Citat:
Ursprungligen postat av
Apertus
Läste tidigare i tråden att det ska ha funnits en ”avgjutning” i vegetationen där Helena eventuellt har legat/blivit mördad. Var ”avgjutningen” mellan fyndplatsen av skorna och lekplatsen eller var det närmare vägen? Jag tror att mördaren slängde in dom på varsin sida av stigen på vägen tillbaka till bilen för att sedan köra in på cykelvägen för att hämta Helena.
Enligt författaren Lotte Dalgaard så ska Pelle Jenvén ha visat henne platsen för "avgjutningen" i vegetationen. Platsen ska ha legat i anslutning till lekplatsen, på höger sida, om man står på lekplatsen och tittar in i skogsdungen, och det ska ha sett ut som att någon/något hade legat där "en stund". Därför tror jag att överfallet/attacken på Helena skedde där.
När jag läser förhöret med "Hanna", så får jag känslan av att hon hört skrik och bråk nära en bil, och vid Ekuddenvägen. Hur går det ihop? "Hanna" säger sig ha hört bildörr(-ar?) slå igen efter att det sista ropet/skriket utmynnat i tystnad. Detta borde innebära att bråket/skriken skett nära bilen. Och om bilen stod vid Ekuddenvägen - och om vi ponerar att överfallet på Helena skett i anslutning till lekplatsen - hur går detta ihop då?
Kan då med 100% det som "Hanna" hörde kopplas till Helena?