Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-28, 02:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Handlingar rörande Societas Avantue Gardie (SAG). I-9273.

https://drive.google.com/file/d/17De7iKD4wVayfw6qYgUo3nRhzFCuzmVP/view?usp=sharing

På Sidan 4 i pdf:en: SAG huserade 1986 i en nedlagd biograf, Rival, vid Mariatorget. Föreningen skrev också "att man haft en viktig arbetsafton på Rival i slutet av februari 1986".

Det är så hårt censurerat i dokumentet att vi får dra på oss foliehatten och fundera på vad Hans Holmers chaufför talade om för Jerry Martinger....

https://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/
Dahlgren uppger sedan att han och Holmér från ungefär klockan 22.30 kryssade runt i Stockholm på ett sätt som Dahlgren hade svårt att förstå. Holmér gav hela tiden Dahlgren order om att köra runt till olika platser. Dahlgren uppger att det nästan kändes som att han körde omkring med en turist som bara skulle se sig omkring. Vid 22.45-tiden, när han befann sig vid Mariatorget, steg Holmér ur bilen och gick fram till en husingång invid något slags hotell. Dahlgren såg hur Holmér där pratade med en man i porten, och på vägen ut från denna gav mannen Holmér en kvällstidning. Dahlgren uppger att han på grund av mörker hade svårt att iaktta den andre mannens utseende. Efter det att Holmér satt sig i bilen, bad den andre mannen Dahlgren att vänta några minuter medan Holmér läste något i tidningen. Därefter fortsatte färden in mot de mer centrala delarna av stan. Olika delar av Sveavägen passerades därvid ett flertal gånger.
Hur kan föreningen SAG som verkar bestå av högerextrema individer med koppling till Stockholms Försvarsskytteförening tycka att de måste dokumentera en "viktig arbetsafton" i slutet av februari 1986 i sina protokoll? Samma individer som senare dök upp som personliga livvakter till HH?

Hata slumpen.
Citera
2020-12-28, 03:51
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Storartat!
Det är denna typ av uppgifter som är intressanta.
Vi vet då att OM områdesanropet gick ut 23.23.30 passerade piketen trappkrönet i samma ögonblick som mordet, och om anropet kom senare än så blir det än mera tight. I så fall var piketen fortfarande inne på David Bagares gata vid mordet.
Märkligt är det, och än märkligare med tanke på att en statsminister inte heller bör vara där utan livvakter mitt i natten.
Om man sedan lägger till att det är den fridsamme och reumatiske grafikern Stig Engström som påstås komma upp för trappen med en magnumrevolver i necessären efter världshistoriens mest udda och galna upptåg undrar man om allt inte bara är ett dåligt skämt.
Allvarligt - vad hände den där kvällen, egentligen?

Ja. Din slutfråga har även blivit min fråga på senare tid men begränsat till Sveavägen. Jag behöver jobba vidare och köra hypotesen i botten innan jag kan avgöra om det är något att prata om eller inte. Min misstanke stärktes när uttrycket "hidden in plain sight" användes här i tråden häromdagen.

Jag vet att man inte ska tala i gåtor men i likhet med mysteriet med Södermalmspiketen behöver man gräva för att förstå och sedan pröva sin hypotes kritiskt.

Om jag har rätt kan man säga att det här mordet som helhet var rätt skickligt utfört. Dvs inte endast själva gärningen utan även skeendet i övrigt. Återkommer.
Citera
2020-12-28, 04:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Cobra själv, Bruno Eriksson, undersöktes av PU om ev kopplingar mot MOP, avfördes snabbt.

Det står några sidor om Palmhusgruppen i Cobraboken. Dessutom nämns andra grupper som undersöktes parallellt m Palmhusgänget. Var bl a några vapensmugglande militärer vill jag minnas.

Holger Romander var personligen djupt engagerad i Operation Cobra. Han bör rimligen haft Palmhusgruppen i tankarna när han kopplade grepp om PU i februari 1987.
Palmhusgruppen borde kopplas till Ortmarks beskrivning av Barbrogruppen. Den kan ha varit en gren av Barbrogruppen som kapades för att dölja Barbrogruppen. Redan 1970 förnekades Barbrogruppen av Holmér. Och att Bruno Eriksson snabbt avfördes av PU borde inte göra intresset för honom mindre.
Senast redigerad av iesho 2020-12-28 kl. 04:49.
Citera
2020-12-28, 05:08
Medlem
ieshos avatar
Ständigt detta: hur kunde mördarna veta att Palme skulle gå just där?

I september 1985 sa polismannen Dan Kl*fverskj*ld till La*s-K*istian Be*gh att Palme skulle mördas och att de hade personer nära inpå Palme som skulle hjälpa till.

Några veckor innan mordet sa Mårten till några bekanta att han vikt den 28:e för ett biobesök med föräldrarna.

Mårtens fästmö, som hade kopplingar till Barbro Sagnell, hade enligt förhör stort inflytande över bioplanerna och försökte även påverka Palme att promenera hem.

Och det finns uppgifter som talar för att mordet planerades till Skandiahusets närhet:
- kvinnan som överhörde ett samtal i rulltrappan dagen innan mordet, "blir det ett mord så blir det här";
- flera oberoende uppgifter om konstiga wt-tester i Skandiahuset samma dag;
- wt-män som sågs i närheten av Skandiahuset innan filmen hade börjat. O.s.v.
Citera
2020-12-28, 05:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
När bion var slut, så inträffar en händelse att en Man kommer fram till Olof Palme, och det har ett hätskt meningsutbyte, framförallt så är det mannen som är "upprörd".

Meningsutbytet bevittnas av både Lisbeth och en annan kvinna.

Är det någon som vet mer och om vem denna person är?
Jag tror att mannen var Bj*rn R*sengren.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-12-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Din slutfråga har även blivit min fråga på senare tid men begränsat till Sveavägen. Jag behöver jobba vidare och köra hypotesen i botten innan jag kan avgöra om det är något att prata om eller inte. Min misstanke stärktes när uttrycket "hidden in plain sight" användes här i tråden häromdagen.

Jag vet att man inte ska tala i gåtor men i likhet med mysteriet med Södermalmspiketen behöver man gräva för att förstå och sedan pröva sin hypotes kritiskt.

Om jag har rätt kan man säga att det här mordet som helhet var rätt skickligt utfört. Dvs inte endast själva gärningen utan även skeendet i övrigt. Återkommer.

Ja.
Det kanske är sant att förklaringen mer eller mindre ligger i dagen om man öppnar ögonen lite. Jag har svårt att förstå vad ”hidden in plain sight” syftar på i detta sammanhang, men jag är inte främmande för att det kan finnas något uppenbart på själva brottsplatsen som är förbisett, och det är ju lätt hänt att man efter år av funderande fått skygglappar som är svåra att plocka av sig helt.

Nu tror jag inte att piketens personal har något med själva mordet att göra, men indirekt kan de ändå ha det, i bemärkelsen att den låg i någon slags beredskap pga en hotbild som blivit tydlig under de senaste timmarna.
Tycker generellt att jag har varit på tok för dålig på de olika polispatrullernas rörelse under kvällen. Jag har helt enkelt tyckt att den kunskapen varit ganska ovidkommande eftersom jag aldrig egentligen har trott på något sådant spår, men det finns ändå en stor mening även i detta, inte minst för helhetsbilden.
Det var en hel del bilar som rullade på uppe på åsen, inne på kyrkogården, på Birger Jarlsgatan och vid Snickarbacken mindre än tio minuter efter mordet.
Brottsplatsfoton? Kan det finnas något intressant där?
Citera
2020-12-28, 08:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja.
Det kanske är sant att förklaringen mer eller mindre ligger i dagen om man öppnar ögonen lite. Jag har svårt att förstå vad ”hidden in plain sight” syftar på i detta sammanhang, men jag är inte främmande för att det kan finnas något uppenbart på själva brottsplatsen som är förbisett, och det är ju lätt hänt att man efter år av funderande fått skygglappar som är svåra att plocka av sig helt.

Nu tror jag inte att piketens personal har något med själva mordet att göra, men indirekt kan de ändå ha det, i bemärkelsen att den låg i någon slags beredskap pga en hotbild som blivit tydlig under de senaste timmarna.
Tycker generellt att jag har varit på tok för dålig på de olika polispatrullernas rörelse under kvällen. Jag har helt enkelt tyckt att den kunskapen varit ganska ovidkommande eftersom jag aldrig egentligen har trott på något sådant spår, men det finns ändå en stor mening även i detta, inte minst för helhetsbilden.
Det var en hel del bilar som rullade på uppe på åsen, inne på kyrkogården, på Birger Jarlsgatan och vid Snickarbacken mindre än tio minuter efter mordet.

Ja.

Nej, jag fokuserar inte på polispatrullerna nu utan på vittnesmålen från mordplatsen, saker som inte gått att förklara, olikheter i signalement, personer på mordplatsen mm.

Och på en särskild person. Förbisedd tycker jag. Han kan förklara vissa uppgifter.

Jag är tidsmässigt och geografiskt mycket nära mordet. Skedet precis innan, under och efter. Såna saker. Konstigheter som plötsligt kan förklaras.

Om man tänker lite annorlunda än PU gjort är det kanske logiskt. Måste kolla allt först. Bara en hypotes jag testar.

Brottsplatsfoton kan nog vara bra. Jag känner till polisens bilder+Ulf K. Finns det andra?
Citera
2020-12-28, 09:23
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att mannen var Bj*rn R*sengren.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Tack :-)

Men om det är Björn Rosengren f.d. TCO ordförande som du tror så är det inte han.

Har läst någon annanstans att, ja, det möttes men hälsade bara genom att nicka till varandra. Har för mig att även BR har bekräftat det.
Citera
2020-12-28, 09:43
Medlem
Från förhör med Klas Gedda piket 3230 20200311

" På fråga vad Klas minns i dag angående mannen han såg på Regeringsgatan blir svaret att det han kommer ihåg är en lång rock.
Klas fortsätter att berätta om en händelse som skedde dagen efter mordet.
De åkte då upp till ledningscentralen och träffade Holmer som sade att de hade lite fel i det de hade gjort.
Det rådde delade meningar om personen som påträffades på David Bagares gata, vem personen egentligen var och det rådde delade meningar om signalementet.
Klas vet att han sa till Holmer att det var vittnet som Hermansson ledde ner till brottsplatsen men i övrigt hur diskussionen gick runt personen¨ minns han inte.
När de stod där ringde fru Palme in och sa sig kunna ställa upp på ett förhör men då var det bara Holmer som skulle få åka.
På fråga om anledningen till varför de släppte personen på Regeringsgatan var att han konfererade med Wikström
Klas hörde inte allt som sades på radio och när han konfererade med Wikström fick han ett svar som gjorde att de inte kontrollerade mannen.

https://drive.google.com/file/d/1QxSQU3Uu1MVk9YNfWqtU-kI_zTGHX8hQ/view
Citera
2020-12-28, 14:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja.

”hidden in plain sight” är nog en blinkning till foliehattarna här i tråden:

https://www.flashback.org/t3249913
De 5 obeliskerna utmed Luntmakargatan, fördold dödsruna över Olof Palme i fem delar?
Citera
2020-12-28, 14:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
”hidden in plain sight” är nog en blinkning till foliehattarna här i tråden:

https://www.flashback.org/t3249913
De 5 obeliskerna utmed Luntmakargatan, fördold dödsruna över Olof Palme i fem delar?

Nej, det är det inte.
Citera
2020-12-28, 15:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det är det inte.

https://www.flashback.org/sp74081405
Det är givetvis irriterande och frustrerande när någon säger A men inte säger B, men jag ger er en ledtråd "hiding in plain sight". Vilka grupper i vår värld ägnar sig åt sådant? Vilka grupper blir förbannade intill tionde generationen och får brinna i helvetet om man avslöjar hemligheter? Vilka svär eder att vara trogna, lojala och bevara hemligheter i mörka rum? Sök det på brottsplatsen. Det finns där. Hiding in plain sight.
-Grupper i världen
-Tio generationer
-Brinna i helvetet
-Bevara Hemligheter
-Eder i Mörka rum

Det enda som är "hidden in plain sight" på mordplatsen är nog dessvärre obeliskerna.
Det hela är ett skämt om Illuminati.

Backa lite och tänk efter så inser du det roliga också. Cherryfive behagar driva lite med tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in