2021-09-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Hörde precis på tv4 nyheterna att några föräldrar åkt utomlands för att vaccinera sina barn.
En av anledningarna är att föräldrarna inte ska riskera att bli svårt sjuka genom att smittas av barnet.

Jag antar att föräldrarna vaccinerats, så om vaccinet skyddar mot svår sjukdom så....?

Men som vanligt på tv4 så ifrågasätts ingenting, det ska bara pushas för vaccin och extremexempel ska belysas som om det vore normen.

Fy fan.... aldrig i helvete att jag hade låtit vaccinera mina ungar. Skrämmande att folk inte tänker ett steg längre.
Citera
2021-09-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med vaccinen tror jag inte att det kommer bli så. Sedan är det inte bara vad jag tror. Det går ju att mäta genom stickprovsmässiga antikroppstester m.m. i befolkningen, så det är en hyggligt kvalificerad uppskattning. Denna artikel är från maj i år, men därefter har vi ju inte haft så stor smittspridning, så resultatet gäller nog i hög grad även idag.
https://www.dn.se/sverige/en-miljon-bekraftat-smittade-men-stort-morkertal/

2 miljoner KAN vara en rimlig uppskattning.
Troligen inte av främst tre skäl 1. Eftersom inte alla har mätbara antikroppar kvar. 2. Artikeln du länkar till är runt 4 månader gammal. 3. Det går under en längre tid inte att undvika att till sist bli smittad av dessa virus på något annat sätt än att undvika all kontakt med andra människor och djur. Vilket få människor orkar med att göra.
Citera
2021-09-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Ja, det har spårat ur totalt. Folk är helt hysteriska och springer iväg och vaccinerar sig mot nåt som är helt onödigt att vaccinera sig mot, för majoriteten av befolkningen. Det är trots allt "bara" knappt 15000 som uppges ha dött av covid i Sverige. Av dem är 90% över 85 år gamla och de flesta andra hade underliggande sjukdomar. Totalt antal smittade av covid är 1,1 miljoner av en befolkning på över 10 milj. De flesta överlever alltså covid, vissa har haft det men inte märkt det och vissa andra har fått lite hosta och feber och sedan tillfrisknat.

Vilken normal människa låter sig injiceras med ett främmande ämne, ett nödgodkänt vaccin, för detta...? Kan folk inte göra korrekta riskbedömningar, eller är det så att restriktionerna/isoleringen fick dem att drabbas av panik?

Sorgligt och se att folk har så totalt jävla dålig människo syn.

Tar du inte vaccinet är du ett biologiskt vapen för dom svaga i vårt samhälle. Du smittar en kompis, som smittar en annan kompis som sen smittar sin farmor som dör.

Jag är glad att 6 miljoner människor har tagit vaccinet. Tur att alla inte är som ni.
Citera
2021-09-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill

Tar du inte vaccinet är du ett biologiskt vapen för dom svaga i vårt samhälle. Du smittar en kompis, som smittar en annan kompis som sen smittar sin farmor som dör.
Löjligt tankesätt för det är ju inte så att corona virus är de enda potentiellt farliga virus som finns. Sen finns det ju smittbara bakterier, svampar, parasiter etc. Ditt sätt att tänka gör ju i princip i slutändan alla till mördare!
Sen klarar nog de flesta farmödrar mer än du verkar tro.
Citera
2021-09-06, 20:29
Medlem
Citat:

Jag är glad att 6 miljoner människor har tagit vaccinet. Tur att alla inte är som ni.

Jag är faktiskt ganska säker på att det är de fullvaccinerade som främst har spridit smittan under sommaren och fortfarande sprider smittan till kompisar och dödar sin farmor. Eftersom fullvaccinerade har inbillat sig själva att de inte kan bli smittade eller smitta andra. Det är de som nu under vår och sommar har åkt utomlands, pippat runt, sprungit på krogen osv i tron att de är skyddade från smitta. För min egen del, som ovaccinerad, följer jag fortfarande restriktionerna.
Citera
2021-09-06, 20:41
Medlem
**SMITTADE/DAG september 2020 VS juli 2021**

Den här veckan(..läs förra veckan) blev årets smittökningskurva rejält efter sep-2020 kurvan som jag har jämfört denna med. Det handlar nu om över 200% högre smittökning för sep-2020 kurvan, där jämförelsen idag den 6 september görs med datumet 9e november, så det är kanske inte så konstigt att jul-2021 kurvan har hamnat i efterkälken då.
https://www.bildtagg.se/file/q9zj3fsbyyb08lxuvpyxye7t

..förklaring

Men det som är mer intressant är att storleken på de dagliga IVA-inskrivningarna verkar följa proportionerligt de nya antal fall/dag(smittade) med en ungefärlig faktor på 1:250, och detta gäller för både hösten 2020 och nu hösten 2021. Man tycker ju att årets IVA inskrivningar borde ligga lägre i förhållande till antalet smittade nu när vi har så många vaccinerade?

Är förklaringen att det är alldeles för lite vaccinerade som blir smittade och därför inte påverkar förhållandet mellan IVA inskrivna och antalet smittade eller är det så att vaccinerade låter bli att testa sig om de känner sig dåliga eftersom de känner sig säkra med att det inte kan vara Corona och blir därmed inte heller registrerade som smittade?
För enligt statistiken från IVA i augusti så ser man ju att de vaccinerade är underrepresenterade i förhållande till deras antal ute i samhället, så om det skulle vara så att många vaccinerade ändå blev smittade så borde direkt förhållandet mellan IVA-inskrivna/dag och nya fall/dag påverkas tydligt tycker man…
Det kan förstås också vara så illa att deltaviruset ger en högre IVA registrering per smittfall än vad den första Coronavarianten gav, MEN att den stora andelen vaccinerade balanserar ut detta i statistiken,, eller nåt, vem vet?
Citera
2021-09-06, 20:46
Medlem
Citat:
Jag är faktiskt ganska säker på att det är de fullvaccinerade som främst har spridit smittan under sommaren och fortfarande sprider smittan till kompisar och dödar sin farmor. Eftersom fullvaccinerade har inbillat sig själva att de inte kan bli smittade eller smitta andra. Det är de som nu under vår och sommar har åkt utomlands, pippat runt, sprungit på krogen osv i tron att de är skyddade från smitta. För min egen del, som ovaccinerad, följer jag fortfarande restriktionerna.

Sensationella rön du kommer med. Var kan jag läsa mer om att det i själva verket är de vaccinerade som står för smittspridningen? Eller är det ditt så kallade "sunda förnuft" som talar?
Citera
2021-09-06, 20:46
Medlem
Citat:

Du glömmer att denne farmor är vaccinerad och som vi hört tusen gånger nu skyddar vaccinen mot både smitta och svår sjukdom...
Det är så bra skydd mot att både smittas och bli allvarligt sjuk att alla som inte tar det är idioter enligt er.

Så farmor kan baka kakor ännu en dag.
Frågor på det?
Senast redigerad av Aktiefadern 2021-09-06 kl. 20:50.
Citera
2021-09-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sensationella rön du kommer med. Var kan jag läsa mer om att det i själva verket är de vaccinerade som står för smittspridningen? Eller är det ditt så kallade "sunda förnuft" som talar?

Det är enbart mitt sunda förnuft och egna observationer. Men snart kommer även regeringen att tvingas erkänna, i takt med att allt fler smittas med covid trots nästan fullvaccinerad befolkning, att vaccinet är verkningslöst.
Citera
2021-09-06, 20:53
Medlem
Citat:
Det är enbart mitt sunda förnuft och egna observationer. Men snart kommer även regeringen att tvingas erkänna, i takt med att allt fler smittas med covid trots nästan fullvaccinerad befolkning, att vaccinet är verkningslöst.

Dina observationer verkar inte stämma överens med verkligheten. Majoriteten av de som smittas och blir sjuka i Sverige är ovaccinerade.
Citera
2021-09-06, 20:55
Medlem
Citat:
Vaccinet fungerar väl bevisligen för att minska effekt av covid-19 hos riskgrupper?
Att använda det för att få stopp på pandemin verkar däremot inte fungera.
Slutsatsen bör bli att öppna upp och se till att riskgrupperna har tillgång
Citera
2021-09-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vaccinet fungerar väl bevisligen för att minska effekt av covid-19 hos riskgrupper?
Att använda det för att få stopp på pandemin verkar däremot inte fungera.
Slutsatsen bör bli att öppna upp och se till att riskgrupperna har tillgång

Exakt. Vaccinet får inte stopp på smittan. Och eftersom de fullvaccinerade inbillar sig att de inte kan smitta andra, eller bli smittade själva, är det sannolikt att det främst är fullvaccinerade som nu sprider smittan i rasande fart, världen över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in