2021-09-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Min personliga uppfattning är att det inte skedde där.

Fast vad vet jag hur GM, en eller flera, tänkte när adrenalinet pumpade för fullt?
Jag tror med att hon slets in i bilen vid lekplatsen och det är det Hanna hör , från hennes position på Vikingavägen så kan det nog låta som det kom från ekuddenvägen . Killarna var under 20 år om jag inte minns fel, har delats många gånger i tråden m namn osv
Citera
2021-09-08, 22:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag tror att bilen som kom åkande på cykelbanan mot lekplatsen , bara hade som mål att hämta upp Helena och ev Gm och var säkert väldigt stressad , kanske såg föraren av bilen på cykelbanan, bilen på Hällristningsvägen men var tvungen att få bort Helena snabbt bara .

Detta låter som ett möjligt scenario.

Bara för att vara tydlig så att jag inte missförstår. Menar du HA och ev. GM blev upplockade av en bil med en annan person bakom ratten? Om det var två personer hade de då alltså delat på sig? Hur kom dessa i kontakt med varandra? 1992 hade ännu inte mobilerna fått något större genomslag.
Citera
2021-09-08, 22:32
Medlem
Nu är jag oerhört trött på all pajkastning i sandlådan!! Antingen kliver ni ner från era höga hästar, lägger egot åt sidan, skriver vettiga inlägg och bidra med det man har eller så går man ur tråden, av respekt för Helena!!
Citera
2021-09-08, 22:40
Medlem
Joe Blows avatar
Vad talar för att blodet på skorna kommer från kvällen då HA försvann?
Citera
2021-09-08, 22:46
Medlem
Citat:
Detta låter som ett möjligt scenario.

Bara för att vara tydlig så att jag inte missförstår. Menar du HA och ev. GM blev upplockade av en bil med en annan person bakom ratten? Om det var två personer hade de då alltså delat på sig? Hur kom dessa i kontakt med varandra? 1992 hade ännu inte mobilerna fått något större genomslag.
Det finns som sagt flera möjligheter, ett scenario är att de 2 männen åker efter Helena ser att hon går in på stigen en följer efter henne på stigen får tag i henne en bit in på stigen drar henne baklänges mot lekplatsen , hon sparkar av skorna åt var sitt håll på stigen , den andre kör runt för att hämta upp vid lekplatsen tumult hon drar av sig ringarna innan dom får in henne i bilen förmodligen vid liv . Ett annat är att Helena får skjuts hem av 2 män ända från centrum , Helena ber dom köra genvägen/cykelvägen för att slippa gå i skogen när det är mörkt, dom parkerar vid lekplatsen sitter o snackar i el utanför bilen nån av killarna röker utanför bilen , en av av dem gör närmanden mot Helena som inte vill , hon försöker slita sig för att kunna springa mot hemmet som hon ser därifrån , tumult ett slag över ansiktet männen får in kanske en avsvimmad el omtöcknad Helena i bilen , den ena springer in o slänger skorna på var sida om stigen för att förvilla , ringarna tror jag Helena drog av sig vad än alla säger , hon ville visa vart det hänt , det var hennes sista chans . Som sagt bara 2 möjliga scenarior av flera som nämnts av andra . Och som det ser ut just nu med vad Kalla fall presenterat dom sista veckorna så vill jag fortfarande placera CL som en av männen kanske GM men med hjälp av någon , och IOM att ingen kan koppla ihop honom med en enda person i Mariestad så finns en möjligt att ”OM” PL var på besök hos föräldrarna den här helgen så kan han ha varit den som körde bilen .Och mina misstankar hänger lite ihop med bartenderns iakttagelser av två för honom då okända män som Helena bjöd på vatten när hotellet hade stängt . Och Hannas vittnesmål där hon hör 2 mansröster .kanske var så att PL absolut inte var med på detta frivilligt utan det bara skedde , slog slint i huvet på CL . Men när allt var över bestämde dom att aldrig mer nämna nåt om detta .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 23:20.
Citera
2021-09-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Dråp hade varit preskiberat nu.

Självklart är taxi kollat ! Det gick endast en taxi bort till Helenas bostadsområdet denna natt och det var Helenas syster Ulrikas kompis . Så Helena tog inte någon taxi det är kollat och utrett .
Citera
2021-09-08, 22:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vad talar för att blodet på skorna kommer från kvällen då HA försvann?
Möjligen främst att det inte är så ofta man (eller kvinna) blöder så mycket att det hamnar på skorna, samt att en ung festklädd kvinna kan tänkas torka bort en blodfläck innan hon går ut.

Sedan är det ju HAs blod så det binder ingen till gärningen. Men om hon faktiskt blödde näsblod så fanns det givetvis blodspår i bilen och i en eventuell båt. Hade man bara hittat bilen så hade man garanterat hittat en blodfläck. Näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil.
Citera
2021-09-08, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två scenarier.

Citat:
Det finns som sagt flera möjligheter, ett scenario är att de 2 männen åker efter Helena ser att hon går in på stigen en följer efter henne på stigen den andre kör runt för att hämta upp. Ett annat är att Helena får skjuts hem av 2 män ända från centrum , Helena ber dom köra genvägen/cykelvägen för att slippa gå i skogen när det är mörkt, dom parkerar vid lekplatsen sitter o snackar nån av killarna eller utanför bilen , kmnpn gör närmanden Helena vill inte försöker slita sig för att kunna springa hem , tumult uppstår dom får in kanske en avsvimmad el omtöcknad Helena i bilen , den ena springer in o slänger skorna på var sida om stigen , ringarna tror jag Helena drog av sig vad än alla säger , hon ville visa vart det hänt , det var hennes sista chans .

Intressant det du tar upp och har nu fått klarhet i hur du menar.

Dessa scenarios kan båda vara fullt möjliga. Jag tror också att de utslängda skorna var en av GM som gjorde detta. Om det nu var två st.? Ringarna, ceratet samt något mera är jag mer osäker på hur detta kom att hamna där detta nu hamnade.
Citera
2021-09-08, 23:09
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Möjligen främst att det inte är så ofta man (eller kvinna) blöder så mycket att det hamnar på skorna, samt att en ung festklädd kvinna kan tänkas torka bort en blodfläck innan hon går ut.

Sedan är det ju HAs blod så det binder ingen till gärningen. Men om hon faktiskt blödde näsblod så fanns det givetvis blodspår i bilen och i en eventuell båt. Hade man bara hittat bilen så hade man garanterat hittat en blodfläck. Näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil.
Nonsens. Enligt GW var det ju inte så tydligt att den ursprungligen utredande polisen ens hade upptäckt att det var blod på skorna. Det upptäcktes långt efteråt och man kunde därför inte veta om det var färskt då man fann skorna. Sannolikt var det därför inte mer än lite blod på skorna.

GW yrade om näsblod (som vanligt helt gripet ur hans söndersupna hjärna?). Fann man mer blod kring lekplatsen? Vad är sannolikheten att man råkar blöda på sina skor men inte mer?

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2021-09-08, 23:14
Medlem
Citat:
Intressant det du tar upp och har nu fått klarhet i hur du menar.

Dessa scenarios kan båda vara fullt möjliga. Jag tror också att de utslängda skorna var en av GM som gjorde detta. Om det nu var två st.? Ringarna, ceratet samt något mera är jag mer osäker på hur detta kom att hamna där detta nu hamnade.
Jag gissar på 2 personer , tycker att det skulle vara extremt svårt för en person att lösa detta själv , man kan bara tänka själv
Citera
2021-09-08, 23:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nonsens. Enligt GW var det ju inte så tydligt att den ursprungligen utredande polisen ens hade upptäckt att det var blod på skorna. Det upptäcktes långt efteråt och man kunde därför inte veta om det var färskt då man fann skorna. Sannolikt var det därför inte mer än lite blod på skorna.

GW yrade om näsblod (som vanligt helt gripet ur hans söndersupna hjärna?). Fann man mer blod kring lekplatsen? Vad är sannolikheten att man råkar blöda på sina skor men inte mer?

Rätta mig om jag har fel.
LGWP och de flesta andras teori är väl i huvudsak att det första handgemänget uppstått inne på stigen i skogen. Med tanke på den påstått usla BP-undersökningen så var chansen att hitta ett blodstänk där minimal. Men du har en poäng att om GM t.ex. knäckte näsan på HA så hade de kommit så mycket blod att det borde synts även vid bilspåren tänker jag.

En annan fråga är hur blodet hamnade på hennes sko om det inte var vid mordet eller bortförandet. Enligt LGWP som i alla fall har hållit i skon var det ett dropp-spår. Hur ofta spiller man blod på sina egna skor, särskilt en kvinna som förmodligen inte är i handgemäng så ofta? Men hur det kom dit, det får vi förmodligen aldrig veta.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 23:25.
Citera
2021-09-08, 23:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...
.Och mina misstankar hänger lite ihop med bartenderns iakttagelser av två för honom då okända män som Helena bjöd på vatten när hotellet hade stängt . Och Hannas vittnesmål där hon hör 2 mansröster .
Var och när dök uppgiften om de två ”vatten-männen” i baren upp? Jag reagerade på att LGWP inte nämner dem alls i sin bok från 2018, och han påstår sig ha lagt 1000 timmar på fallet. Tvärtom skriver han att inga uppseendeväckande personer syntes i HAs närhet inne på Stadt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in