Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Ok, "Hanna" var ute i två till tre minuter och hörde illskrik i 5 minuter... 👏
Gör du dig dum? Så här skrev jag:
"Jag citerade inlägg av några användare lite på "random" bara för att ni inte ska missa att jag skriver.
Jag hoppas verkligen att "Hanna" inte läser den här tråden, för med det språket och den attityden som Kromcom uppvisar, skulle hon garanterat ångra sig att hon överhuvudtaget sa något från första början! Dessutom är "Hanna" inte på något sätt unik när det rent generellt gäller att "inget säga/göra". Men: Det som alla i tråden verkar förbise är att "Hanna" har sagt att när bråket tystnade, trodde hon att ungdomarna hade blivit sams igen och att de sedan åkte iväg (notera just åkte iväg!). Jag tror att det var just det där sista om att allt verkade ha lugnat ner sig, som fick "Hanna" att släppa hela grejen då på natten.
Sedan måste vi ställa oss nästa fråga: Hur stor är sannolikheten att alla bråk mellan ungdomar skulle urarta i ett mord 1992 (idag är ju läget ett annat ...)? Det var orimligt att tro att allt tjafs som man har hört och hörde skulle leda till något så allvarligt. Det är lätt för oss att sitta här 29 år senare och "veta hur Hanna skulle ha gjort" bara för att vi har facit i hand! Tänk om jag skulle ha ringt polisen varje gång som jag har hört bråk ... - ja, då hade jag väl fått ringa flera hundra gånger vid det här laget (och helt i onödan, dessutom). Så funkar ju inte heller att hålla på. Jag tycker att vi måste behandla "Hanna" med respekt utan att döma henne, och inte sitta här och (oförskämt) veta allt bäst i efterhand! Däremot kan och ska vi dryfta själva sakinnehållet.
Vidare: Det tjänar inget till att börja klyva hårstrån om "i exakt vilken sekund" Hanna hörde just det eller just det när hon precis hade kommit ut. Avståndet från dörren till gång-/cykelvägen är ju bara typ 35 meter. Bättre att bara tänka att "Hanna kom ut och hörde bråket" = bråket pågick alltså redan när "Hanna" kom ut.
Det som däremot styr vårt sätt att spekulera om tiden ligger snarare i vilket typ av femminutersintervall som "Hanna" kom ut i.
* "Hanna" ut 02:10: Då kan Helena knappast ha gått (hela vägen) - såvida hon inte började gå hem redan före 02:00 - men det verkar ju inte vara fallet. Här måste skjuts gälla!
* "Hanna" ut 02:15: Då kan Helena ha hunnit att gå (hela vägen), även om det blir tajt.
* "Hanna" ut 02:20: Då kan Helena lätt ha hunnit att gå hela vägen, men hon kan självklart ändå ha fått skjuts i någon utsträckning.
* "Hanna" ut mellan 02:15 och 02:20, låt oss säga 02:17: Då kan Helena lätt ha hunnit att gå hela vägen, men hon kan självklart ändå ha fått skjuts i någon utsträckning.
Som sagt: Jag har gått sträckan fyra gånger - två gånger i vardera riktningen - och jag gick sträckan i ett högst normalt tempo på strax under 13 minuter. Vägen som jag tog sett från stan var över torget, ner vänster på Österlånggatan efter Knallen-huset, höger på Kungsgatan, Marieholmsbron, Marieforsleden fram till där vägen 1992 gick ner till Ekudden (idag är det gång-/cykelväg där), ner mellan de nya villorna utmed gång-/cykelvägen, utmed Ekuddenvägen och sedan in i Kohagen där skogsstigen gick in. Notera alltså att jag inte genade ner bakom de gamla, röda villorna!
Det verkar som att "Hanna" själv placerar sig som "ut" i intervallet 02:15 till 02:20, och följaktligen "in" i intervallet 02:20 till 02:25 - om hon nu var ute så länge som fem minuter. Jag tror att "Hanna" var ute kortare tid, eftersom människor har en tydlig tendens att tro att mer tid har förflutit än vad som faktiskt var fallet. Själv skulle jag nog tipp på att "Hanna" var ute två till tre minuter.
Men enbart för dig, då: "Hanna" sa att hon stod och lyssnade i kanske fem minuter. Jag skrev: "Det verkar som att "Hanna" själv placerar sig som "ut" i intervallet 02:15 till 02:20, och följaktligen "in" i intervallet 02:20 till 02:25 -
om hon nu var ute så länge som fem minuter. Jag tror att "Hanna" var ute kortare tid, eftersom människor har en tydlig tendens att tro att mer tid har förflutit än vad som faktiskt var fallet. Själv skulle jag nog tipp på att "Hanna" var ute två till tre minuter."
Gick det in nu, då?