2021-09-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det kanske blir den värsta höststormen på länge. Mu mutationen- verkar lite bortglömd.

Tegnell har väl sagt att den inte ser ut att bli något problem för vi har så få fall i Sverige. Men så har ju spridningen av alla mutationer börjat. Först hade vi få fall av brittiska sen blev den dominerande, deltan började med få fall osv.
Citera
2021-09-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Bara jag som undrar hur mycket skattepengar som delas ut under bordet om landet öppnas upp nu istället för att se sig om hur det går i övriga världen

Jag hoppas de skattepengarna under bordet går till vården. Känner en som är fast i operationskö sen covid började och som inte blev nöjd med dagens besked Särskilt eftersom det räcker med 5 på IVA för att alla operationer ska stänga ned förutom akuta canceroperationer.
Citera
2021-09-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Många som har rest genom Europa vet att detta inte tillämpas i praktiken. Jag är inte ensam om att aldrig har behövt uppvisa vaccinpass.

Jaså minsann. Då har vi hört olika saker från olika personer helt enkelt..
Citera
2021-09-07, 20:15
Medlem
Detta låter inte så lovande heller, från Svt:
"Vaccinatörer slår larm om att flera tusen vaccindoser riskerar att slängas. I Stockholm och Malmö kan upp mot 7 000 doser snart nå bäst före-datumet.

Förklaringen till att vaccindoser riskerar att bli för gamla och slängas är enkel. Allt för få bokar tid för vaccinering."

Verkar inte som att det kommer bli alltför stor ökning av antal vaccinerade om det här håller i sig.
Citera
2021-09-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
"Vaccinatörer slår larm om att flera tusen vaccindoser riskerar att slängas. I Stockholm och Malmö kan upp mot 7 000 doser snart nå bäst före-datumet.

Förklaringen till att vaccindoser riskerar att bli för gamla och slängas är enkel. Allt för få bokar tid för vaccinering."

Verkar inte som att det kommer bli alltför stor ökning av antal vaccinerade om det här håller i sig.

Skicka det till andra länder som har betydligt färre vaccin. Sverige har köpt 40 miljoner doser, känns väl inte helt genomtänkt.
Citera
2021-09-07, 20:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"Vaccinfascister"? Anser du att jag är en vaccinfascist? Vad krävs för att räknas som en vaccinfascist enligt dig?
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
När man springer regimens ärende i frågan, hetsar mot ovaccinerade, argumenterar för begränsningar för ovaccinerade, osv. Hör du inte till den gruppen så ber jag om ursäkt. Alla ska ha rätt att välja i en fri nation utan förtryck och förföljelse. Vi har nog med sånt skit i vårt samhälle idag. Polariseringen är absurd. Det rådet rena vaccinhetsen, till synes vanligt folk har blivit knäppa.

Jag vet inte vad du räknar in i att springa regimens ärenden. Jag ser gärna att man bekämpar viruset kraftfullt, vilket kan inkludera tvång. Jag vill i synnerhet begränsa resor mellan olika delar av Världen, så att vi inte släpper in ännu fler besvärliga varianter av viruset.

För att bekämpa sjukdomen, ser jag gärna att en stor andel av befolkningen vaccinerar sig. Beträffande vaccin, så anser jag att tvång är olämpligt. Jag tänker att det finns vissa speciella situationer där vaccinationskrav kan vara befogat, såsom vårdavdelningar för patienter med nedsatt immunförsvar. Däremot vill jag inte se vaccinationskrav för att kunna leva ett normalt liv, för att besöka shoppingcentra eller gå på konserter. Jag anser att privata föreningar ska ha rätt att själva bestämma vilka krav dom ska ha på sina medlemmar, och på deltagare i deras aktiviteter. Exempelvis en patientförening för infektionskänsliga personer kanske vill ställa krav på vaccination för att delta på evenemang som dom anordnar.

Anser du det vara vaccinfascistiskt?
Citera
2021-09-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Skicka det till andra länder som har betydligt färre vaccin. Sverige har köpt 40 miljoner doser, känns väl inte helt genomtänkt.

Vi kan ju inte göra det när vi fortfarande har en hel del som inte tagit första dosen.
Dessutom kan vi börja ge påfyllnadsdoser till äldre som har svagare verkan av vacciner nu.
Citera
2021-09-07, 20:32
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018

Vi får se vad för effekt dagens besked ger på de som ännu inte velat/orkat vaccinera sig än. Personligen tror jag vi kommer trycka upp siffran för de som fått första dosen med åtskilliga procent de kommande veckorna. Nu är det dags att öppna upp på riktigt och då vill nog de flesta slippa bli sjuka, riskgrupp eller ej. Dessutom har ju smittspridningen gått upp så det är också kanske mer relevant att vaccinera sig nu än i juli då vi bara hade typ 100 fall om dagen. Jag har svårt att tänka mig att det är närmare 20% av befolkningen som inte vill vaccinera sig pga att man inte litar på vaccinet. Jag har träffat precis 0 personer i verkliga livet som uttryckt det.
Citera
2021-09-07, 20:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det kanske blir den värsta höststormen på länge. Mu mutationen- verkar lite bortglömd.
Nu är det ju inte en mu- mu-tation som ger ko-vid.

My-mutationen verkar vad jag förstår inte ta över så lätt så delta blir nog kvar så länge det inte kommer någon ny mutation.
Citera
2021-09-07, 20:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Skuld? Kanske det men frågan är hur mycket? Troligen inte tillräckligt för att kunna påstå att 9 av 10 har dött av coronaviruset

Ifall personerna skulle har överlevt såvida viruset inte hade kommit, så anser jag att det är fel att säga att personerna dog "med och inte av" Corona.

Vi tar ett exempel. Låt säga att viruset kommer in på en sjukhusavdelning för cancerpatienter, och dödar 10 patienter. På grund av cancern, så var patienterna extra känsliga för infektioner. Såvida dom inte hade haft cancer, så hade dom överlevt infektionen. Men såvida viruset inte hade kommit in på avdelningen, så hade dom överlevt cancern.

Skulle du säga att cancerpatienterna dog "med och inte av" Covid?
Citera
2021-09-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är det ju inte en mu- mu-tation som ger ko-vid.

My-mutationen verkar vad jag förstår inte ta över så lätt så delta blir nog kvar så länge det inte kommer någon ny mutation.
Ja, nu fick jag mig ett gott skratt, nu fick du verkligen till de..jag menade ju My givetvis
Citera
2021-09-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte alls för tidigt att dra slutsatser kring vaccinet. Det har i kliniska tester samt i bred användning över hela världen visat sig vara genomeffektivt.

Eftersom vi har två olika immuniteter att jämföra mellan, så tycker jag vi gör det.

It showed that Delta had a 27-fold higher chance of breaking through vaccine protection from January and February and causing symptoms than breaking through natural immunity acquired in the same period and causing symptoms.”

https://www.timesofisrael.com/study-covid-recovery-gave-israelis-longer-lasting-delta-defense-than-vaccines/amp/

Vaccin är alltså bara 3.7% så effektivt som naturlig immunitet. Det är omöjligt att kalla det genomeffektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in