2021-09-08, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams

2. Den jacka som gärningsmannen hade på sig vid mordet har hittats i hans brors bostad. På jackan fanns bl.a. MGMs DNA.

Jackan hittades dock i negerns bostad och ej i dennes brors bostad. Varför ljuger du?
Citera
2021-09-08, 13:38
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismo
Jackan hittades dock i negerns bostad och ej i dennes brors bostad. Varför ljuger du?
Jag ljuger inte. Jackan har hittats i broderns bostad där MGM tycks ha bott periodvis. I domarna kallas bostaden ömsom för broderns och ömsom för MGMs. Det rör sig alltså om samma plats.

Några citat om jackan från domarna:
Det som knyter MGM till jackan är istället den omständigheten att den hittats i den bostad som han delade med sin bror och att det finns spår av hans DNA på den
På jackan som fanns i MGMs brors lägenhet påträffades alltså DNA också från MGM.
Enligt MGMs egna uppgifter har han bott både hos sin mamma och hos sin bror. Jag är inte insatt i hur deras boendesituation såg ut på detaljnivå men det är varken lögn eller särskilt missvisande att skriva att jackan hittats i broderns bostad. Brodern äger eller hyr en lägenhet som han under tidpunkten lät MGM bo i.
Citera
2021-09-08, 13:56
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Tack för utförligt svar. Jag kan efter din information vara beredd att hålla med dig, speciellt efter vittnesuppgifter. Jag såg även en annan artikel och tydligen hade det funnits DNA från en annan person också på tomhylsorna så jag förstår nu lite bättre hur HR resonerade.
Precis så var det. På en av tomhylsorna så hittade man DNA från en kvinna som förekommer i utredningen. Mot bakgrund av detta så är det ju uppenbart att DNA på hylsorna inte nödvändigtvis behöver komma från skytten. Det går inte att utesluta att MGM hanterat ammunitionen vid ett annat tillfälle, alternativt att han varit delaktig i mordet men att det var någon annan som sköt.

Angående jackan så finns egentligen samma problem där. Man har hittat DNA från flera okända personer på olika delar av jackan.
Citera
2021-09-08, 14:39
Medlem
En sak jag kom att tänka på som jag inte sett att man kollat i FU, det finns en del frågetecken kring MGM:s längd - en kamera sitter ju monterad i bussen som fångar GM på bild. Varför skulle det med dagens teknik vid en rekonstruktion inte vara möjligt att konstatera om GM är ca 170 eller 180+?
Citera
2021-09-08, 14:59
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Från Expressen: https://tinyurl.com/8hx73ax8

"23-åringens DNA hittades på tre av åtta patronhylsor vid brottsplatsen och vid en husrannsakan <klipp> hittades en grön jacka med 23-åringens DNA – och trots den tid som gått sedan mordet fanns fortfarande blodbesudlingar med offrets DNA och tändsatspartiklar."

Sverige måste vara världens mest rättssäkra land (för brottslingar) om ovanstående inte räcker för dom.

Någon som tror att Christer Pettersson hade friats för Palmemordet om man hittade 3 hylsor med hans DNA/Fingeravtryck vid brottsplatsen, Palmes mord på CPs jacka, och tändsatspartiklar?

Alltså, hur är det möjligt?

(Nu tycks jag satt kommentaren i rätt tråd...)
Kan åklagaren överklaga och hävda domvilla?
Citera
2021-09-08, 17:11
Medlem
Ni som sitter på fup får gärna lägga upp här i tråden
Citera
2021-09-10, 17:38
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Håller med. Folk brukar oftast ha svårt att uppskatta längd också, så det är märkligt att de lägger stor vikt på det.

Hur som helst, så tror jag inte att GM kommer överleva länge till om han inte flyr.
Varför skulle Alimamy inte överleva? Wissem, BO hade många fiender och levde under skyddad adress pga golning sägs det.
Citera
2021-09-11, 13:28
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se8035
Varför skulle Alimamy inte överleva? Wissem, BO hade många fiender och levde under skyddad adress pga golning sägs det.

Det slutar ju alltid i döden eller fängelse. Han lär vara död inom 2 år.
Citera
2021-09-11, 19:49
Medlem
Svarat i fel tråd tyvärr. Men detta är den tråd mitt svar bör ligga i.

Det behövs tydligen passfoto och giltig legitimation i fortsättningen för att "skjutare" ska kunna fällas för mord.

DNA är otillräckligt som bevis med en misstänkts DNA på patronhylsorna och med den skjutnes blod på sin jacka. Fast det är för väl att det är olagligt att inneha skjutvapen.

https://www.expressen.se/nyheter/ali...ias-for-mord-/
Citera
2021-10-05, 13:20
Medlem
https://www.mitti.se/nyheter/friades-for-mord-nu-overklagas-domen/repuje!a89oaUKiFBUqylvGPyyaBw/

Överklagas till HD.
Citera
2021-10-05, 16:58
Medlem
Hur stor är sannolikheten att det blir en fällande dom nu? Eller måste de ta upp målet igen? För jävligt är det, man mår ju bara dåligt av att läsa skiten, blir han inte dömd får han ju skadestånd med.

Men säker är han inte ännu antar jag?
Citera
2021-10-05, 20:32
Medlem
Han kommer bli fälld i HD med 99% säkerhet. Halleluja!
Viktigt prejudikat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in