Jag har hittat ytterligare ett exempel på den Afrika-fixering som jag retar mig på.
Citat från
Sveriges Televisions löpande rapportering, 5:e september 2021:
Brown rasar mot västvärldens vaccinlager
Storbritanniens tidigare premiärminister Gordon Brown anklagar västvärlden för att vara "moraliskt förkastligt" genom att lagerhålla vaccindoser mot covid-19 samtidigt som fattiga länder kämpar för att få tillgång till vaccin.
Brown, som är FN:s särskilde sändebud för global utbildning, uppmanar USA:s president Joe Biden och andra ledare för världens mäktigaste länder att omedelbart skicka vaccindoser från lager i USA och Europa till Afrika.
Länder i västvärlden har omkring 300 miljoner doser på lager, samtidigt som endast 70 miljoner människor i Afrika har vaccinerats mot virussjukdomen, skriver Brown i en debattartikel som publicerats i brittiska tidningen Sunday Mirror.
...
Jag instämmer i Gordon Brown's uppfattning att det är olämpligt att hålla stora mängder vaccin på lager, samtidigt som viruset fortsätter att skörda offer. Men varför vill Gordon Brown ge vaccindoser till just Afrika? Borde det inte vara vettigare att donera vaccindoser till Vietnam eller Thailand?
Vietnam, Thailand, och några andra länder i Sydostasien kämpar nu med stora mängder dödsfall. Afrika är fortfarande förhållandevis lindrigt drabbat.
I västvärlden råder någon sorts föreställning att det alltid är mest synd om afrikaner. Därför står afrikanerna först i kön att få hjälp, trots att det finns andra som lider större nöd än afrikanerna.
Även västländerna själva sköljs just nu över av ännu en våg av dödsfall. Därför kan det var bra att komma igång med påfyllnadsdoser till västländernas invånare. Men västländerna kommer att ha ett stort överskott på vaccindoser, även efter att påfyllnadsdoserna har delats ut.
Ska vi ta chansen att göra thailändarna och vietnameserna glada? Eller ska vi skicka doserna till lindrigt drabbade Afrika?