Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Du har en poäng, men bristen på helhetsbild förvirrar, och gör att folk hittar på sina egna förklaringar istället som sen sprids i samhället.
Det står t.o.m. i de flesta länders beredskapsplaner att transparens mot befolkningen är bland det viktigaste.
Jag tror att den statistik och information som tillhandahålls av myndigheterna, till exempel Folhälsomyndigheten, är tillräcklig för att den som vill skaffa sig en bild ska kunna göra det. De som inte vill kommer inte lyssna oavsett hur det presenteras. Därmed inte sagt att ytterligare data skulle kunna presenteras eller att själva presentationerna går att göra mer överskådliga, allt är självklart inte perfekt. Min poäng är snarare att jag inte tror att det är något större problem i sammanhanget.
Nu spekulerar jag givetvis bara, men jag tror att det är en väldigt liten andel som egentligen har något principiellt emot att vaccinera sig. Jag vet däremot bara i min omgivning ett gäng personer som inte vaccinerat sig ännu med motiveringar som att det inte passat med deras sommarplaner och dylikt. Detta är människor som med hög sannolikhet och i vid utsträckning kommer att vaccinera sig. Tror att det är en relativt stor andel av de som är "kvar" att vaccinera i gruppen 18+. Den andra relativt stora andelen tror jag är folk som, sjukt nog, inte förstått vad det alls är frågan om. Denna andra grupp lär främst hänföra sig till de så kallade utanförskapsområdena.
Utifrån hur många det ändå är som vaccinerat sig är jag säker på att det går att nå runt 90 procents täckning i både gruppen 18+ och den yngre gruppen. Detta om riktade insatser görs. Drop-in-vaccineringar, kallelser med förbokade tider, etc.. Se på Uppsala som nästan garanterat kommer nå åtminstone 90 procent i båda grupperna trots att de har sin beskärda del av personer i utanförskapsområden. Ska man hitta ett övergripande problem som försinkat processen eller som riskerar att innebära att vi inte når över 90 procent menar jag alltså att det, som vanligt, är bristande samordning, resursfördelning och slapphänt hantering när det kommer till de ansvariga för frågor kopplade till vården dvs. regionerna samt staten. Detta alltså i det rent praktiska tillvägagångssättet och inte i hur statistik presenteras.