2021-09-07, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan knappast ha varit planerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är helt fel. Det här handlar inte om att HA var utsedd på något sätt. Det här är med största sannolikhet ingen planerad våldtäkt, inget planerat mord, det var en kedja av händelser som ledde fram till en situation som spårade ur vilket ledde till Helena's död.

Precis vad jag själv har trott hela tiden under alla år.

Nej det kan knappast ha varit t. ex. ett planerat mord. Det var tyvärr en kedja av händelser som ledde fram till hennes försvinnande och död.
Citera
2021-09-07, 18:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Detta ämne i detta forum är just till för tankar och spekulationer om vad som hände Helena Andersson 14juni 1992. Kalla Fall har en misstänkt som åklagare försökt få häktat Clae*s Vedi*n på sannolika skäl. Vore konstigt om det inte spekulerades om denne då i denna tråd? Hanna vittnet hörde flera män, bartendern såg två okända män söka kontakt med Helena precis innan stängning. Att Då inte misstänka broderns eventuella inblandning vore nästan konstigt om man ska försöka få ihop ett scenario med asociala enstöringen CL. Det tror jag de flesta kan hålla med om?
Det är klart att man kan misstänka vem som helst i en tråd om ett ouppklarat mord, men det är en j-a skillnad att hänga ut en person, som aldrig varit föremål för PU, med arbetsplats och tjänst och påstå att han är inblandad i ett mord. I synnerhet som denne (läs Pudeln) har exakt noll belägg för sin hypotes. Att sedan jämföra denna uthängning med en lokaltidningsartikel med anledning av ett nytt jobb är bortom märkligt.

Det hade gått alldeles utmärkt att spekulera i att CL kan vara GM och att han kan ha haft en medhjälpare utan att identifiera den senare för alla som pluggat eller arbetat med honom. Det som skrevs av Pudeln m.fl. var därför bara elakt och onödigt. Det hade gått utmärkt att hålla sig till initialer, som i fallet med Lambertz-kvinnan där mods var som hökar. Baserat på ”lex EA” (dvs domen i förtalsmålet avs. nöjesprofilen) så osar det allt lite i den här tråden.
Citera
2021-09-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut

Men blir ändå nyfiken om dom kan/kommer kunna göra det?
Eller har det hänt i andra fall? Att polis pekar mot en misstänkt och sen i nästa stund sagt att det är polisiärt uppklarat, när MGM fortfarande är i livet?

Det finns ett fall med en kvinna som blev mördad i sin trädgård. Minns väldigt få detaljer (tror det var morgon och hon var östeuropeiska). Där försökte man få en fällande dom mot en man, men när det inte gick har polisen likväl kallat fallet polisiärt uppklarat.
Citera
2021-09-07, 18:57
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Byt tråd!

Detsamma. Eller just det, du äger tråden?
Citera
2021-09-07, 19:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du ser verkligen inte skillnaden på att tidningen TÅ skriver en artikel och ”fläker ut” PLs meritlista när han får en ny tjänst inom kommunen och att du berättar var PL gått i skola och var han arbetar i samband med att du föreslår att han är inblandad i ett mord? Ledtråd: sista ordet i förra meningen.

Ledtråd till dig: 🦆

Citat:
Om du bortser från ”sådana som jag” så kanske du kan berätta varför du är så
säker på att CL och framförallt PL är inblandade?

Du kan vara lugn, jag kommer aldrig att bortse från "såna som dig"

Det skulle du allt bra vilja veta va... jag vet mer än DU tror! Och då menar jag DU 😉 Jag är inte född igår, lägg det på minnet baby 😂
Citera
2021-09-07, 19:01
Medlem
Jag tror mördaren finns med på "namnlistan" på sidan 3369 inlägg 40427.
Hoppas polisen topsar alla dem.
Det finns ju uppenbarligen DNA på skon från 3 personer.
Citera
2021-09-07, 19:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Två killar som tänder till på en tjej. Hon är bara trevlig och ger dem vatten och plötsligt kan de inte hålla sig... Killar som övertolkar lite vänlighet och går igång på det har man ju varit med om...

Vet man om de skuggade henne ut från stan?

Ja exakt, inget nytt under solen där...

Förmodligen erbjöd dom henne skjuts.
Citera
2021-09-07, 19:18
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Två killar som tänder till på en tjej. Hon är bara trevlig och ger dem vatten och plötsligt kan de inte hålla sig... Killar som övertolkar lite vänlighet och går igång på det har man ju varit med om...

Vet man om de skuggade henne ut från stan?

Jag har inte varit med om att bli skuggad och kidnappad för att jag gett någon ett glas vatten.

Och NEJ, alltså, vi vet inte om ”de skuggade henne ut från stan”

Alltså, ffs alla (pudel särskilt), det här kan ju inte bli en trådsanning?! Lika lite som teorierna om mmpg
Citera
2021-09-07, 19:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Detsamma. Eller just det, du äger tråden?

Nej jag blir kvar jag tål att PL diskuteras, du gillade ju inte det.
Nej det gör Ugglan, det vet väl alla? men ingen undrar hur det kommer sig?
Citera
2021-09-07, 19:44
Medlem
Citat:
Nej jag blir kvar jag tål att PL diskuteras, du gillade ju inte det.
Nej det gör Ugglan, det vet väl alla? men ingen undrar hur det kommer sig?
Jo jag undrar verkligen och jag undrar vart han tog vägen , som verkligen stod upp för vad han trott hela tiden obeveklig , kastade sig i strid med alla som gick emot honom det minsta lilla , men när sen PL började diskuteras allt mer frekvent så försvann han . Ju längre han dröjer ju mer konstig blir det . Men han dundrar väl in sent ikväll
Citera
2021-09-07, 19:44
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja exakt, inget nytt under solen där...

Förmodligen erbjöd dom henne skjuts.

Du kan ha rätt angående ditt scenario. MEN när man spekulerar, så brukar man ha något att spekulera utifrån. I det här fallet skulle det bl a kunna vara att man vet att brodern varit i Mariestad, bott i Mariestad exempelvis hos föräldrarna - just den aktuella helgen. (I och med att hans bror nu är misstänkt gm av Kalla fall-gruppen, dock med reservationen att utredarna i gruppen anser att ClLe agerat själv.)

De två för bartendrarna okända killar som fick vatten av Helena, skulle ha kunnat vara ClLe och hans bror, men också vilka två andra killar som helst, som bartendrarna inte kände igen.

Du skriver: "Förmodligen erbjöd dom henne skjuts.". Då borde man i så fall först ha kännedom om att brodern de facto var i Mariestad den natten samt att ClLe med säkerhet var inne på Statt. Annars blir det, tycker jag, som taget ur luften. I och med att du använder en osäkerhetsmarkör ("förmodligen"), så antyder det att du inte vet säkert.

Därför undrar jag följande: Har du någon som helst kunskap/vetskap (läs: fakta) om att ClLe:s bror befann sig i Mariestad natten till söndagen den 14 juni 1992? Och att ClLe var inne på Statt samma natt? I så fall är det en annan sak.
Citera
2021-09-07, 19:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det är klart att man kan misstänka vem som helst i en tråd om ett ouppklarat mord, men det är en j-a skillnad att hänga ut en person, som aldrig varit föremål för PU, med arbetsplats och tjänst och påstå att han är inblandad i ett mord. I synnerhet som denne (läs Pudeln) har exakt noll belägg för sin hypotes. Att sedan jämföra denna uthängning med en lokaltidningsartikel med anledning av ett nytt jobb är bortom märkligt.

Det hade gått alldeles utmärkt att spekulera i att CL kan vara GM och att han kan ha haft en medhjälpare utan att identifiera den senare för alla som pluggat eller arbetat med honom. Det som skrevs av Pudeln m.fl. var därför bara elakt och onödigt. Det hade gått utmärkt att hålla sig till initialer, som i fallet med Lambertz-kvinnan där mods var som hökar. Baserat på ”lex EA” (dvs domen i förtalsmålet avs. nöjesprofilen) så osar det allt lite i den här tråden.

Som man bäddar får man ligga, passar väl ganska bra in på en person som gillar stiftelse Expo som åsiktsregistrerar och hänger ut personer som inte delar deras åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in