2021-09-06, 21:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tack, det måste vara det vettigaste och tillika "rakaste" som du någonsin har skrivit i tråden! Men det klart, tanken innehöll ju den förbjudna "mannen med pilotglasögon" ...

Precis, en avskriven föredetting som Kalla Fall inte har något som helst intresse av.
Citera
2021-09-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Jag undrar över en sak: för bara några dagar sedan fanns det filmklipp från 1992 på TV4play från sökningarna efter Helena. I klipper intervjuar de flera personer, bland annat en som säger att han är där för att han studerat på komvux med Helena.

Nu hittar jag inte klippet, gör någon annan det? Funderar annars på orsaken till att ta bort det

Det ligger här: https://www.tv4play.se/program/krimarkivet/f%C3%B6rsvunna-helena-andersson-m%C3%A5nga-frivilliga-letar-efter-f%C3%B6rsvunna-helena/3193000

Han som säger att han läste svenska på Komvux med Helena heter Roo*s och är alltså inte att förknippa med CL.
Citera
2021-09-06, 21:29
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det ligger här: https://www.tv4play.se/program/krimarkivet/f%C3%B6rsvunna-helena-andersson-m%C3%A5nga-frivilliga-letar-efter-f%C3%B6rsvunna-helena/3193000

Han som säger att han läste svenska på Komvux med Helena heter Roo*s och är alltså inte att förknippa med CL.

Tack!
Citera
2021-09-06, 21:33
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Tror att HA fått skjuts efter bron. Brovittnet kan ha sett två personer som gick där men som ev. skildes åt sen. Antingen två som kände henne och körde fram till skogsvägen eller ensam som ev. kände till henne och tvingade sig på henne. Skorna, något hände där men det fortsatte vid lekplatsen. Tankar: varför gick MMPG omkring i stan senare på natten? Polisen vet säkert om CLs brors förehavande denna natt? Jag fortsätter att tro på Hannas vittnesmål, väl medveten om hur svårt det är att minnas/återge vad man sett och hört, tidsrymder och klockslag (egen erfarenhet). Varför är pudlar så ettriga 🙂
MrsP
Citera
2021-09-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Han gifte sig 94 och bor i Noraström Kramfors . Och det du skriver ovan så tänker jag med .
Jag tänkte kolla vad heter bröderna
Citera
2021-09-06, 21:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om vi nu inte skall älta samma sak så tycker jag det vore värdefullt om tråden kunde få fram vad Helena gjorde från studenten 1988 till sommaren 1992. Det är ju bara med en sådan bild som vi kan söka eventuella samband mellan henne och t.ex. ClLe.

Så vitt jag kan se i tråden är detta mycket dåligt utrett!

Bra idé!
Vi får anropa Prinzezzan eller finns det någon annan som vet vad Helena gjorde från studenten -88 fram till sommaren -92?
Citera
2021-09-06, 21:41
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Men, vi ska väl inge sluta diskutera eller tänka på allt annat bara för att Kalla fall har ett nytt spår? Du tror väl inte på fullaste allvar att till exempel "mannen med pilotglasögon" helt plötsligt har kastats i papperskorgen? Självklart finns han med hos utredarna, om än inte som officiellt misstänkt (för mord). Det fungerar inte så.

Det är klart han har kastats i papperskorgen han bedöms nog som helt ointressant idagsläget.
Citera
2021-09-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Jag tänkte kolla vad heter bröderna
Cl*es Le*in och P*ter Le*in
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-06 kl. 21:46.
Citera
2021-09-06, 21:44
Medlem
Går det att uppfatta utredningen på något annat sätt än att man inte vet något efter sista säkra observationen av Helena Andersson på Nya Torget? Hon behöver alltså inte ha varit närheten av hemmet alls.
Vet någon vem som säkert såg Helena sist och var på torget Helena då befann sig?

Det förefaller som att polisen anser att skorna är planterade på varsin sida om skogsstigen, eventuellt för att ge intryck av att hon har sparkat av sig dem under flykt. Men de ligger så långt in från stigen räknat att det är omöjligt att de sparkats av och hamnat så. Och en skogsstig är full av grejer som det gör ont i fötterna av att springa på, så det talar ju också för att skorna inte blivit avsparkade.

Om skorna är planterade - vad är det som säger att inte ringarna och ceratet är det också? Brottsplatsen kan ju då vara någon helt annanstans. I trakterna i eller runt om Mariestad, eller kanske i hemmet? Med allt fokus på cykelbanan och ett visst klockslag försvinner ju fokus från andra möjligheter. Tillhörigheterna hittades från söndag kväll och några dagar framåt, så de kan ha lagts dit när som helst innan dess. Polisen kontaktades ju inte förrän sent på söndag eftermiddag.

Jag läste någonstans att systern UA hade sin fästman hos sig den aktuella kvällen. Vem var han? Och stämmer det verkligen att han var där samtidigt?

Oavsett tror jag inte att någon kan ställas till svars med mindre än att en kropp hittas, eller att någon erkänner/skvallrar. Man kan inte bli dömd bara för att man haft tillgång till en av flera tusen ljusa bilar i Mariestad vid den tidpunkten.
Citera
2021-09-06, 21:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
När ska "Hanna" ha sagt det? Du har helt missuppfattat och/eller blandat ihop allt. Hon har ju sagt att hon kom ut, hörde bråket, lyssnade i kanske fem minuter (vilket jag tror inte var mer än kanske två till tre minuter) och gick sedan in igen.

Illskriket som varade i 5 minuter då, vem hörde det?
Citera
2021-09-06, 21:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
FÖRHÖR 92-06-21
Den 14 juni 1992 strax efter kl 02.00 gick X ut med sin hund. Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30 då hon befann sig ute med hunden.

Kan väl inte bli tydligare?

Ugglan har bevisligen nollkoll alltså men ska ändå toppstyra tråden med ett enturage av 4 handplockade excellenta tänkare.
Citera
2021-09-06, 21:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apertus
Läste tidigare i tråden att det ska ha funnits en ”avgjutning” i vegetationen där Helena eventuellt har legat/blivit mördad. Var ”avgjutningen” mellan fyndplatsen av skorna och lekplatsen eller var det närmare vägen? Jag tror att mördaren slängde in dom på varsin sida av stigen på vägen tillbaka till bilen för att sedan köra in på cykelvägen för att hämta Helena.

Enligt författaren Lotte Dalgaard så ska Pelle Jenvén ha visat henne platsen för "avgjutningen" i vegetationen. Platsen ska ha legat i anslutning till lekplatsen, på höger sida, om man står på lekplatsen och tittar in i skogsdungen, och det ska ha sett ut som att någon/något hade legat där "en stund". Därför tror jag att överfallet/attacken på Helena skedde där.

När jag läser förhöret med "Hanna", så får jag känslan av att hon hört skrik och bråk nära en bil, och vid Ekuddenvägen. Hur går det ihop? "Hanna" säger sig ha hört bildörr(-ar?) slå igen efter att det sista ropet/skriket utmynnat i tystnad. Detta borde innebära att bråket/skriken skett nära bilen. Och om bilen stod vid Ekuddenvägen - och om vi ponerar att överfallet på Helena skett i anslutning till lekplatsen - hur går detta ihop då?

Kan då med 100% det som "Hanna" hörde kopplas till Helena?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in