2021-09-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Uppenbarligen är corona viruset i princip helt ofarligt för de flesta som har infekterats. En hel del av dessa har inte ens blivit milt sjuka! Andra lite sjuka, vissa mer sjuka och ett begränsat antal har blivit allvarligt sjuka och ännu färre har dött.
Jag frikänner dock inte viruset men du dömer det väldigt hårt när du påstår att 9 av 10 som har haft det i kroppen ihop med en eller flera andra allvarliga sjukdomar har dött just på grund av viruset inte på grund av cancer, kol, hjärt kärlsjukdomar etc.

Felbehandlingar och felmedicineringar etc. ska aldrig tolereras och definitivt beskrivas som just det de är. Inte skyllas på annat.

Och med denna vetskap, dvs att viruset inte är dödligt för majoriteten av befolkningen och inte heller är allvarligt för majoriteten av befolkningen, är det väldigt märkligt att börja massvaccinera nästan hela jordens befolkning med nödgodkända vacciner. Man borde ha hållit sig till att vaccinera de i riskgrupperna och inte tummat på restriktionerna från början. Men det värsta, måste jag säga, är när de börjar vaccinera barn under 18 år, som absolut överlever smittan och inte heller själva kan göra medvetna val. Minst 30% av barnen har dessutom utvecklat antikroppar.
Citera
2021-09-07, 23:05
Medlem
Cancerogens avatar
Teori:

FoHM använder barnen för att sätta press på ovaccinerade vuxna.

Jag kan ha fel men är inte Sverige typ sista landet ut att vaccinera 12-16 åringar?
Jag fick en otäck känsla idag att man medvetet slirar med rekommendationen att vaccinera ungdomar.
Man VILL ha ökad smittspridning för att sätta press på ovaccinerade vuxna.

Jag tror precis vad som helst om FoHM vid det här laget.

Förvisso tycker jag antivaxxers har tänkt snett men man måste ändå respektera deras beslutsamhet.
Och använder FoHM barnen som slagträ för att påskynda och framtvinga vaccination vill jag se samtliga på FoHM:s huvuden rulla. Och då menar jag inte metaforiskt.

Vad tror ni andra?
Citera
2021-09-07, 23:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet2021
En fråga till er vaccinerade: hur många doser är ni beredda att ta ?
Och vad tror ni sker om ni tar många doser för att sedan låta bli ?
Finns det någon smärtgtäns?
Jag hoppas det räcker med 2 för er utan riskgrupp och 3 för de i riskgrupp. Inte bra ifall det ska bli påfyllning var 6e månad. Riskerna lär ju öka efter varje påfyllning.
Det kan jag inte svara på eftersom det beror på hur corona utvecklar sig.
Troligen blir viruset mildare och då minskar ju insitamentet att vaccinera sig och tvärt om ökar det om viruset mot förmodan blir mera dödligt.

Med det jag vet idag känner jag ingen oro att ta 3, 4 eller 5 sprutor och inte heller någon oro att sluta.
Citera
2021-09-07, 23:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Stämmer bra. Vaccin ger definitivt inte lika brett och långvarigt skydd som en naturlig infektion. Det finns ju också en del rapporterade biverkningar av vaccinet, t.ex blodpropp/stroke och alla känner vi ännu inte till, t.ex de långvariga. Det finns ju också en risk, med tanke på regeringars uppenbara vilja att folk ska ta vaccinet, att de underrapporterar (för att uttrycka mig snällt) biverkningarna.

Här kommer fakta från finska FHM hemsida som lite upplysning om man misstror svenska myndigheter..

” Hur länge varar vaccinets skydd?

Man känner ännu inte till hur länge det skydd eller den immunitet som coronavaccinerna ger varar, eftersom coronavaccinerna ännu inte har använts under en längre tid. När det gäller personer som insjuknat i covid-19 orsakad av coronaviruset SARS-CoV-2 vet man att det antikroppssvar som sjukdomen ger upphov till minskar med tiden, men cellmedierad immunitet varar i upp till 12 månader, eventuellt längre. Uppföljningsundersökningar av vaccinerade ger viktig information om hur länge det skydd som vaccinerna ger varar. ”
Citera
2021-09-07, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Teori:

Jag kan ha fel men är inte Sverige typ sista landet ut att vaccinera 12-16 åringar?
Jag fick en otäck känsla idag att man medvetet slirar med rekommendationen att vaccinera ungdomar.

Förvisso tycker jag antivaxxers har tänkt snett men man måste ändå respektera deras beslutsamhet.
Och använder FoHM barnen som slagträ för att påskynda och framtvinga vaccination vill jag se samtliga på FoHM:s huvuden rulla. Och då menar jag inte metaforiskt.

Vad tror ni andra?

Jag tror kanske att man så lättvindigt släpper på restriktionerna delvis för att sätta press på de som ännu är ovaccinerade.
Citera
2021-09-07, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En annan märklighet. Tidigare sades det att man som vaccinerad skulle fortsätta att följa restriktionerna. Nu kan man som vaccinerad helt plötsligt leva som vanligt enligt socialministern. Snacka om 180-graders svängning. Detta samtidigt som smittspridningen nu är större än på länge.

Enligt Aftonbladet ligger de allmänna råden kvar, vad det nu innebär. Man ska i alla fall fortfarande stanna hemma vid minsta symptom och testa sig, så har jag förstått nuläget.
Citera
2021-09-07, 23:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänkte också på det. Till på köpet har väl denna grupp till stor del fått det mindre effektiva Astra-vaccinet.

Gällande att du fastnat i att Astra är så dåligt. Läs detta.

” undersökningarna har både mRNA- och adenovirusvektorvaccin haft en något lägre skyddseffekt mot betavarianten (den sydafrikanska varianten), deltavarianten (den indiska varianten) och gammavarianten (den brasilianska virusvarianten). Efter en vaccindos har båda vaccinerna en skyddseffekt på cirka 35 procent mot laboratoriebekräftad sjukdom orsakad av deltavirusvarianten, vilket i praktiken innebär att man vid exponering kan smittas och även sprida viruset vidare. Skyddseffekten hos mRNA- och adenovirusvektorvaccin skiljer sig enligt de senaste uppgifterna inte märkbart åt när det gäller covid-19 som orsakas av virusvarianter och kräver sjukhusvård. Efter den första dosen är skyddseffekten mot sjukdom som kräver sjukhusvård upp till 80 procent. Den andra vaccindosen är ändå viktig, eftersom mRNA- och adenovirusvektorvaccin efter den andra dosen enligt färska uppgifter ger en skyddseffekt på över 90 procent mot sjukdom som kräver sjukhusvård”
Citera
2021-09-07, 23:33
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Du har tyvärr fel.

Kolla på grafen på c19.

2020 var det färre än 50 inlagda på IVA mellan 28 juli - 26 oktober.
2021 var det färre än 50 inlagda på IVA mellan 29 juni - 3 september.

Det var "lugnt" tre veckor längre förra året.

Här en bild som tydligt visar detta:

https://i.imgur.com/ZrPPs3p.jpg

Den gröna grafen är förra årets. Den svarta är denna sommars lagd ovanpå.
Man ser tydligt att det vänder uppåt snabbare.

Case closed.
Det var väl ungefär det jag sa, fast med något mer höftade gränsdragningar då grafiken var lite meckig att klicka i. Vi förlorade tre veckors lugn på IVA (det är fortfarande ganska lugnt på IVA, men om vi låter det begreppet begränsas till < 50 inlagda, så visst). Detta trots att vi vann större friheter, trots en mycket mer smittsam mutation och trots att folk numera är mycket mindre rädda för viruset.

Att detta års kurva skulle "peka uppåt fortare" är också ett ganska magstarkt påstående. Jag kan sträcka mig till att den hittills liknar förra årets, och att det är för tidigt att säga hur den ska röra sig framöver. Vi har kurvan över smittspridningen som beter sig mycket mer beräkneligt i år, det kan tänkas vara en ledtråd.

Notera att jag aldrig förnekat att smittspridningen ökat/ökar och kommer fortsätta öka. Det får vi bara acceptera. Jag tycker bara man gör sig dummare än man behöver vara när man stirrar blint på jämförelser mellan samma dag i samma månad olika år, utan att ta hänsyn till att det en dag i en annan månad var precis tvärtom. Särskilt när det är två ganska olika varianter som varit aktuella de olika åren.

Berätta nu för mig, vilket jag efterfrågade redan tidigare, varför och hur länge vi som har skydd (frivilligt eller ej) ska ha vår frihet begränsad för ett virus som inte riskerar att döda oss, göra oss allvarligt sjuka, och framför allt inte kommer att försvinna. Vilket syfte ska det tjäna?
Citera
2021-09-07, 23:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag tror kanske att man så lättvindigt släpper på restriktionerna delvis för att sätta press på de som ännu är ovaccinerade.

Det tror jag med.

Såg intervjun med Johan Carlsson och det var tydligt att det var ett av syftena med lyftandet av restriktioner. Hintandet om vaccinpass avslöjade också baktanken.

Sicka jävla svin rent ut sagt.

Dom har garanterat suttit och räknat och vägt hur många förstörda liv det är värt för att få igång kommersen igen.
Citera
2021-09-07, 23:40
Medlem
Citat:
Teori:

Vad tror ni andra?

Jag ska erkänna att jag har tänkt tanken. Eftersom jag har försökt att hitta någon anledning till att de vill vaccinera barn. Och finns det ingen rimlig anledning att göra det, måste det istället finnas någon orimlig?
Jag tror att de flesta länder, inklusive de nordiska, har vaccinerat alla barn över 12 år (ta det dock inte för en absolut sanning men många länder har gjort det).

De verkar vilja påbörja vaccination av barn över 12 år i Sverige under hösten 2021. I samma veva som de verkar planera för tredje dosen för de i riskgrupperna. Jag kan inte beskriva i ord hur jävla upprörd jag blir över vaccination av barnen. De överlever covid, många har utvecklat antikroppar och de kan inte heller göra egna medvetna val.
Citera
2021-09-07, 23:43
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Berätta nu för mig, vilket jag efterfrågade redan tidigare, varför och hur länge vi som har skydd (frivilligt eller ej) ska ha vår frihet begränsad för ett virus som inte riskerar att döda oss, göra oss allvarligt sjuka, och framför allt inte kommer att försvinna. Vilket syfte ska det tjäna?

Syftet är hälsa.
Vi riskerar fortfarande att bli allvarligt sjuka.

Senaste stora studien jag skummade igenom visar att hälften som genomgått infektionen har någon form av men (stora som små) efter ett år. Det absolut vanligaste är onormal trötthet.

Jag är inte betjänt av krämpor. Jag mår finfint nu.
Att överkåta ungdomar tycker det är "jobbigt" med "begränsningarna" skiter jag högaktningsfullt i.
Citera
2021-09-07, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Stämmer bra. Vaccin ger definitivt inte lika brett och långvarigt skydd som en naturlig infektion. Det finns ju också en del rapporterade biverkningar av vaccinet, t.ex blodpropp/stroke och alla känner vi ännu inte till, t.ex de långvariga. Det finns ju också en risk, med tanke på regeringars uppenbara vilja att folk ska ta vaccinet, att de underrapporterar (för att uttrycka mig snällt) biverkningarna.

Blodpropp från sjukdomen är ju ett vanligt fenomen, vill man ha det? Hur vanligt är blodpropp från vaccinet jämfört med blodpropp från viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in