Citat:
Ursprungligen postat av
Cancerogen
Du har tyvärr fel.
Kolla på grafen på c19.
2020 var det färre än 50 inlagda på IVA mellan 28 juli - 26 oktober.
2021 var det färre än 50 inlagda på IVA mellan 29 juni - 3 september.
Det var "lugnt" tre veckor längre förra året.
Här en bild som tydligt visar detta:
https://i.imgur.com/ZrPPs3p.jpg
Den gröna grafen är förra årets. Den svarta är denna sommars lagd ovanpå.
Man ser tydligt att det vänder uppåt snabbare.
Case closed.
Det var väl ungefär det jag sa, fast med något mer höftade gränsdragningar då grafiken var lite meckig att klicka i. Vi förlorade tre veckors lugn på IVA (det är fortfarande ganska lugnt på IVA, men om vi låter det begreppet begränsas till < 50 inlagda, så visst). Detta trots att vi vann större friheter, trots en mycket mer smittsam mutation och trots att folk numera är mycket mindre rädda för viruset.
Att detta års kurva skulle "peka uppåt fortare" är också ett ganska magstarkt påstående. Jag kan sträcka mig till att den hittills liknar förra årets, och att det är för tidigt att säga hur den ska röra sig framöver. Vi har kurvan över smittspridningen som beter sig mycket mer beräkneligt i år, det kan tänkas vara en ledtråd.
Notera att jag aldrig förnekat att smittspridningen ökat/ökar och kommer fortsätta öka. Det får vi bara acceptera. Jag tycker bara man gör sig dummare än man behöver vara när man stirrar blint på jämförelser mellan samma dag i samma månad olika år, utan att ta hänsyn till att det en dag i en annan månad var precis tvärtom. Särskilt när det är två ganska olika varianter som varit aktuella de olika åren.
Berätta nu för mig, vilket jag efterfrågade redan tidigare, varför och hur länge vi som har skydd (frivilligt eller ej) ska ha vår frihet begränsad för ett virus som inte riskerar att döda oss, göra oss allvarligt sjuka, och framför allt inte kommer att försvinna. Vilket syfte ska det tjäna?