2021-09-07, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du blandar äpplen och päron i ditt eviga försvar för HDs korkade beteende som sköterska.
Jag skrev att det var långsökt att dra in om HD skrikit. Jag har skrivit att chefen i huvudsak lämnar sakfakta i en Fu, snarare än att diskutera en anställds oprofessionella beteende i förhör.
Vilket det är. Eftersom det finns risker med att stå i en korridor och hoppas att en försvunnen person är död.
Jag finner henne helt osmaklig att säga som hon gör - på just den platsen. Pga risken, pga av att det är lyhört på sjukhus.
Pga att det öht inte är en lämplig plats.
Du får älta vidare med Avel som likt dig gärna försvarar syster HD i sin yrkesroll.
Tack ska du ha för att jag fick sista ordet enligt dig för flertal inlägg sen.
Jag har klargjort mitt ur ett yrkesperspektiv.

Nu gör du som vanligt, vänder det till att jag "FÖRSVARAR HDs korkade beteende".

Var har jag försvarat HDs beteende?

Avel har helt rätt i, att när man försöker belysa något ur flera aspekter, då heter det genast att man försvarar HD eller liknade. Det är ju inte alls samma sak.

Himla tur att åklagaren inte får arbeta som du gör, och rycka ut ord från ingenstans och sätta sin egen version på det. T ex som du använder "bollen ligger på dig hur vår relation ska fortsätta".

Jag tog upp exemplet "skrika" för att tydliggöra hur viktigt det är att som vittne berätta om hur orden sades, eftersom du tryckte på att MT bara "pratar sakfakta". Det är naturligtvis en väsentlig skillnad på att skrika ut dom, väsa ut dom eller viska ut dom. Detta är exempel för att förklara varför det är sådant som ett vittne kan göra.

Från ditt inlägg:
"Hon pratar sakfakta som är av vikt för polisen att veta.

Låter väldigt långsökt att vilja förmedla etiska aspekter och bristande professionellt förhållningssätt och börja prata om risken att patienter hört i det läget.
"

Och om det nu också skulle råka vara oproffessionellt, så är det ju du som blandar äpplen med päron, eftersom vi nu pratar om vad som är viktigt för målet, men du anser att hennes beteende genom att stå i korridoren så att patienterna kan höra är oproffsigt. Vilket för henne till en misstänkt.

Medan jag och några andra anser att vi inte vet om hon sa det så att andra kunde höra henne. Vilket gör att vi inte drar nästa slutsats att hon därigenom är så suspekt att just detta (at stå i korridoren) gör henne till en misstänkt i mordet.

För mig är det en slutsats som många andra du drar vilket gör att det blir på svaga isar som du dömer henne för allvarliga saker.

Nu pratar vi om mord. Och att det redan finns en som är dömd för det. Och i domen står att SD utfört det ensam. Och HD är sedan tidigare avskriven.

Sedan finns det bra mycket tydligare saker som är suspekta som hon gör.
Älta gör vi lite till mans vill jag säga.

Hur många gånger har du skrivit att hon är osmaklig och sedan drar du "historien" med hela rubbetsom vi hört i vart och vartannat inläg.

Ja, jag glömde visst bort att du skulle få sista ordet.
Men det får du alltid hur som helst, eftersom det är något du bara måste.
Citera
2021-09-07, 19:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så kan det förstås vara, att HD vet med sig hur det kan sluta i en diskussion.

Som jag tänker/känner, är den här konversationen är att det inte är första gången som SD pratar i liknande termer. Jag reagerar som du, att det är rent av märkligt att hon låter det här passera, ungefär som att det var snack om mjölk.

Jag har skrivit ut konversationen redan tidigt när FUP kom, eftersom jag reagerade på den, och har upprepat den många gånger i tråden. Det finns så mycket i detta, som jag känner är viktigt och visar något skevt i alltihop.

Det är det vardagliga att prata om döden som inget särskilt, men det är också för mig tydligt hur SD pådyvla HD något som hon inte har sagt.

Han säger t ex att hon inte vill att SD ska tillrättavisa Lena. jag uppfattar en undertext av SD att han vill visa HD att han står på hennes sida, och Lena ska "talas tillrätta". Jag undrar vad det handlade om, jag har glömt det nu.

Medan HD inte vill att han lägger sig i och säger lite vagt att " Er relation blir då bara en större belastning för mig.", "Så länge du vill vara med henne blir det bara jobbigare om hon
undviker mig.
", vilket helt klart visar att hon inte vill att de umgås. Samtidigt lägger till när han understryker att Lena inte får bete sig illa mot HD "Det räcker med att jag vet vad du tycker och tänker. Stärker mig Älskar dig".

Det känns som att SD är den som styr sina båda kvinnor, han gillar att hålla dom på sträckbänken och verkar njuta av situationen.

Gillar inte heller hur SD säger det här till HD angående namnet Soft och om hon pratade med Lena. Grymt att säga att "vi tycker olika" till HD. Dvs att SD tycker att Lena är mjuk (i kroppen) eftersom hD snackar om skelettdelar och opassande namn. Ytterligare ett sätt att plåga HD:
"SD: Inte så mycket med din vän Sofi. Otippat.. ..
SD: Inget alls antar jag
SD: Råkade väl knappt se ... ?
HD: Soft är inget passande namn tycker jag
SD: Haha. Jo.
HD: Hälsade på varandra. Men hon avböjde när Beppe välkomnade henne att sitta hos
oss
SD: Lika glad för det var du
HD: Verkligen inte passande namn. Finns inget mjukt. Hårda skelettdelar som sticker ut och
vass i samtal
SD: Vi tycker olika.
[...]"
Gillar inte heller hur han närmar sig ämnet Soft. Det är som att han vill pusha där, genom att ta upp Lena och det blir som ett litet spel som får honom att känna sig i centrum.

När HD menar att SD inte ska lägga sig i är SD i sit ESS. Lyckades få in allt i en mening:

Min bäste vän, ditt hatobjekt. Jag bestämmer vad jag får göra när hon är "olydig", kan man tolka det som.

"SD: Min bäste vän, och ditt hatobjekt har gjort fel och gjort dig illa. Påverkar mig och vad jag
"får" göra
"

Att HD inte vill kalla Lena hatobjekt och att det är SD som kallar Lena det, det blir istället:
"HD: Hon är inte mitt hatobjekt. Du gör henne till det. Hon tycker inte hon gjort något fel. Det
påverkar inte mer vad du "får" göra.
SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns. Rätt nära till att tro du föredrar
henne som död
HD: Fanns i våra liv ja
"

Riktigt sjuk konversation från bägge håll.

En verkar styra, njuter av att ha två kvinnor som slåss om honom. Jag upplever det som att han vill elda på mer i brasan, HD är alldeles för ljum.

Sedan bestraffnings delen som även den känns bisarr.

Plus att inte kunna ge HD den dlena att han skulle kunna antingen umgås mindre med Lena när han märker att HD ogillar det , utan prata om att Soft är ett passande namn och att det är hans bästa vän. Han sbäta vän borde väl vara HD dessutom??

Jag uppfattar HD som undrgiven, som accepterar både det ena och andra här. även den helt sujka delen om död på slutet.

Om man tycker att SDs och Lenas konversationer är sjuka, så är det här också helt knäppt.
Det går bara inte att begripa att man kommer till en punkt när man diskuterar på det här sättet.

För mig en otroligt talande del i FUP.

Jag undrar om inte det här är lite av det som kallas normaliseringsprocessen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Från ett av mina inlägg 2020-03-17, hela konversationen:

Citat:
Jag uppfattar HD som undrgiven, som accepterar både det ena och andra här. även den helt sujka delen om död på slutet.
HD kan.
Alldeles på egen hand utan att ha SD i ryggen.

Hon upprepar även öknamnet Taggis till JG i april och till SD i maj.

Sept 2016:
SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö.
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu."

Schysst.

2/5 2017
SD:
"Du vet, både från och direkt från tg, att hon ser dig som en som ljugit och förstört för henne (jag vet ditt svar. Du behöver ej skriva).
Att hon helst skulle vilja se att du inte fanns."

8 april till JS:
"Kan hon bara försvinna från alla jag har ngn kontakt med"

15 maj till JS:
" Egoist Hanna hoppas att L är borta för alltid"

15 maj till chefen:
"Hoppas hon är död. "

HD i förhör:
"(..) ja visst vore det lättare att återskapa våran relation om inte hon fanns i våran direkta närhet, självklart hade det vart lättare.
Vi prata om och flytta för att komma bort eh och liksom alternativ till det hela."

Själv flyttar hon in i hennes "direkta närhet", drygt 60 meter från LW, skrattar åt hennes reaktioner och säger "det skiter väl jag i".

.... och ränner gärna vid hennes cacher som hon sägs må rent illa av.

26 mars är hon ånyo på mordplatsen, 8 maj vid LWs wig för att fusklogga SD och sen vill hon till LWs Sottern när hon mår som sämst den 30 maj.

Drygt 11 dar senare loggar hon om LWs cacher en hel kväll.
Hoppas hon tog antiemetika innan.
Senast redigerad av develi 2021-09-07 kl. 19:43.
Citera
2021-09-07, 20:20
Medlem
Ossans avatar
Heter Stabilt Sidoläge om man skall vara petig.
Citera
2021-09-07, 20:27
Medlem
develis avatar
13 maj 2018

HÅ: Ok. Och hur går det med nya grannen?
(..)
LW: Jag känner obehag varje gång jag går förbi hennes lägenhet, men vi har hittills aldrig träffat på varandra där."

HÅ: Och s?
LW: Växlar lite. Hörs mycket. Ses lite. Ofta dålig stämning. Då och då rätt bra stämning.
HÅ: Hur ser hans liv ut?
LW: Han kämpar på rätt bra.
- bruten.
- Har kvar ringen!
HÅ: På sig?
LW: Vill betrakta dem som par.
- Ja.
HÅ: Oj
LW: Hon träffar den andre.
- Men påstår att de inte haft sex.
- @@@
HÅ: @
LW: Och S påstår att han tror henne.
"Hon är inte som jag"

(Ab 168)
Citera
2021-09-07, 21:01
Medlem
Citat:
Så kan det förstås vara, att HD vet med sig hur det kan sluta i en diskussion.

Som jag tänker/känner, är den här konversationen är att det inte är första gången som SD pratar i liknande termer. Jag reagerar som du, att det är rent av märkligt att hon låter det här passera, ungefär som att det var snack om mjölk.

Jag har skrivit ut konversationen redan tidigt när FUP kom, eftersom jag reagerade på den, och har upprepat den många gånger i tråden. Det finns så mycket i detta, som jag känner är viktigt och visar något skevt i alltihop.

Det är det vardagliga att prata om döden som inget särskilt, men det är också för mig tydligt hur SD pådyvla HD något som hon inte har sagt.

Han säger t ex att hon inte vill att SD ska tillrättavisa Lena. jag uppfattar en undertext av SD att han vill visa HD att han står på hennes sida, och Lena ska "talas tillrätta". Jag undrar vad det handlade om, jag har glömt det nu.

Medan HD inte vill att han lägger sig i och säger lite vagt att " Er relation blir då bara en större belastning för mig.", "Så länge du vill vara med henne blir det bara jobbigare om hon
undviker mig.
", vilket helt klart visar att hon inte vill att de umgås. Samtidigt lägger till när han understryker att Lena inte får bete sig illa mot HD "Det räcker med att jag vet vad du tycker och tänker. Stärker mig Älskar dig".

Det känns som att SD är den som styr sina båda kvinnor, han gillar att hålla dom på sträckbänken och verkar njuta av situationen.

Gillar inte heller hur SD säger det här till HD angående namnet Soft och om hon pratade med Lena. Grymt att säga att "vi tycker olika" till HD. Dvs att SD tycker att Lena är mjuk (i kroppen) eftersom hD snackar om skelettdelar och opassande namn. Ytterligare ett sätt att plåga HD:
"SD: Inte så mycket med din vän Sofi. Otippat.. ..
SD: Inget alls antar jag
SD: Råkade väl knappt se ... ?
HD: Soft är inget passande namn tycker jag
SD: Haha. Jo.
HD: Hälsade på varandra. Men hon avböjde när Beppe välkomnade henne att sitta hos
oss
SD: Lika glad för det var du
HD: Verkligen inte passande namn. Finns inget mjukt. Hårda skelettdelar som sticker ut och
vass i samtal
SD: Vi tycker olika.
[...]"
Gillar inte heller hur han närmar sig ämnet Soft. Det är som att han vill pusha där, genom att ta upp Lena och det blir som ett litet spel som får honom att känna sig i centrum.

När HD menar att SD inte ska lägga sig i är SD i sit ESS. Lyckades få in allt i en mening:

Min bäste vän, ditt hatobjekt. Jag bestämmer vad jag får göra när hon är "olydig", kan man tolka det som.

"SD: Min bäste vän, och ditt hatobjekt har gjort fel och gjort dig illa. Påverkar mig och vad jag
"får" göra
"

Att HD inte vill kalla Lena hatobjekt och att det är SD som kallar Lena det, det blir istället:
"HD: Hon är inte mitt hatobjekt. Du gör henne till det. Hon tycker inte hon gjort något fel. Det
påverkar inte mer vad du "får" göra.
SD: Ok. Du hatar inte. Bara vill hon ska dö
HD: Nej hon får leva. Jag ogillar er relation som det är nu
SD: Du säger då och då alt det bästa vore om hon inte fanns. Rätt nära till att tro du föredrar
henne som död
HD: Fanns i våra liv ja
"

Riktigt sjuk konversation från bägge håll.

En verkar styra, njuter av att ha två kvinnor som slåss om honom. Jag upplever det som att han vill elda på mer i brasan, HD är alldeles för ljum.

Sedan bestraffnings delen som även den känns bisarr.

Plus att inte kunna ge HD den dlena att han skulle kunna antingen umgås mindre med Lena när han märker att HD ogillar det , utan prata om att Soft är ett passande namn och att det är hans bästa vän. Han sbäta vän borde väl vara HD dessutom??

Om man tycker att SDs och Lenas konversationer är sjuka, så är det här också helt knäppt.
Det går bara inte att begripa att man kommer till en punkt när man diskuterar på det här sättet.

För mig en otroligt talande del i FUP.

Jag undrar om inte det här är lite av det som kallas normaliseringsprocessen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
Från ett av mina inlägg 2020-03-17, hela konversationen:

Det är helt sjukt, riktigt ruskigt hur han pressar HD genom glasklar manipulation. Det visar samtalet. Den som inte kan se detta måste vara både blind och döv (och detta var bara ETT av alla liknande samtal dem emellan).

Sen är den stora frågan HUR långt han lyckades driva HD att anamma detta sätt att lösa problemet, samt för honom att utföra manipulationerna såpass att HD trodde att det var hennes egna tanka. Att det bästa för henne, SD och familjelyckan vore att Lena dog.

Det är den stora frågan.
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-07 kl. 21:46.
Citera
2021-09-07, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är helt sjukt, riktigt ruskigt hur han pressar HD genom glasklar manipulation. Det visar samtalet. Den som inte kan se detta måste vara både blind och döv (och detta var bara ETT av alla liknande samtal dem emellan).

Sen är den stora frågan HUR långt han lyckades driva HD att anamma detta sätt att lösa problemet, samt för honom att utföra manipulationerna såpass att HD trodde att det var hennes egna tanka, att det bästa för henne, SD och familjelyckan vore att Lena dog.

Det är den stora frågan.
Undrar dock om HD förändras från september 2016 till maj 2018?

Har hon en egen vilja?
Hon har ställt krav, gett förbud men blivit kränkt igen - och hon har själv tagit en gift karl, varit otrogen, flyttat och skilt sig.

Det är många vindar som blåser mellan dessa datum - till nästa gång hon inte anser att LW får leva.
Citera
2021-09-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Heter Stabilt Sidoläge om man skall vara petig.

Ja, det var petigt av dig
Det är bara att kolla på sig själv:

Lägg dig på förslagsvis vänster sida. Om du ligger med båda benen raka så kommer du antingen rulla över på rygg eller i en obekväm ställning på mage.

För att ligga fixerat måste du böja höger ben (det övre) och dra baken aningen bakåt och armarna framför dig för att ligga fixerad och avslappnad.

Nu tror jag att de flesta människor, även vi här i tråden, ligger på det viset i sängen. Även om en och annan föredrar att ligga på sin s.k magsida
Senast redigerad av zilvereko 2021-09-07 kl. 22:03.
Citera
2021-09-07, 21:28
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
■ 1: ) Ja, @Betongbaletten, du har helt rätt i detta fallet och det, utan den minsta tvekan ifrån min sida, det vill säga,

■ Den avlidna människokroppen som upptäcktes bakom bullerplanket i Nya Hj*rsta Ör*bro under Lördagens eftermiddagstid den 19 Maj 2018... låg inte❗på MAGEN, däremot sagt, så vilade den avlidna människokroppen på magsidan, det vill säga, inte magen, antingen är du trög likt en sengångare, eller, så ignorerar du ordet mag-sida.

Mvh/JM.

Dina försök att via "magsida" förvandla "på magen" till "liggandes på sidan" är lite rörande. Men mest pinsamma.

Sen noterar jag att du släppte frågan om P*ntus H*nsson och huruvida han ljuger om att han var ensam när han först såg kroppen. Anklaga ett vittne för lögn, eller bli kroppsupptäckar-Mållgan?
Beslut, beslut.
Citera
2021-09-07, 21:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Sen är den stora frågan HUR långt han lyckades driva HD att anamma detta sätt att lösa problemet, samt för honom att utföra manipulationerna såpass att HD trodde att det var hennes egna tanka, att det bästa för henne, SD och familjelyckan vore att Lena dog.

Det är den stora frågan.

Jag tycker att HD är duktig på att genomskåda hans försök till manipulation. Hon låter honom inte lägga ord i munnen på henne.
Citera
2021-09-07, 21:37
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Den som borde skämmas är ju SD och inte N*oa.

Att N*oa känner som han gör, är både försåeligt och förlåtet. Han har som väldigt ung och även hans syskon har fått uppleva det mest hemska man kan vara med om, och det inte pga av en hemsk olycka eller en oundviklig sjukdom, utan pga en människa som de kände som en familjevän med berått mod har valt att helt enkelt göra det, allt för sin egen skull.

Inte för att rädda ett liv, eller göra en hjälteinsats. Inte för att det inte fanns något annat att göra. Bara för en sketen anledning...trots att han visste att det var barnets födelsedag som stundade och trots att barnet fick ligga hela natten med öppen dörr, trots att han måste ha förstå att detta skulle ge livlångt trauma för dom alla...

Men det hde han inte en enda tanke på, utan det enda som fanns i hans huvud var vad han kände att han måste göra.

Samtidigt är det inte så att man kan ställa dom emot varandra

Har ej hunnit aktivt delta på några dagar, men jag läser.

Har undrat vad du menade med det sista:
"samtidigt är det inte så att man kan ställa dem mot varandra"?

Menade du att man ej kan jämföra vad gäller rättssäkerhet/situation,
att de båda förtjänar en rättvis bedömning?
Jag förstod inte riktigt.

För i så fall tänker jag att det är självklart att alla "sidor" i ett rättsfall måste få en rättvis
bedömning osv! Dvs misstänkt GM liksom brottsoffer m familj...

Dock anser jag inte att ett brottsoffer, vilket jag anser även L:s barn är i detta fall,
är skyldig att "behärska" sina ord/känslor.
Inte det minsta.
Så länge de inte begår handgripligheter så behövs ingen förlåtelse överhuvudtaget
efter ett sådant brutalt angrepp mot dem.
Jag menar att han ej ska behöva be om förlåtelse för sina ord,
det ska fasiken inte behövas!

Han visade större behärskning och mod än de andra aktörerna i detta
trots både sin ringa ålder
och att han i slutändan blev en av dem som tvingades leva vidare med någon annans illdåd
mot just hans mor....
Citera
2021-09-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar dock om HD förändras från september 2016 till maj 2018?

Har hon en egen vilja?
Hon har ställt krav, gett förbud men blivit kränkt igen - och hon har själv tagit en gift karl, varit otrogen, flyttat och skilt sig.

Det är många vindar som blåser mellan dessa datum - till nästa gång hon inte anser att LW får leva.

Så kan det ju vara. Hon kan även tro att det faktiskt är hennes egna tankar och beslut. Kanske är det så? 20 år med skithögen SD sätter naturligtvis djupa spår och sår i själen. Kanske till och med outplånliga sådana.
Citera
2021-09-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Dina försök att via "magsida" förvandla "på magen" till "liggandes på sidan" är lite rörande. Men mest pinsamma.

Sen noterar jag att du släppte frågan om P*ntus H*nsson och huruvida han ljuger om att han var ensam när han först såg kroppen. Anklaga ett vittne för lögn, eller bli kroppsupptäckar-Mållgan?
Beslut, beslut.

Ja. För varför skulle PH ljuga om det? Han mådde tillräckligt dåligt ändå. Lång tid efter att han var först på plats att hitta Lena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in