Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-08, 20:40
Medlem
Rockstar Sthlms avatar
Jag har ett antal lösa pusselbitar som jag försöker få ihop till en komplett bild. Några av bitarna kanske inte passar, utan ska till ett annat pussel. Några bitar saknas. Kan ni hjälpa mig?

1. 1845 grundas Old Mutual i Sydafrika.
2. 1855 grundas Skandia.
3. 1863 grundas Lifförsäkrings AB Thule.
4. 1888 blir Sven Palme (far till Gunnar, farfar till Olof) VD för Lifförsäkrings AB Thule.
5. 1927 Olof Palme föds.
6. 1932 efter uppköp och fusioner bildas Thulebolagen.
7. 1932 Gunnar Palme blir VD för Thulebolagen och Sven Palme blir ordförande.
8. 1934 9 augusti avlider Sven Palme 79 år.
9. 1934 15 september avlider Gunnar Palme 48 år.
10. 1938 - 1942 uppfördes Thulehuset (senare Skandiahuset) på Sveavägen 44.
11. 1947 Alvar Lindencrona blir VD över Thulebolagen.
12. Slutet av 1940-talet bygger Alvar Lindencrona upp den svenska motståndsrörelsen Lindencronas kommitté/Stay Behind, med mötesplats och kontor i Thulehuset/Skandiahuset.
13. 1961 Pehr Gyllenhammar (far till Pehr G) blir VD för Skandia.
14. 1963 köptes Thulebolagen upp av Skandia.
15. Slutet av 1960-talet anställs Stig Engström som reklamkonsulent på Skandia.
16. 1970 Pehr G Gyllenhammar blir VD för Skandia.
17. Sverige genom Socialdemokraterna stöder ANC i Sydafrika.
18. 1986 21-23 februari Folkriksdagen mot apartheid, en stor anti-apartheidkonferens, hålls i Stockholm.
19. 1986 28 februari stadsminister Olof Palme mördas vid korsningen Sveavägen - Tunnelgatan.
20. 2006 Old Mutual förvärvar Skandia. Old Mutual är främst verksamma i Sydafrika, Storbritannien och USA.
21. 2012 förvärvar Thule-stiftelsen/Skandia Liv kvarvarande Skandia AB av Old Mutual.
22. Socialdemokraternas partihögkvarter finns på Sveavägen 68.
23. Biografen Grand finns på Sveavägen 45.
24. Bonnierhuset finns på Sveavägen 52.
25. Handelshögskolan finns på Sveavägen 65.
Citera
2021-09-08, 20:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockstar Sthlm
Jag har ett antal lösa pusselbitar som jag försöker få ihop till en komplett bild. Några av bitarna kanske inte passar, utan ska till ett annat pussel. Några bitar saknas. Kan ni hjälpa mig?
Grym genomgång! Har ingen koll själv på det här, men har läst någon gång att SE:s första fru (eller kanske snarare hennes far?) skall ha haft kopplingar till någonting. Om det sedan var Bofors, Stay Behind eller något helt annat minns jag inte. Någon annan här kanske har bättre koll? I så fall kanske det här skall läggas till i din lista.
Citera
2021-09-08, 21:28
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Grym genomgång! Har ingen koll själv på det här, men har läst någon gång att SE:s första fru (eller kanske snarare hennes far?) skall ha haft kopplingar till någonting. Om det sedan var Bofors, Stay Behind eller något helt annat minns jag inte. Någon annan här kanske har bättre koll? I så fall kanske det här skall läggas till i din lista.
SE:s chef på Skandia var ledaren för svenska staybehindrörelsen har jag läst nånstans. Han värva SE till Skandia. SE bar alltid sin lilla handväska, stor nog rymma en kortnosad Smith &Wesson revolver, kanske den som delats ut till flygvapenpiloter. Han återvände in till Skandia efter mordet, kanske för att lämna revolvern på tjänsterummet. Hans tjänsterum lämnades alltid låst. En bakdörr in till Skandia hade ställts upp före mordet så SE kunde smitit in där osedd för at lämna revolvern, men vakterna hade upptäckt dörren då den var larmad och låst. Så SE blev tvungen återvända till Skandias huvudentre, ljuga han varit och hjälpt till på brottsplatsen, vilket naturligtvis inte stämde, inga vittnen hade iaktagit honom hjälpandes där. Flygvapenrevolvern har inte begärts tillbaks av de som lämnat flygvapnet. Känner folk som har dem kvar utan licens. Varför krävs de inte tillbaks? Vill man inte hitta mordvapnet egentligen ? FV revolver har annan kaliber å pappret men samma diameter på kula, det är möjligt skjuta 357 magnum med den några ggr, eller ladda en 357magnumkula i orginalpatronen. Det som skiljer är längden på patonhylsan, magnum något längre.
Senast redigerad av flyer1 2021-09-08 kl. 21:32.
Citera
2021-09-08, 21:39
Medlem
Artikel i Aftonbladet 860304 om Lars Jeppsons vittnesobservation

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA
Citera
2021-09-08, 21:39
Medlem
Det finns mycket i tråden. Här är bara ett inlägg som tangerar det du skriver om.

Använd sökfunktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej zorze
Jag vet att du har intresserat dig för Stay Behind och jag har också skrivit om detta i ett inlägg
Jag citerar ett intressant stycke ur texten som ansluter till det du säger.
Stay behind - verksamhet i Sverige
https://www.flashback.org/sp10126088Detta är intressant ur den synvinkeln att Alvar Lindencrona var direktör i Lifförsäkringsbolaget Thule AB i Thulehuset Sveavägen och där skulle Stay Behind-organisationen AGAG ha haft sitt högkvarter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Liff%C3%B6rs%C3%A4krings_AB_Thule
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thulehuset,_Sveav%C3%A4gen
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2557657.ece

Enligt Stellan Bojerud så var den siste ledaren för AGAG eller AktionsGruppen Arla Gryning Försäkringsdirektören Curt Stefan Giesecke.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=32455&sid=fdf6ee8141aa7503cc0 b527084fc83d4

Men varför skulle detta vara intressant fortfarande i dag.
Jo redan 1976 var Skandia AB en av de fyra största ägarna i AB Volvo och Pehr Gyllenhammar Sr. var VD för Skandia 1961 - 1970 då sonen Pehr G Gyllenhammar tog över men strax lämnade för att bli VD i Volvo 1971.

Att det fanns band mellan den militära underrättelsetjänsten och Volvo är naturligt och att de bereder plats för en fd Krigs-IB agent som dessutom var duglig ekonom är inte heller konstigt och jag har skrivit lite om det här.
https://www.flashback.org/sp28164120
När nu alla unisont från Ola Tunander, Ulf Lingärde, Stellan Bojerud och Anders Jallai pekar finger åt samma håll nämligen ”det nazistiska Stay Behind” så blir reaktionen från Pehr G Gyllenhammar inte svår att förstå. Han betonar sina uppdrag för den judiska banken Rotshild och attackerar drottning Silvia för hennes fars nazistiska förflutna men glömmer bort alla middagar han bevistat med ”Kungen och Silvia” som det plägar heta.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2275610/pg-gyllenhammar-gar-till-attack-mot-silvia
Samtidigt står han naturligtvis över alla kontakter som funnits mellan Säpo och Volvo och folk som kommit till Volvo från Säpo och samma kretsar som LGWP har börjat tala om.

Och nej jag tror inte det var en nazikonspiration eller Palmehatande svenskar som mördade OP även om det på det personliga planet för en del individer fanns både Palmehat och nazisympatier.

Det var ett politiskt mord av militärer och säkerhetstjänst som alltid baserar sina beslut på rationella övervägande så även denna gång. Nazister och Stay Behind blev en alldeles utmärkt syndabock som man från sina olika politiska angendor från alla läger kunde skylla på och ingen kunde ta i försvar.
Samtidigt kommer ett litet fåtal män inom det militära och säkerhetpolis som LGWP beskriver som en liten konspiration i offrets närhet undan med mord på Sveriges statsminister.

Citat:
Ursprungligen postat av Rockstar Sthlm

1. 1845 grundas Old Mutual i Sydafrika.
2. 1855 grundas Skandia.
3. 1863 grundas Lifförsäkrings AB Thule.
4. 1888 blir Sven Palme (far till Gunnar, farfar till Olof) VD för Lifförsäkrings AB Thule.
5. 1927 Olof Palme föds.
6. 1932 efter uppköp och fusioner bildas Thulebolagen.
7. 1932 Gunnar Palme blir VD för Thulebolagen och Sven Palme blir ordförande.
8. 1934 9 augusti avlider Sven Palme 79 år.
9. 1934 15 september avlider Gunnar Palme 48 år.
10. 1938 - 1942 uppfördes Thulehuset (senare Skandiahuset) på Sveavägen 44.
11. 1947 Alvar Lindencrona blir VD över Thulebolagen.
12. Slutet av 1940-talet bygger Alvar Lindencrona upp den svenska motståndsrörelsen Lindencronas kommitté/Stay Behind, med mötesplats och kontor i Thulehuset/Skandiahuset.
13. 1961 Pehr Gyllenhammar (far till Pehr G) blir VD för Skandia.
14. 1963 köptes Thulebolagen upp av Skandia.
15. Slutet av 1960-talet anställs Stig Engström som reklamkonsulent på Skandia.
16. 1970 Pehr G Gyllenhammar blir VD för Skandia.
17. Sverige genom Socialdemokraterna stöder ANC i Sydafrika.
18. 1986 21-23 februari Folkriksdagen mot apartheid, en stor anti-apartheidkonferens, hålls i Stockholm.
19. 1986 28 februari stadsminister Olof Palme mördas vid korsningen Sveavägen - Tunnelgatan.
20. 2006 Old Mutual förvärvar Skandia. Old Mutual är främst verksamma i Sydafrika, Storbritannien och USA.
21. 2012 förvärvar Thule-stiftelsen/Skandia Liv kvarvarande Skandia AB av Old Mutual.
22. Socialdemokraternas partihögkvarter finns på Sveavägen 68.
23. Biografen Grand finns på Sveavägen 45.
24. Bonnierhuset finns på Sveavägen 52.
25. Handelshögskolan finns på Sveavägen 65.
Citera
2021-09-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok, så du hade inte gått ut ock kollat. Oväntat att de där fikande och pratande väktarna var så lojala och nitiska att de inte ens gick ut och gjorde klart för sig att det SE pratade sanning. En historisk händelse, sitter kvar i receptionen och tjötar med gott kaffe.

De får inte lämna.
Ska det vara så jävla svårt att förstå.

En stationär väktare är stationär.
Citera
2021-09-08, 22:00
Medlem
Kopplingar till både Staybehind och Bofors.

Referens efterfrågas

Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Margareta Eng*ström ( SE exfru) jobbade på Storlien under många år. VD för Storlien var Rein*old Geijer som var regional ledare inom Stay Behind.

Margareta Eng*tröm hette Hessle som ogift. Nils Hessle anses vara far till Mar*areta. Nils Hessle var örlogskapten och artelleridirektör hos Bofors.

Runt Täby bodde flera inom militären runt 1986. Marinen gjorde uppror under hösten 1985 mot ubåtskränkningarna. Flera militärer sade rakt ut att de inte hade förtroende för Palme.

Kommer att undersöka samband mellan SE, militären och Stay Behind.

Citat:
Citera
2021-09-08, 22:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kopplingar till både Staybehind och Bofors.

Referens efterfrågas
Margar*ta som 'henryskumberg' skriver om där var väl fru nr.2, dvs. SE:s senaste/sista fru. Har för mig att det snarare var fru nr.1 som hade en far med kopplingar till någonting mer spännande. Minns dock inte var jag har läst det (och kan säkert ha fått det här helt om bakfoten).
Senast redigerad av Draifos 2021-09-08 kl. 22:15.
Citera
2021-09-08, 22:16
Medlem
Citat:
Margareta som 'henryskumberg' skriver om där var väl fru nr.2, dvs. den senaste frun. Har alltså för mig att det snarare var fru nr.1 som hade en far med kopplingar till någonting mer spännande.

Margareta var fru nr 2. Jag håller på att läsa polisförhören med henne. Ännu ingen kioskvältare. De hade tomt/stuga på Muskö, det är väl militärt skyddsområde. Jag är inte från Stockholm så jag är inte så insatt i förbanden däruppe.

Att vara artilleridirektör på Bogors kan väl vara spännande. Här har du en annan som varit artelleridirektör, Martin Ardbo

https://wpu.nu/wiki/Martin_Ardbo

En till som varit inblandad i svensk staybehind och internationella vapenaffärer är William Colby.
https://wpu.nu/wiki/William_Colby

Det är min personliga favorit för Hans "Dallas" Dahlgrens passagerare mordkvällen/natten

Har du något intressant om fru nr 1 är jag idel öra.
Senast redigerad av Utredaren 2021-09-08 kl. 22:51.
Citera
2021-09-08, 22:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Självklart är det rimligt. Det är Skandia, inte slottet.
Skandia är viktigare än slottet sett till samhällets funktion och Skandia betalar deras arbetsgivare så de har ett jobb. De har ett anställningskontrakt att följa och en tydlig instruktion vad deras arbetsuppgifter består av.
Slutligen kan man undra vilken skillnad deras besök på mordplatsen skulle ha gjort?
Citera
2021-09-08, 22:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
De får inte lämna.
Ska det vara så jävla svårt att förstå.

En stationär väktare är stationär.

Verklighetsfrånvänd bullshit
Citera
2021-09-08, 22:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Margareta var fru nr 2. Jag håller på att läsa polisförhören med henne. Ännu ingen kioskvältare. De hade tomt/stuga på Muskö, det är väl militärt skyddsområde. Jag är inte från Stockholm då jag är inte då insatt i förbanden däruppe.

Att vara artilleridirektör på Bogors kan väl vara spännande. Här har du en annan som varit artelleridirektör, Martin Ardbo

https://wpu.nu/wiki/Martin_Ardbo

Har du något intressant om fru nr 1 är jag idel öra.
Ok. Jag kan tydligen ha blandat ihop fru1 med fru2. Har dock en svag känsla kvar av att fru1 i alla fall var typ adlig eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in