter att HA lämnar Stadt och torget. Skorna är uppenbarligen planterade. De kan ha planterats där närsomhelst efter kl 02.00 och nästa dags kväll. Ingen letade efter HA före kl 16 på söndagseftermiddagen. Ringarna, cigaretter och cerat kan lika gärna planterats samtidigt med skorna för att skapa ett scenario av att hon flytt genom skogen och sedan överfallits på cykelvägen.
Men det fanns inga spår efter strid. Det har pratats om en lega, men det kan vara efter ett rådjur. Vad jag förstått har ingen spårhund markerat på en lega. Allt i detta stycke är sådant som vi inte vet något om.

Därför vore det intressant med spekulationer om något annat än att HA blivit skjutsad hem och att brottsplatsen är vid cykelvägen. Det är kanske just vad någon vill att vi ska tro. Så tro något annat, så kanske andra optioner blir intressanta.

Finns det något som säger att hon inte tog en taxi. Vilka körde taxi den aktuella kvällen? osv.
Citera
2021-09-08, 17:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att HA skulle vara i livet 2021 är en omöjlighet även om det inte på något sätt går att bevisa.

På vilket sätt hon kom att avlida står skrivet i stjärnorna. De fyra orsakerna som du omnämner så var någon av dessa den riktiga men att bevisa att det skulle handla om just mord blir verkligen inte lätt. Personligen tror jag inte, och har heller aldrig gjort, att hennes försvinnande och död skulle handla om mord. Hade häktningsframställan gällt vållande eller dråp kanske den MGM hade kunnat bli häktad?

Jag tror att du kan ha rätt i att han kan ha släppts p. g. a. att TR inte accepterade rubriceringen mord.
Dråp hade varit preskiberat nu.
Citera
2021-09-08, 18:01
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ja den stugan är givetvis väldigt intressant eftersom PL bodde där ensam vid tidpunkten för mordet.

Jag har skrivit ut adressen på Skäggsta med tillhörande nummer (postlåda?) tidigare i tråden, bara att söka på Skäggsta. Det stora problemet att det inte går att söka på den adressen idagsläget, dvs Skäggsta xxxx (fyrsiffrigtnummer), man har alltså bytt/ändrat/ersatt postlådenummer med nya nummer i samtliga hushåll i Skäggsta. Det gjordes en ändring av nummer (om det endast gällde postlådenr vet jag inte) på landsbygden runt millenieskiftet. Det här innebär att man inte kan hitta huset, inte heller se någon bild på det tyvärr. Jag antar att man måste kontakta Landsmäteriet eller möjligen Söråkers kommun för att få reda på vilket nummer huset har i dag. Om man då anger den gamla adressen: Skäggsta xxxx (det fyrsiffriga numret) så kan man få reda på den nya adressen och då förhoppningsvis även googla fram en bild på huset.

Visst vore det som du säger, väldigt intressant att få se en bild på huset. Om någon har mycket tid över och orkar engagera sig i att få fram den nya adressen så vore det grymt bra!

Du borde ha frågat efter fastighetsbeteckningen istället, vilket är Skäggsta 1:25, som idag är Skäggsta 138. Nära grannen på Skäggsta 142 har bott där sedan 1989. Hon hade förr pl 2128 vilket stämmer bra med 2130 för Skäggsta 1:25.

Notera att rätt stavning är Skäggsta och inte Skäggesta.

Skäggsta 138 har byggår 1910 och är 167 m2 stort.
https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-soraker-timra-kommun-skaggsta-138-129462

Jag vet inte hur du fått för dig att PL var ensamstående. Ett problem med Skatteverkets register (från den här tiden) är att man inte kan fråga om någon annan bor på adressen. Adresser är inte sökbara enbart personer.

Fastigheten som sådan är fullt synlig runt om av tre grannfastigheter. Jag skulle tro att om du gömmer någon hemma så är det för att du har kontroll över marken, tillgång till en bra plats och har tänkt att behålla kontrollen länge.

Jag har svårt att tro att en ung man har tänkt att bo där länge. Det beror iofs på om hans fru bodde där också. De bodde i samma fastighet som studenter så det är fullt tänkbart att hon bodde med honom i Skäggesta, Söråker, en spekulation... Hur som helst så känns en så liten tomt inte riktigt lämplig.

Men om de lagt igen en brunn så är det i sig en utmärkt grav!

Kanske har du bättre möjligheter än andra att luska i detta. Jag har ju noterat att du är en av de mest frekventa skribenterna i tråden "Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987". Av dina inlägg där verkar det som om känner Kramfors som din egen ficka. Om du fortfarande besöker den orten eller rent av bor där så har du ju inte långt vare sig till Skäggsta eller PeLe:s nuvarande bostad. Du kanske rent av har vänner som känner någon i familjen?

Samtidigt förvånar det mig att du går på familjen. Hela polisens upplägg har ju varit att mannen är misstänkt för att han hade för vana att köra runt med bil och ragga. Polisen har även klart sagt att han är ensam misstänkt. Om man bara har tillgång till det polisen sagt så framstår din idé om PeLe inblandning som så oerhört osannolik att jag tycker att du själv borde förstå vilken skör tråd den hänger i. Eller kan det vara så att du faktiskt har andra källor som ger dig insikt i ClLe familj, de enda som du säger kan veta om PeLe vad i Mariestad aktuell kväll. Är det dessa källor som är de efterforskningar som du inte vill avslöja?
Senast redigerad av HincRobur 2021-09-08 kl. 18:37.
Citera
2021-09-08, 18:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Håller med. Jag tror inte brottsplatsen är där fynden gjorts. Den är antingen ganska långt därifrån eller inte så långt bortom fyndplatsen, tror jag.

Vi vet inget säkert efter att HA lämnar Stadt och torget. Skorna är uppenbarligen planterade. De kan ha planterats där närsomhelst efter kl 02.00 och nästa dags kväll. Ingen letade efter HA före kl 16 på söndagseftermiddagen. Ringarna, cigaretter och cerat kan lika gärna planterats samtidigt med skorna för att skapa ett scenario av att hon flytt genom skogen och sedan överfallits på cykelvägen.
Men det fanns inga spår efter strid. Det har pratats om en lega, men det kan vara efter ett rådjur. Vad jag förstått har ingen spårhund markerat på en lega. Allt i detta stycke är sådant som vi inte vet något om.

Därför vore det intressant med spekulationer om något annat än att HA blivit skjutsad hem och att brottsplatsen är vid cykelvägen. Det är kanske just vad någon vill att vi ska tro. Så tro något annat, så kanske andra optioner blir intressanta.

Finns det något som säger att hon inte tog en taxi. Vilka körde taxi den aktuella kvällen? osv.
Det fetade har en rookie som jag inte tänkt på. Om hon aldrig var på skogsstigen så är det en djävulskt slug plan och innebär i så fall att den vita bilen på cykelvägen kan vara helt ovidkommande. Inte så konstigt heller om denne bilförare hållt sig undan med tanke på allt skit som övriga MGM fått genom åren. Då återstår Hanna och hennes ”illskrik”. Min uppfattning efter att ha läst vittnesmålet från 21/6 är att det mycket väl kan vara en efterhandskonstruktion. Kanske hörde hon skrik men att hon skulle ha känt igen rösten som HAs och sedan inte anmält in det när hon fick veta att HA var borta…? Nej, det köper jag inte.

Det verkar ha tagits för givet att HA mötte sin baneman på den där stigen, men det är något som skaver för antingen har vi
a) GM var till fots när han överföll HA. I så fall, hur fick han så snabbt tag på en bil (som ses av de parkerade killarna) i en tid utan mobiltelofoner hos vanligt folk?
Eller,
b) så färdades han i bil från början och upptäckte HA vid skogen. Skall han då ha lämnat bilen och sprungit efter sitt offer på en plats han inte känner till i detalj? Hur fick man med sig HAs kropp in i bilen utan att lämna spår?
Slutligen har vi:
c) GM har med sig HA i bilen från Stadt. I så fall, varför sker överfallet i en skog 100 m från HAs hem? GM borde rimligen åkt i vilken riktning som helst utom dit.

Detr alltså något lite konsigt med att HA skall ha överfallits i denna skogsdunge och att sedan en bil dyker upp på en cykelväg vilket är en galen sak att göra eftersom man nästan säkert blir upptäckt (det blev ju bilen också, men ingen såg reg.nr eller kunde identifiera den). Jag säger inte att utplaceringsteorin är bättre i alla avseenden, men den tar bort en del frågetecken.
Citera
2021-09-08, 18:38
Medlem
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/helena-andersson-fallet-20-30-nya-tips-efter-att-den-misstankte-greps För 7 dagar sedan meddelade Kalla Fall detta och jobbar nu för fullt med det. Jag litar på att dom är rätt ute när det gäller CL ensam el (tillsammans med någon) min teori . Ser att några i tråden gör allt för att få bort fokus från den riktiga utredningen . Hjälp istället till att bidra med spekulationer som kan hjälpa Kalla Fall att lösa fallet med den Försvunna Helena. Och det spelar ingen roll om nån i tråden mästrar och tycker att Kalla Fall inte har något att komma med , så har dom oavsett mycket mer än nån här inne .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in