2021-09-07, 19:50
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo enligt ambassadens hemsida behöver du vara vaccinerad för att bli insläppt. Annars gäller test samt karantän till dess att testresultatet dyker upp.

Nej. Läs igen.
Citera
2021-09-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag tror att många, när de började fundera över att vaccinera sig, räknade med att ta 1 spruta. Sen blev det två sprutor av bara farten för massvaccinationen har ju gått väldigt snabbt (för att folk inte ska hinna tänka?). Kanske vissa räknar med en tredje spruta också men informationen var inte direkt uttömmande när massvaccinationen påbörjades för de utanför riskgrupperna. Informationen är fortfarande väldigt knapp. Tänker folk att de ska behöva ta 2-4 doser per år, i några år framöver? Nej, det tror jag faktiskt inte att de har tänkt sig.

Va? När talades det om enbart en dos? Redan i vintras var de som är hyfsat allmänbildade införstådda med att det var 2 doser det var frågan om. I och med deltans intåg så aktualiserades även möjligheten till en påfyllnadsdos. Ingen av dessa nyheter har skett i blixtens hastighet som du låter påskina.
Citera
2021-09-07, 19:53
Medlem
Flera här verkar ha koll på när vaccinets effekt börjar dala osv. Men finns det någon som har koll på hur lång tid det tar tills effekten är noll? Alltså hur länge sprutorna varar?
Citera
2021-09-07, 19:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindYourOwn
Sitter du och hoppas att det skita sig och att folk dör i drivor nu - du fick rätt, eller hoppas du att det blir lugnt - du fick fel?

Samma fråga till alla provaccers härinne i provacc/coronaälskare runktråden

Kanske finns något mellanting? Jag är långt ifrån övertygad om att det kommer bli särskilt lugnt. Jag tycker det var för tidigt att lyfta restriktioner och rekommendationer. Givetvis hoppas jag att smittspridningen blir låg och få slipper drabbas av allvarlig sjukdom.
Tycker siffrorna visar oroväckande tendenser.

-Bara 60% har fullgott vaccinationsskydd
-Skyddet börjar bli gammalt för de som fick det tidigt. Dvs, för äldre.
-Många tror det är över.
-Avstånden kommer släppas
-Fyllt på kontor och publikhav, kollektivtrafik
-Mer smittsamma och farligare varianter som Delta och My

Jag är allvarligt oroad.
Citera
2021-09-07, 19:56
Medlem
Citat:
Va? När talades det om enbart en dos? Redan i vintras var de som är hyfsat allmänbildade införstådda med att det var 2 doser det var frågan om. I och med deltans intåg så aktualiserades även möjligheten till en påfyllnadsdos. Ingen av dessa nyheter har skett i blixtens hastighet som du låter påskina.

Det kommer bli många påfyllnadsdoser, nästa som väntar nu är en winter-boost.
Citera
2021-09-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Nej. Läs igen.

På denna länk hittade jag det här. Du behöver vara fullvaccinerad, ha genomgått infektion eller uppvisa testresultat.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/polen/reseinformation/covid-19-l%C3%A4gesbild-och-reseinformation/

10 dagars karantän gäller alla personer som kommer till Polen oavsett färdmedel.

Från karantänen undantas personer som:

är fullvaccinerade mot covid-19 med ett vaccin godkänt i EU och kan bevisa det med EU:s covid-intyg (EU COVID Certificate) eller ett annat intyg på polska eller engelska; en resenär anses vara fullvaccinerad 14 dagar efter den sista dosen av det godkända vaccinet räknat från dagen efter den sista injektionen;

har tillfrisknat från covid-19 inte senare än 6 månader från gränspasseringen och kan bevisa detta genom att uppvisa ett intyg på polska eller engelska, ikl. EU:s covid-intyg (EU COVID Certificate);

kan uppvisa ett intyg (på polska eller engelska) om negativt testresultat för SARS-cov-2. Testet ska tas innan avresan och testresultatet får inte vara äldre än 48 timmar när man passerar polska gränsen; följande typer av test för covid-19 är godkända: antigentest och PCR-test.

är barn under 12 år som reser tillsammans med fullvaccinerade vuxna eller vuxna som kan uppvisa ett negativt testresultat för SARS-cov-2
Citera
2021-09-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det kommer bli många påfyllnadsdoser, nästa som väntar nu är en winter-boost.

En påfyllnadsdos är väl inget att bli hysterisk över.
Citera
2021-09-07, 20:01
Medlem
Citat:

Ja, jag kill-gissar ju bara här nu. Hur folk har tänkt egentligen, har jag ingen aning om. Vaccinationen av de gamla och sjuka påbörjades väl i december-januari 2020? Så visst har massvaccinationen gått blixtsnabbt från riskgrupperna till "vanligt" folk. Jag tror inte att den sistnämnda gruppen engagerade sig så mycket i början heller, eftersom vaccinationen då vid den tidpunkten inte gällde dem.
Citera
2021-09-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressanta rubriker i tidningen. "Vi går mot en fantastisk höst" står det. Ska bli intressant att se hur fantastisk den kommer att bli...
Det kanske blir den värsta höststormen på länge. Mu mutationen- verkar lite bortglömd.
Citera
2021-09-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det är nog en god sammanfattning. Var en sportkrönikör i Expressen som uttryckte sig så. Carola verkar glad också.
Fan, jag tror inte det här kommer gå bra och jag tror kritiken i efterhand inte kommer vara nådig mot vare sig regering eller Folkhälsomyndighet. Jag är dessutom skapligt övertygad om att restriktionerna och rekommendationerna inte kommer återinföras hur illa det än blir. Det skulle nämligen vara en enorm prestigeförlust för myndighet och regering. Dessutom blir det sas ett kvitto på att man gjorde fel som lyfte restriktioner och rekommendationer så alldeles oavsett har man målat in sig i ett hörn i och med detta beslut. Antar att trycket från arbetsgivarorganisationer har varit stort och det var därför regeringen kom med det här beslutet.

Tror tyvärr att du har rätt. Fick lite det intrycket när man hörde presskonferensen med och de fick frågor om det skulle bli aktuellt med restriktioner igen och de svarade att de inte såg att något sådant scenario skulle inträffa i nuläget. Tycker det känns väldigt snabbt att helt utesluta sånt, särskilt om man minns tillbaka till förra hösten
Citera
2021-09-07, 20:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Han behöver nog inte oroa sig, de ovaccinerade kommer gå till någon av konkurrenterna.

Ja som sagt sunkbarerna kommer ju ha som vanligt, och underground fester kommer ju fortsätta. Kommer bli skit bra
Citera
2021-09-07, 20:08
Medlem
Citat:
På denna länk hittade jag det här. Du behöver vara fullvaccinerad, ha genomgått infektion eller uppvisa testresultat.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/polen/reseinformation/covid-19-l%C3%A4gesbild-och-reseinformation/

10 dagars karantän gäller alla personer som kommer till Polen oavsett färdmedel.

Från karantänen undantas personer som:

är fullvaccinerade mot covid-19 med ett vaccin godkänt i EU och kan bevisa det med EU:s covid-intyg (EU COVID Certificate) eller ett annat intyg på polska eller engelska; en resenär anses vara fullvaccinerad 14 dagar efter den sista dosen av det godkända vaccinet räknat från dagen efter den sista injektionen;

har tillfrisknat från covid-19 inte senare än 6 månader från gränspasseringen och kan bevisa detta genom att uppvisa ett intyg på polska eller engelska, ikl. EU:s covid-intyg (EU COVID Certificate);

kan uppvisa ett intyg (på polska eller engelska) om negativt testresultat för SARS-cov-2. Testet ska tas innan avresan och testresultatet får inte vara äldre än 48 timmar när man passerar polska gränsen; följande typer av test för covid-19 är godkända: antigentest och PCR-test.

är barn under 12 år som reser tillsammans med fullvaccinerade vuxna eller vuxna som kan uppvisa ett negativt testresultat för SARS-cov-2

Många som har rest genom Europa vet att detta inte tillämpas i praktiken. Jag är inte ensam om att aldrig har behövt uppvisa vaccinpass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in