2021-09-06, 19:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Veteranerna ältar samma funderingar år ut och år in likt idisslande kossor.

Om vi nu inte skall älta samma sak så tycker jag det vore värdefullt om tråden kunde få fram vad Helena gjorde från studenten 1988 till sommaren 1992. Det är ju bara med en sådan bild som vi kan söka eventuella samband mellan henne och t.ex. ClLe.

Så vitt jag kan se i tråden är detta mycket dåligt utrett!
Citera
2021-09-06, 19:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Ok men ni verkar ju vara låsta i exakt samma diskussioner som varit sen tråden startades ? Trots att Kalla Fall utredarna verkar vara inne på nåt annat.

Men, vi ska väl inge sluta diskutera eller tänka på allt annat bara för att Kalla fall har ett nytt spår? Du tror väl inte på fullaste allvar att till exempel "mannen med pilotglasögon" helt plötsligt har kastats i papperskorgen? Självklart finns han med hos utredarna, om än inte som officiellt misstänkt (för mord). Det fungerar inte så.
Citera
2021-09-06, 19:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om man utgår från att "mannen med pilotglasögon" fanns i närheten när Helena togs från platsen död/medvetslös/levande utan att själv ha begått en brottslig handling ("bara bevittnat" eller "bara anat", vilket ju är illa nog för det egna samvetet), kanske skulle han till slut ha berättat allt som han vet så långt som det gällde för hans egen del? Det finns ingenting som säger att "mannen med pilotglasögon" nödvändigtvis måste veta vad som "hände sen", så att säga. Tanken är bara att Kalla fall kanske skulle ha kunnat få hjälp från ett tidigare "kört" håll. Andra möjligheter är givetvis att Kalla fall har intresserat för sig information och tips i utredningen som tidigare poliser inte har tyckt vara intressanta - kanske i kombination med helt ny information och nya tips?

Som sagt: En tanke bara, som jag vet att jag inte är ensam om.

Du behöver inte bekymra dig om "mannen med pilotglasögon" Kalla Fall har garanterat koll på läget 👌
Citera
2021-09-06, 19:19
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja min åsikt är att det är fullständigt osannolikt.

Lite benägen att hålla med, men det är klart var/är det så att det finns/fanns ett någorlunda starkt band mellan KM o GM så är det väl ändå ett alternativ. När det gäller CL o KM så känns det i nuläget som att denna teori inte är så aktuell. Kommer det fram något som pekar på de hade ett band så blir det genast intressantare.
Citera
2021-09-06, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om vi nu inte skall älta samma sak så tycker jag det vore värdefullt om tråden kunde få fram vad Helena gjorde från studenten 1988 till sommaren 1992. Det är ju bara med en sådan bild som vi kan söka eventuella samband mellan henne och t.ex. ClLe.

Så vitt jag kan se i tråden är detta mycket dåligt utrett!

Så är det - plus att det måste ha funnits fler som gick på Komvux som antingen kan ha stiftat bekantskap med Helena och/eller med CL.
Citera
2021-09-06, 19:22
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du kan ju se mitt svar till Pudel alldeles här ovan.

Vad är skillnaden mot ditt tidigare inlägg?

Du tror att "Hanna" var ute två till tre minuter."

“Hanna” tror hon var ute i 20 minuter, ca 02.10 fram till 02.30.
Citera
2021-09-06, 19:22
Medlem
Fanns det inte några bröder som härjade friskt
Citera
2021-09-06, 19:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vad är skillnaden mot ditt tidigare inlägg?

Du tror att "Hanna" var ute två till tre minuter."

“Hanna” tror hon var ute i 20 minuter, ca 02.10 fram till 02.30.

När ska "Hanna" ha sagt det? Du har helt missuppfattat och/eller blandat ihop allt. Hon har ju sagt att hon kom ut, hörde bråket, lyssnade i kanske fem minuter (vilket jag tror inte var mer än kanske två till tre minuter) och gick sedan in igen.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-06 kl. 19:25.
Citera
2021-09-06, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förvilla och försvåra så mycket det bara gick.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om han/de hade agerat utan eftertanke hade de inte tagit med sig Helenas kropp.
För de flesta här inne vill ju få det till att de tog med sig hennes döda kropp.
Jag bryr mig inte om småprylarna, skrev jag senast.
Det är skorna jag skriver om.

Precis.

Utan eftertanke hade han/de inte agerat på det sätt som han/de nu gjorde. Om nu HA var medvetslös eller avliden när hon fördes bort vet jag ingenting om. Jag tror att hennes skor också kom att kastas med en bakomliggande tanke. Allt tror jag handlade om att så mycket det bara gick att förvilla och försvåra den kommande utredningen. Vilket han/de också lyckades göra.
Citera
2021-09-06, 19:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag lämnar för ett tag över till de excellenta tänkarna Thord, Judaland, Prinzezzan och Xeitum.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-06 kl. 19:29.
Citera
2021-09-06, 19:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad gäller polisförhöret:
kan vi utesluta att polisen utgick från att Hanna hittade på eller blandade ihop saker? Att någon skulle höra kvinnoskrik som pågick i 5 minuter och sedan upprepades ett par minuter senare och göra… ingenting, hur rimligt är det? Att det sedan ett par dagar senare tillkommer fler detaljer gör mig misstänksam.

Finns det någon annan* i grannskapet som hört dessa skrik som skall ha pågått i 5 minuter? Om inte så tycker jag att Hanna skall tas med en rejäl dos salt.

*) t.ex. ”bilvittnena” som ser bilen på cykelvägen. Nog för att de kan ha spelat hög musik, men kvinnoskrik under 5 min mitt i natten?

Hanna's uppgifter bör tas med en gruva salt och det gör Kalla Fall, annars hade dom aldrig kommit fram till att CL agerade ensam.
Citera
2021-09-06, 19:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
När ska "Hanna" ha sagt det? Du har helt missuppfattat och/eller blandat ihop allt. Hon har ju sagt att hon kom ut, hörde bråket, lyssnade i kanske fem minuter (vilket jag tror inte var mer än kanske två till tre minuter) och gick sedan in igen.

FÖRHÖR 92-06-21
Den 14 juni 1992 strax efter kl 02.00 gick X ut med sin hund. Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30 då hon befann sig ute med hunden.

Kan väl inte bli tydligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in