• 2
  • 3
2021-09-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Både Svenska Spel och ATG betalar ut pengar med Swish.

Okej, det är visst en tjänst som lanserades brett i våras:
https://www.swish.nu/losning/utbetalningar

Då skulle man kunna tänka sig att en arbetsgivare ansluter sig till den för att betala ut löner och det bör vara juridiskt okej. (Men förmodligen dyrare än normal löneutbetalningstjänst mrn det är OT)
Citera
2021-09-08, 16:58
Medlem
En oseriös arbetsgivare. Är din arbetsgivare en enskild firma?
Citera
2021-09-08, 17:18
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vad menar du? Swish är ju kopplat till valfritt svensk bankkonto i svensk bank. Är du full?

Pengarna skulle oavsett landa samma dag runt samma tid.

Jag menar att man inte uppger sitt bankkonto för att få sin lön utbetald dit. Utan att man uppger sitt mobilnummer (eller Swish nummer) för att få sin lön dit.
Citera
2021-09-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag menar att man inte uppger sitt bankkonto för att få sin lön utbetald dit. Utan att man uppger sitt mobilnummer (eller Swish nummer) för att få sin lön dit.

Ser inget problem. AG betalar in skatten och deklarerar lönen till Skatteverket. Arbetstagaren har angett utbetalningssätt.
Citera
2021-09-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ser inget problem. AG betalar in skatten och deklarerar lönen till Skatteverket. Arbetstagaren har angett utbetalningssätt.
Misstänker att ts menar att denne inte har anvisat utbetalningssätt.

Det finn säkert en och annan som får lönen i sedlar levererade i ett kuvert också, går även det, om än osmidigt. På ett företag där jag tidigare var anställd betalades under ett antal år lönen i form av en check, den fick man i ett kuvert tillsammans med ett handskrivet lönebesked.
Citera
2021-09-08, 20:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Enda sättet att få pengar från din arbetsgivare till Swish är att be om ett lån mellan er som privatpersoner där denne använder sina egna pengar o inte firmans

Varför är det enda sättet?
Citera
2021-09-09, 01:25
Medlem
Ffl81s avatar
Fått lönen på swish 2-3 gånger. Har fått lönespec också. Liten firma 10 anställda.
Citera
2021-09-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hur vanligt är det man får lön till sin Swish? Alltså att arbetsgivaren betalar ut lön till Swish istället för till bankkonto.

Annat?

Det är ovanligt.

Det är också aningens suspekt, jag skulle nog som många andra här skriver kolla att de sköter allt rätt i övrigt (preliminärskatt och lönespec, sånt). Men även om de gör det så skulle jag misstänka att de har lite ont om pengar, traditionella löneutbetalningar förutsätter typiskt att man har pengarna några dagar innan man betalar ut.

Men om allt är som det ska är det inget fel att betala ut med swish. Jag har aldrig fått lön den vägen, men jag jobbade på ett seriöst företag (200+ anställda) fram till nyligen och de betalade ut ersättning för utlägg med Swish.
Citera
2021-09-17, 13:11
Medlem
Inget konstigt med att lönen blir utbetalad via Swish. Så länge det kommer från företaget och inte en privatperson.

Några polare driver en firma och har kört utbetalning via Swish i flera år. Enkelt och om det mot förmodan skulle bli något fel på en utbetalning så har man lönen på kontot inom minuter.
Citera
2021-09-24, 21:08
Medlem
Citat:
Vinster ja. Ej lön.
Citera
2021-09-24, 21:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Företagsswishkonton kan bara ta emot pengar. Detbär bara privatpersoner som kan skicka.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Okej, efter lite eftersökningar så visar det sig att man kan bara ta emot med Swish handel. Så my bad.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför har man den begränsningen? En kund kan ha råkat betala för mycket eller vill returnera en vara.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Vinster ja. Ej lön.

Har du läst de inlägg som jag svara på?

Dessa handlar om att personer i tråden säger att företagsswish bara kan användas för att ta emot pengar, det har ingenting att göra med lön.
Citera
2021-09-24, 23:18
Medlem
Citat:
Har du läst de inlägg som jag svara på?

Dessa handlar om att personer i tråden säger att företagsswish bara kan användas för att ta emot pengar, det har ingenting att göra med lön.
My bad,sorry
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in