2021-09-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Välkomna till den nya förenade tråden för att diskutera opinionsundersökningar om politiken.
Vi gör nu en sammanslagning av diskussionerna i (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och (FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden och för att man ska kunna följa diskussionen har vi flyttat med den senaste månadens diskussion från de trådarna.
Anledningen är att vi tror att diskussionen blir bättre om vi kan diskutera alla partier i samma tråd. Historiskt gjorde vi uppdelningen för att inte alla andra partier skulle drunkna i diskussioner om Sd, men nu tror vi att det fungerar att diskutera alla partier i samma tråd.
Välkomna att diskutera opinionen!
/Mod.
PS: Vill ni diskuterar detta upplägg och sammanslagningen av trådarna hänvisas till forumet Flashback, diskutera inte i denna tråd.
DS

Bra initiativ! Den gamla tråden var alldeles för lång.

Någon som har koll på när nästa OU kommer?
Citera
2021-09-08, 19:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
M och KD vill bilda regering efter nästa val. Hur många % kan de få ihop 20-23?
Förmodligen 22+5 någontans.
Citera
2021-09-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Förmodligen 22+5 någontans.

Jag är inte helt säker på att KD klarar sig, i så fall med nöd och näppe. L räknar väl ingen med vid detta laget. MP kommer (tyvärr) klara sig tack vare Generation Greta. Tippar på strax över 4% för MP.

Blir Maggan partiledare så kan S öka. Många inom S är trötta på SL så hans avsked kommer väldigt lägligt. Sköter MA sig så är det inte helt omöjligt att S kammar hem 30% nästa år. Tror SD och M kommer få runt 20% var.
Citera
2021-09-08, 20:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Jag är inte helt säker på att KD klarar sig, i så fall med nöd och näppe. L räknar väl ingen med vid detta laget. MP kommer (tyvärr) klara sig tack vare Generation Greta. Tippar på strax över 4% för MP.

Blir Maggan partiledare så kan S öka. Många inom S är trötta på SL så hans avsked kommer väldigt lägligt. Sköter MA sig så är det inte helt omöjligt att S kammar hem 30% nästa år. Tror SD och M kommer få runt 20% var.

Har vi inte förklarat för dig att Generation Greta blir mindre för varje val?
Citera
2021-09-08, 21:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
M = liberalkonservativa
KD = liberalkonservativa
SD = socialkonservativa
L = liberaler

För balansens skull håller jag inte med om att L minus sthlmsfalangen har att göra i ett M, KD SD block. Det blir alldeles för överviktat åt det liberala hållet. L har i grunden väldigt lite eller ingen konservativ ådra i sig. Det finns kanske smulor av det, i tex skolfrågor men annars så är det ett parti som oavsett riktning eller partiledare aldrig kommer att tillföra något positivt i ett M, KD, SD block.

Ulf Kristersson säger sig själv vara liberalkonservativ. Sabuni benämner sig själv som liberal. Aldrig hört hon mynta ett ord om konservativ och att det är något hon identifierar sig som, med all rätt hon är libertian!

Jag kanske skall förtydliga något. Det är inte så att partiet L bör ha någon framtid, särskilt i någon sorts regeringskonstellation. Däremot kan en del Liberaler, framför allt väljare, med fördel ingå i t ex M. Folkpartiet/Liberalerna bör helst gå i graven.
Citera
2021-09-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Har vi inte förklarat för dig att Generation Greta blir mindre för varje val?

Suck. Då har du inte förstått. Även om de blir mindre och mindre så kommer Mp fortfarande klara sig nästa val och med tanke på all miljösnack som media pumpar ut just nu så är det ännu mer troligt att MP klarar gränsen.
Citera
2021-09-08, 21:37
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

KD brukar göra starka valrörelser. Månader innan valet 2018 låg dom på 3,5-4-% i många OU. Valresultatet blev strax över 6%. Nu ligger dom med god marginal över 4% i alla OU. Så nej KD är jag inte ett dugg orolig över att de klarar sig med nöd och näppe. Jag tror på ett liknande resultat som i valet 2018, kanske några tiondelar mer eller några tiondelar färre.

MP klarar sig till 100% håller jag med om, det är bara önskefantasier från vissa på flashback att de kommer att åka ut. Jag har läst den ena beräkningen efter den andra som på något vis skulle visa att nu minsann i valet 2022 åker MP ut. Jag skulle inte bli gladare om det händer men det gäller att vara realtisik. De kommer rida på vågen av en torr sommar som vanligt, översvämningar och annat. Perfekt tajming med valet i september för MP när klimatet fortfarande är färskt i minnet för väljarna.
Citera
2021-09-08, 22:24
Medlem
Citat:
KD brukar göra starka valrörelser. Månader innan valet 2018 låg dom på 3,5-4-% i många OU. Valresultatet blev strax över 6%. Nu ligger dom med god marginal över 4% i alla OU. Så nej KD är jag inte ett dugg orolig över att de klarar sig med nöd och näppe. Jag tror på ett liknande resultat som i valet 2018, kanske några tiondelar mer eller några tiondelar färre.

MP klarar sig till 100% håller jag med om, det är bara önskefantasier från vissa på flashback att de kommer att åka ut. Jag har läst den ena beräkningen efter den andra som på något vis skulle visa att nu minsann i valet 2022 åker MP ut. Jag skulle inte bli gladare om det händer men det gäller att vara realtisik. De kommer rida på vågen av en torr sommar som vanligt, översvämningar och annat. Perfekt tajming med valet i september för MP när klimatet fortfarande är färskt i minnet för väljarna.

Om jag inte minns helt fel så gick M ner med samma procentenhet som KD gick upp från samtliga OU till valet, dvs runt 3 procentenheter. Luktade stödröster från M till KD.

Vi får se. L är garanterat borta om inget mirakel händer och tyvärr kommer MP klara sig. Som du mycket väl har rätt i så kommer MP rida på vågen av torka, översvämningar och andra miljörelaterade katastrofer. Dock kan de förlora lite när det kommer till deras orimliga krav ang omställningen i Sveriges bilpark. Jag har inga problem med att man ska satsa på miljön och pressa tillverkarna att ta fram bra alternativ till bensin/diesel men MP's ambitioner är överdrivna samt orealistiska.
Citera
2021-09-09, 03:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Citat:
Suck. Då har du inte förstått. Även om de blir mindre och mindre så kommer Mp fortfarande klara sig nästa val och med tanke på all miljösnack som media pumpar ut just nu så är det ännu mer troligt att MP klarar gränsen.

Nu tror jag förvisso också att MP kommer klara sig kvar, de ligger trots allt och guppar runt 4%-spärren. Ligger de risigt till inför valdagen är det nog tyvärr en stor risk att de kommer klara sig kvar med hjälp av stödröster.

Visst brukar många förstagångsväljare rösta på MP, det är tack vare alla dessa MP öht ens är ett riksdagsparti. En viktig orsak är som du säger att media älskar dem och därför pumpar ut nyheter och "nyheter" som på olika vis gynnar MP.

Jag tror tyvärr MP kommer få många röster från ungdomar även i valet 2022. Men man skall komma ihåg att msm:s inflytande inte är vad det en gång var så helt säkert är det inte. Allt färre följer traditionell media och i framkant för denna utveckling är som alltid ungdomar. De har helt andra medievanor än för säg ett decennium sedan och tittar inte på SVT utan följer olika Youtubers o.likn.

Det var faktiskt på håret att MP klarade sig kvar valet 2018. Det varma vädret och alla bränderna var nog huvudorsaken till att de gjorde det. Så även om MP kommer klara sig det kommande valet tror jag de på lite längre sikt kommer få det allt svårare och svårare för vart år som går.
Citera
2021-09-09, 08:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
M = liberalkonservativa
KD = liberalkonservativa
SD = socialkonservativa
L = liberaler

För balansens skull håller jag inte med om att L minus sthlmsfalangen har att göra i ett M, KD SD block. Det blir alldeles för överviktat åt det liberala hållet. L har i grunden väldigt lite eller ingen konservativ ådra i sig. Det finns kanske smulor av det, i tex skolfrågor men annars så är det ett parti som oavsett riktning eller partiledare aldrig kommer att tillföra något positivt i ett M, KD, SD block.

Ulf Kristersson säger sig själv vara liberalkonservativ. Sabuni benämner sig själv som liberal. Aldrig hört hon mynta ett ord om konservativ och att det är något hon identifierar sig som, med all rätt hon är libertian!

M = liberalkonservativa men globalister
KD = liberalkonservativa men globalister
SD = socialkonservativa men NATIONALISTER
L = liberaler men globalister/marxister

Fixade det för dig.
Citera
2021-09-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu tror jag förvisso också att MP kommer klara sig kvar, de ligger trots allt och guppar runt 4%-spärren. Ligger de risigt till inför valdagen är det nog tyvärr en stor risk att de kommer klara sig kvar med hjälp av stödröster.

Visst brukar många förstagångsväljare rösta på MP, det är tack vare alla dessa MP öht ens är ett riksdagsparti. En viktig orsak är som du säger att media älskar dem och därför pumpar ut nyheter och "nyheter" som på olika vis gynnar MP.

Jag tror tyvärr MP kommer få många röster från ungdomar även i valet 2022. Men man skall komma ihåg att msm:s inflytande inte är vad det en gång var så helt säkert är det inte. Allt färre följer traditionell media och i framkant för denna utveckling är som alltid ungdomar. De har helt andra medievanor än för säg ett decennium sedan och tittar inte på SVT utan följer olika Youtubers o.likn.

Det var faktiskt på håret att MP klarade sig kvar valet 2018. Det varma vädret och alla bränderna var nog huvudorsaken till att de gjorde det. Så även om MP kommer klara sig det kommande valet tror jag de på lite längre sikt kommer få det allt svårare och svårare för vart år som går.

Håller med det du skriver. En aspekt att inte förglömma dock. Om högersidan inte får majoritet nästa val så tror jag tyvärr att risken för att MP kommer hålla sig ökar då det finns en risk att luften pyser ur högerballongen. Nästa val är lite av ett ödesval. Blir det inte en M/KD-regering så tror jag att högern kommer tappa mer och mer inför framtida val om inget radikalt händer. Tippar på SD runt 20% men om de inte får real makt så kan det bli så att sd-väljarna tröttnar och går tillbaka till sina ursprungspartier.
Citera
2021-09-09, 11:54
Medlem
Citat:

Du glömmer bort att Vänstern nu officiellt gått ut med att de tänker försöka växa till 20%. Vi kan här ana att de kommer att fortsätta göra livet jobbigt för regeringen S+MP genom att mota bort Centern.

Regeringen har problemet att väldigt få gillar att de gått så långt till höger att de genomför centerpolitiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in