Citat:
Ursprungligen postat av
derfilo999
Stor tack för domen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Jannebigplay
Jag kan bara hålla med om det som skrivs i tråden. HUR?!?!?! kan han bli fri? Hans DNA finns på tomhylsorna, en likadan jacka som förövaren hade hittades i hans lägenhet med offrets blodstänk samt krutrester. Hans mobil kopplades upp i närheten av busstationen? Vad är det som krävs för att man ska kunna fällas i Sverige? Hur i helvete resonerade hovrätten?
Efter att ha läst domen så tycker jag inte att det är särskilt konstigt att HovR frikände. Har sett frikännande domar med starkare bevisning än här.
Från vad jag förstår så har telefonen kopplats upp mot en mast som täcker MGMs brors bostad (där han själv bodde vid tillfället). Denna mast täcker inte brottsplatsen. Från mobiluppkopplingarna går det att dra slutsatsen att han haft fysisk möjlighet att begå brottet, men i övrigt har det inget bevisvärde.
--
Utöver att MGM har haft möjlighet att begå gärningen så består bevisningen i huvudsak av två omständigheter:
1. MGMs DNA har hittats på några av de patronhylsor som kastats ur vapnet vid mordet.
2. Den jacka som gärningsmannen hade på sig vid mordet har hittats i hans brors bostad. På jackan fanns bl.a. MGMs DNA.
--
Det finns även några omständigheter som i viss mån talar för att MGM
inte är skytten, exempelvis:
1. Utredningen har inte lyckats styrka något motiv.
2. Vittnesmål från platsen beskriver en gärningsman vars utseende avviker från MGM. (Vittnet talar om en gärningsman som är 10-15 cm längre än vad MGM bevisligen är. Utesluter naturligtvis inte honom, men talar i viss mån för en annan skytt.)
3. Försvaret har presenterat två tänkbara alternativa gärningsmän som inte har utretts närmare av polis och åklagare. Den ena har av ett vittne utpekats som den man som åkte bort från mordplatsen på elsparkcykel och kan ha haft motiv till att döda offret.
--
På den bevisningen tillsammans med vissa brister i utredningen tycker inte HovR att det går att utesluta en alternativ gärningsman. Stolpe ut kanske, men inte på något sätt en unik dom. I svensk rätt har vi ett högt ställt beviskrav och det tycker jag personligen att vi ska fortsätta ha. För den som är intresserad av HovR resonemang rekommenderar jag en läsning av domen som postades tidigare.
För att förtydliga (innan någon flyger på mig) så menar jag
inte att MGM är oskyldig. Min uppfattning är att domen är rimlig och att den inte avviker från tidigare praxis beträffande beviskravet vid mord. Rättssäkerheten är betydligt viktigare än enskilda åtal.