2021-09-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
problemet är bara att du inte kan flyga den :,D testa boka och återkom! hahaha

Det roliga med QF63 och likande flighter är inte bara att det går att flyga direkt SYD-JNB. Vi har dessutom tillgång till en detaljerad loggfil där man bland annat kan se hur lång en grad är utefter en latitud på södra halvklotet.
https://uk.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20210815/2255Z/YSSY/FAOR/tracklog

Vi har alltså massor med mätningar av sträckor mellan olika koordinater. Vi har tiotusentals gånger mätt upp avstånd och riktningar på jorden. Och vi har tiotusentals gånger verifierat att våra "globkartor" överensstämmer med verkligheten.

Faktum är vi tack vare alla flygresor kors och tvärs dagligen mäter upp hur jorden ser ut och samtidigt verifierar vi att "globkartan" stämmer med verkligheten. Om och om igen. Året runt och i decenier.
Citera
2021-09-06, 21:16
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det roliga med QF63 och likande flighter är inte bara att det går att flyga direkt SYD-JNB. Vi har dessutom tillgång till en detaljerad loggfil där man bland annat kan se hur lång en grad är utefter en latitud på södra halvklotet.
https://uk.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20210815/2255Z/YSSY/FAOR/tracklog

Vi har alltså massor med mätningar av sträckor mellan olika koordinater. Vi har tiotusentals gånger mätt upp avstånd och riktningar på jorden. Och vi har tiotusentals gånger verifierat att våra "globkartor" överensstämmer med verkligheten.

Faktum är vi tack vare alla flygresor kors och tvärs dagligen mäter upp hur jorden ser ut och samtidigt verifierar vi att "globkartan" stämmer med verkligheten. Om och om igen. Året runt och i decenier.

Haha skön du är som kastar mer ved på FE brasan https://ibb.co/71WtTyN

Dom stängde alltså av spårningen (!!!)

Behöver jag ens säga mer? Detta gör man inte på flyg över norra halvklotet kan jag lova. Spårbarhet är A och O i branschen
Citera
2021-09-06, 21:33
Medlem
Citat:

Behöver jag ens säga mer? Detta gör man inte på flyg över norra halvklotet kan jag lova. Spårbarhet är A och O i branschen

Nej ditt jon, de stängde inte av spårningen. Flygplanet kom utanför täckning för ADS-B mottagrna.

Citat:
Detta gör man inte på flyg över norra halvklotet kan jag lova. Spårbarhet är A och O i branschen

Dina löften är inget värda, bara tomma ord som bevisligen är felaktiga
https://uk.flightaware.com/live/flight/AAL87/history/20210906/1115Z/EGLL/KORD/tracklog

Citat:
Behöver jag ens säga mer?

Du bör nog tänka tvärt om, ju mer du säger desto mer knas och lögner blir det. För din egen skull bör du nog fundera på att skriva mindre.

Citat:
Mexiko behöver inte ligga geografiskt vad globmodellen föreslår

Vi vet inte var Mexiko ligger - men spårbarhet är A och O i flygbranschen? Du är för kul.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-09-06 kl. 21:51.
Citera
2021-09-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej

Ja den var kul, tänkte faktiskt inte ens på de exakta orden.

Citat:
... norra halvklotet ...

Förklara hur det kan finnas ett halvklot på en platt jord.

Citat:

Ja snälla gör det.
Citera
2021-09-06, 22:01
Medlem
Citat:

Halmstråene dine blir tynnere og tynnere. Var ikke poenget med akkurat denne diskusjonen at Mexico iflg. deg skal ligge mye nærmere Sverige enn globmodellen viser? Og i så fall blir jo flatjordmodellen enda mer feil.

Er det ikke på tide å tenke litt utafor boksen og innse at det du tror på er bare tull? Hvordan blir det forresten med Sydkorset? Har du på kjent flatjordvis tenkt å ignorere hele problemet?
Citera
2021-09-06, 23:08
Medlem
Citat:

Med "stängde av spårningen" antar jag du menar "stängde av sändningen"...
Vem som helst kan skaffa sig en billig ADS-B mottagare och spåra alla flygplan i närheten med ADS-B påslagen.

Som du fått förklarat är dock räckvidden för ADS-B begränsad så det är ganska logiskt att data saknas för den tid flygplanet befinner sig över hav och långt från land.

ADS-B räckvidd luft till mark knappt 30 mil:
Q: What is the effective range of an ADS-B signal?

A: Range is a function of radio line-of-sight and is dependent on antenna height, aircraft altitude and terrain.

Air-to-Air: 170 - 200 nautical miles (270 - 320 Km) for UAT.

Air-to-Ground: 180 nautical miles (288 Km) for high altitude targets .
http://www.ads-b.com/faq-12.htm

Citat:
Detta gör man inte på flyg över norra halvklotet kan jag lova.
Jaså? Finns det ADS-B mottagare ute på Atlanten?
Vardå?
Citera
2021-09-07, 08:35
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Med "stängde av spårningen" antar jag du menar "stängde av sändningen"...
Vem som helst kan skaffa sig en billig ADS-B mottagare och spåra alla flygplan i närheten med ADS-B påslagen.

Som du fått förklarat är dock räckvidden för ADS-B begränsad så det är ganska logiskt att data saknas för den tid flygplanet befinner sig över hav och långt från land.

ADS-B räckvidd luft till mark knappt 30 mil:
Q: What is the effective range of an ADS-B signal?

A: Range is a function of radio line-of-sight and is dependent on antenna height, aircraft altitude and terrain.

Air-to-Air: 170 - 200 nautical miles (270 - 320 Km) for UAT.

Air-to-Ground: 180 nautical miles (288 Km) for high altitude targets .
http://www.ads-b.com/faq-12.htm

Jaså? Finns det ADS-B mottagare ute på Atlanten?
Vardå?

En sak är märklig här... Vem
som helst kan skaffa en ads mottagare billigt osv.. men ändå försvinner spårbarheten när man flyger över södra delarna (längst ute i ringen på FE)

Av säkerhetsskäl kan man tyckan att flygen ska vara spårade överallt. Finns det någon mer typ av spårning utöver ads?
Citera
2021-09-07, 08:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
som helst kan skaffa en ads mottagare billigt osv.. men ändå försvinner spårbarheten när man flyger över södra delarna (längst ute i ringen på FE)

Av säkerhetsskäl kan man tyckan att flygen ska vara spårade överallt. Finns det någon mer typ av spårning utöver ads?

Frågar du? Det var ju ’A och O’ lovade du ju. Visste du inte det när du sa det?

Citat:

Citera
2021-09-07, 09:03
Medlem
Citat:
... när man flyger över södra delarna (längst ute i ringen på FE)

Varför flyger man längst ute på ringen?

Det är ju på FE en enorm omväg, de borde flyga nordväst över Indien.
Citera
2021-09-07, 12:00
Medlem
Citat:
Lögnaren tittar fram när du blundar för att du igår fick veta att databortfall även sker vid Atlantflygningar på norra halvklotet.

Som sagt är dock räckvidden för ADS-B signalen knappt 30 mil vid fri sikt och kortare än så i tex kuperad terräng så när ett flygplan befinner sig utom räckvidd (tex på havet långt från land) syns det inte i det markbaserade ADS-B nätverket, vilket är anledningen till att data ibland saknas i FlightAware gratisversion.
Dock kan du själv ta med dig en ADS-B mottagare och sätta dig i en båt på Stilla havet och kolla om flygplanen passerar där det påstås...

Citat:
Av säkerhetsskäl kan man tyckan att flygen ska vara spårade överallt.
Flygplan utrustade med ADS-B ser alltid varandra inom ca 30 mils radie.
Många militära plan och mindre flygplan har inte ADS-B och syns aldrig i det nätverket.

Citat:
Finns det någon mer typ av spårning utöver ads?
Ja det gör det och dessutom finns satelliter med ADS-B mottagare, men inte tillgängligt gratis.

Tack vare sajter som presenterar ADS-B data kan vi se att flygplan på långa sträckor flyger i storcirklar överensstämmande med en rund jord.
Citera
2021-09-07, 12:28
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Lögnaren tittar fram när du blundar för att du igår fick veta att databortfall även sker vid Atlantflygningar på norra halvklotet.

Som sagt är dock räckvidden för ADS-B signalen knappt 30 mil vid fri sikt och kortare än så i tex kuperad terräng så när ett flygplan befinner sig utom räckvidd (tex på havet långt från land) syns det inte i det markbaserade ADS-B nätverket, vilket är anledningen till att data ibland saknas i FlightAware gratisversion.
Dock kan du själv ta med dig en ADS-B mottagare och sätta dig i en båt på Stilla havet och kolla om flygplanen passerar där det påstås...

Flygplan utrustade med ADS-B ser alltid varandra inom ca 30 mils radie.
Många militära plan och mindre flygplan har inte ADS-B och syns aldrig i det nätverket.

Ja det gör det och dessutom finns satelliter med ADS-B mottagare, men inte tillgängligt gratis.

Tack vare sajter som presenterar ADS-B data kan vi se att flygplan på långa sträckor flyger i storcirklar överensstämmande med en rund jord.

Du verkar insatt i detta. Har du koll på varför man med LORAN radarn kunde se längre än kurvaturen? Detta mörkades tills man slutligen fick hitta på att jonosfären (???) förklarade att man kunde se saker bortom kurvaturen.
Citera
2021-09-07, 12:53
Medlem
Citat:

De stengte av "spårningen". Oj, mistenkelig! Enda et bevis på at jorda er flat.

Du glemmer noe helt vesentlig. Det er passasjerer med det flyet, og de ville reagert hvis flyturen hadde tatt lenger tid enn 14 timer. I hvert fall hvis det mellomlandet for å fylle drivstoff, noe som hadde vært helt nødvendig hvis de fløy etter flatjordkartet. Minst 35 timer hadde den turen tatt til sammen. Så dumme er ikke passasjerene.

Går det opp et lys snart??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in