2021-09-07, 13:42
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Omöjligt påstående..., varför finns då etisk undersökning, du har inte ens läst inläggen som vanligt
Hur dom sen fixar genomet är av mindre intresse, redan nu dräller det av firmor i detta för släktforskning så att konstruera masstestning på genom bör inte vara så svårt om man riktar in sig på specifika grupper.

De flesta firmor som DNA-testar för släktforskning gör inte sekvensering utan testar enbart ett urval SNP (punkter i genomet som är kända för att variera). En full sekvensering är betydligt dyrare och mer tidsödande, även om det blir bättre med tiden.

Det är möjligt att man kan konstruera ett chip som testar just relevanta SNP för detta, men det är inte gratis det heller.
Citera
2021-09-07, 13:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige 7 September 2020: 126 covid-patienter på sjukhus 12 på IVA

Sverige 7 September 2021: 305 covid-patienter på sjukhus 52 på IVA

Inte så smart att släppa alla restriktioner nu.

Gäller ju hela Europa.

Är du ”smartare” än alla regeringar i världen menar du? Vad har du för inside info som dessa saknar?
Citera
2021-09-07, 13:45
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har en poäng, men bristen på helhetsbild förvirrar, och gör att folk hittar på sina egna förklaringar istället som sen sprids i samhället.

Det står t.o.m. i de flesta länders beredskapsplaner att transparens mot befolkningen är bland det viktigaste.
Jag tror att den statistik och information som tillhandahålls av myndigheterna, till exempel Folhälsomyndigheten, är tillräcklig för att den som vill skaffa sig en bild ska kunna göra det. De som inte vill kommer inte lyssna oavsett hur det presenteras. Därmed inte sagt att ytterligare data skulle kunna presenteras eller att själva presentationerna går att göra mer överskådliga, allt är självklart inte perfekt. Min poäng är snarare att jag inte tror att det är något större problem i sammanhanget.

Nu spekulerar jag givetvis bara, men jag tror att det är en väldigt liten andel som egentligen har något principiellt emot att vaccinera sig. Jag vet däremot bara i min omgivning ett gäng personer som inte vaccinerat sig ännu med motiveringar som att det inte passat med deras sommarplaner och dylikt. Detta är människor som med hög sannolikhet och i vid utsträckning kommer att vaccinera sig. Tror att det är en relativt stor andel av de som är "kvar" att vaccinera i gruppen 18+. Den andra relativt stora andelen tror jag är folk som, sjukt nog, inte förstått vad det alls är frågan om. Denna andra grupp lär främst hänföra sig till de så kallade utanförskapsområdena.

Utifrån hur många det ändå är som vaccinerat sig är jag säker på att det går att nå runt 90 procents täckning i både gruppen 18+ och den yngre gruppen. Detta om riktade insatser görs. Drop-in-vaccineringar, kallelser med förbokade tider, etc.. Se på Uppsala som nästan garanterat kommer nå åtminstone 90 procent i båda grupperna trots att de har sin beskärda del av personer i utanförskapsområden. Ska man hitta ett övergripande problem som försinkat processen eller som riskerar att innebära att vi inte når över 90 procent menar jag alltså att det, som vanligt, är bristande samordning, resursfördelning och slapphänt hantering när det kommer till de ansvariga för frågor kopplade till vården dvs. regionerna samt staten. Detta alltså i det rent praktiska tillvägagångssättet och inte i hur statistik presenteras.
Citera
2021-09-07, 13:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara söka... För september verkar 21.6 procent vara vaccinerade.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

Period 2021-09-01 - 2021-12-31
Vaccinerad
Andel vtf (%)
Nej
70,3
Ja, fullständigt
21,6
Ja, ofullständigt
0
Okänt
8,1

Var hittar du det?
Länken du angav visar 1,6% fullvaccinerade
Citera
2021-09-07, 13:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Moment of truth idag om regeringen viker sig för populärkulturen vs folkhälsan, tyvärr tror jag det förstnämnda

Hur tror du folkhälsan utvecklas om vi skall ha restriktioner för evigt? För det är ju faktiskt vad du och vissa andra förespråkar..
Citera
2021-09-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur tror du folkhälsan utvecklas om vi skall ha restriktioner för evigt? För det är ju faktiskt vad du och vissa andra förespråkar..

Alternativen är inte bara att antingen släppa alla restriktioner nu eller att ha de för evigt.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2021-09-07 kl. 13:52.
Citera
2021-09-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den 3:e September, den är den 7:e idag. Min länk visar just nu. Du verkar måttligt snurrig.

Spelar det någon större roll för dig om din länk visar 57 personer inlagda på IVA och min länk till SVTs senaste uppgifter om covid, visar 48 personer inlagda på IVA?
Citera
2021-09-07, 13:51
Medlem
Citat:

Det verkar som om fullvaccinerade jagar ovaxade på grund av att de tror att ovaxade bär skulden för fortsatta restriktioner?
Citera
2021-09-07, 13:52
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara söka... För september verkar 21.6 procent vara vaccinerade.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

Period 2021-09-01 - 2021-12-31
Vaccinerad
Andel vtf (%)
Nej
70,3
Ja, fullständigt
21,6
Ja, ofullständigt
0
Okänt
8,1
Väldigt intressant att titta på fördelningen i olika riskgrupperna.

När det gäller "Nedsatt immunförsvar" så är 75% fullvaccinerade och 25% ovaccinerade.
Vaccinet fungerar inte vidare bra för dem helt klart. Synd om de om man ska låta smittan bränna igenom befolkningen. Det är bra att man erbjuder dem nu sedan en vecka en tredje dos.

"Kronisk lever-/njursvikt" Har 0% ovaccinerade och 66,7% fullvaccinerade samt 33,3% okänt. De borde kanske också erbjudas en tredje dos?

När det gäller diabetes och de över 65 år så är fördelningen jämn mellan vaccinerade och ovaccinerade.

När det gäller extrem fetma och de som inte tillhör någon riskgrupp så är fördelningen 100% ovaccinerade. Det ligger inne 3st med extrem fetma och 9st utan någon känd riskfaktor.

När det gäller riskgruppen "gravid" så är 100% ovaccinerade. Det är dok bara 1 person. Men jag kan förstå det. Hade jag varit gravid så hade jag känt en stor oro att vaccinera mig. När jag var gravid tog jag inga läkemedel alls.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-07 kl. 14:01.
Citera
2021-09-07, 13:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Det verkar som om fullvaccinerade jagar ovaxade på grund av att de tror att ovaxade bär skulden för fortsatta restriktioner?
Ja det är andelen ovaccinerade som hindrar regeringen från att göra samma som Danmark. De släpper samtliga restriktioner 10:e september tack vara att man frivilligt går och låter sig vaccineras.
Vi kommer troligen få behålla restriktioner fram till nästa vår.

Det var väl inte svårt att förstå.
Citera
2021-09-07, 13:55
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sagt för evigt, det är hittepå från din sida.
Tills vaccinationerna kommer upp i hög nivå nationellt och globalt och till smittspridningen minskar nationellt och globalt.
Att ta bort restriktioner när vi har facit i hand för hur det såg ut hösten förra året borde vara bevis nog för att idka försiktighetsprincip.
Citera
2021-09-07, 13:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Var hittar du det?
Länken du angav visar 1,6% fullvaccinerade
Du gör dina urval på den lilla ikonen på vänster sida.

Men glöm inte av att avmarkera "Visa för ett år bakåt". Det har jag gjort och begrep inget innan en vänlig själ förklarade för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in