2021-09-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tycker att HD är duktig på att genomskåda hans försök till manipulation. Hon låter honom inte lägga ord i munnen på henne.

Ja, det är hon kanske. Men inte tillräckligt duktig på att säga till honom att han är så galen att han ens uttrycker sig på det sättet som han gör.
Citera
2021-09-07, 22:01
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. För varför skulle PH ljuga om det? Han mådde tillräckligt dåligt ändå. Lång tid efter att han var först på plats att hitta Lena.

Självklart gjorde han inte det. Det är ett icke-respektfullt och direkt lågt påstående från JokerMannen. Allt för att försöka hitta på ett sätt att själv fortsätta hävda att han var på plats och såg kroppen.
Citera
2021-09-07, 22:04
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det förstås vara, att HD vet med sig hur det kan sluta i en diskussion.

Som jag tänker/känner, är den här konversationen är att det inte är första gången som SD pratar i liknande termer. Jag reagerar som du, att det är rent av märkligt att hon låter det här passera, ungefär som att det var snack om mjölk.

Jag har skrivit ut konversationen redan tidigt när FUP kom, eftersom jag reagerade på den, och har upprepat den många gånger i tråden. Det finns så mycket i detta, som jag känner är viktigt och visar något skevt i alltihop.

Det är det vardagliga att prata om döden som inget särskilt, men det är också för mig tydligt hur SD pådyvla HD något som hon inte har sagt.

Han säger t ex att hon inte vill att SD ska tillrättavisa Lena. jag uppfattar en undertext av SD att han vill visa HD att han står på hennes sida, och Lena ska "talas tillrätta". Jag undrar vad det handlade om, jag har glömt det nu.

Medan HD inte vill att han lägger sig i och säger lite vagt att " Er relation blir då bara en större belastning för mig.", "Så länge du vill vara med henne blir det bara jobbigare om hon
undviker mig.
", vilket helt klart visar att hon inte vill att de umgås. Samtidigt lägger till när han understryker att Lena inte får bete sig illa mot HD "Det räcker med att jag vet vad du tycker och tänker. Stärker mig Älskar dig".

Det känns som att SD är den som styr sina båda kvinnor, han gillar att hålla dom på sträckbänken och verkar njuta av situationen.

Gillar inte heller hur SD säger det här till HD angående namnet Soft och om hon pratade med Lena. Grymt att säga att "vi tycker olika" till HD. Dvs att SD tycker att Lena är mjuk (i kroppen) eftersom hD snackar om skelettdelar och opassande namn. Ytterligare ett sätt att plåga HD:
"SD: Inte så mycket med din vän Sofi. Otippat.. ..
SD: Inget alls antar jag
SD: Råkade väl knappt se ... ?
HD: Soft är inget passande namn tycker jag
SD: Haha. Jo.
HD: Hälsade på varandra. Men hon avböjde när Beppe välkomnade henne att sitta hos
oss
SD: Lika glad för det var du
HD: Verkligen inte passande namn. Finns inget mjukt. Hårda skelettdelar som sticker ut och
vass i samtal
SD: Vi tycker olika.
[...]"
Gillar inte heller hur han närmar sig ämnet Soft. Det är som att han vill pusha där, genom att ta upp Lena och det blir som ett litet spel som får honom att känna sig i centrum.

När HD menar att SD inte ska lägga sig i är SD i sit ESS. Lyckades få in allt i en mening:

Min bäste vän, ditt hatobjekt. Jag bestämmer vad jag får göra när hon är "olydig", kan man tolka det som.

Riktigt sjuk konversation från bägge håll.

En verkar styra, njuter av att ha två kvinnor som slåss om honom. Jag upplever det som att han vill elda på mer i brasan, HD är alldeles för ljum.

Sedan bestraffnings delen som även den känns bisarr.

Plus att inte kunna ge HD den dlena att han skulle kunna antingen umgås mindre med Lena när han märker att HD ogillar det , utan prata om att Soft är ett passande namn och att det är hans bästa vän. Han sbäta vän borde väl vara HD dessutom??

Jag uppfattar HD som undrgiven, som accepterar både det ena och andra här. även den helt sujka delen om död på slutet.

Om man tycker att SDs och Lenas konversationer är sjuka, så är det här också helt knäppt.
Det går bara inte att begripa att man kommer till en punkt när man diskuterar på det här sättet.

För mig en otroligt talande del i FUP.

Jag undrar om inte det här är lite av det som kallas normaliseringsprocessen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Från ett av mina inlägg 2020-03-17, hela konversationen:

""SD: Min bäste vän, och ditt hatobjekt har gjort fel och gjort dig illa. Påverkar mig och vad jag
"får" göra
"

Att HD inte vill kalla Lena hatobjekt och att det är SD som kallar Lena det, det blir istället:
"HD: Hon är inte mitt hatobjekt. Du gör henne till det. Hon tycker inte hon gjort något fel. Det
påverkar inte mer vad du "får" göra.
SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns. Rätt nära till att tro du föredrar
henne som död
HD: Fanns i våra liv ja
"
"

Lika gräsligt varje gång att läsa detta...
Hur han MEDVETET spelar ut dem mot varandra,
genom att elda i brasan
för att sedan gå o snacka till den andra...

Han gör väl så för att minimera risken att de ska ha en vänskap
som i sin tur skulle öka risken att sanningen kommer fram...
Spelar ut dem mot varandra för att få fri lejd till båda.

Samtidigt lyckades han allt för bra, med sitt medvetna drag.
H:s hat och L:s hat fick sådana proportioner
att han inte längre kunde bemästra dem....

Han fick ultimatum från båda hållen,
den ena med skilsmässoansökan och den andra med hot om avslöjande!
En situation som blev mentalt ohållbar för honom.

Han blev också sin egen död, utöver L:s.
Så duktig var han på det han gjorde....
Han lyckades förstöra för alla.
I mina ögon, vill säga.
Citera
2021-09-07, 22:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Har ej hunnit aktivt delta på några dagar, men jag läser.

Har undrat vad du menade med det sista:
"samtidigt är det inte så att man kan ställa dem mot varandra"?

Menade du att man ej kan jämföra vad gäller rättssäkerhet/situation,
att de båda förtjänar en rättvis bedömning?
Jag förstod inte riktigt.

För i så fall tänker jag att det är självklart att alla "sidor" i ett rättsfall måste få en rättvis
bedömning osv! Dvs misstänkt GM liksom brottsoffer m familj...

Dock anser jag inte att ett brottsoffer, vilket jag anser även L:s barn är i detta fall,
är skyldig att "behärska" sina ord/känslor.
Inte det minsta.
Så länge de inte begår handgripligheter så behövs ingen förlåtelse överhuvudtaget
efter ett sådant brutalt angrepp mot dem.
Jag menar att han ej ska behöva be om förlåtelse för sina ord,
det ska fasiken inte behövas!

Han visade större behärskning och mod än de andra aktörerna i detta
trots både sin ringa ålder
och att han i slutändan blev en av dem som tvingades leva vidare med någon annans illdåd
mot just hans mor....

Haha, det måste vara en förflugen tanke, som aldrig blev fullföljd. För inte jag heller vet vad jag menar (iaf inte just nu). Tror att det är något som helt enkelt påbörjades, blev bortglömt och oavslutat.

Jag har själv haft mycket för sig och skrivit slarvigt de senaste dagarna.

Det enda jag kan komma upp med nu, innan läggdags är att det hör ihop med det här:

"Den som borde skämmas är ju SD och inte N*o.
Samtidigt är det inte så att man kan ställa dom emot varandra.

Alltså att N*oa skäms för hur han tänkte när han bara vara 16 år som han sa och tänkte inte så bra. Vilket han visst gjorde och dessutom har han ju inget att skämmas för.

Vilket ju SD borde göra, men det har ju i sin tur inget med N*oas skamkänslor att göra.

N*oas känslor är hans känslor (och SDs känslor är hans).

Och tyvärr, verkar han ju sakna sådan känslor dessutom, eftersom han varken tar hänsyn till att andra kan känna sig obekväma med honom som misstänkt, eller att som avslutning på hovrättsförhandlingarna säga mitt i ansiktet på de anhöriga att han skulle ha gjort mordet så ingen hade fattat att det var mord ens en gång, dvs om han var mördaren. Så smart är han.

Och jag håller med dig, att man inte kan kräva av de som förlorat sin mor, barn, vän ska behärka sig på samma sätt som i vanliga fall.

Ibland när jag tänker på om någon skulle göra mina barn illa, då kan jag faktiskt känna hur det "bränner till i skallen" på mig. Jag kan verkligen säga att om någon gång jag skulle tappa fattningen, det är då. Jag kan nog nästan säga att sidor hos mig som jag knappt vet om skulle komma fram.

Så jag har abslout förståelse för både fölupna ord och även lite mer. Så länge som sagt det inte går över till olagligheter och våld. Jag hoppas att barnen fått hjälp, för det kan absolut behövas för att få utlopp för alla känslor och allt hat.

Att de kan komma till någon slags försoning om det som hände, en slags acceptans att det har hänt och att det inte går att få ogjort. Jag menar inte förlåtelse, eller hur jag sk uttrycka det.

Bara att man typ inte fastnar i ett tillstånd där mordet och hatet äter upp en.
Citera
2021-09-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Åkl måste gå igenom de 16000 sidorna och plocka fram det som är RELEVANT som bevisning och presentera för rätten.
Bevisningen ska bestå av belägg och fakta som visar att den misstänkte har begått brottet.
Vad är det i förhöret som JG påstår som är ett tecken på att SD har begått mordet?
Vad finns i förhöret som är värdefull för rätten att veta som binder SD till brottet?
JG har varit i den misstänktes bostad och letat efter nånting som han låna med mobilen. Han har genomfört konversationer med SD via Telegram eller på annat sätt.
Han har misstänkt SD och HD för ett och annat oxå.
Och ?!!
Vad har de här sakerna med mordet att göra? På vilket sätt visar de att den misstänkte är skyldig?!

Har mycket svårt att förstå din inställning.

Att JGs skumma besök med mobillampan i högsta hugg kunde vara av intresse initialt, då han kunde ha smugit omkring och riggat något till SDs försvar, är väl inte konstigt? Eller så kunde det haft med mordvapnet att göra, vilket polisen letade efter.

Samtalen på Telegram, som raderas strax efter man har avslutat samtal eller sms där, var självklart intressant. Varför var de så hemliga för JG och SD, tror du?

Förstår inte varför du verkar tycka att mobil trafik och t.o.m vittnesmål är ovidkommande. Det är ju på så sätt ett åtal byggs upp. Skulle man ta bort dessa bevis och indicier så skulle ingen jävel bli dömd för de brott de har begått.
Citera
2021-09-07, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Så kan det ju vara. Hon kan även tro att det faktiskt är hennes egna tankar och beslut. Kanske är det så? 20 år med skithögen SD sätter naturligtvis djupa spår och sår i själen. Kanske till och med outplånliga sådana.
Har inte sagt annat.
Frågan är nog snarare vad de såren skapat för person så hatisk som hon är...
Det handlar dock om vilja vs manipulation.

Hon har haft dialoger om död ända sen hon var deprimerad då de diskuterat antingen hennes utrotning eller hela familjen.
Det skrämmande är att hon slätar över och pratar om att hennes lidande skulle elimineras år 2018.
Tidigare kunde hon iaf skylla skevt resonemang på djup depression.

Hon har helt uppenbart en egen vilja då hon (med all rätt) begränsar SD med mars 2017.

Sen har hon uppenbart en egen vilja då hon inleder otrohet med JS bakom ryggen på SD.

Inte mig emot - Hon kan hämnas bäst hon vill. Förutom att hon tar en gift karl vilket ÄR vad hon gnäller på ang LW och pekar ut henne som syndabock.

Hennes dialog med JO om hans otrogna ex är också helt outstanding. Rena VM i hyckleri.

Vem är HD år 2018?
Ska hon tolkas som lika lättmanipulerad efter skilsmässan?

Hon tycks stå i en viss nisch när hon väl lämnat båset. Först då reagerar den fyrkantiga mansgrisen och han har hamnat i onåd.

Jag har nyss citerat vad LW säger dagen innan hon mördas och tydligen vill SD tro på den högt skattade drömkvinnan som ljuger honom full.
Senast redigerad av develi 2021-09-07 kl. 22:29.
Citera
2021-09-07, 22:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, det måste vara en förflugen tanke, som aldrig blev fullföljd. För inte jag heller vet vad jag menar (iaf inte just nu). Tror att det är något som helt enkelt påbörjades, blev bortglömt och oavslutat.

Jag har själv haft mycket för sig och skrivit slarvigt de senaste dagarna.

Det enda jag kan komma upp med nu, innan läggdags är att det hör ihop med det här:

"Den som borde skämmas är ju SD och inte N*o.
Samtidigt är det inte så att man kan ställa dom emot varandra.

Alltså att N*oa skäms för hur han tänkte när han bara vara 16 år som han sa och tänkte inte så bra. Vilket han visst gjorde och dessutom har han ju inget att skämmas för.

Vilket ju SD borde göra, men det har ju i sin tur inget med N*oas skamkänslor att göra.

N*oas känslor är hans känslor (och SDs känslor är hans).

Och tyvärr, verkar han ju sakna sådan känslor dessutom, eftersom han varken tar hänsyn till att andra kan känna sig obekväma med honom som misstänkt, eller att som avslutning på hovrättsförhandlingarna säga mitt i ansiktet på de anhöriga att han skulle ha gjort mordet så ingen hade fattat att det var mord ens en gång, dvs om han var mördaren. Så smart är han.

Och jag håller med dig, att man inte kan kräva av de som förlorat sin mor, barn, vän ska behärka sig på samma sätt som i vanliga fall.

Ibland när jag tänker på om någon skulle göra mina barn illa, då kan jag faktiskt känna hur det "bränner till i skallen" på mig. Jag kan verkligen säga att om någon gång jag skulle tappa fattningen, det är då. Jag kan nog nästan säga att sidor hos mig som jag knappt vet om skulle komma fram.

Så jag har abslout förståelse för både fölupna ord och även lite mer. Så länge som sagt det inte går över till olagligheter och våld. Jag hoppas att barnen fått hjälp, för det kan absolut behövas för att få utlopp för alla känslor och allt hat.

Att de kan komma till någon slags försoning om det som hände, en slags acceptans att det har hänt och att det inte går att få ogjort. Jag menar inte förlåtelse, eller hur jag sk uttrycka det.

Bara att man typ inte fastnar i ett tillstånd där mordet och hatet äter upp en.

Tack, ok då förstår jag.

Jag hoppas verkligen på samma som du vad gäller bearbetning osv.
För deras egen skull och för deras framtids skull.
Citera
2021-09-07, 22:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är helt sjukt, riktigt ruskigt hur han pressar HD genom glasklar manipulation. Det visar samtalet. Den som inte kan se detta måste vara både blind och döv (och detta var bara ETT av alla liknande samtal dem emellan).

Sen är den stora frågan HUR långt han lyckades driva HD att anamma detta sätt att lösa problemet, samt för honom att utföra manipulationerna såpass att HD trodde att det var hennes egna tanka. Att det bästa för henne, SD och familjelyckan vore att Lena dog.

Det är den stora frågan.

Ja, du tycker också att det är manipulation?
För på något sätt känns det som att trots att hon förnekar, så ska han till varje pris få det till att hon hatar henne och önskar henne död.

Och det är också så jag tänker, att hur långt (eller kanske hur lång tid tog det?) lyckades SD med att få henne tro att det var hennes egna tankar?

Det är väl därför jag ibland har tänkt att HD skulle kunna varit med på något plan, för att hon levt med SD så länge.

Samtidigt ser jag HDs ord 15:e maj till chefen som ord som ingen skydlig skulle yppa. Det är ord från en person som varken tror att Lena varken är död på riktigt och inte heller vet det.

Något som hon säger för att nu är hon riktigt förbannad på lena som försöker sabba deras resa genom att ställa till det. Hon har ju förstört så mycket och så nu det här...också.
Citera
2021-09-07, 22:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Lika gräsligt varje gång att läsa detta...
Hur han MEDVETET spelar ut dem mot varandra,
genom att elda i brasan
för att sedan gå o snacka till den andra...

Han gör väl så för att minimera risken att de ska ha en vänskap
som i sin tur skulle öka risken att sanningen kommer fram...
Spelar ut dem mot varandra för att få fri lejd till båda.

Samtidigt lyckades han allt för bra, med sitt medvetna drag.
H:s hat och L:s hat fick sådana proportioner
att han inte längre kunde bemästra dem....

Han fick ultimatum från båda hållen,
den ena med skilsmässoansökan och den andra med hot om avslöjande!
En situation som blev mentalt ohållbar för honom.

Han blev också sin egen död, utöver L:s.
Så duktig var han på det han gjorde....
Han lyckades förstöra för alla.
I mina ögon, vill säga.

Ja, så kan man verkligen se det.

I hans teateruppsättning fick marionetterna ett verkligt liv och började spela utanför manuskriptet. Han klarade inte av att tygla dom längre och till sist måste han förstöra den ena...

Hela föreställningen kapsejsade och han tappade ansiktet...
Citera
2021-09-07, 22:31
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tycker att HD är duktig på att genomskåda hans försök till manipulation. Hon låter honom inte lägga ord i munnen på henne.

Håller delvis med.
Men hon borde varit ännu mer markerande för att han skulle fatta att han gick över gränsen.

Men som sagt, det var väl hennes sätt att "parera" med honom.
Hon levde med honom och det var nog långt ifrån lätt alla gånger.

Däremot ljög han ju vidare angående sidoförhållandet.
Och även om H misstänkte något så ville hon uppenbarligen tro på honom.
Så han lyckades ju länge manipulera henne oavsett.

Och vidare vill jag poängtera (för andra) att hennes "gulleprat" med S var tydligen inget som ENBART skedde efter ansökan om skilsmässa/Maj-18
utan hon uttrycker ju sitt behov av S:s kärlek och stöd/värme även tidigare, 2016.

Vilket då kan betyda att det är så hon faktiskt pratar/skriver med/till honom!!

Det är inte så att hon PLÖTSLIGT börjar prata gulligull bara för att få honom att döda för hennes skull...
Citera
2021-09-07, 22:34
Medlem
I AB 145 (huvudprotokollet) namnges två vittnen (sid 202), utöver de tre syskonen H*nsson. T*mas M*rcusson och M*lin B*hr. Båda finns även med i listan över vittnen, men jag kan inte hitta själva förhören med dem. Har efterfrågat förhören här i tråden tidigare, men fick ingen respons på den frågan. Därutöver var även T G*tmars begravningsbyrån kallad till platsen, men blev ivägskickad igen när polisen insåg att det behövdes en rättsläkare.

Vittne nr 1. M*lin B*hr bor i området på Byalagsgatan 17 tillsammans med en person P. K*rlsson. Denne K*rlsson sitter i samma bolagstyrelse som vittne nr. 2 T*mas M*rcusson.

Vittne nr 2 TM bor på sin nuvarande adress sedan juli 2018, så det framgår inte om han ev. har bott i området vid tiden för L*nas död.

Eftersom inga förhör går att hitta är det oklart varför de befinner sig på platsen och varför de betraktas som vittnen. Hade varit intressant att få ta del av den informationen.
Citera
2021-09-07, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Håller delvis med.
Men hon borde varit ännu mer markerande för att han skulle fatta att han gick över gränsen.

Men som sagt, det var väl hennes sätt att "parera" med honom.
Hon levde med honom och det var nog långt ifrån lätt alla gånger.

Däremot ljög han ju vidare angående sidoförhållandet.
Och även om H misstänkte något så ville hon uppenbarligen tro på honom.
Så han lyckades ju länge manipulera henne oavsett.

Och vidare vill jag poängtera (för andra) att hennes "gulleprat" med S var tydligen inget som ENBART skedde efter ansökan om skilsmässa/Maj-18
utan hon uttrycker ju sitt behov av S:s kärlek och stöd/värme även tidigare, 2016.

Vilket då kan betyda att det är så hon faktiskt pratar/skriver med/till honom!!

Det är inte så att hon PLÖTSLIGT börjar prata gulligull bara för att få honom att döda för hennes skull...
Hon är tydligen galen i december och ränner till JS utan att ens tala om vart hon är.
Det är inte värst gullegull när hon är förbannad att han snokar i hennes mail då hon är otrogen och sen tar ut skilsmässa.
Även FhL reagerar på att det stegras i april och maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in