2021-09-07, 20:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man vill ha lttstyrda oengagerade och fula som valsar omkring t dom.

Dom skall vara fula o dumma

Drav r Samhall en av deras gottepse liksom register ver sjukkassefall och socialfall dr man plockar folk fr tjnst.
Kan intyga detta, dock inte under en av samhalls lokaler, utan en annan verksamhet fr icke-diagnosticerade ickedmda personer.

Jag tycker att samhall r p i perspektivet att de ppnar jobbmjligheter fr folk som ramlat av vagnen fr lnge sedan. Hur skulle annars min alkoliserade granne f jobb liksom?
Citera
2021-09-07, 20:47
Medlem
Citat:
Man vill ha lttstyrda oengagerade och fula som valsar omkring t dom.

Dom skall vara fula o dumma

Drav r Samhall en av deras gottepse liksom register ver sjukkassefall och socialfall dr man plockar folk fr tjnst.

Vad gr de nr de sats i tjnst av Spo?
Citera
2021-09-07, 20:50
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Vad gr de nr de satts i tjnst av Spo?

Dom r som vanligt , kanske blir anvisade att g med i en AA eller AN grupp dr dom utgr spaningsenheter.

Menlsa hjon med iq blomkl , rcker ju att kunna skicka sms eller tala i telefon

Vissa fr en kserispalt i en tidning eller s.

Klappmongos
Citera
2021-09-07, 20:51
Medlem
dampskalles avatar
Finns vissa som vet vad Samhall r. Men lbbigt att s mnga inte vet. Samhall har inga skyddade verkstder eller sortera skruv. Man mste vara ganska arbetsfr fr Samhall. Man gr vanliga arbeten ute i samhllet. Det var ju ett stort hall att man sparkade vanliga knegare och teranstllde dem genom Samhall. Svrare utvecklingstrningar som tidigare hade ln genom Samhall kan inte f sdant. De har pension och i bsta fall intern DV. Dvs de fr ca 5 kr i timmen fr att sortera skruv.

Klart man ska undvika Samhall. De vill ju bara utnyttja bsta arbetsfrmgan s den som kan jobba bst fr jopbba ihjl sig och de andra flummar runt. Folk blir lockade eftersom man fr en riktig ln. Men sjlvklart ska man alltid tacka nej till Samhall. Man har den rtten.
Citera
2021-09-07, 20:58
Medlem
Citat:
Dom r som vanligt , kanske blir anvisade att g med i en AA eller AN grupp dr dom utgr spaningsenheter.

Menlsa hjon med iq blomkl , rcker ju att kunna skicka sms eller tala i telefon

Vissa fr en kserispalt i en tidning eller s.

Klappmongos

Okej! Intressant! Du fr grna bertta vad mer du vet om detta och hur Spo jobbar.
Citera
2021-09-07, 21:19
Medlem
cateatdogs avatar
Min bror har levt med psykisk ohlsa i mnga r och Samhall betyder otroligt mycket fr honom. Han r idag en annan mnniska och sker "vanliga" jobb.
Citera
2021-09-07, 22:58
Medlem
Nr jag jobbade lager fr ett antal r sedan s hade vi folk frn Samhall p plats som skulle stda. Det var vldigt lite att gra men nd var det ibland upp emot 10 personer p plats som mest satt p ngon pall och vntade p att skiftet skulle ta slut.

Ett luftslott som vra skattepengar hller vid liv.
Citera
2021-09-07, 23:26
Medlem
Samhalls tjnster varierar, och s gr ven dom som anstlls p Samhall.

Jag har jobbat p ett par stllen som har haft samhall-folk anstllda.

P en arbetsplats satt dom vid lnga bord och plockade ihop monteringssatser bestende av skruvar, beslag, gngjrn pluggar osv.
D hade varje person en bricka med urfrsningar fr rtt antal av varje del, sen "la dom pussel" p brickan tills varje fack var fyllt, varp dom tippade brickan i en pse.

Dr jobbade ganska gravt handikappade personer, och det var det roligaste dom visste att f g till jobbet och lgga pussel, jag tror dom jobbade 2 timmar, hade lunch, jobbade 3 timmar, och inte alla dagar i veckan.

Dom knde sig viktiga och behvda, fretaget hade en bra chef som hejade p dom och sa saker som "vilken tur att ni kommer i dag, vi har nstan slut p frpackade monteringssatser nu, jobba bra nu"
(att det sedan fanns pallvis med frpackade monteringssatser ute p lagret visste ju alla andra)

P ett annat fretag som jag beskte (fr vldigt vldigt lnge sedan) hade dom en hel hall med folk som vgde upp 20 M6 muttrar och stoppade dom i en pse, en annan vgde brickor, en tredje omfrpackade ngot som kom p pall till enskilda kartonger och s vidare, dr varierade funktionsgraden mer mellan olika personer, men alla jobbade 8 timmars dag och fick aldrig ngon uppmuntran eller kontakt med arbetsledarna utver inskolning.

Det sg ut som en scen ur en dystopisk film, allt i lokalen var grtt, klderna dom bar var gra, folk stod/satt p sina platser och utfrde robotlika arbetsmoment, ingen hade roligt, det bullrade s det gick inte att prata med den som stod vid maskinen brevid
Citera
2021-09-07, 23:29
Medlem
Avsiktarens avatar
Samhall r vad jag vet mest en stdfirma dr utlnningar har fretrde till anstllning oavsett funktionshinder eller ej. De har helt frngtt deras anledning till att de existerar.
Citera
2021-09-08, 00:32
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4608
Tror du att du r bttre n dom p ngot stt? Lite finare? Mer vrdefull och duktig? Ganska patetiskt att ha en sdan mnniskosyn som dig. Oftast nu fr tiden s r det mnniskor med psykiska hinder som i ett led tillbaka till en normal tillvaro har ftt g genom Samhall, r det ngonting du vill se ner p?

Men ja TS, det r frmodligen inte dert roligaste jobbet p marknaden, vad r det du vill jobba med d? Du kan vl prata med ngon chef dr?

Jag hller med om att det r bra att Samhall finns fr folk som haft eller har problematik.

Men de tv jag knner som jobbar dr har jobbat dr fr de r 35+ och gjort sitt yttersta fr att slippa arbeta under sitt vuxna liv.

Dvs inga psykiska hinder. Om inte lathet rknas?

S vi alla har olika erfarenheter, bevisligen

Dock att tycka ngon ser rolig ut eller skratta nr de utgr sin syssla r ju bara patetiskt och ckligt.
Citera
2021-09-08, 06:07
Medlem
downbelows avatar
Jag jobbar idag p samhall och har gjort 5 + r .
Trivs bra och r glad jag fick chansen till jobb dr.
Citera
2021-09-08, 06:17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Kan intyga detta, dock inte under en av samhalls lokaler, utan en annan verksamhet fr icke-diagnosticerade ickedmda personer.

Ofta arbetsmarknads aktiviteter dr man buntar ihop verblivet folk o sen frr blev dessa skenanstllda p Samhall.

Samma folktyp exakt

Huvudregeln fr Samhalls anstllda (och drmed Spo)
r att alla som rekryterare,hr eller chef som fr in en jobbskare tnker direkt "aldrig i livet mste bli av med denna fort"

Allt r fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in