2021-09-08, 06:59
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4608
Tror du att du r bttre n dom p ngot stt? Lite finare? Mer vrdefull och duktig? Ganska patetiskt att ha en sdan mnniskosyn som dig. Oftast nu fr tiden s r det mnniskor med psykiska hinder som i ett led tillbaka till en normal tillvaro har ftt g genom Samhall, r det ngonting du vill se ner p?

Men ja TS, det r frmodligen inte dert roligaste jobbet p marknaden, vad r det du vill jobba med d? Du kan vl prata med ngon chef dr?

Jag har ingen "syn" alls - Jag konstaterar bara fakta.
Citera
2021-09-08, 07:15
Medlem
Skurhinkens avatar
Fr oss som inte jobbar p Samhall kanske det verkar helt vrdelst men jag tror verkligen att mnniskorna som jobbar dr r glada ver att ha ett jobb att g till. KASAM.
Citera
2021-09-08, 08:45
Medlem
Hackenbush55s avatar
De som inte vill jobba p samhall kan man inte gra ngot t men vill man inte hamna i den lata gruppen kan man ju sjlvmant jobba och gra sina timmar med gott samvete.

Det r ingen som tvingar de p samhall att sitta och lata sig, det r bara att vissa inte vill jobba.

Har en son som jobbar dr och han arbetar hrt och har nu blivit gruppchef dr och har ftt en bra ln och anstllning. S att arbeta p samhall blir vad man gr det till.
Senast redigerad av Hackenbush55 2021-09-08 kl. 08:48.
Citera
2021-09-08, 09:18
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Finns vissa som vet vad Samhall r. Men lbbigt att s mnga inte vet. Samhall har inga skyddade verkstder eller sortera skruv. Man mste vara ganska arbetsfr fr Samhall. Man gr vanliga arbeten ute i samhllet. Det var ju ett stort hall att man sparkade vanliga knegare och teranstllde dem genom Samhall. Svrare utvecklingstrningar som tidigare hade ln genom Samhall kan inte f sdant. De har pension och i bsta fall intern DV. Dvs de fr ca 5 kr i timmen fr att sortera skruv.

Klart man ska undvika Samhall. De vill ju bara utnyttja bsta arbetsfrmgan s den som kan jobba bst fr jopbba ihjl sig och de andra flummar runt. Folk blir lockade eftersom man fr en riktig ln. Men sjlvklart ska man alltid tacka nej till Samhall. Man har den rtten.

Absolut, man kan tacka nej till alla jobb, men har man inget val s. Jag vet inte vad som r vrst att skriva i ett CV, att nn jobbat p Samhall i 10 r eller varit arbetsls lika lnge. Jag hade nog valt att anstlla "samhallaren" n den arbetslsa med lnebidrag frsts.
Citera
2021-09-08, 09:47
Medlem
Jag arbetade p Samhall nr jag var 19 r. Min arbetsfrmedlare tyckte eftersom jag hade s mycket problem med ryggen s kunde jag testa arbete p Samhall. Det stmmer att de flesta r riktigt fula som ngon ppekade. Jag knde mig som en gud och alla sg upp till mig i huvudlokalen.

Jag sa till arbetsgivaren att detta inte fungerar pga min rygg och hon sa d till mig att men det r lugnt kom till jobbet bara sen kan du bara bevaka. S jag stod p jobbet och tittade p nr alla stdade, vilket s klart gjorde de som var tvungna att stda vldigt arga. Men de va enligt direktiv ppekade jag. Jag satt och spelade poker p telefonen hela dagarna tills jag beslt mig fr att fixa ett kontorsjobb istllet. S brjade plugga. Jag rekommenderar ingen att jobba p Samhall.
Citera
2021-09-08, 10:36
Medlem
4608s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Jag hller med om att det r bra att Samhall finns fr folk som haft eller har problematik.

Men de tv jag knner som jobbar dr har jobbat dr fr de r 35+ och gjort sitt yttersta fr att slippa arbeta under sitt vuxna liv.

Dvs inga psykiska hinder. Om inte lathet rknas?

S vi alla har olika erfarenheter, bevisligen

Dock att tycka ngon ser rolig ut eller skratta nr de utgr sin syssla r ju bara patetiskt och ckligt.
Samhall r ven en plats fr folk som behver en frsta vg in i arbetslivet. Drfr som det r mnga ldre, invandrare och annat flumigt folk. S de tv du knner har frmodligen ftt chansen d de har svrt att f annat pga uteblivna referenser. S det mste inte alltid handla om att de anstllda har ngot funktionshinder eller nt.
Citera
2021-09-08, 16:51
Medlem
staticages avatar
Samhall har vl mer eller mindre blivit en avdumpningsplats fr att gmma invandrare frn arbetslshetsstatistiken.
Citera
2021-09-08, 16:55
samhall r vl till fr folk som r lite frstndshandikappade?
Eller har jag misstfrsttt det?
Citera
2021-09-08, 17:16
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
samhall r vl till fr folk som r lite frstndshandikappade?
Eller har jag misstfrsttt det?
Fr trettio r sen kunde personer med lttare utvecklingsstrning f jobb p de s k skyddade verkstderna som Samhall d bedrev. Nstan alla dessa slog igen innan r 2000. Samhall har idag blivit ett bemanningsfretag inom stdbranschen och de med utvecklingsstrning har ftt flytta till daglig verksamhet dr de i bsta fall f 5kr i timmen.
Citera
2021-09-08, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Fr trettio r sen kunde personer med lttare utvecklingsstrning f jobb p de s k skyddade verkstderna som Samhall d bedrev. Nstan alla dessa slog igen innan r 2000. Samhall har idag blivit ett bemanningsfretag inom stdbranschen och de med utvecklingsstrning har ftt flytta till daglig verksamhet dr de i bsta fall f 5kr i timmen.

Aha dr ser man Saker och ting ndras
Citera
2021-09-08, 21:04
Medlem
dampskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Absolut, man kan tacka nej till alla jobb, men har man inget val s. Jag vet inte vad som r vrst att skriva i ett CV, att nn jobbat p Samhall i 10 r eller varit arbetsls lika lnge. Jag hade nog valt att anstlla "samhallaren" n den arbetslsa med lnebidrag frsts.

Det r inte som med att ta vilket jobb som helst. Den p samhall ska klara sitt jobb fysiskt och mentalt. Det ska anpassas till funktionshindret.

Dvs finns det en massa samhalljobb som du inte kommer klara har du ingen skyldighet att ska dessa.
Citera
2021-09-08, 21:17
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Det r inte som med att ta vilket jobb som helst. Den p samhall ska klara sitt jobb fysiskt och mentalt. Det ska anpassas till funktionshindret.

Dvs finns det en massa samhalljobb som du inte kommer klara har du ingen skyldighet att ska dessa.

Jo visst, men "samhallaren" har ju jobbat om nu Samhall rknas som jobb (inte ett riktigt kanske) den har lrt sig att g upp en viss tid infinna sig p jobbet en viss tid, sen att lnebidrag skert kommer att krvas utan man fr stlla allt fr mycket krav, det r ju annat med dagdrivaren som varit arbetsls i all evighet tror hen kan komma g som man vill. Varfr stller chefen krav p MIG, varfr stller NGON krav p MIG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in