2021-09-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Hade du bott inne på en IVA mottagning hade din syn nog varit annorlunda.

Är det inte jobbigt att gå runt & vara rädd hela tiden?

Viruset är ofarligt för dom flesta, finns ingen orsak till rädsla.
Citera
2021-09-06, 17:01
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Nej. Vaccinerna mot covid är snabb-producerade och dessutom nödgodkända. Effekterna av dem, vet man alltså ännu inte men det lär ju visa sig. Inte för att jag personligen tror att de är skadliga men jag tänker inte ta den typen av obeprövade läkemedel mot en sjukdom som jag inte riskerar att dö av eller ens bli allvarligt sjuk av.
Du var mig en ängslig krake. Vad är det du är så rädd för med ett vaccin som har fullt FDAgodkännande? Är du rädd för sprutor eller?

Många unga är så mesiga nuförtiden, klarar inte med tanken att må lite dåligt en halv dag - antagligen inte värre än en lite tyngre bakfylla.

Men visst, skippa vaccinet och sitt kvar på pojkrummet ditt och drick Trocadero så att du inte löper risk att bli bakfull. Och ta inte körkort eller åk bil heller, så att du inte riskerar att snärja in dig i bilbältet.
Citera
2021-09-06, 17:02
Medlem
Citat:
I den här liknelsen så är du alltså ute och kör bil varje gång du går utanför dörren och träffar folk.

Om du inte träffar folk så behöver du alltså inget "bilbälte" annars bör du ha det

Svårt att svara på min fråga, tydligen? Varför ska jag ta ett snabb-framställt och dessutom nödgodkänt vaccin som inte skyddar från covid, som eventuellt bara kan skydda till viss del under ett par månader framöver och - framför allt - mot en sjukdom som inte riskerar att ge mig några andra besvär än möjligen feber och hosta?
Citera
2021-09-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Är det inte jobbigt att gå runt & vara rädd hela tiden?

Viruset är ofarligt för dom flesta, finns ingen orsak till rädsla.

Jag är inte rädd, mår bättre än någonsin det här senaste året

För övrigt så har vi i princip inte några restriktioner kvar längre så jag förstår inte va folk gnäller om
Citera
2021-09-06, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Svårt att svara på min fråga, tydligen? Varför ska jag ta ett snabb-framställt och dessutom nödgodkänt vaccin som inte skyddar från covid, som eventuellt bara kan skydda till viss del under ett par månader framöver och - framför allt - mot en sjukdom som inte riskerar att ge mig några andra besvär än möjligen feber och hosta?

Det är inte "snabbframställt". MRNA vaccin har varit under utveckling under många år. Hur länge tycker du man skulle utvecklat det för att du ska vara nöjd? 2år? 5år? 50år?
Citera
2021-09-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du var mig en ängslig krake. Vad är det du är så rädd för med ett vaccin som har fullt FDAgodkännande? Är du rädd för sprutor eller?

Många unga är så mesiga nuförtiden, klarar inte med tanken att må lite dåligt en halv dag - antagligen inte värre än en lite tyngre bakfylla.

Men visst, skippa vaccinet och sitt kvar på pojkrummet ditt och drick Trocadero så att du inte löper risk att bli bakfull. Och ta inte körkort eller åk bil heller, så att du inte riskerar att snärja in dig i bilbältet.

Varför skulle jag ta ett icke-beprövat läkemedel, ett nödgodkänt sådant mot en sjukdom som jag knappast riskerar att dö av eller ens bli allvarligt sjuk av? Jag är inte rädd för lite hosta och feber och de flesta som får covid får inga symptom alls. Äldre gubbar som du måste däremot ta vaccinet till kvällskaffet på ålderdomshemmet.
Citera
2021-09-06, 17:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Jag har hittat ytterligare ett exempel på den Afrika-fixering som jag retar mig på.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering, 5:e september 2021:
Brown rasar mot västvärldens vaccinlager

Storbritanniens tidigare premiärminister Gordon Brown anklagar västvärlden för att vara "moraliskt förkastligt" genom att lagerhålla vaccindoser mot covid-19 samtidigt som fattiga länder kämpar för att få tillgång till vaccin.

Brown, som är FN:s särskilde sändebud för global utbildning, uppmanar USA:s president Joe Biden och andra ledare för världens mäktigaste länder att omedelbart skicka vaccindoser från lager i USA och Europa till Afrika.

Länder i västvärlden har omkring 300 miljoner doser på lager, samtidigt som endast 70 miljoner människor i Afrika har vaccinerats mot virussjukdomen, skriver Brown i en debattartikel som publicerats i brittiska tidningen Sunday Mirror.
...
Jag instämmer i Gordon Brown's uppfattning att det är olämpligt att hålla stora mängder vaccin på lager, samtidigt som viruset fortsätter att skörda offer. Men varför vill Gordon Brown ge vaccindoser till just Afrika? Borde det inte vara vettigare att donera vaccindoser till Vietnam eller Thailand?

Vietnam, Thailand, och några andra länder i Sydostasien kämpar nu med stora mängder dödsfall. Afrika är fortfarande förhållandevis lindrigt drabbat.

I västvärlden råder någon sorts föreställning att det alltid är mest synd om afrikaner. Därför står afrikanerna först i kön att få hjälp, trots att det finns andra som lider större nöd än afrikanerna.

Även västländerna själva sköljs just nu över av ännu en våg av dödsfall. Därför kan det var bra att komma igång med påfyllnadsdoser till västländernas invånare. Men västländerna kommer att ha ett stort överskott på vaccindoser, även efter att påfyllnadsdoserna har delats ut.

Ska vi ta chansen att göra thailändarna och vietnameserna glada? Eller ska vi skicka doserna till lindrigt drabbade Afrika?
Citera
2021-09-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

Vilket vaccin har fullt godkännande från FDA som används?
Citera
2021-09-06, 17:12
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSx
Vilket vaccin har fullt godkännande från FDA som används?
I Sverige används bland annat Pfizer/BioNTechs vaccin. Samma vaccin har fullt godkännande av FDA
https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-covid-19-vaccine
Citera
2021-09-06, 17:15
Medlem
Citat:
Jag är inte rädd, mår bättre än någonsin det här senaste året

För övrigt så har vi i princip inte några restriktioner kvar längre så jag förstår inte va folk gnäller om

Varför sprider du rädsla om du själv inte är rädd?

Faktum att vi har restriktioner för ett ofarligt virus är illa nog.
Citera
2021-09-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Snygg undanmanöver men du duckar för huvudfrågan d.v.s. att ovaccinerade löper en större risk att bli smittade, sjuka och dö än vaccinerade.

Så kan det vara. Men tänk vad mycket det är som blir farligt för folk i min ålder om man ska jämföra på det viset. Var väl 7-9 personer utan bakomliggande orsak som dött sen starten i Sverige mellan 0-30. Är väl isf mer eller mindre farligare att korsa ett övergångsställe.

https://www.medicatrix.be/us-covid-19-vaccines-proven-to-cause-more-harm-than-good-based-on-pivotal-clinical-trial-data-analyz ed-using-the-proper-scientific-endpoint-all-cause-severe-morbidity

Enligt denna studie har du fel ang att bli allvarligt sjuk. Kan inte du peka ut var denna studie brister, du som vet hur det ligger till?
Senast redigerad av smultronkungen2 2021-09-06 kl. 17:21.
Citera
2021-09-06, 17:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Om man får lunginflamation av covid. Tror du att man inte hamnar på sjukhus?

När jag satt och skummade på CDCs hemsida och såg att ca 20% får lunginflamation.
Så såg jag ochså att man ej längre godkänner PCR testet för diagnos av covid.

Då tänker man direkt att testerna är felaktiga. Och att inga 2000 smittats......
Hack i skivan!

Att PCR-tester plötsligt inte skulle vara godkända har varit upp tiotals gånger i tråden och det är nog inget du hittat på CDC:s webb, eller hur? Där hittat du info om att ett covidtest bytts ut mot ett annat test som detekterar både covidvirus och influensavirus.
Den falska informationen du för fram sprids på obskyra webbsidor och det är där jag misstänker att du hittat din "information" om PCR-tester som inte längre är godkända och av den anledningen troligen aldrig fungerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in